| István Dániel, Nyíregyháza
Simson Star SR4-2/1 (1972)
A történet még 2008 nyarán kezdődött. Ekkorra már felújítottam nagyapám egykori motorját, egy Simson Schwalbe-t. ( szürke forgalmija is előkerült ) Időközben rájöttem, hogy ezek nagyon tartós megbízható motorok, ezért is fogtam a gyűjtésükbe.
Már régóta ismertem a Simson ezen típusát is, ezért szerettem volna egyet felújítani. 2008. július 25-én rá is találtam, egy elég rossz állapotban lévő példányra az interneten. Felhívtuk az eladót, és már aznap délután elmentünk, hogy közelebbről is szemrevételezhessük. A motornak eredeti lábvédő lemeze volt, emellett két izzókészlettel, fél szerszámkészlettel is rendelkezett. Csak a helyszínen derült ki, hogy a motornak megvan a régi szürke fogalmija is, melyből kiderült, hogy az eladó a simson első tulajdonosa. Ehhez képest elég "szabadulós" áron kínálta, mindössze húszezer forintba került.
A bontási munkák már azon a héten megkezdődtek. A lámpaház egy takaros "egérfészket" rejtett, ebből kiderült, hogy a rágcsálók is szeretik a veterán motorokat. A rugóstagok beálltak, burkolataik összetörtek, ezért a börzéken beszerzett jó állapotúak kerültek a helyükre. Menthetetlen volt az ülés váza is, ami sajnos típushiba, nehéz felújítható darabra találni. Cserélni kellett a hátsó sárvédőt is, mert hiányzott az aljából egy darab. A lámpaház tetején a kötelezővé tett fényszóró visszajelző éktelenkedett, de sikerült alulról befoltozni, így nem látszik. Gyújtáskapcsolót nem sikerült szerezni, ezért a régit szétszedtem és tisztítás után szegecselés helyett összecsavaroztam. A motor kerekei szemcseszóróhoz kerültek, amelyeket ezután ezüstszínűre festettem. A burkolatok többhetes kitartó csiszolás után gittet, szórógittet kaptak. A színek kiválasztásánál is törekedtem az eredetiségre, a RAL 6021 (zöld) és a Lada 127 (bordó) színeket választottam. A fényezés viszonylag gyorsan, jó minőségben készült el. A motorblokkban az összes csapágyat, szimmeringet újakra cseréltük. Cserélni kellett a kopott főtengelyt is. A henger jó állapotú volt, ezért csak a dugattyúgyűrűket cseréltük.
Az összeszerelés közel egy hónapba telt. Újakra cseréltük a vezetékeket, a csavarokat (már gyűjtöttem hozzá eredeti ESKA csavarokat) kapott új lábtartógumikat, markolatokat, és egy korabeli MZ tükröt is. Szerintem a fékpofákat kár utángyártott darabokra cserélni, elég az eredetiekről a ráégett részt lecsiszolni és felszabályozni. Így is megfelelő a fékhatás. Végül felkerült az új kipufogó és a tankmatricák is.
2008. november 15-én végre elkészült. Azóta mindenki a csodájára jár. Több vételi ajánlatot is kaptam, de nem szeretném eladni. Még ugyan tart a bejáratás de így is nagyon jól gyorsul, főleg az első fokozatban. A kormány egyáltalán nem "szitál", még nagy sebességnél sem. A képek készítése óta sikerült szereznem rendszámtartó lemezt, bowdenburkolatot a tank alá, és lassan összegyűlik a szerszámkészlet is.
| |
Sziasztok !
Segitséget kérek van egy simson stárom és fel szeretné újítani kelene rajz és simeringek mérete csapágyal együt. Ha valaki tud segiteni előre is köszi sziastok.