|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
Zsoel
Sikerült fémárnyékolós gyertyapipát vennem. Egy ismerősöm rögtön azt mondta, hogy a fémet feszegessem le róla, mert áthúz. Ne foglalkozzam az ilyen véleményekkel?
Visszaraktam a régi kilométer spirálom, félreértetted, csak 1-2 mm-rel rövidebb a 700-nál. Kicsit igazítottam az elvezetésén (ő megy legbelül a tank alsó bemélyedésében) így nem feszül és nem törik, de nem vagyok elégedett. Nem lehet más probléma? Ha kettesben húzatom a gépet 30-at mutat, felteszem 3-asba, egyből felugrik 35-re pedig még gyorsulni sem volt ideje. Annyira nem leng a mutató most, de ha hármasban gyorsítok úgy 40-nél egy jó darabig megáll, majd lassan feljebb kúszik 50-ig. Érzetre meg egyébként is ilyenkor már 60 felett járhatok.
Volt egy kis alapjárati problémám, ekkor derült ki, hogy Isolatorral mennyivel jobban megy, mint NGK-val, a levegőarány probléma sokkal jobban kijött vele. Más: kissé most több olajjal megyek és beköpi az NGK! Visszatettem az Isolatort és ment, mint a golyó (Mindegyik 0,4 mm hézagú). Meddig jó általában egy gyertya - szocis Isolatorra gondolok, mert most egy 3/4 -re saccolt jóságú és egy vadi új van a birtokomban.
|
legaborgo
Nem nevetlek ki, de szerintem eredeti új spirál már egész Európában sincs a boltokban, de még magánszemélyeknél sem lehet sok. A hátsófék-bovden, hacsak nem állsz rá a fékpedálra a fékezésekkor, gyakorlatilag örökös, nem kell cserélni, csak kenni, a dugattyúkból meg rengeteget készítettek, nem csoda, ha maradt raktáron (ezeket ráadásul a Simson gyár 2002-es leállásáig folyamatosan gyártották az egykori üzemben). Bár attól függetlenül kétségtelenül mázli, hogy még neked is jutott belőle. Azonban a 700 mm-es szürke spirálok gyártásával a 70-es évek végén leálltak, és mivel ezek nagyon gyakran eltörtek, hamar kifogyott a készlet. A Simson meg nyilván úgy gondolta, hogy jó lesz a staros népnek a többi modellhez kapható spirál is (pedig nem).
A 96 centis közönséges, S50/S51-hez való spirál, úgyhogy jól átdobtak a palánkon. Le lehet rövidíteni 700 mm-re, de nem egyszerű. Én is ilyet használok most az 1-es Staron, és hát így is vacak, mert az enyém is kalimpál (de legalább normálisan néz ki a motoron, és nem szakad el két hét alatt az abnormális dörzsölődéstől). Viszont arra azért kíváncsi volnék, hogy hogyan tudtál majd' 3 centit nyújtani az alig 67 centis Schwalbe-spirálon.
A pipát nem lehet javítani, cserélni kell. Nem veszélyes az ára, 4-500 Ft körül van. Lehet kapni fémköpenyeset is, a Starokon eredetileg ilyen volt. Számottevően drágább, viszont jobb. (Csak szikraellenőrzésnél ne nyúlj hozzá a fémházhoz, mert úgy megráz, hogy fényes nappal is csillagokat látsz.) A zavarszűrő ellenállás a pipa "szárában" van elhelyezve. A régebbi kivitelekben ezt lehetett cserélni, az újak már nem szedhetők szét.
|
Zsoel
Az eddigi spirálom talán pár mm-rel rövidebb a 700-nál, amit meg kaptam az 96 cm-es. Vihetem vissza.
A gyertya pipában eltört az érintkező rugója, ami a leesést akadályozza meg. Lehet ilyet kapni, vagy komplett pipát kell venni? Van egy másik pipám, abból is hiányzik. Az ellenállás ebben helyezkedik el, vagy máshol van?
|
Zsoel
Ne nevess ki az eredeti miatt. A hátsófékhez képzeld, hogy u.ebben a boltban kaptam eredeti tokoshuzalt. Illetve a felfúrt hengerhez eredeti dugattyút.
Kipróbálom, amit most kaptam, ha nem jó, akkor lehet arról szó, hogy rendeljünk. De attól még megkérdezheted őket.
|
legaborgo
"Voltam a motoros üzletben, sajnos eredetit nem találtam." Jó vicceid vannak. :D Már akkor sem lehetett kapni, amikor én születtem, nemhogy most. A Star talán legritkább alkatrésze, nehezebb hozzájutni mint egy jó légszűrőházhoz vagy üléslemezhez, mivel utóbbiakkal ellentétben ez fogyóeszköz: elszakadt - eldobták, vettek helyette másikat, amíg lehetett kapni. De mondom, már az 1980-as évek elején is csak gagyi utánzata volt kapható a magyar motorosboltokban. Kb. egy éve akartam venni e-Bay-en egy gyönyörű állapotú, hibátlan darabot. 5 € -ról indult az árverés, és ha jól emlékszem, 12 € -ig bírtam lépést tartani vele a többi licitálóval szemben. Végül majdnem 25 € -ért ( kb. 7500 Ft) vitte el valaki. Azóta nem is láttam ilyet hirdetni sehol. A kettes Staromon még az eredeti volt, szinte hibátlan állapotban (ugyan a kuplung-kiemelőkar fölhorzsolta a köpenyét, de betekertem szigszalaggal, és ez került fölülre, az órához). Többek között ez is volt az oka annak, hogy erre a gépre esett a választásom, és majd' kibújtam a bőrömből örömömben, mikor sikerült megszereznem.
A Schwalbe spirálja 668 mm hosszú, tehát 32 mm-rel rövidebb a kelleténél. Rá lehet erőszakolni a Starra, de nyúlik, feszül, kalimpál vele a mutató, és hamar elszakad a tengely.
Itt láthatod a különbséget. Alul egy eredeti Schwalbe-spirál van, fölötte egy fekete utángyártott, de az eredeti hosszúságúval megegyező Star- (pontosabban SR4, mivel az egész SR4 szériához ez a tengely kellett) spirál, legfölül meg egy még ócskább utánzat, amely számottevően hosszabb a kelleténél.
http://www.flexshaft.hu/
Én ezzel az oldallal szemeztem. Ha gondolod, írhatok nekik, hogy le tudják-e másolni pontosan az eredeti tengelyt, és mennyibe kerülne darabja, aztán akkor közösen rendelhetünk belőle párat.
|
Zsoel
"meg kell próbálni szerezni egy eredetit"
Voltam a motoros üzletben, sajnos eredetit nem találtam. Magyar utángyártottat ajánlottak. Az eladó elbeszélésből az a sejtésem támadt, hogy nekem pillanatnyilag Schwalbe spirálom van fennt. Ugyanis, mint kiderült, ahhoz rövidebb jár. Nekem a tokon nyújtanom kellett a rugalmasság határain belül a felrakáshoz. Vettem a magyarból egy Starhoz valót, majd ha felraktam kiderül.
|
legaborgo
Az ócska, utángyártott spirálok miatt van. Az eredeti spirál tokozása 700 mm hosszú, 7 mm külső átmérőjű, a spirál pedig úgy 10-10 mm-re lóg túl a végeken, és jó minőségű, puha, hajlékony. Könnyen olajozható, ja, és persze kívülről szürke. A tiéden, ami van, már utángyártott. Mást nem tudok javasolni, mint hogy meg kell próbálni szerezni egy eredetit, vagy legyártatni egy erre szakosodott céggel.
|
Zsoel
Nagyon szépen megy a motorom. Egy kissé idegesít, hogy főleg 40 felett a sebességmérő mutatója beleng. Soha nem tudom, hogy a maximum kilengés a valódi vagy ahol többet tartózkodik. Lehet tenni valamit, hogy a mérő stabilabb legyen? Tudom, hogy ez típushiba, de ha tudsz valamit, amivel javítható kissé azt megköszönném!
|
Zsolt85
Szia!
Sajnos nem tudom, még sosem rendeltem az AKF-től semmit, én mindig a Zweirad Schuberttől szoktam. De ha gondolod, utánanézhetek.
A simsonbolt.hu-t amúgy nem nézted? Mert ők is közvetlenül az AKF-től szerzik be a cuccot, ha jól tudom, és bár kétségtelen, hogy ráteszik a maguk hasznát, náluk a szállítási díj ugye arányosan eloszlik a megrendelt termékek közt. Így ha többféle cuccot is vennél tőlük, lehet, hogy árban kb. ugyanott lennél. Egyébként szerintem az AKF sem kifejeztten egy olcsó bolt.
Alumínium timfölddel való tisztításáról még sosem hallottam. Lehet, hogy létezik ilyen, de ebben sajnos én nem tudok segíteni.
Esetleg nézz körül itt:
http://veteran.forum.hu/felujitasi-fogasok-47/aluminium-feluletek-tisztitasa-237/
|
Helló!
Zsoel megtudnád mondani,hogy az Akf alkatrészboltnál hogyan is lehetne megrendelni a kiválasztott alkatrészt?Mert küllőgarnitúrák kellenének és náluk egész olcsó egy garnitúra.Nem tudom a megrendelés lépéseit.Az alumínium alkatrészeket amúgy lehet azzal a fehér timföldporral tisztítani?Erről hallottál már?Mert azt hiszem egész szépen tisztít.Fogok hozatni a timföldből olyan port.Köszi!üdv.
|
Beagle
Bocs én voltam félreérthető.
Nem is igazán értettem, hogy szereztél a vasas cigánytól gumit. Igazából csak a rendszámtartóra tartanék igényt, de nem sűrgős.
|
lorincvagyok
Ne léccel próbáld, mert azzal semmire sem mész, hanem valami tömör, nehéz, kemény fahasábbal, amelynek van "húzása". De még jobb az alumínium- vagy sárgarézrúd. (A blokkfél alátámasztására viszont mindenképpen fahasábokat használj, mert az nagyon sérülékeny, a tömítőfelületet még a puhafém is megsértheti.) Azonkívül nem összevissza püfölni kell a közdarabot, hanem határozott, pontos, azonos erejű kalapácsütéseket rámérni.
Azt a képet én tettem be, és a saját, 2-es számú Starom motorját ábrázolja, az összeszerelés közbeni pillanatokban, tavaly nyáron. Gyárilag a berúgótengelyen nincs más, csak két (egyforma) távtartó alátét, amelyekben az általad is említett két szemenálló kis lyuk van. Én azért tettem a sajátomra ezeken kívül még egy hézagolótárcsát is, mert túl nagynak ítéltem a berúgótengely axiális játékát. (A fogasív és az indító fogaskerék középvonala nagyon el volt csúszva egymástól, akkor pedig túl egyoldalú lesz a fogak elhasználódása, ami később problémákhoz vezet, valamint a berúgókar agya nem fekszik fel teljesen a berúgótengely ricnizett végére, így azt is könnyen legyúrja az ember.) Ha jól értelmezem, nálad két távtartó alátét van, és a belső nem olyan, mint a külső. Nos, akkor az valószínűleg valami házilag gyártott alátét lehet, és igen, ez rossz összerakásnak minősül. Vegyél oda is olyat, mint a másik, vagy ha amúgy megegyeznek a méretei a gyárival, akkor fúrj bele két ugyanolyan lyukat, mint amilyen abban van (ez fontos, mert azoknak olajáteresztő szerepük van).
Nyugodtan tedd csak föl, ha van más kérdésed, iparkodom válaszolni rá, ha tudok.
|
Zsoel
Köszi a gyors választ! A sötét pontok csakis az én analfabétizmusom miatt vannak, de robbantott ábra alpján már elkezdtem beazonosítani a cuccokat.
A hegesztés jó lett, a furat nem mozdult el.
Már próbáltam a léc+kalapács kombót, de nem nagyon mertem odasózni. Most már bátrabban fogok odasózni.
Még egy kérdés: valaki, már nem emlékszem ki, belinkelt egy képet az összerakott bal blokkfélről, ahol már fel volt húzva a berugótengely. Ott a tengely végén két alátét volt, egyik két lyukkal a másik sima. Ha jól emlékszem az a sima az én blokkomban nem ott volt, hanem a berugó fogasívének a másik oldalán, tehát a rugó alatt. Lehetséges-e, hogy oda való, vagy valaki már rosszul rakta vissza előttem?
Köszönöm a segítséget!
Remélem nem lesz több kérdésem. (Legalábbis a blokközéppel kapcsolatban:)
|
lorincvagyok
Szia! Igen, emlékszem. :) Ha rendesen meghegesztette a haverod, akkor nem lesz vele semmi gond. (Feltéve, hogy a művelet során ugyanoda került vissza, illetve nem mozdult el a helyéről a furat.)
"Megtaláltam az összeszerelési leírást, nagyon szuper lett, bár számomra, aki új ebben a szerelés dologban, van egy két sötét pont" Köszönöm. Azon igyekeztem pedig, hogy mindenki, még a legkezdőbb kezdők számára közérthető és használható legyen, de hát ha egyszer a fogaskeréknek fogaskerék, a léptetővillának meg léptetővilla a neve, akkor nem mondhatom azt, hogy "az a kis villás biszbasz, amelyik a hegyes csipkézett szélű izéket bizgerálja" - remélem, megérted az aggályomat. :) (Ennek ellenére, ha esetleg valami nem lenne világos, és megakadnál, csak nyugodtan mondd meg, mi a probléma gyökere, és megpróbálom körülírni.)
"Össze lehet így is szerelni?" Sajnos nem. A motort csak és kizárólag úgy lehet összeszerelni, ha minden "hozzávalót" a baloldali blokkfélbe pakolsz, és a jobboldali párját ráborítod. (Kivéve talán a főtengelyt, azt elvileg a jobboldali félbe is be lehetne előre szerelni, ha nagyon akarja az ember, de úgy sokkal nehézkesebb az összerakás, meg amúgy sincs semmi gyakorlati értelme.)
A blokkot 3-4 egyenlő magasságú fahasábra támaszd föl, úgy, hogy, hogy a lánckeréktengely függőlegesen lefelé mutasson, és a vége alatt legyen legalább 5 centi hely. Ezután keményfa hasábbal, vagy ami még jobb, sárgaréz v. alumínium darabbal támaszd meg a lánckeréktengely menetes végét (természetesen a lánckerék nincs rajta!), és közepes kalapáccsal, egy-két rövid, kemény ütéssel ki fog jönni a helyéről. Lehet, hogy csapágyastul esik ki, de a csapágyat is le lehet varázsolni: a belső gyűrűt szúrólánggal óvatosan (!) körbe kell melegíteni, aztán a tengelyt puhafém betétek közt satuba fogni, és két szembeállított csavarhúzóval vagy laposvágóval lefeszegetni.
|
Zsoel
Szervusz! Rendesen eltüntem, én voltam akinek sikerült elrepesztenie a blokkot....:S Annyi minden volt mostanában sajnos, hogy nem nagyon volt időm a motor fele menni, most viszont össze kéne már rakni. A barátom meghegesztette, és én lecsiszoltam, reméljük bírni fogja.
Megtaláltam az összeszerelési leírást, nagyon szuper lett, bár számomra, aki új ebben a szerelés dologban, van egy két sötét pont. Például nem tudom, hogy minek mi a neve...:) De nagyjából csoportosítva raktuk el a hozzávalókat, remélem majd adja magától.
Ott áll most a dolog, hogy a váltó két tengelye két különböző blokkfélből áll ki, ami a láncot hajtja meg az a jobb oldaliban van. Össze lehet így is szerelni? Ha nagyon nehéz (összeszerelni), csak melegítve tudom kiszedni a csapágyból?
Köszi az eddigi segítséget is!
|
Beagle
A hozzászólásából ítélve inkább a gumira gondol (leffentyű), hiszen a motorja sárvédői tökéletesek.
De írtam már lentebb, hogy eredetileg ilyen nem volt a Starokon (csak később, az S50-től kezdődően kezdtek gyárilag is úgynevezett sárfogó toldatot szerelni a hátsó sárvédő végére). Így aztán aki leffentyűt akart a Starjára, az kénytelen volt saját kútfőből alkotni rá valamit - ki-ki a saját ízlése és képességei szerint. :) Én ezt a megoldást találom a legízlésesebbnek, amelyik az én motorjaimon is van - nyilván nem véletlenül. Ámbár nem én találtam ki, mert az 1-es Simsonomon mindig is volt ilyen, talán még az első tulajdonosa tette rá.
|
legaborgo
Számomra még mindig nem tiszta,hogy mire gondolsz sárhányó alatt!
A sárhányó (sárvédő) az a lemezből préselt gyári "karosszéria elem"!
A végére felszerelt gumi,pedig a "sárfogó gumi" néven ismert!
Sárfogó gumim is van,de ez sem gyári (nem is lehet,hiszen nem volt ilyen gyárilag)
|
legaborgo
Valóban félreértettem. De mondom, hogy ne ebből indulj ki, hogy hol kezdődik a világos rész, hanem abból, hogy sötétben a tompított fényszóró minél hosszabb szakaszon bevilágítsa előtted az úttestet, mert a fényszóró nem jó semmire, 15 W pedig úgysem fogja elvakítani a szembe jövőket.
Egyébként a gépkönyvben található beállítási módszer csak szükségmegoldás; ott a szakműhelyben, beállítókészüléken való fényszóróbeállíttatást javasolják elsődleges módszernek.
|
Zsoel
Valóban a sárvédőre gondoltam.
A világításnál viszont te értetted félre a 3-5 m-t. Ez a távolság a megvilágított terület kezdete, ezt könnyebb megfigyelni és mérni. Nálam ez elég kontrasztosan látszik.
|
legaborgo
Nem árt tisztázni a fogalmakat, még mielőtt szegény Beagle potyára elküld neked két sárvédőt. :D
Ugyanis az az érzésem, hogy nem egy nyelvet beszélünk. A SÁRHÁNYÓ, vagy SÁRVÉDŐ az a gyárilag is a Staron lévő, fémlemezből készült, íves vázelem, amely elöl és hátul fedi a kerekeket. :) Szerintem te meg a "sárhányó" kifejezés alatt valójában a sárhányók végére szerelt gumileffentyűket érted. :)
Nos, a leffentyűt hátul a rendszámtáblatartóra szokta szerelni, akinek van ilyen, akinek meg nincs, az általában a rendszámtáblatartó rögzítése részére szolgáló furatokat használja ehhez. Elöl viszont, ha nem akarod kifúrni a sárhányót (amit egyébként a magam részéről támogatok), és a fényezést sem akarod összekaristolni, szerintem csak úgy lehetséges a leffentyű rögzítése, ha rozsdamentes lemezből vagy festett laposvasból készítesz egy U alakú kengyelt, a két végén megfelelő méretű furattal, és felrögzíted az első lengővilla tengelyére, aztán jó szorosra húzod az anyát, hogy ne tudjon elmozdulni a kengyel. Erre aztán felteheted a leffentyűt. Nekem nincs jobb ötletem, de hátha másnak van, hallgasd meg őket is. Az én motorjaimon csak hátul, a rendszámtáblatartóra szerelve van leffentyű. Sima 3 mm-es gumilemezből vannak, a sarkaik lecsípve, és felül a rendszámtáblatartó alatt vékony rézlemezcsík rögzíti őket.
Egyébként gyárilag a Staron nincs sem első, sem hátsó leffentyű, sőt még rendszámtáblatartó sincs. (Azokat kifejezetten a Magyarországra exportált példányokra készítette egy NDK-s vállalat.)
A fényszóróbeállítást én sem a könyvbeli ábra szerint végeztem, hanem csak úgy egyéni komfort alapján. Nekem a tompított kb. 30 méterre veret előre. 3-5 méter az rettenetesen kevés, annál jóval több kell, mert ez így még 20 km/h döcögésnél is vakvezetésnek számít. :) Állítsd úgy, hogy minél messzebbre vetítsen a sugár, és minél hosszabban megvilágítsa magad előtt az utat. A Star 15 W-os reflektora úgysem ér semmit, kár is felkapcsolni, mert kevesebbet látsz vele,mint a tompítottal. Így aztán bátran állíthatod jó alacsonyra a rávetülési szöget (vagyis hogy minél messzebbre essen a fénysugár).
"Megtettem kb. 20 km-t, ha nem lazul meg a hollandi, várhatóan ezután sem fog?" Csak viszonylag tapasztalt szerelő vagyok, nem jós. :) De ha ennyi út megtétele alatt nem mozdult el, akkor sanszos, hogy elég jól áll a helyén. Azért a biztonság kedvéért a bejáratás alatt legalább 50 km-enként ellenőrizd!
|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
| |