|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
Kedves Fórumtársak
Bukósiksak ügyben kérném ki a véleményeteket. Van nekem az örökségből 2 db Kiskőrösi Szövetkezet által gyártott szocis sisak. Ebből csak 1 használható, a másik törött. Nem tudom, hogy a kresz által elfogadott-e, az én megítélésem szerint nem sokat véd.
Viszont elég hülyén néz ki egy szinte teljesen eredeti állapotába visszaállított veterán motoron modern bukóval villogni. Azért pénzügyileg sem szeretnék nagyon elszállni, de valami mutatósat szeretnék.
Ki mivel jár?
|
legaborgo
A "sima" felhasználóknak nem lehet, csak azoknak, akinek operátori jogai vannak, vagyis Beagle-nek, csimpusznak és nekem. Mi hárman, amikor úgymond "megvettük" ezt az oldalt, az alapítójától megkaptuk ezeket a jogokat, és azóta moderálhatunk, szerkeszthetünk, törölhetünk, kitilthatunk stb. Én a magam részéről ritkán szoktam élni e jogokkal, inkább csak saját magam esetében, olyankor, ha észreveszek valami ordító hibát az egyszer már beírt szövegemben, és utólag módosítom (mint pl. most is), vagy ha valaki valamilyen rosszul sikerült beírással vagy képbeillesztéssel (nyilván nem szándékosan, de) szétcsúsztatja az oldalt, esetleg véletlenül kétszer küldi be ugyanazt a beírást. Szerencsére itt normális emberek vannak, így arra nincs szükség, hogy szövegtartalmakat módosítsak vagy töröljek. :) Ezért aztán azzal sem foglalkozom, ha valaki utólagos bejegyzésben javítja a hibáit, úgyhogy nyugodtan csináld csak te is, legalább gyűlik a fórumanyag. :D
|
Zsoel
Hogyan lehet egy hozzászólást utólag módosítani. Nem írtam volna többször pótló kiigazításokat, ha tudnám.
|
legaborgo
A főtengelycsapágy természetesen 22×47×7-es, az a helyes méret. Én csesztem el az előző bejegyzésben, félreütöttem. (Jó, hogy észrevetted, azóta már kijavítottam, még mielőtt valakit félrevezetne.) Ebből kell kettő, a 17×28×7-esből is kettő kell, tehát jó, hogy ennyit adtak, mert egyik a főtengelyt, másik a láckerék tengelyét tömíti kívülről, a 20×30×7-es meg a baloldali motorfedélbe kell, a sebességváltókar tengelyéhez.
Pasztaként én ezt szoktam használni:
http://www.denbraven.hu/termek/zwaluw_gasket_300_c
Ez nagyon jó, ecetsav bázisú termék, piros színű, rugalmas, szépen teríthető, frissen könnyen letörölhető, gyorsan megkötő, benzin- és olajálló tömítőpaszta. Bármilyen motorszerelési munkához alkalmas, még a hengerfej alá is fel lehet használni, mivel 300°C-ig hőálló is.
Ha tudnál szerezni magadnak eredeti Isolatort, az a legjobb. Persze csak ha 260-as hőértékű (sőt, eredetileg, míg gyártották, a 280-as volt igazán hozzá való).
A motor összeszerelését egyelőre még csak ide másoltam be, de majd tervezem a menübe is feltenni. A 2012. 03. 29. 23:24-es hozzászólásomat keresd.
|
norok999
Oké, le van tárgyalva.
|
Zsoel
A motor összeszerelése leírást itt a fórumon tetted közzé, vagy valahol máshol? Remélem most már nem felejtettem el semmit.
|
Zsoel
Az egyik szimering értékét elírtam: 20 x 30 x 7
|
norok999, Zsoel
Köszönöm az elismerő szavakat!
Zsoel
A szimering készletet már beszereztem 2 db 22 x 47 x 7 (te 25 x 47 x 7-et írtál) HUBER, 1 db 20 x 20 x 7 HUBER, 2 db 17 x 28 x 7 LYO. Az utolsóból máshol csak 1-et adnak, akkor nekem adtak 1-el többet? Megfelelő minőségűek? Szerdára a csapágyak is meglesznek. Ha cserélni kell akkor jó, ha nem jó lesz tartaléknak. Valószínűleg a szerelő ismerősömmel közösen szedjük szét a blokkot. Majd felkészülök az írásodból, és figyelek, hogy jól csinálja és tanulok közben.
Pasztának mit használsz?
Gyertyának pillanatnyilag az általad javasolt NGK-t használom. A kis öreg anyagbeszerzőm lehet, hogy tud adni nekem egy szocis ISOLATOR-t, egyébként ő CHAMPION változó hőértékűt használ.
|
Zsoel
Rendben ,letárgyaltuk.Akkor majd csörgök.
|
norok999
Tökéletes. :) Majd csörgess meg, mielőtt elindulsz Abdáról, onnantól számítva durván 3/4 órának kell lennie, míg ideérsz - feltéve, hogy semmi probléma nem jön közbe, de reméljük, hogy nem.
|
Zsoel
Nálam is változatos szokott lenni az ebédidő,főleg mikor bütykülök. :) Úgy terveztem 12:00-12:15 között mindenléppen el szeretnék indulni.Egyrész hogy minél kevesebb idejig tarsalak fel,másrész pedig mert ekkor van a legjobb idő. :) Mivel szüleimnél van most a moci Abdán ,onnan indulok 12:10 körül Kunsziget felé.Rövidebb lezs a táv is.Legalább is ez a terv +-10 perc.Sietni fogok,csak 50-nél jobban nem igazán tudok menni mert elzsibbad a lábam a lábtaton.:)Tudod :) ....
Majd alás szivacsozom. :) Jó lesz igy neked az időintervallum?Meg szerintem felrázom majd a halat is a sirjábol az tuti. :)
|
norok999
Mit jelent nálad az "ebéd után"? Mert van, aki pontban délben ebédel, van, aki 3 órakor. :) Minél előbb jössz, annál jobb, mivel nekem is rengeteg a dolgom. Az öcsém szerzett egy autót tavaly, amit rendbe kellett tenni karosszériaügyileg - most azon dolgozom éppen. Szombaton készült el a kilakatolás, már rakjuk össze. Sietni kell vele, mert már február végén lejárt a műszakija meg küldözgetik a biztosítás csekkjeit (amit persze nem fizet be az öcsém, hiszen úgyis a nevére kell íratnia a járgányt, akkor meg új biztosítást kell kötni), úgyhogy iparkodunk, mert még le is kell festeni. Majd elmesélem, mi az ábra, azért 1-2 órát tudok rád szentelni ifjú életemből. :) Szóval akkor a holnap délután nekem oké, akkor egyébként már számottevően melegebb lesz, legalábbis ezt jósolják az írástudók.
|
legaborgo
Elég szép a motorod,látom te is probálkozol :) ,gratula
Zsoel
Akkor a holnap ebéd után áll?Részemről rendben van,csak jol felkell amjd öltöznöm.Eléggé lehült az idő.Majd rétegesen öltözöm(nem ugy mint a multkor). :)
A fényképek elkészültek,sikerült jopárat csinálnom.A képekkel előzetesben annyit szeretnék mondani az egész egy nagy ***** .Most hogy jobban megnéztem a képeket nagyon elkeseresdtem.Meg kell mondanom nem jobb a helyzet.Persze jopár alkatrészt fel lehet használni,de pl most vettem észre a szerzett vázon a bal oldali lábtartó le van vágva flexel.Csak azt nem tudom miért.A hátsó sárvédö alsó részre full el van rohadva(ahol a gumifelfpgatás van).DE a lámpatartoban legalább nincsenek felesleges lyukak.Szoval elsőre ugynézezem a lecsiszolt vázamnak több jelentőséget érdemes tulajdonitani,de majd te szakértői szemmel megnézed.Készülj fel a legroszabbakra,mert amennyire ismerlek hanyatt fogod vágni magad.:).Válalom a kockázatot,majd elkaplak.Az az egyetlen probléma,hogy idő ráforditásával lehet belőle kihozni egy-s mást,de ez az ami nekem meg mostanában nincs sajnos.Ismered a történetet,még mindig áruljuk a lakást.Majd meglátjuk...
Akkor holnap okés tutira ?Mert akkor előkeresem a hűtötáskát,bár ebben az időben :D ....
|
legaborgo
Szép ez a motor... Jól megcsináltad! :)
Szerintem egy egyszerű szimeringcserét meg kell tudnod oldani, az nem annyira ördöngösség. Például ha csapágyakat nem akarsz cserélni a motorban, akkor még a kuplungot sem kell leszerelned, elég a főtengely kiskerekét levenni, és akkor már a főtengelyt ki lehet műteni. Egy tömítéskészletre, két darab főtengelyszimeringre (22×47×7), tömítőpasztára meg néhány általános szerszámra lesz csupán szükséged.
A neten konkrétan erre a feladatra vonatkozó leírást nem tudok, de én most írtam le, pár napja, részletesen a motor teljes összeszerelését. Szerintem ami abban van, az elég neked ahhoz, hogy a szimeringcserét meg tudd ejteni, nézd meg. Vagy ha igényled, holnap leírom neked tételesen, hogy a cserét hogyan kell elvégezni, illetőleg én hogyan csinálnám. Közben döntsd el, hogy a csapágyakat meg a többi szimeringet békén hagyod-e, mert akkor számos munkafázist megspórolhatsz. Sajnos arra vonatkozóan, hogy a csapágyak megértek-e a cserére, nem tudok semmiféle kézzelfogható támpontot adni, ugyanis azok elhasználódása rengeteg tényező függvénye, melyek a teljesség igénye nélkül: a használati mód, a megterhelés, az alkalmazott olajfajta minősége, mennyisége (ellenőrizték-e állandóan, van-e elegendő olaj), olajcserék gyakorisága, mennyit állt a motor stb. Tehát ezt csak helyszíni szemrevételezéssel lehet megállapítani, csereérettek-e már a csapágyak vagy sem.
|
A képet most már közvetlenül is láthatod:
|
Zsoel
Hát így néz ki a művem:
http://www.ledfeny.tk/berzematek/Star_legaborgo.JPG
A színek úgy adódtak, amit a festékszóró spay színskálán nekem megtetszettek.
Mindent köszönök szépen. A blokkot alkalmasint szétszedem. Mit gondolsz egy szimering cserét meg tudok oldani? Tudsz közvetlen leírást javasolni, amit a neten megtalálok?
|
velorexi
Hát akkor sajnos nem tudom azt mondani, hogy döcögj el a gépsárkánnyal, aztán megnézem. :) Persze azért eljöhetsz, de szólj két nappal előtte. :D
Nem akarok szünetet tartani, mert egyrészt szeretek szerelni, másrészt meg még a végén elfelejteném, hogy néz ki a váltó. ;)
AKA Electric, ez eredeti NDK elektromos cuccokat gyártó vállalat volt, és mint ilyen, a Simson házi beszállítója. :) Az Isolator gyertyával ellentétben, ezek a holmik még ma is jók, úgyhogy jól választottál. A BOSCH lehet, hogy S51-hez jó, de a Star tönkreteszi. Én próbálkoztam vele, de nem vált be, és ahhoz azért kicsit drága, hogy megengedhessem magamnak a hetenkénti cseréjét.
"Szerinted akkor az 51-es nem annyira jó konstrukció?" Nem igazán. Azt, hogy a berúgótengely és a főtengelyszimering cseréjét könnyebb megejteni, aláírom. Viszont ne felejtsük el, hogy amikorra egy szimering (persze nem 20 év állás mellett, hanem üzemszerű, rendszeres használattal) tönkremegy, addigra többnyire a csapágy is annyira megkopik, hogy az is csereéretté válik, tehát nem nagyon vagy előbbre. A berúgószerkezet meg elég gagyi az S51-nél: a kilincskereket egy behegesztett csap révén az öntvénybe belemunkált ferde pálya vezeti rá az indítókerékre, viszont ez a pálya elég gyorsan elkopik, mivel ugye alumínium, aztán nem tudsz vele csinálni semmit. A Starnál ez nem fordulhat elő, mert ott minden kopott alkatrészt ki lehet cserélni. Tehát én inkább vállalom azt a kis kellemetlenséget, ami egy letörő/lekopó végű berúgókarnál előjön (eddig csak egyszer jött elő, annak is megvolt az oka - lásd lent). Aztán: az S51 vonóékes sebességváltójának annyi haszna van, hogy beépíthető a 4. sebességfokozat, amúgy elég vacak. Messze nem olyan precíz szerkezet, mint a Star kis háromfokozatú váltója: azzal nem nagyon szoktam melléváltani, az S51-ével viszont elég könnyű. A Star főtengelycsapágyainak olajozása jobb, mivel lényegében az alsó részük állandó olajfürdőben fut: az S51 csapágyazásai a keverékolajozás révén messze nem kapnak annyi olajat (és ez a válasz arra a kérdésedre, hogy miért kell olyan sűrűn csapágyat cserélni az S51-ben is). Aztán: a Star motorja két, egymástól relatíve távol eső ponton van felfogatva, mindkettő szilenperselyes megoldás. Ez szétteríti és jól elvezeti a motor rezgéseit a vázban. Az S51 csak hátul van felfogatva két motortartó füllel, amelyek a lengővillánál és alul egy csészébe zárt gumibakkal vannak rögzítve: ez a motor sokkal jobban be tud lengeni, és a rezgéseket a váz hátsó részére, pont az ülés alá viszi: ezt a vezető is jobban érzi, valamin a váz is hajlamosabb a törésre (a csőváz végén lévő talp hegesztése gyakran bereped). Az S51 hűtőbordái azért nagyobbak, mert az menetszélhűtéses, és a hűtőfelületek megnövelésével akarták elérni ugyanazt a hűtőhatást, mint a turbós motoroknál. A Starnak nincs szüksége olyan rusnya, otromba nagy hengerre, mert a ventillátor által szállított levegő, a fordulatszám függvényében persze, de állandóan, még álló helyzetben is viszonylag nagy sebességgel áramolja körül a hűtőbordákat, ezért ott elég ez a kis, elegáns henger, hűtőköpennyel megnövelt felülettel. Azonkívül én imádom a Starnál a ventillátor által keltett jellegzetes duruzsolást. :) A szétbontást megkönnyítő résekben és az alaplapot rögzítő, kívülről is meglazítható két köröm tekintetében igazad van, ezek jó ötletek, ámbár egy jól beállított Starnál elég ritkán kell szétbontani a motort, vagy akár a gyújtást is macerálni. :) Pörgősnek valóban pörgősebb, mivel rövidebb a lökete, és más a vezérlési diagramja. De a menettulajdonságai nem sokkal jobbak a Starénál (egy kicsivel jobban gyorsul a nagyobb forgatónyomaték miatt), végsebességben meg nagyjából ugyanott vannak. A Star simán tartja a lépést a négysebességes S51-ekkel is, meséltem már múltkor, sőt Beagle is megerősített benne.
|
legaborgo
Na várjunk csak egy pillanatra! Az oké, hogy te a mostani felújítás során nem szedted szét a motort - de úgy érted, hogy egyáltalán még soha nem is volt szétbontva??? Mert ha igen, akkor ezt mondhattad volna korábban is... Akkor azonnal világos lett volna, mi a gond, ebben az esetben ugyanis nem az a csoda, hogy nem megy a gép, hanem az, hogy még egyáltalán ennyire is beindult. Harmincakárhány éves gyári szimeringek mellett már a kisujjad is beférne, kb. ennyit tömítenek. Hát akkor felejtsd is el a többi hibalehetőséget: a csapágyaknál beszívja szépen a motor a levegőt, és felborul a benzin-levegő arány, elszegényedik, amitől beállíthatatlanná válik az alapjárat, a "normál" üzem (ami ilyenkor nincs is) pedig olyan, mint amikor elzárod a benzincsapot, és a benzin úszóházból való teljes kifogyásakor, az utolsó cseppek felszívásakor felpörög. Kész. Szét kell szedni a motort, nincs mese.
|
csimpusz
Csak viccből mondtam, a világért sem szabad ilyesmit eladni. Ha lenne belőle nélkülözhető mennyiséged, akkor sem fosztanálak meg tőle, hiszem bármikor szükség lehet rájuk. Elállni meg elállnak a végtelenségig, nem kérnek kenyeret. :)
Remélem, azért nem akarsz végérvényesen kint maradni, csak egy kis tőkét gyűjteni. :) Sajnos nagyon rossz irányba mennek a dolgok ebben az országban, látom a saját környezetemben, hogy nemcsak a velem egykorúak vagy a nálam fiatalabbak, hanem a tőlem számottevően idősebbek is itthagyják Magyarországot, és ez nem jó. :(
|
Zsoel
Köszönöm a problémámra fordított idődet. Szeritem tarts egy kis szünetet a motorszerelésben (vagy 10 évet), aztán mint veterán térhetsz vissza! :-))
Minimum 405 km-re (csak oda annyi, kigugliztam) vagyunk egymástól, szerintem jövő hét végén simán lemotorozom a távot! :-))
Van egy előérzetem! Nehogy az legyen a gond a Starommal, ami már korábban is előfordult más motorral! Azt vettem észre, ha lakkal raktam be az új szimeringet, akkor soha nem volt gond vele, de ha lakk nélkül, akkor több esetben is ez okozott kellemetlen hibajelenséget, olyasmit, mint ami most van. A kondi és a megszakító (Aka Elektrik, más nem volt a boltban) újak, a gyertya BOSCH. Nekem ez vált be a leginkább, igaz, hogy az 51-esemnél. 3 (vagy 5?) évig motoroztam ugyanazzal a gyertyával, és csak azért kellett kicserélni, mert a testelektróda "elfogyott". Azóta semmi mást nem találtam annyira tartósnak.
Szerinted akkor az 51-es nem annyira jó konstrukció? Szerelőbarát pedig: könnyebb állítani az előgyújtást, kis rések vannak a blokkfeleknél, ahol "szépen" csavarhúzóval feszítheti a "paraszt", egyszerűbb a berúgótengely és a szimeringek cseréje, nagyobb a hűtőbordázat, pörgősebb. De hogy vajon ugyan miért kellett olyan gyakran főtengelycsapágyat cserélni, hát ki tudja?!
|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
| |