|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
Beagle
Elég érdekes probléma, ilyennel még nem is találkoztam. A Starnál (illetve turbós Schwalbénál) eleve nehezen sérül meg a gyújtóvezeték, mert a légterelő burkolat mellett van elvezetve, és az nem nagyon forrósodik föl. Rejtély, hogy a kivezető dugónál is mitől tudott áthúzni az áram. Gyári megoldás van ott? Egy ilyennek kell a kivágásban lennie:
Ez egy vastag bakelit átvezető: elölről ugye a gumidugó, a lemezsapka és a menetes zárókupak szorítja be a vezetéket, hátulról pedig van egy bilincs, ő:
ennek a bilincs részét rá kell nyomni a gyújtótekercs kivezető lábára, úgy, hogy a végén lévő csupasz huzal teljesen belenyomódjon a gyújtúvezetékbe (utóbbiba nem árt előtte belenyomni egy vékony rugóacéldarabot, hogy kitáguljon). Ekkor a két szigetelés teljesen összeér, és a bilincsen lévő fülnek fel kell feküdnie az átvezető peremén lévő kis tüskén, illetve fészken. Ha így , szabályszerűen van összeszerelve, egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy ott átüssön a szikra. Ehhez kevés a fantáziám. :)
|
legaborgo
Ahogy írtam,kész a rendszámtartó! Egy Transit oldalfalból vágtam ki a lemezt,mert az gyárilag horganyozva van,íly módon nem rozsdásodik,ha leverődik a festék róla. Sajnos élhajlítóval nem tudtam meghajtani,mert nagyon kicsik a hajlítandó felületek,ezért két szögvas között csináltam meg a satuban. Ez csak azért lényeges,mert nyomokban kalapácsütéseket tartalmazhat! :-) Természetesen nem vertem jobban össze,mint amennyire feltétlenül szükséges volt!
Íme:
Mintának,a Zsoeltől vásárolt gyári rendszámtartót használtam! Ha szeretnéd,a festéket még leszedem róla!
Nagyobb képért,jobb egérrel kattints a képekre és válaszd a "kép megnyitása új lapon" lehetőséget!
|
Zsoel
NA MOST VAN MEG A HIBA OKA!!!
Ismét szétkaptam a motort,kicseréltem a gyujtótekercset,lendkereket és a gyertyapipát. Kimentem egy "intenzív" karikára és (mit ad Isten) ismét produkálta a hibát. Azt hittem felrobbanok! Hazeérvén gyorsan lekaptam a ventillátort és a burkolatot és ismét beindítottam. "Szerencsére" még mindig dadogott,amikor is (egészen véletlenül) meghallottam,hogy minden gyujtáskihagyás egy szikrahanggal párosul. Sasoltam ám cefetül és kiszurtam,hogy a gyujtókábel a légterelő burkolatnál (ahol kijön a blokkból) szikrázik! Persze nem kívül,hanem belül húzott át,ezért nem vettem észre eddig. Holnap veszek egy új szigetelő gumit hozzá és nagyon remélem,hogy végre megoldódik a gond!
Köszönöm szépen az eddigi segítségedet és ötleteidet is!!!!!
|
Beagle
Bocs, hogy helyesbítek: őzbarna, nem őszbarna. :) De egyébként nem kell olyan szigorúan venni, helyes motorüzem, gyújtás, porlasztó kifogástalan beállítása és a jól megválasztott gyertyahőérték mellett is széles a színskála, hogy meddig beszélhetünk "jó" gyertyaképről. Ez tulajdonképpen a homokszürkétől a csokoládébarnáig terjed, attól függően, milyen határok között állnak a beállítások, milyen a benzin minősége, milyen körülmények és vezetési stílus mellett (ha rendszeresen utazunk - a legnagyobb megengedett sebességhez képest mért - nagy sebességgel, nagy fordulatszámon, mindig halványabb a gyertyakép) üzemeltetjük a gépet stb. Tehát például lassú városi pöfögés mellett a kifogástalan motor mellett is alakulhat ki "sötét" gyertyakép. Igazából csak a nagyon fehér és a nagyon fekete, bársonyosan kormos vagy olajos gyertya az, ami kerülendő.
A túl halvány gyertyaarculat valóban lehet alacsony hőértékű gyertya okozata, de adódhat helytelen porlasztóbeállításból is, jelesül, hogy túl szegény a keverék, vagyis sok a levegő, kevés a benzin (ez megmagyarázná a bizonytalan alapjáratot is, amit már említettem). Azonban nem szabad elfelejteni, hogy (ahogy Füstös József is írta) nincs olyan, hogy "Simsonhoz való gyertya". A mérnökök annak idején megadtak egy ajánlást, hogy az AKKORI viszonyok mellett az AKKORI, vadonatúj, gyárból frissen kikerült gépek mivel üzemelnek a legjobban. Azonban nincs már se olyan gyertya, se olyan benzin, se olyan olaj, mint akkor, a Starok már régen nem kizárólag az egykori eredeti alkatrészeikből állnak, és ami még eredeti is, általában az is alaposan megkopott. Ezért aztán nem is minden esetben állnak a motorokra az egykori gyári előírások. (Ebben teljesen igazat adok F. J.-nek, magam is gyakran hangsúlyoztam már ezt ezeken az oldalakon.) A te esetedben mondjuk nyilván sokat számít az átalakított motor; erre vonatkozólag sajnos nem tudok jó tanácsot mondani, de az elég valószínű, hogy megnövelt sűrítéshez célszerű magasabb hőértékű, esetleg sportgyertyát használni. Kísérletezz, mi tetszik a Schwalbénak, és aztán számolj be a tapasztalatokról.
|
legaborgo
Nincs mit, örülök, hogy sikerült megoldanod a problémát.
Amelynek kialakulásában az én kezem is benne volt, sajnos, hiszen én mondtam, hogy nyugodt szívvel felhasználhatod az AKA Electric kondenzátort, hiszen az az eredeti, az egykori NDK-ban is működött beszállító cég, amelyik sok alkatrészt szállított a keletnémet járművekhez. Úgy látszik, hogy ez is olyan lett, mint az Isolator, és már ebben sem lehet megbízni. :( Vagy csak kifogtál egy gyári hibás darabot, nem tudom (arra már többször figyelmeztettelek téged is és mást is, hogy, pláne már manapság, semmire nem jelent garanciát az, hogy egy-egy gyertya, kondenzátor vagy megszakító új - nagyon sok köztük a selejtes darab!)
A csomagtartógumit így kell feltenni:
A szíjat felül a legfelső rovátkába bújtatod, fentről lefelé, aztán az alatta lévőben visszahurkolod, ahogy a képen is látható. Ezután a másik végére felfűzöd az állítólemezt, a két szélső résbe bújtatva a hevedert. Felteszed a horgot, majd a szíj végét a két belső rovátkába visszafűzöd, és meghúzod. Hogy aztán az állítólemez hol álljon, az már egyéni ízlésedre van bízva. :)
|
legaborgo
Meghajtogattam a rendszámtartót,telefonnal lefotóztam,este felteszem a képeket! (a melóhelyemen nem tudok képet feltenni)
|
Zsoel
Megjött a csomagtartó gumim. Tudsz olyan képet adni, ami alapján be tudom fűzni, és a helyes feltétel is látszik?
Köszönöm előre is!
|
Zsoel-legaborgo
Úgy tűnik,meg van a problémám oka!
Tegnap kivettem a gyertyát (NGK B8HS) és nem nagyon tetszett a szine! Valahol az őszbarna és a fehér közt van. Ebből én arra következtetek,hogy magasabb hőértékű kellene bele! (talán a "tuning" miatt ,hengerfej-túlméretes dugó) Tartalékba,ugyancsak B8HS gyertyám volt (új),beletettem,illetve kicseréltem a megszakítót is (MZA) és mentem egy hegyeset,nem produkálta a hibát! :-) Ma motorral jöttem melózni (25km) és már majdnem beértem,amikor elkezdte ismét a "rendetlenkedést". Hozatok az anyagbeszerzővel egy nagyobb hőértékű gyertyát (B9HS??) és megpróbálom azzal!
Ha nem javul meg,akkor nyomozok tovább,bár így is "iszonyúan megy",de nem nyugszom,amíg nem lesz tökéletes! :-)
|
Beagle
A probléma nekem is csak alapjáraton jött elő, pont úgy, mint neked. Szerintem a gyújtással lesz a gond neked is.Nem mondtátok, hogy a kondi kiszerelés nem egy könnyű feladat, kb fél óráig feszegettem. Végül egy blankoló fogóval,mint egy fogat húztam ki. (Darabokban)
Lilás színű szikrád van? Mert nekem az lett, eddig sok kis apró fehér szikra volt. Lehetett a megszakítóm problémája is. Most úgy 0,4-0,45 mm-es maximális hézaga van az új megszakítómnak, és 1,5 mm-rel a holdpont előtt ad szikrát - tolómérővel ellenőriztem.
Sok sikert, ne add fel!
|
Zsoel
Köszönöm a segítséged! Úgy néz ki révbe értem, most már tökéletesen megy a gép és remélem így is marad.
Az általad megadott cikk sokat segített, Rájöttem, hogy a szikra nem jó, fehéres színe volt. Egy füst alatt kicseréltem a kondit (német) és a megszakítót, a delejezést egyenlőre még halasztottam.
Most tökéletes lilás színű stabil szikrám van, ami pontosan 1,5 mm-rel a holtpont előtt keletkezik.
Ezért nem ment a gépem NGK gyertyával! Csoda, hogy ilyen viszonyok mellet még tudtam motorozni !? Egyre jobban tisztelem ezt a masinát, és persze szeretem is!
|
Beagle
Oké, én nem tudhatom, csak találgatok, és gondoltam, megemlítem, hogy a porlasztó sem zárható ki egészen. :) Azért nem olyan tökéletes ám ez a porlasztó sem, csak a KGST berkein belül és ezelőtt 40 évvel tartozott a jobbak közé, ennek ellenére nem "verhetetlenül" jó az üresjárati rendszere.
Próbáld meg azt, hogy a gyújtáskapcsolóról lehúzod a 2-es számú vezetéket (az alaplap felől bejövő barna/fehér vezeték). Ez az, amelyikkel a gyújtáskapcsoló letesteli a megszakítót O és Parkolás állásban. Ha ezt a tűzősarut lehúzod, és átmenetileg leszigeteled, a gyújtáskapcsoló kontakthibája elvileg kizárható vele. (Hacsak nem áll fönn olyan extrém probléma, hogy a lendkerékmágnesről jövő vezetéktörzs két vezetéke kidörzsölődött, és a szóban forgó barna-fehér vezeték a másikon keresztül, amelyik ugye valamelyik világítótekercsről jön, letestelődik. De ez csak elméleti lehetőség, a gyakorlatban szinte kizárhatónak tartom.) Vigyázz, hogy ekkor nem fogod majd tudni leállítani a motort. Semmi esetre se húzd le a gyertyapipát a gyertyáról, mert ez tönkreteheti a gyújtótekercset, hanem inkább tedd be a gépet II. fokozatba, húzd be a féket, és alapjáraton engedd ki a kuplungot, így fullaszd le.
Azt is egy jó ötletnek tartom, hogy ha esetleg másik alaplapod is van (nem tudom, mit tartottál meg a másik Starról vagy miket szereztél be közben), akkor összerakhatsz egy másik komplett lendkerékmágnes-gyújtót, a tartalék alkatrészekből, és kipróbálhatod, hogy azzal mit mutat a gép. Persze a vezetékvégeket szigeteld le, mert egyrészt a 2-es vezeték letestelődésekor ugye megáll a motor, másrészt ezek a motor járása közben ráznak.
Nem irigyellek egyébként a sok szerelésért - látod, nekem mindig ez volt az egyik fő ellenérzésem a Schwalbékkal szemben, hogy körülményes az egyes részek hozzáférhetése. Még egy egyszerű gyújtásellenőrzéshez is le kell szedni a burkolatot, a jobb lábtartót, akkor szétugrik a hátsó fék, hiszen a lábtartó deszka tart ellen a pedálnak, a fedél meg a bovdennek... szóval sokkal nehézkesebb, mint a Star javítása.
|
Zsoel
Igen,visszaállítottam az eredeti 16N1-5-ös porlasztót,azokra a fúvóka méretekre,amit írtál. Igazából én nem gondolom,hogy a porlasztóval lesz a gond,mert nekem teljesen gyujtás hibának tűnik,esetleg lehet még valami vezeték kontakt hiba,vagy gyujtáskapcsoló kontakt hiba,mert oly' módon áll le,mintha megszűnne a szikra. A kontakt hibának,viszont random szerűen kellene jelentkeznie,akár hideg motornál is,szerintem. Ma délután,talán rá érek foglalkozni vele és akkor majd kiderül. (vagy nem)
|
Beagle
Lehet, hogy ez a Schwalbe bosszúja, amiért átalakítottad.
Elég furcsának és összetettnek találom a problémádat, mivel ha a gyújtással van gond, akkor elvileg a haladás sebessége és az utána való megállás között nem volna szabad, hogy összefüggés legyen. Ez kicsit inkább valami olyasmit feltételez, mintha a porlasztóval sem lenne minden rendben, nem gondolod? Visszaállítottad már teljesen eredeti felállásba a 16N1-5-öst?
|
Zsoel!
Köszönjük a linket,valóban sok hasznos információt rejt!
Mindenesetre én tegnap este,tovább elemeztem a problémámat (a cikk elolvasása után) és azt tapasztaltam,hogy ha 40-50 km/h között "séta motorozgatok" (értem ezalatt,hogy óvatos gázzal gyorsítok és nem huzatom ki),akkor nem jelentkezik a gyujtás kimaradás alapjáraton,de ha intenzíven gyorsítok és 60-65km/h között megyek vele,szinte azonnal előjön a probléma! Hangsújozom,hogy nekem csak alapjáraton érzékelhető és furcsa módon,ha a gázkart finoman huzogatom,akkor nem fullad le,csak ha hagyom alapjáraton járni és akkor sem azonnal,csak a sokadik pillanatnyi gyujtáskimaradás után! Ami még furcsább,hogy ezután,max. a második rugásra beindul (gáz nélkül is)!
Úgy döntöttem,hogy nem kisérletezem vele (miután minden szóban forgó alkatrészből van tartalékom)kicserélek mindent (gyujtótekercs-megszakító-kondi-lendkerék-gyertya-gyertyakábel-pipa). Ha így sem javul meg,akkor "betolom az árokba" :-)
|
Beagle, legaborgo
Most nincs sok időm írni, mert nem is otthon vagyok, úgyhogy csak röviden...
Ne feledjük el, hogy közel 40-45 éves gépekről van szó, ezektől nem lehet olyan bombabiztos gyújtást elvárni, mint a modern elektronikus megoldásoktól. Ugyan egyszerűek, mint a faék, és ezért alapjában véve nehezen romlanak el véglegesen, viszont sok apró nyűgjük jöhet elő, amelyek megkeserítik az életünket.
Tippjeim:
- kondenzátor
- gyertya (pl. repedt szigetelőtest)
- gyertyapipa
- olajos, beégett megszakító (rossz kondenzátor esetén gyakran előfordul, hogy beég)
- laza, érintkezési hibás gyújtóvezeték
- esetleg még: gyenge mágneses mezőjű lendkerék
Van egy Füstös József nevű illető (egy nagyon rendes és segítőkész ember, egyszer vásároltam tőle S51-cuccokat is), aki írt egy kis összefoglaló cikket a megszakítós Simsonok gyújtáshibáiról. Ugyan az S51 modellekről szól, amelyeknek már trafós gyújtásuk van, ennek ellenére sok hasznos információt találhat benne a staros kuncsaft is. :) A legtöbb dologgal magam is tisztában voltam, de akadt benne olyasmi is, ami még számomra is új volt. Jó pap is holtig tanul. :) Remélem, hogy segít! Majd számoljatok be, tudtatok-e valamit hasznosítani az ott leírtakból.
http://www.mesebelivandor.eoldal.hu/cikkek/simson-gyujtasa/az-51-es-simson-gyujtasa_--altalanos-hibak-.html
Amúgy gyakran a porlasztó (tüzelőanyag-hiány) is okozhat gyújtásnak kinéző problémákat, de nem hinném, hogy nálatok erről lenne szó.
|
Zsoel!
Csatlakoznék Beagle-hez. Szinte ugyan ez a hibám van. Hidegen tökéletesen megy és indul. Melegen is szépen húz. Talán menet közben nekem nem hagy ki a gyújtás mint Beagle-nek. Melegen alapjáraton szépen jár kb. 10 s -ig, utána mintha elfordítanám a kulcsot, ez még nem gond, de amíg ki nem hűl rugdoshatom de nem indul. A megoldás, ha tolom és 1-esben egy idő múlva beindul. Ha sikerül elcsípnem a gázkarral a leállási pillanatot, akkor mintha nem történt volna semmi a következő 10 s-ig. Lehet, hogy nem ugyanaz a problémánk, de mi lehet a gondom?
A kilométer hajtásom jobb lett, csak kisebb kilengéseim vannak. Segített, hogy rövidítettem a fülön.
|
Zsoel!
Ismét a segítségedre szorulnék!
Ugyanis,elkezdtem használni a mocit és minden tökéletesnek tünt ezidáig! Elég a talpamat megmutatnom a berugó karnak és máris beindul (akár több nap állás után is),könnyedén eléri a 65 Km/h sebességet,de amikor bemelegszik,ki-kihagy a gyujtás! Ez leginkább alapjáraton jelentkezik (olyankor olyan hirtelen áll le,mintha elfordítanám a gyujtás kulcsot),menet közben alig érzékelhető,csak a motorféket követő gázadásnál torpan meg egy kicsit,de gyorsításkor hibátlanul húz! Első ötletem a kondenzátor hibája volt,ami ugyan beigazolódni látszott (meg is örültem,hogy csak ennyi),hiszen a csatlakozó vezetékek tövénél el volt repedve és korom fekete volt a burkolata.Kicseréltem és nagy örömmámorban mentem vele ismét egy "hegyeset",de nem tartott sokáig az örömöm,mert a jelenség ugyan az! Igazából azért kérném a segítséged,mert nincs kedvem feleslegesen szét borítani ismét az egészet , reménykedem,hogy lesz egy kétséget kizáró ötleted! :-) Én gondolok még a gyujtó tekercsre,de a megszakítót és a gyertyát nem gondolom a hiba okának,mert csak melegen áll fenn a probléma! Kíváncsi vagyok,te hogy vélekedsz a dologról!!
A féket,idő közben sikerült megoldanom,bár nem a taiwani betétekkel,hanem két régi (gyári) pofát csiszoltam be a fékdobba és már tudok csíkot húzni a betonon! :-)
Üdv;Zsolt
|
legaborgo
A 77 centis is hosszú lesz. Kíváncsi vagyok, milyen lesz az a 70 centis. Én még nem láttam olyat egy boltban sem, de lehet, hogy valaki már észrevette a piaci "lyukat", és elkezdett ilyen spirálokat gyártani. :)
Nem tudom, hogy néz ki a meghajtásod, de ha nem a megfelelő hosszúságúak és szögűek a fülek, elvileg az is elképzelhető, hogy ugráltatja a mutatót.
A hajtásban van ugye egy csiga (a lánckerék biztosítólemeze által közvetlenül meghajtott tengely, rajta egy műanyag rögzítőlap), meg egy csigakerék (ezt felülről a műanyag menetes csonk zárja, amelyre a spirált erősítjük). A csigakerék és a csiga is tud tengelyirányban lötyögni: ha túl nagy az axiális játék (hézag), a hajtás bizonytalan lehet. A csigatengely és a csigakeréktengely alá gondoltam hézagolóalátéteket tenni.
|
Zsoel
Most cseréltem vissza a spirálom a boltban, most egy 77 cm-es darabot kaptam a 96 cm-es helyett. Majd felpróbálom. Egy pesti üzletben 1-2 héten belülre ígértek 70 cm-est, tehát elvileg lehet kapni ilyet.
Van sejtésem, hogy mitől ugrálhatott a mutató. A lánckerék alátétje a fülön kívűl is hozzáérhetett a másik fülhüz. Némi egyengetés és a hajtás fülének flexel történő rövidítése után remélem jó lesz. Ezt a rövidített fület régebben én hegesztettem a letört helyére, így csak gondolom formán alakul a hossza, szerintem sok volt.
Szétszettem a csigahajtást, a lötyögést nem tudom mire érted, és hová gondolsz alátéteket!
|
legaborgo
Ha hibátlan, nem húz át, legalábbis üzem közben nem. Az, hogy kézben tartva megráz, normális dolog, erre már előzőleg figyelmeztettelek, ezért csakis úgy ellenőrizd a gyertyát, hogy bedugod a pipába, és a hengerfejre fekteted. Ettől azonban még kitűnően működik, eszedbe ne jusson leszedni róla az árnyékolóköpenyt.
Ha a spirál 700 mm-es, akkor mégiscsak Staré. Általában a rossz, kenetlen hajlékony tengely miatt ugrál a mutató, de lehet még probléma a lánckerékbiztosító alátétlemez fülével (elhajlott), a kilométeróra-hajtással (lemezfül, tengely, csigakerék, csiga, rögzítőgyűrű - itt is a fül elhajolhat, vagy körbeforoghat a tengelyen, a hajtás meg lötyögős lehet. Szereld szét, mosd ki benzinben, és ha nagyon lötyögnek az alkatrészek, hézagold ki őket megfelelő kis alátétekkel, összeszerelés előtt pedig gazdagon zsírozd be az egészet. Cserélni nem ajánlom, mert eredeti alkatrészeket csak Németországban kapsz, az utángyártott műanyag kacat meg sz...t sem ér - Németországban 15 euró az eredeti, 4 az utángyártott: ez sokat elárul a minőségkülönbségről is.) Ha itt minden oké, akkor csak a kilométerórában lehet a hiba. Érdemes ennek is megnézni a tengelyét, könnyen forog-e. Ha nem, némi csavarlazító segíthet.
Ha azt érzed, hogy már 60-nal mész, akkor lassíts, mert idő előtt ki fogod nyírni a motort. Még nem járatódhatott be annyira, hogy elviselje ezt a sebességet. Mondtam, hogy csak szép fokozatosan!
Régi Isolator gyertya a legjobb ehhez a motorhoz, az NGK-t csak szükségszerűségből szoktam ajánlgatni - a sok sz... között még mindig ez a legtűrhetőbb, legalábbis az általam kipróbált gyertyák közül. Ha valakinek van jobb tapasztalatta, kérem, ossza meg velem!
Egy-egy gyertya többnyire olyan 10-15 ezer (ritkán 15-20 ezer) km-ig jó.
|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
| |