|
[6192-6173] [6172-6153] [6152-6133] [6132-6113] [6112-6093] [6092-6073] [6072-6053] [6052-6033] [6032-6013] [6012-5993] [5992-5973] [5972-5953] [5952-5933] [5932-5913] [5912-5893] [5892-5873] [5872-5853] [5852-5833] [5832-5813] [5812-5793] [5792-5773] [5772-5753] [5752-5733] [5732-5713] [5712-5693] [5692-5673] [5672-5653] [5652-5633] [5632-5613] [5612-5593] [5592-5573] [5572-5553] [5552-5533] [5532-5513] [5512-5493] [5492-5473] [5472-5453] [5452-5433] [5432-5413] [5412-5393] [5392-5373] [5372-5353] [5352-5333] [5332-5313] [5312-5293] [5292-5273] [5272-5253] [5252-5233] [Korábbi]
Zsoel,
Sajnos nem volt más választásom 70+ évesen... :-(
Az új tulajdonosának remélem sok örömöt fog okozni. Tőlem több évvel fiatalabb férfi vette meg, mert már neki is tól nagy a Kawasaki motor, nem bír vele, de motorozni még szeretne. Innen Vácról a lábán vitte el Esztergomba, és amikor hazaért felhívott, hogy a motor kiválóan teljesített, megszerették egymást útközben.
Így könnyebb volt megválnom tőle.
|
Ormossy
Szia!
Ez szomorú hír, sajnos, de hát te döntöttél így; azt is meg lehet érteni.
|
Szabó Mátyás
Akkor lehet gyanakodni arra is, hogy a forgattyústengely szimeringjei tönkrementek. Ez az alkatrész egy belül fémszerkezetű, kívülről gumival bevont tömítőgyűrű, amely a forgó vagy alternáló (körben ide-oda mozgó) tengelyek menti tömítettségét biztosítja, hogy bentről a folyadék, gáz, kívülről pedig a por, piszok, nedvesség ne juthasson ki, illetve be. Mivel azonban a gumi az idő előrehaladtával elöregszik, tönkremegy, hosszabb idő elteltével már számítani lehet arra, hogy kitágul, megkeményedik stb., ezért nem képes már tovább kielégítően ellátni a feladatát. Különösen jellemző eset, hogy a rendszeresen használt, jó műszaki állapotú motorkerékpárt félreteszik, utána hosszú időn (10-20, vagyakár még több) éven át egyáltalán nem nyúlnak hozzá, az alkatrészek nyugalmi állapotban maradnak, majd ezt követően valaki kitalálja, hogy megpróbálja beindítani a motort. Ekkor a szimeringek tömítőajkainak vékony élei, melyek az évek során gyakorlatilag összeragadtak a tömített tengely felületével, az első megrúgásra gyakorlatilag leszakadnak, és onnantól már egyáltalán nem tömítenek többé. Ilyenkor jön a küzdelem a többszöri porlasztótisztítás, esetleg -csere után is makrancoskodó, (főleg hidegen) nehezen induló, beállíthatatlan üresjárati fordulatszámú (gázadásra hirtelen felpörgő, a fordulatot nehezen visszaengedő, majd utána lefulladó) motorral. De közel 50 év után akkor sem lenne csodálni való a szimeringek tönkremenetele, ha rendszeresen használva volt a motor. Mindenképpen célszerű lenne tehát a ti esetetekben is kicserélni őket, csak sajnos a Starnál ez nem olyan egyszerű, mert itt a szimeringek belül, a forgattyús tengely sonkái felől vannak elhelyezve, ezért nemcsak ki kell szerelni, de teljesen szét is kell bontani a motort. Természetesen ez esetben alapos gondot kell fordítani a tömítőfelületek finom megtisztítására, a régi tömítésmaradványok eltávolítására, zsírtalanításra, valamint a motortömb két felének új, jó minőségű tömítéssel és (a magam részéről ajánlom) tömítőpasztával való összeszerelésre is, mert a rossz blokkféltömítés is ugyanazokat a tüneteket produkálja, mint ha a szimering nem tömít kellőképpen.
A rossz szimeringeken kívül problémás hely lehet még a porlasztókarima is, ami a Starnál annyiban komplikált, hogy a henger szívócsonkja és a porlasztókarima közt egy közdarab (szívócső) van elhelyezve, amelynek a porlasztó felőli oldalán található egy hővédő bakelitlap is. (Ennek az a szerepe, hogy csökkentse a porlasztó irányába való hővezetést, mert ha utóbbi túlzottan felforrósodna, akkor a benne lévő benzinben gőzbuborékok keletkeznének, ami hátrányosan befolyásolná a levegővel való keveredési arányt, és biztonytalanná válna a motor működése.) A bakelitlap mindkét oldalán is van papítömítés, ily módon tehát összesen hat helyen - a hengernél lévő szívócsőtömítés külső és belső oldalán, a bakelitlap szívócső felőli tömítése mindkét oldalán, valamint a bakelitlap porlasztókarima felőli oldalán lévő tömítés mindkét oldalán - lehetséges hamislevegő-beszívás. Sajnos jellemző, hogy mind a szívócsőkarima, mind a porlasztókarima rögzítőanyáit úgy meghúzzák, hogy víz fakadjon belőlük, ezért a karimák hajlamosak a vetemedésre, görbülésre. E komplikáltság miatt én azt szoktam csinálni, hogy a bakelitlapnál (a felületek síkságellenőrzése és alapos zsírtalanítása után) minden tömítőfelületre tömítőpasztát teszek, és az anyák meghúzása után ezt a kötést többé nem bontom meg, hanem porlasztótisztításnál a hengernél szerelem le a szívócsövet, így ott csak egy tömítésre kell ügyelni. (Természetesen ott is pontosan síknak kell lenniük a felületeknek.)
Ami még szóba jöhet, az a hibás légszűrőház-összekötőcső (ez is gumiból lévén, egy idő után szintén megkeményedik, elreped), de már lehet vásárolni (egy időben nem volt kapható), úgyhogy ha bizonytalan vagy, cseréld ki, valamint a légszűrőház mindennemű tömítétetlensége (eredendően a házrészek közt és a fedél alatt is volt gumitömítés), a légszűrőpatron hiánya, sérülése is hátrányosan befolyásolja a motor szívóerejét és ezáltal a keverékképzést. Ma már komplett légszűrőt is lehet kapni; habár nem olcsó, de ha az eredeti repedezett, törött, lyukas (ami elég gyakori eset már 50-55 év után), akkor mégis célszerű beruházni egyre.
|
Sziasztok!
Sajnos kiestem a Simsonosok táborából, - pedig szívesen maradtam volna még...
Most már csak autóval tudom járni az országot. :-(
Mevették a Simson Staromat.
|
Szabó Matyi
Üdv!Egyértelműek a tünetek,fals levegő miatt szegény keverék.Érdekes lehet még a légszűrő is.A részterheléstű( amit a köznyelv súbertűnek hív ) rögzítőjének a fentről második nútban kell lenni,ha minden más ok,akkoregy pozícióval lejjebb kell a rögzítőt tenni.A légszűrő legyen légmentes,a porlasztó összekötő gumija nem lehet elöregedett,vagy szakadt.A gyújtás rendben van?
Utána már csak száz oktános friss benzin,és kezdődhet a száguldás!
|
Sziasztok!
Eddigi több nap porlasztó (BVF 16n1-6) állítás után a következőket figyeltük meg testvéremmel:
- alapjárat van, jól szabályozható de kicsit magas és csak szivatóval indul a gép (majdnem minden esetben)
- részterhelés szintén jó, viszont teljes terhelés esetén fulladni kezd, így nem is tudunk vele menni, eddig nem sikerült orvosolni a problémán, mintha kevés benzint kapna (folyamatos szivatóval viszont lehet menni vele teljes terhelésen)
- a motorblokk bontatlan, 1975-ös, 9000 km: lehetséges, hogy valahol fals levegőt szív?
Olvasgattam a korábbi hozzászólásokat, viszont nem sikerült jól beállítani a gépet. Tudnátok ebben segíteni, hogy milyen irányba induljak el?
Előre is nagyon köszönöm a segítséget!
Üdv,
Matyi
|
Kedves Sverigedemokraterna és Zsoel!
Nagyon köszönöm a Válaszaitokat, főleg Zsoel-nek a részletes és nívós műszaki tartalommal bíró magyarázatát! Közben meg is jött a 16n1-6-os karburátor, de még nem volt időm vele sokat foglalkozni. Elsőre nem indult és csak szívatóval tudtam működésre bírni de utána lefulladt. Meglátjuk, holnap meló után mire jutok vele. :)
|
Szabó Mátyás
A BVF 16N1-11 porlasztó a korai (1980-1986) S51 típusokhoz való, amelyeknek már teljesen más a hengerük-hengerfejük, forgattyústengelyük (ezekből következően a vezérlési diagramjuk, a furat:löket arányuk, kompresszióviszonyuk), valamint a légszűrőházuk és a kipufogórendszerük is, mint a Starénak. Ebben - a gyári állapotról beszélve - nemcsak a főfúvóka, a tűfúvóka, a kúpostű (más néven részterheléstű, síbertű), a tűbeállítás, a benzinszint és a levegő-keverék beállító csavar eltérő, de a porlasztó szürkeöntvény háza is másképp van megmunkálva, mint a Star 16N1-5 típusú porlasztójában, ezért a két alkatrész nem csereszabatos, átalakítás nélkül nem lehet egyiket a másikra felszerelni, így amit vettél, az még átszerelés (értsd: a belső alkatrészek cseréje) után sem lesz pontosan olyan, mint a Star gyári karburátora. Azért nem ment légszűrővel a motorod, mert a 11-es típusban 72-es főfúvóka van (vagyis a kalibrált belső furat átmérője 0,72 mm), ami majdnem másfélszerese a Starhoz szükséges 50-es méretnek. Ez egyszerűen túlzabáltatja a motort: túl sok benzint szív be, amit nem bír megfelelően feldolgozni, és "megfullad". A légszűrő levételével azért lett kicsit jobb a helyzet, mert akkor nem áll fenn a légszűrőház és a szűrőpatron jelentette ellenállás, szívóütemben nincs akkora depresszió a porlasztó keverőcsövében, mint amire alapállapotban a 6-os porlasztó optimalizálva van, így a motort kicsit több levegőt és kicsivel kevesebb benzint "szív fel", de utóbbiból még így is a kelleténél jóval többet, és emiatt elmászik a szükséges kb. 1:15,8 benzin:levegő arány a benzin javára, azaz a túldúsulás irányába. A következtetésed tehát helyes, de sajnos szakértelem, gyakorlati tapasztalat és megfelelő cserealkatrészek nélkül nemigen fogod tudni használhatóvá hangolni a vásárolt porlasztót, mert ez még a fentiek birtokában sem egyszerű dolog, a mai utángyártott alkatrészekkel, már nem gyári új állapotában lévő motorral sok munkát igényel. Ne kísérletezz, inkább próbáld meg visszacserélni a boltban, vagy venni egy jó állapotú eredeti gyári 6-ost (habár tudom, ezt ma már egyre nehezebb).
|
Szabó Matyi
Üdv!
Nekem is SR4-2/1 Simson Starom van,1968-ból.A gyári porlasztó ezeknél a BVF16N1-6.
Ahogy a fórumon már olvashattad,nem véletlenül ragaszkodnak a kommentelők a sok-sok BVF-n belül az eredetihez.Személyes tapasztalatom,hogy tényleg ezzel a legjobb.
Olvashattad,(általában Zsoel mester tollából,a mester itt nem viccelődésből van írva,valóban
mindent tud a kismotorokról,kár,hogy nem írt még könyvet a Simsonokról)hogy sem a részterhelés-tű,sem a fúvókák,sem a pótlevegő bevezetés nem egyforma,altípusonként változik,azzal kitűnően működik,a többivel nem,vagy nem megfelelően.
Én a saját karburátoromat interneten rendeltem,a Kultmopedtől.Lehet Kínából is,a német ár egynegyedéért,de azzal nem megfelelően megy.
A 16N1-11 az S51B1-4 típushoz való,ezekhez utána az N3-4 porlasztókat alkalmazták.
A boltos nem jól tudta,Neked felesleges költséget,bosszúságot okozott.
Sok balesetmentes kilométert kívánok!
|
Sziasztok!
Van egy, a papámtól örökölt Simson Star-om (SR4-2/I). Eddig egy 16n3-as karbival ment, azonban öcsémmel elgondolkodtunk, hogy veszünk rá egy, a hozzá való, állíthatóbb karbit. A boltban montam is az öregnek, hogy 16n1-6-os karburátort szeretnék, azonban ő esküdött, sőt nem volt hajlandó adni a 16n1-11-en kívül másikat.. Így hát hazajöttünk a 16n1-11-es vadonatúj karbinkkal. Fel is szeretük, be is indult azonban csak max. gáz esetén dadogva, erőtlenül járt. Egy métert sem tudtunk megtenni vele. Amikor lehettük a légszűrőházat, érdekes módon jobb lett de messze nem az igazi. Próbálkoztunk az alapjárati, illetve a pótlevegő-állító csavarral, de sajnos nem lett jobb, sőt még a súberen is állítottunk. Lehet türelmetlenek voltunk és többet kellene vele foglalkozni. Nem tudom, hogy van e bármilyen ötletetek, hogya álljunk hozzá a karbi beállításához? A motorban 8000 km van. Úgy tűnik nekem, mint ha túl sol benzint szívna be, ezért sem tud felpörögni a motor..
Előre is nagyon köszönöm a segítségeteket!
Üdv,
Matyi |
Sziasztok!
Van egy, a papámtól örökölt Simson Star-om (SR4-2/I). Eddig egy 16n3-as karbival ment, azonban öcsémmel elgondolkodtunk, hogy veszünk rá egy, a hozzá való, állíthatóbb karbit. A boltban montam is az öregnek, hogy 16n1-6-os karburátort szeretnék, azonban ő esküdött, sőt nem volt hajlandó adni a 16n1-11-en kívül másikat.. Így hát hazajöttünk a 16n1-11-es vadonatúj karbinkkal. Fel is szeretük, be is indult azonban csak max. gáz esetén dadogva, erőtlenül járt. Egy métert sem tudtunk megtenni vele. Amikor lehettük a légszűrőházat, érdekes módon jobb lett de messze nem az igazi. Próbálkoztunk az alapjárati, illetve a pótlevegő-állító csavarral, de sajnos nem lett jobb, sőt még a súberen is állítottunk. Lehet türelmetlenek voltunk és többet kellene vele foglalkozni. Nem tudom, hogy van e bármilyen ötletetek, hogya álljunk hozzá a karbi beállításához? A motorban 8000 km van. Úgy tűnik nekem, mint ha túl sol benzint szívna be, ezért sem tud felpörögni a motor..
Előre is nagyon köszönöm a segítségeteket!
Üdv,
Matyi |
Zsoel
Remélem beválik.majd küldöm a beszámolót.Üdv
|
Sverigedemokraterna
Jó, hát majd hamarosan kiderül, beválik-e a koncepciód.
|
Zsoel
Üdv!Nem sürgetés volt!Kizárólag helyzetjelentés.A tank alatt elfért az ELBA és az EWR.Kész a vezetékelés.Megvan a tizenkettes akkumulátor is, méghozzá olyan zselés,ami a rekeszbe pont belefér.Van halogénes foncsor,de ennek másik kis odafogató lemezkéket kell csinálni,mert a szélénél magasabb az eredetinél.Rajta van a hátsó index is,ugyanolyaok,mint a kormányon levők.A töltőtekercsből ehhez a kapcsolási sémához csak a tirisztorosé(amelyik nem testelt,csak a két tekercsvégről indul a piros-sárga és a piros-szürke vezeték)vagy a testelt,közepén megcsapolt(onnan jön a piros-sárga) is megfelelő lehet?A világítótek.42w csak a tirisztorosokban volt,ezekhez való a testeletlen 12v töltőtekercs.(egyik évekkel ezelőtti kommentben írtad le a két kivitel közti különbséget,mert valakinek nem volt töltése a testeletlennel)Kíváncsi vagyok,hogy nekem lesz-e?Az egész elektromos rendszer a 12v tirisztorosé,kivéve azt,hogy jeladó és "steuergeber"helyett a belső trafós-megszakítós lett.
Üdvözöl Feri
|
Sverigedemokraterna
Sima 12 V 21 W-os töltőtekercs is használható az eredeti töltővel, csak a háromlábú, testelt fajta kell hozzá, amelyiknél az egyik láb a vasmaghoz van forrasztva, a másik két kivezetés közül pedig az egyik a tekercsvég, a másik pedig egy "megcsapolás", néhányszor tíz menettel visszábbról (vannak testeletlen, csak a vasmag köré csévélt tekercsek is).
csak a blokkot várja
Megint értem a célzást... Már rég beszereztem hozzá mindent, és félig össze is raktam, csak az egyéb elfoglaltságok miatt még nem bírtam befejezni. (Sokszor jó lenne belőlem egy klón, vagy legalább még két kéz, mert sajnos annyi munka gyűlik össze egyszerre, hogy nem győzöm, ilyenkor aztán nem bírok semmivel sem zöld ágra vergődni.) Remélem, hogy a héten sikerül.
|
Zsoel
Én a Simson S51/1C1 kapcsolási rajzát vettem alapnak,mint ahogy Te is tudod,ezekben van ELBA és EWR,de nincs Graetz-kocka.A gyári töltőberendezést,ami a Starban van,nem mertem használni,mert egy helyen azt olvastam,hogy az csak a 6v berendezéssel használható.Az elektromos rendszer evolúciójának útja a Star/Schwalbe után a Simson S50,50B1,B2 -keresztül a hatvoltos S51B variánsokon át(ahol szintén a jól ismert diódás-tekercses szabályzó/áramkorlátozó dolgozik)a Simson S51B2-4 ELBA +Graetz+régi fajta 6v szabályzó utáni tizenkét voltos S51/1 változatok tizenkét voltos,halogén izzós négyszer 21w indexes,EWR szabályzású állandó fényszórós kapcsolásáig terjed.A könnyebbséget az jelenti,hogy van a családban egy S51/1C1.(onnan is lehet "puskázni")
A változtatás annyiból áll,hogy a Starban nincsen "steuergeber",sem EMZA külső trafó,marad(na) belső trafós megszakítós gyújtással.Mi az előnye?A tizenkét voltos rendszer jobb fényereje,és a négy index nagyobb biztonsága.
Most,hogy írod azt,hogy az eredeti töltőkészülékkel is lehet,jóval egyszerűbben is meg lehetett volna oldani,de már majdnem kész,csak a blokkot várja,na meg a gyújtásalaplapot a 43wattos világító,és a 12v töltőtekerccsel.
Kérdés:Töltőtekercsnek melyik fajta válna be?
üdvözlttel
|
Talán valaki(k) még olvassák ezt a kihalt fórumot.Mindegyikőtöknek kellemes tavaszi motorozást kívánok!
Magamra is véve a célzást: bocs, de annyi a munkám, hogy sokszor nap végére már nem marad energiám, hogy rápillantsak a fórumra: amikor eszembe jut, akkor semmi változás, amikor meg pár napig elfeledkezem róla, hát richtig akkor ír valaki valamit...
|
Sverigedemokraterna
Meg lehet oldani, én úgy építettem át 2011-ben a saját egyik Staromat.
Én 12 V 35/35 W-os izzót tettem be előre, a 42 W-os tekercshez (a 45 W-osat már nem bírta el), a sima gyári két tekercses töltőberendezéssel oldottam meg az akkumulátor táplálását, mert arra is alkalmas (nem a feszültséget, hanem a töltőáram-erősséget kell korlátozni, mivel ez a rendszer önszabályozó), értelemszerűen 12 V-os a hátsó lámpa, a féklámpa, a parkolólámpa, az index, a kürt, az akkumulátor is, Graetz-hidat pedig csak azért kötöttem be, mert a fényváltókapcsoló mellé berejtettem egy kis kék LED-et, amely a fényszóró-visszajelző funkcióját tölti be, és annak a táplálására kell; egyébként nincs rá szükség, ahogy EWR-re (lásd fent) és ELBA-ra sem. Irányjelzőrelének én a Müller Szabolcs által épített elektronikus darabot szereltem be.
|
Minden fórumtársnak üdvözlet!
A terv:a külső eredeti kinézet megtartása,jobb világítás,töltés,indexek.A vlágítótekercs 12v 43 w.A töltő is 12voltos,a belső trafós gyújtás,megszakítóval,marad.Indexrelé helyett ELBA,a feszültségszabályozást EWR végzi.Annyi még a változás,hogy hátsó indexeket is fel kellett szerelni,olyanokat,mint a kormányvégiek,a csomagtartó alá csavarozott krómozott csőre,ami
ugyanannyira áll ki oldalt,mint a kormány szélessége.A blokk miatt a tirisztoros alaplap nem felszerelhető,mert a Star blokkban más az alaplap rögzítése,nem az 50/51 két szorító lemezkéjével történik,azoknak nincsen a helye az öntvényen kialakítva.(A hetvenöt utáni S50/Schwalbe blokkban már igen,de nekem hatvannyolcas van)
Próbautak után ismét írok,akkor is ha nem lesz jó.Talán valaki(k) még olvassák ezt a kihalt fórumot.Mindegyikőtöknek kellemes tavaszi motorozást kívánok!
|
Hali!Megvan!EWR is kell!Üdv!
|
[6192-6173] [6172-6153] [6152-6133] [6132-6113] [6112-6093] [6092-6073] [6072-6053] [6052-6033] [6032-6013] [6012-5993] [5992-5973] [5972-5953] [5952-5933] [5932-5913] [5912-5893] [5892-5873] [5872-5853] [5852-5833] [5832-5813] [5812-5793] [5792-5773] [5772-5753] [5752-5733] [5732-5713] [5712-5693] [5692-5673] [5672-5653] [5652-5633] [5632-5613] [5612-5593] [5592-5573] [5572-5553] [5552-5533] [5532-5513] [5512-5493] [5492-5473] [5472-5453] [5452-5433] [5432-5413] [5412-5393] [5392-5373] [5372-5353] [5352-5333] [5332-5313] [5312-5293] [5292-5273] [5272-5253] [5252-5233] [Korábbi]
| |