|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
Halitomi52
Hát én nem mondtam, hogy mostanában volt, hogy kérték tőlem azokat a rajzokat. :) Sőt, ha jól emlékszem, ez valamikor a felújításom elkészülte után volt, tehát tavaly nyár végén. Mindegy, fő, hogy megtaláltad.
Ezt már kérdezte nemrég tőlem valaki, hogy hol lehet ferrodolt szerezni. Sajnos nem tudtam rá kielégítő választ adni. Én apukámmal csináltattam, aki egy helyi forgácsólóüzemnél művezető. Ő a következő címet adta meg, ahonnét ők beszerezni szokták a ferrodolt:
http://adamex.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=122
Fékbetétből szerintem nagyon tudsz csinálni ilyesmit, mivel egy fékbetét nem elég vastag ahhoz, hogy be tudd fogni a tokmányba, meg még meg is tudd munkálni, inkább valami ferrodolrúd kéne hozzá. Azt ajánlom, írj ennek a cégnek, és kérdezd meg, mit tudnak ajánlani a problémádra.
Vannak olyan elvetemültek, akik nem tudják elképzelni, hogy egy lengéscsillapító másként is működhet, mint hidrodinamikus elven. Amúgy én nem véletlenül mondom, hogy a Simson volt az ász a korabeli KGST-kismotorok közt. Ha megnézel egy Rometet, Babettát, Verhovinát, bár hasonló kategóriásak, egyikben sincs lengéscsillapítás, csak rugózás. Igaz, hogy mondjuk a Star kétszemélyes, de akkor is elképesztő ez a németes precizitás, hogy ha ilyen egyszerű konstrukcióval ugyan, de gondoltak a lengéscsillapításra is. És ami a legjobb: ha rendesen felújítja az ember ezeket a rugóstagokat, tényleg működnek. Belemész egy kisebb hepehupába, és érzed, hogy sokkal hamarabb csillapodik a belengés, mint egy nem működő lengéscsillapítójú Starnál, érzed, ahogy a szerkezet "megfogja" a rugózást.
Szívesen megnézem a csomagtartót, ha megmutatod. :) A Starok csomagtartója gyakori áldozata a házi átalakítási praktikáknak: gyakran csinálnak belőle horgászfelszerelés-tartót, hegesztenek rá vízszintes tartórészt, emelik vagy toldják meg, erősítenek rá kosarat stb. Egyszóval hozzáidomítják az igényekhez.
Igen, a berúgótengelynél nagyon fontos az a két tárcsa, mivel különben tengelyirányban nem kívánatos mértékben elmozdulhat, amitől aztán ugrálni fog az indítási folyamat, szélsőséges esetben esetleg meg sem tudnád rúgni.
"vettem előre egy Heidenau 2,75-16 k30 gumit" Helyes. :) Ez való a Starra, és nem más.
Jó munkát az összeszereléshez!
|
zsoel
Most kerestem meg a képet és a leírást a teleszkópokról. Jó sok időbe tellett, de megérte. (viszza kellett menni majdnem az ARANYBULLÁIG!, ami 1222-ben volt. Majdnem azon a sorszámon volt a bejegyzés.
Onnét már tudom, hogy ferrodol. Szerezni hol lehet? Elmegyek eg fékeshez, és veszek egy zsiguli első tárcsafék betétet? Vagy van valami cím az emlékeidben? A dalamit még csak elmegy, beszerezhető, de a ferrodolban csak ez jutott eszembe.
Mint azt régebbe írtam, az én teleszkópomból kifoly valami olaj. Szerintem a MEKKMESTER tett bele olajat, és attól érezhettem a beázott ferrodolt guminak. Még egyszer lementem a pincébe, és megnyomkodtam. PUHA, mint egy keményebb gumi.
Így van ez, sikerült egy BUHERA-MAN-tól vennem motort. SZEGÉNY STAR!!!! Drótozva volt, betonvasból volt rá gyártva egy csomagtartó! Ha előkerül az alkatrésztömegből, elrettentő példa képpen felrakom a fényképét.
El akartam kezdeni összerakni a motort, de az egyik legfontosabb alkatrész nem is volt benne! Itt a berúgókar hézagolókra gondolok. Valahol itt olvasta, miközben keresgéltem a teleszkóp rajzot, hogy anélkül összerakni öngól! Csak hétfőre tudtam előjegyeztetni. Sehol sem volt. Viszont szintén itt olvastam a gumikról, és vettem előre egy
Heidenau 2,75-16 k30 gumit. Hátul is olyan van.
Na de nem tartalak tovább fel, köszönöm az eddigieket, és a jövő héten ha időm engedi, elkezdem összerakni a blokkot a leírásod szerint.
Jó hétvégét!
|
Halitomi52
Ja! Az nem gumi, hanem ferrodol, és hát az a lengéscsillapító lelke. :) Ráadásul nem magától hullott darabjaira, hanem előírásszerűen három darab szegmensnek kell lennie. Úgy működik, hogy amikor a lengéscsillapító összenyomódik, és a dugattyúszár benyomódik a csőbe (munkahengerbe), akkor (a rugó ellenében) a három ferrodolszegmens felcsúszik az acélkúp (dugattyú) keskenyebbik részére, és csak minimális súrlódóerőt fejt ki a cső belső falára. Ez tehát a berugózás, ilyenkor a lengéscsillapító hagyja, hogy a rugó elnyelje a belengés (a vezető és a motorkerékpár) súlyát. Kirugózáskor, vagyis a dugattyúrúd kifelé haladásakor a rugó és a mögötte lévő alátét nyomja a három ferrodolszegmenst, amelyek ettől felfutnak a dugattyúra, kitapadnak a henger falán, és súrlódásuk révén akadályozzák a dugattyú mozgását, vagyis fékezik a lengést, és ezzel energiát nyelnek el. Ezért aztán, mondanom sem kell, ennek a lengéscsillapító-típusnak mindenféle kenőanyag halálos ellensége, tehát eszedbe ne jusson megkenni vagy pláne "olajjal feltölteni" az alkatrészeket. A dugattyú felújításához, ha a dugattyúk és a szárak a műanyag perselyek "elfogyása" miatt még nem koptak el, új hengereket, új dugattyúszár-vezető perselyeket és új ferrodolbetéteket kell esztergáltatni, majd utóbbiakat 120°-ban három darabra vágni. A rajzokat megtalálod a fórumban.
"Köszönöm szépen a leírásokat! Elképedtem, hogy milyen hosszú, és részletees a motor összeszerelés leírása, szerintem tökély." Szívesen. Használd szerencsével.
|
zsoel
Köszönöm szépen a leírásokat! Elképedtem, hogy milyen hosszú, és részletees a motor összeszerelés leírása, szerintem tökély.
A "kúpos gumi" néven emlegetett darabot a telses szétszereléskor találtam, mután letekertem a csővégről a felfogató szemet, kitolható lett a teleszkóp rúdja. Ez ugye úgy néz ki, hogy az egyik vége teljesen sima, illetve a kereszték furata van rajta, a másik végén viszont egy lépcsős tangely, ahol alátét, rugó, és egy laza, kúpos fémvég talalható, amin szintén egy kúpos belső furattal rendelkező, és a cső belső falához illeszkedő gumidarab (dugyttyú?) volt. Na ezt neveztem én konyhanyelven kúpos guminak! Volt tanáraim forognak a sírjukban! Azért nem tudom pontosan, hogy milyen volt ez, mert amikor kitoltam a csőből, három darabban lehullott, tehát csak kigondolni tudtam, hol volt és milyen.
Megkeresem a bejegyzések között a rajzokat, hisezn Te már összeraktad, és jók a teleszkópok, én meg csak szétbontottam, és mértem.
Köszönöm a segítséget!
Csao
|
Akit érint: motor összeszerelése. Egyelőre csak itt, aztán majd fölteszem valahogy a menübe is. Remélem, nem hagytam ki és nem csesztem el benne semmit - ha valaki valamit gyanúsnak talál, kérem, jelezze. :)
Simson Star motorjának összeszerelése
Néhány általános megjegyzés a témához:
Akár teljesen, akár csak részlegesen bontottuk szét a motort, alapvető szempont, hogy összeszerelés előtt MINDIG ALAPOSAN MEGTISZTÍTJUK az összes alkatrészt, a blokktól kezdve a hengeren, hengerfejen, fedeleken át a váltómű és a kuplung alkatrészeiig bezárólag. A tisztítást lehetőleg nagyobb edényben, mosóbenzinnel és kemény, erős szálú ecsettel végezzük, a tisztítószert szükség szerint cserélgetve. A makacsabb szennyeződések eltávolításához használjunk kaparószerszámot (pl. kisebb-nagyobb csavarhúzót), drótkefét, fúrógépbe fogható drótkorongot. A tömítő felületek tisztításához azonban ne használjuk ezeket, mert mély karcokat okozhatnak rajtuk; ezt kiélesített keményfa- vagy kemény műanyag hasábbal végezzük, de szükség esetén a drótkorong finom mozdulataival is tisztítható. Nézzük meg a menetes furatokat is, amelyek javításra szorulnak, fúrjuk őket újra. Jó, ha van kompresszorunk, mert a sűrített levegővel a zsákfuratok és eldugott sarkok jól kifúvathatók. Ellenőrizzük a kuplung alkatrészeit: a fémtárcsákat durva csiszolóvászonnal tisztítsuk meg, hogy az égett, kékes, csúszós réteg eltűnjön róluk, a dörzslamellákat pedig egyenes felületen, finom vásznon csiszoljuk meg (lásd később), vagy ha kopottak, cseréljük ki őket. Minden tisztítási művelet után a záró fázis az oldószeres mosás legyen.
A tisztítás után gondosan SZEMREVÉTELEZZÜK az alkatrészeket, és felmérjük, melyik szorul javításra vagy cserére. Ellenőrizzük, nincs-e repedés, törés az öntvényrészeken, nem túlságosan kopott-e valamelyik fontos alkatrész, nincs-e nagyon meggyengülve pl. egy rugó. A hiányosságokat küszöböljük ki – a motor összeszereléséhez csakis akkor érdemes hozzákezdeni, ha már minden feltétel adott, és minden alkatrész együtt van.
A blokk tömítő felületeinek teljesen síknak kell lenniük, ellenkező esetben számolhatunk az összerakás után hamarosan jelentkező olajszivárgással, illetve nem kielégítő motorteljesítménnyel (rosszabb esetben azzal, hogy a motor elszívja és feldolgozza a hajtóműolaj egy részét, ami további kellemetlen következményekkel jár. A tömítő felületek megmunkálását otthoni körülmények között úgy tudjuk legkönnyebben elvégezni, ha szerzünk egy legalább 400×200×20 mm-es köszörült felületű lapot (egyengetőlap, tusírlap), arra finomabb (kb. 4-500-as) csiszolóvásznat feszítünk ki, és lassú, nyugodt mozdulatokkal, enyhe nyomás mellett hosszirányban többször végighúzzuk rajta az egyik blokkfél tömítő oldalát, míg homogén, sík felületet nem kapunk. Ugyanezt elvégezzük a másik két tömítő oldalon, a deknin, a hengeren, a hengerfejen is; ügyesebb kezűek az illesztőcsapokkal ideiglenesen összefogatott blokknál a henger felfekvő felületét is meg tudják csiszolni. (Ez a művelet természetesen csak teljesen szétszerelt motornál, kiszerelt kapcsolómű és eltávolított illesztőcsapok esetén lehetséges.) Nagyon fontos, hogy meggyőződjünk arról, hogy a főtengely, illetve a tengelyek csapágyakba illeszkedő végei könnyen belemenjenek csapágyuk belső gyűrűjébe. Ha nem, akkor a tengelyeket csiszolóvászonnal körbe kell csiszolni annyira, hogy a csapágyak kalapáccsal enyhe szorulás mellett, de viszonylag könnyen rákocogtathatóak legyenek a tengelyekre. Ez biztosítja a könnyű összeszerelhetőséget. (Ez főleg új főtengely vagy egyéb tengelyek alkalmazása mellett igaz, ahol gyakori, hogy a tengelyek deformáltak vagy túl „kövérek”, és megszorulnak a csapágyakban.)
Ismételt tisztítás és ellenőrzés után, ha mindent rendben találtunk, kezdődhet az érdemi munka. A motor tervezett összeszerelési helyét alaposan összetakarítjuk, esetleg letakarjuk ronggyal, újságpapírral (nem kell külön hangsúlyoznom, hogy milyen fontos a szennyeződések távoltartása). Úgy alakítsuk ki a környezetet, hogy mindig legyen elegendő SZABAD HELYÜNK, mivel a szerelés során sokszor előfordulhat, hogy arrébb kell mozdítanunk a motort, vagy éppen csak alaposan kicsavart testhelyzetben tudunk elvégezni egy-egy műveletet. Fontos, hogy ne legyen semmi a lábunk alatt, ezért szüntessünk meg minden botlás- vagy csúszásveszélyt, mivel ezekre az ember nem nagyon ügyel, amikor a szereléssel küszködik éppen. Ugyanilyen fontos, hogy minden szerszám, amellyel dolgozunk, ép és tiszta legyen! Rossz szerszámmal nem lehet jó munkát végezni, a sérült, vagy éppen zsírral összekent nyelű szerszám pedig lecsúszva, félreugorva akár súlyos kárt vagy balesetet is okozhat! Lehetőség szerint tegyünk el a közelből minden olyasmit, amire a szerelés során nincsen szükség, és amivel balesetet, kárt, tűzveszélyt okozhatunk (benzines folttisztítót és hasonlót főleg ne tartsunk a közelben; ez akár egy ütés nyomán keletkező szikrácskától is belobbanhat!)
Összeszerelés előtt készítsük ki, rendezzük el szépen a motor alkatrészeit, és a szükséges szerszámokat, hogy minden szem előtt legyen.
Amire biztosan szükség van az összerakáshoz: egy kisebb (kb. 300 g-os) kalapács, egy fakalapács, 10-es, 13-as, 19-es, 22-es villáskulcs, 10-es, 17-es, 19-es racsnis dugókulcs („Crova”) vagy csőkulcs, egy kisebb és egy nagyobb csavarhúzó, kombinált fogó, csőrös fogó, vékonyabb acéltüske, sárgaréztüske, kisebb laposvágó.
Ami még kell: hajtóműolajjal töltött olajozó, gépzsír, olajálló motorszerelő tömítőanyag (festékboltban, autósboltban kapható), csapágy- vagy csavarrögzítő folyadék, valamint új csapágy-, szimering- és tömítéskészlet, új fém tömítőgyűrű az olajleeresztő és olajszint-ellenőrző csavar alá, új biztosítólemezek a tengelyvégek anyáihoz.
Összeszerelés:
Komplettírozzuk az egyes blokkfeleket!
Bal oldali blokkfél
-
Beszereljük a henger tőcsavarjait. Célszerű ehhez csavarrögzítő folyadékot használni, ezzel csökken a veszélye annak, hogy a hengerfej esetleges leszerelésekor kimozdul a helyéről. Kevés folyadékkal bekenjük az alsó menetes véget, kézzel betekerjük, amennyire lehet, majd a felső menetes végére csavarunk két M6-os anyát, két 10-es villáskulccsal egymásnak feszítjük („lekontrázzuk”) őket, így a felső anyával, villáskulccsal szépen meg lehet feszíteni a tőcsavart (vigyázzunk, nehogy túlhúzzuk, és kiszakadjon a menet az öntvényből!) Ha a helyén van, két villáskulccsal óvatosan ellenkező irányba szétfeszítjük és lecsavarjuk az anyákat.
-
Helyére ütjük az illesztőcsapokat. Ezek kis acélgyűrűk, és, ahogy nevük is mutatja, az a feladatuk, hogy a blokkfeleket (illetve a blokkfelet és a fedelet) pontosan egymáshoz illesszék. Vigyázzunk, mert az illesztőcsap egyik fele sarkos, a másik felén a sarok le van törve. Nekünk a sarkos felével kell beütnünk a helyére, hogy a másik blokkfelet a saroktörés szépen a helyére vezesse. A csap alsó részére kenjünk némi csavarrögzítő folyadékot, majd kalapáccsal óvatosan kocogtassuk a helyére (még jobb, ha van alumínium vagy sárgaréz tüskénk, és ez a csap és a kalapács közé tesszük). Az egyik csap helye a forgattyúház alatt, a másik hátul, a motorrögzítő nyúlvány alatt van.
Ugyanígy beütjük őket a másik oldalon is: az egyik csap fészke legelöl van, a másiké a berúgótengely fölött.
-
Beszereljük a váltómű kapcsolószerkezetét. Először az ollórugót tesszük be, majd az ezt a helyén tartó háromágú „kalitkát”. Ezután jön a kilincsmű, beletéve a fogazott kapcsolólapot is (az „OBEN” jelölés nézzen felülre). Az ollórugó szárai közé nyomjuk a kiálló csapot, majd felülről benyomjuk a kilincsmű tengelyét – a rajta lévő négyszöges lapolás a kapcsolólapban lévő négyszöges lyukba illeszkedik. Mikor alul kibukkant a menetes vég, felszereljük a kapcsolókart is (a kapcsolókar a kapcsolólap elején lévő kétoldali fogazáson keresztül húzott egyenessel párhuzamosan kell hogy álljon), feltesszük a biztosítóalátétet, az M6-os anyát, majd utóbbit meghúzzuk, és az alátét ráhajtásával biztosítjuk (az alátét egy része a kapcsolókar lapolására, másik része az anya egyik lapjára legyen ráhajtva). Ezután helyére csavarjuk a fölső nagy zárócsavart (22-es kulcs), becsavarjuk a váltómű ütközőcsavarjait, és ellenanyával biztosítjuk őket (az anya felső élétől kb. 10 mm-re álljon ki a csavarok vége, akkor jó, de ezt utólag is be lehet állítani).
-
Helyükre pattintjuk a csapágyak zégergyűrűit, villanyrezsón felmelegítjük a motorházat kb. 80 °C-ra, és helyükre nyomjuk a csapágyakat: főtengely 6303, hajtótengely 6203, hajtott tengely 6201 C3 mélyhornyú golyóscsapágy. A csapágyakat lehetőleg a külső gyűrűjükkel megegyező méretű csővel kell beütni, de ha ez nincs, acéltüskével is lehetséges, de nagyon kell vigyázni, hogy se a csapágyfészek ne sérüljön meg, se a golyóskosarat vagy a belső gyűrűt ne üssük meg! Ügyelni kell továbbá, hogy a csapágy ne feszüljön meg keresztbe: egyenletes, körkörös mozdulatokkal üssük be, hogy végig egyenesen csússzon. Ezután benyomjuk a főtengelyszimeringet (22×47×7) is, RUGÓS OLDALÁVAL A FŐTENGELY FELÉ. Akinek a csapágyfészkei kopottak, ne melegítse a blokkot, inkább használjon csapágyrögzítőt, akár a szimeringhez is.
Csavarjuk a helyére az olajleeresztő csavart is, lehetőleg új fém tömítőgyűrűvel ellátva, és alaposan húzzuk meg (19-es villáskulcs).
A baloldali blokkfelet egyelőre félretesszük.
-
A jobboldali blokkfélbe is becsavarozzuk a hengertőcsavarokat, ahogy az 1. pontban.
-
Helyére szereljük a kuplungkiemelő tengelyt, a záróperselyt (jól bezsírozva), kalapáccsal és acéltüskével beütjük, majd feltesszük a kiemelőkart, és alátéttel és M6-os anyával rögzítjük.
-
Beszereljük az üresjárásjelző érintkező perselyét, majd a rudat, és rögzítjük. A menetes részre csavarjunk egy M4-es anyát ütközésig, erre tegyünk egy fém alátétet, így tegyük be a szintén ütközésig becsavart műanyag perselybe, majd a másik oldalon biztosítsuk szintén egy alátét és egy M4-es anya segítségével, majd óvatosan feszítsük meg a külső anyát úgy, hogy közben a pálcán lévő hajlítás lefelé mutasson. Ügyeljünk, hogy a pálca túlsó végén meglegyen a szigetelő csődarab!
-
A blokkfelet felmelegítjük, helyére ütjük a hajtótengely 6000 C3 golyóscsapágyát, kívülről a főtengely 6303 C3 golyóscsapágyát, és szintén kívülről a hajtott tengely 6302 C3 golyóscsapágyát. Ezt követően behelyezzük a főtengelycsapágy belső oldalához az olajterelő tárcsát, majd a főtengelyszimeringet, szintén a rugós oldalával befelé, a másik főtengelyszimeringet (22×47×7). Ezután a csapágy külső oldalához betesszük az előzőleg onnét kivett hézgatolótárcsát. A lánckerék csapágyához is visszatesszük a hézagolótárcsát.
(Amennyiben ilyenek nem voltak bent szétszereléskor, akkor a következő lépés kimarad, és a két blokkfél összeszerelése után, de még a külső fémházas szimeringek felhelyezése előtt a főtengely és a lánckeréktengely csapágyának ütközésig való bekocogtatása után ellenőrizzük a csapágyfészek külső síkja és a külső csapággyűrű közti hézagot, majd megfelelő vastagságú hézagolótárcsák alkalmazásával azt 0,2...0,3 mm-re állítjuk be!)
A hézagolás után a fémházakba benyomjuk a szimeringeket (17×28×7), feliratos, sima oldalukkal kifelé, vigyázva, hogy egyenesen üljenek, majd jó alaposan bekenjük a blokk felfekvő felületét és a házat is tömítőanyaggal, felhelyezzük a papírtömítést, majd helyükre tesszük a fémházakat. Ügyeljünk arra, hogy a tömítés helyzete nem mindegy: a fémházon lévő benyomásnak és a tömítésen lévő kivágásnak, valamint a csavarlyukaknak a helye értelemszerűen egybe kell hogy essen. Továbbá a szóban forgó benyomásnak az alsó olajozó furat felé kell esnie, tehát balra lefelé mutasson. (A hajtott tengelynél mindegy, hogyan áll, de én az egyformaság jegyében ott is mindig ilyen helyzetben szerelem föl a szimeringházat.) Csavarjuk be és jó alaposan húzzuk meg a rögzítőcsavarokat. A szintjelző csavart is becsavarjuk és meghúzzuk, lehetőleg új tömítőgyűrűvel.
-
A baloldali fedél fészkébe is benyomjuk a szimeringet (20×30×7), rugós oldalával befelé.
Most kezdődhet az érdemi munka – összeszereljük a két blokkfelet.
-
A baloldali blokkfél főtengelyszimeringjének ajkát alaposan beolajozzuk (nem árt a főtengely szimeringhez tartozó vállát is bekenni, főleg a lépcsőnél). A NEM KÚPOS felével benyomjuk a főtengelyt a csapágyba, fahasábokkal alátámasztjuk a blokkot, a hajtórudat a hengertőcsavarok irányába igazítjuk, és egy réztüske (vagy alumínium-, esetleg keményfa hasáb) és kalapács segítségével finoman a helyére kocogtatjuk a főtengelyt (kalapáccsal sosem szabad közvetlenül megütni a menetes végeket!)
-
Összeállítjuk a váltóművet. A hajtott tengely lépcsőjére SIMA OLDALÁVAL a tengely felé felhúzzuk az egyes fokozat hajtott kerekét, a másik oldalról a tengelyre csúsztatjuk a kettes fokozat hajtott kerekét úgy, hogy hornyos felével az egyes fokozat kerekével átellenes oldalra nézzen. A hajtótengelyre felhúzzuk a kettes fokozat hajtó kerekét, sima oldalával a tengelyből kimunkált fogaskerék felé. Összerakjuk a léptetővillát: a rugót behelyezzük a fészkébe, rátesszük a golyót, és egy csavarhúzó fejével lenyomva, az ellenkező irányból benyomjuk villa tengelyét (ha a villa érintkezővel felszerelt része jobb kezünk felé esik, akkor a tengelybe munkált három golyópozíciós rész a villa túloldalán van). Ha ez megvan, akkor a léptetővillát behelyezzük a két kapcsolókerékbe, a léptetővilla mozgatócsapját befűzzük a kapcsolókar végén lévő résbe, és egyszerre a helyére nyomjuk a három tengelyt, majd kalapáccsal bekocogtatjuk. Helyére tesszük a harmadik fokozat hajtott kerekét, a tengelyre húzzuk az acélperselyt, rá az indítókereket, a nyomó csavarrugót, és a nyomóalátétet. A hajtótengelyre feltesszük a harmadik fokozat hajtókerekét, a kiemelkedő kis peremmel a tengelyvég felé. Ellenőrizzük, hogy a művelet során nem hajlott-e le túlságosan a villán lévő réz érintkező. Ha igen, hajlítsuk felfelé egy kicsit, hogy kb. 8 mm magasan álljon az „éle”.
-
A berúgókar tengelyére feltesszük jobbról és balról a két határolótárcsát (két kis lyuk van rajtuk, egymással szemben), a fogasívbe beakasztjuk a rugó egyik végét, a másikat pedig, helyére tolva a berúgókart, az öntvényben lévő furatba, majd a fogasívnek az óramutató járásával ellentétes irányba tett egy fordulatával előfeszítjük a rugót. (VIGYÁZAT! BALESETVESZÉLY! Különös elővigyázatot igénylő művelet, kevésbé rutinos szerelők ehhez akár feltehetik a berúgókart is.) Ezután az ütközőcsapnak fészkébe való behelyezésével rögzítjük a fogasívet. (Szintén a kevésbé rutinos szerelők számára célszerű lehet, ha ezután a berúgótengely kuplung felőli oldalára erősen felcsíptetnek egy karosszériafogót, vagy ráerősítenek egy AWAB bilincset, mindaddig, amíg a motort össze nem szerelték, mivel az előfeszített rugó könnyen szétvetheti a berúgó-, sőt akár a váltószerkezetet is,és akkor odavész az addigi munka – ez a tömítőanyaggal felkent, már félig összeszerelt motornál nagyon kellemetlen tud lenni.)
-
A váltómű fogaskerekeit, a kapcsolószerkezetet, a kilincsművet, a hajtórúd alsó csapágyát, valamint a jobboldali blokkfél szimeringjeinek tömítőajkait enyhén beolajozzuk. A blokkfelek tömítőfelületeit vékonyan bekenjük a tömítőpasztával, és a bal oldali félre felhelyezzük a tömítést.
-
A jobb oldali blokkfelet rátesszük a baloldalira, és fakalapáccsal a helyére kocogtatjuk. Vigyázzunk, hogy e művelet közben a motor csak a bal fél öntvényrészein támaszkodjék, lehetőleg keményfa hasábokon, a tengelyeken semmiképp se!
-
Miután a felek összeértek, becsavarjuk a rögzítőcsavarokat. Vigyázzunk, hogy addig egy csavart se húzzunk meg, amíg valamennyi nincs a helyén, hanem először minden csavart csak 1-2 menetemelkedésig tekerjünk be, majd ezután mindegyiket enyhe feszülésig, és csak ha mindez megvan, utána húzzuk meg alaposan őket. Először mindig a forgattyúházat összefogó csavarokat húzzuk meg, átlósan, majd utána a váltóműtér csavarjait. Vigyázzunk, mert a forgattyúházcsavarok közül kettő eltérő hosszúságú, ezért az a legjobb, ha ezeket először csak bedugjuk a helyükre, és megnézzük, hogy minden fej egyenlő távolságra áll-e ki a furatból. Általánosságban elmondható, hogy a forgattyúhúznál a rövidebb, a motortérnél a hosszabb csavarok kellenek. A csavarok meghúzása után tapétavágóval vágjuk le a forgattyúháznál a felesleges tömítést (a hajtórúdnál, illetve hengertalp tömítőfelületéből kiálló részek).
-
Tegyük a helyére a hátsó motorfelfogató kétoldali szilentgumikat, illetve sajtoljuk be a szilentperselyt (acélcső).
A berúgókar ideiglenes felhelyezésével ellenőrizzük az indítószerkezet működését, továbbá ellenőrizzük, hogy könnyen forog-e a főtengely, illetve a hajtó- és a hajtott tengely (ha kissé szorulnak, attól nem kell megijedni, mert új csapágyak és szimeringek esetén ez természetes; baj csak akkor van, ha egyáltalán nem lehet őket körbeforgatni, ekkor valamit elrontottunk).
A kuplungtér szerelése
-
A főtengely fészkébe behelyezzük az íves reteszt, majd egy megfelelő csődarab és kalapács segítségével felütjük a ferdefogazású fogaskereket a főtengelyre. Feltesszük a biztosítóalátétet (ügyeljünk, hogy a rajta lévő fül beakadjon a fogaskerék hornyába), és kézzel felcsavarjuk a rögzítőanyát (M10×1, 17-es laptáv).
-
A hajtótengelyre feltesszük a távtartó alátétet, a csúszóperselyt, majd a külső kuplungkosarat, és a menesztőt. A menetes tengelyvégre feltesszük a kosaras biztosítóalátétet (a lemezfül üljön be a menesztőben lévő furatba!), és a rögzítőanyát (M12×1,5, 19-es laptáv) kézzel meghúzzuk. A következő művelethez igazából blokkoló fogaslécdarab kéne, de ennek hiányában én úgy szoktam megoldani a dolgot, hogy kis keményfa éket készítek, és ezt először felülről helyezem be a fogaskerék és a kuplungkosár fogai közé, majd meghúzom a főtengely anyáját (~25 Nm), és egy laposvágóval és kalapáccsal visszahajtom a biztosítólemezt. Ezután alulra teszem a keményfa éket, egy csavarhúzóval megtámasztom a külső kosár egy réséhez a menesztő két VASTAG CSAPJÁT (nem a rugótartókat, mert az elhajolhat!), és ~30 Nm-es nyomatékkal meghúzom a kuplungtengely anyáját is, majd a vágóval ráhajtom az anya egyik lapjára a biztosítólemezt. Akinek ez nem elég szakszerű, az persze készíthet ferdefogazású rögzítőlecet is, amelyet a deknifelfogató csavarokkal kell rögzíteni.
-
Összeszereljük a kuplungot. Behelyezünk egy dörzslamellát, majd egy fémtárcsát (a fülekben lévő lyukaknak természetesen a menesztő vastag, nyomatékátvivő csapjaira kell kerülniük!), megint dörzslamellát, megint fémtárcsát, dörzslamella, fémtárcsa, dörzslamella… és itt elvileg még egy fémtárcsának kéne következnie, de nyugodtan kihagyjatjuk, mert ha közvetlenül a nyomólapot szereljük fel, akkor is megbízhatóan, sőt könnyebben működik a kuplung, és könnyebb szerelni is. A hajtótengelybe beejtjük az első kinyomórudat, aztán a golyót, majd a második kinyomórudat, és helyére tesszük a nyomólapot. Most következik az összerakás kezdők számára talán legnehezebb része: a kuplungrugók helyére szerelése. Ehhez gyárilag létezik egy villás szerszám, azonban egy jó vastag, csúszásmentes nyelű kombinált fogóval is megoldható. Döntsük oldalra a motort, hogy a kuplung felfelé mutasson, és az egyik kuplungrugófészek előre kinyújtott jobb kezünk bal oldalára essen, vagyis ha a kezünket élben kinyújtjuk, akkor a kézél két kuplungfészek között átlót képez, a tenyér és a kézhát felőli oldalon pedig szintén egy-egy fészek van. Ez a legkönnyebb szerelési helyzet. Ebben a helyzetben a kezünk bal oldalára eső fészekbe beteszünk egy harangot, egy rugót, egy csaptartó tányért, majd bal kezünkbe készítünk egy csapocskát, jobb kezünkbe vesszük a kombinált fogót, megfelelő méretűre nyitjuk (hogy a két végének a közepe pont a tányér két átlós peremére essen) és két ujjal megtámasztjuk a helyzetet, majd teljes testsúllyal lenyomjuk a tányért és a rugót, és bal kezünkkel a helyére nyomjuk a csapot. (CÉLSZERŰ EHHEZ A MŰVELETHEZ VÉDŐSZEMÜVEGET VISELNI, MIVEL AZ ESETLEG ELREPÜLŐ ALKATRÉSZEK AKÁR KI IS VERHETIKA SZEMÜNKET!) Körbeforgatjuk a kuplungot, és a szemben fekvő, majd a másik két fészeknél is elvégezzük a műveletet. Elsőre talán bonyolultnak hangzik, de valójában nem az. Némi gyakorlással nagy rutinra tehetünk szert a kivitelezésében.
-
A váltókar rugóját beugrasztjuk a helyére (lehetőleg fogóval, de ügyesebbeknek szabad kézzel is megy). A berúgótengelyt beolajozzuk, rányomjuk a kapcsolótengelyt, és helyére tesszük a köztes kapcsolókart. (A váltószerkezet működését ilyenkor még nem szabad ellenőrizni, mert az öntvényben megsérülhet a kapcsolókar fészke.) A kuplungtér szerelése ezzel kész.
-
Enyhét beolajozzuk a fogaskerekeket, a kapcsolószerkezet mozgó alkatrészeit, majd a blokk tömítőfelületét bekenjük tömítőpasztával, felhelyezzük a tömítést, a dekni tömítőfelületét pedig bezsírozzuk, és helyére tesszük a fedelet. A blokknál ismertetett módszerrel, óvatosan, átlósan rögzítjük a csavarokat. Ezzel a módszerrel lehetővé válik, hogy későbbi esetleges kuplungprobléma esetén anélkül vehessük le a fedelet, hogy a tömítés tönkremenne, az olajszivárgás veszélye nélkül.
-
Felszereljük a sebességváltókart és a berúgókart, ellenőrizzük, hogy akadálytalanul lehet-e kapcsolni a fokozatokat (ehhez helyezzük fel a lánckereket, és a tengely forgatása közben próbálkozzunk a kapcsolással).
A motor készre szerelése
-
Attól függően, hogy a főtengelyünk gyári vagy utángyártott-e, a hajtórúdkisfej csapágyazása lehet siklócsapágyas vagy tűgörgőkosaras. Utóbbi esetben természetesen be kell helyezni a görgőskosarat, és meg kell olajozni egy kicsit (az olajozás a siklócsapágynál sem árt). Továbbá utángyártott főtengelynél szükség lehet még 2 db 1 mm-es hézagolótárcsára a hajtórúdkisfej két oldalán.
-
A dugattyúra felszereljük a gyűrűket (ehhez célszerű három vékony, néhány tized millimiéteres szalagot vágni acél- vagy vörösrézlemezből, és ezeket a dugattyú palástjára tenni 120°-os elrendezésben, így könnyebb felcsúsztatni a dugattyútyűrűket, de rutinosabbak e nélkül is meg tudják oldani a gyűrűk felszerelését – vigyázni kell azonban, mert könnyen elpattannak). A dugattyút rezsón felmelegítjük 80°C-ra, felhelyezzük a hajtórúd kisfejére úgy, hogy a dugattyúba ütött nyíl (és ezzel a gyűrűbiztosító csapok) előre, a kipufogórés és a menetirány felé nézzenek, majd helyére toljuk a dugattyúcsapszeget. (Ha hézagolótárcsákatkell alkalmazni, akkor kissé nehézkesebb a művelet: én úgy szoktam, hogy a csapszeget betolom annyira a dugattyúszembe, hogy az egyik tárcsa még éppen ráférjen, a másik tárcsát pedig zsírral a hajtórúdra ragasztom, óvatosan felteszem a dugattyút, és a helyére nyomom a csapszeget, esetleg csavarhúzóval igazgatva az innenső tárcsát. Vigyázzunk persze, hogy jó helyzetben kerüljön fel a dugattyú! (Esetleg szükség lehet arra is, hogy a dugattyúszemek belső felületét előzőleg reszelővel utánmunkáljuk, lesimítsuk, hogy elférjenek a hézagolótárcsák… sajnos vannak vacak minőségű dugattyúk is.) A dugattyúcsapszeg behelyezése után csőrös fogóval a helyükre tesszük a csapszegbiztosító gyűrűket úgy, hogy a nyitott végük felfelé álljon. (Ügyeljünk, hogy a biztosítógyűrűk szorosan üljenek hornyaikban, mert a rosszul behelyezett biztosítógyűrű működés közben kiugorhat a helyéről, és a kirázkódó dugattyúcsapszeg súlyos motorkárokat okozhat!)
-
Ezután készítünk egy olyan keményfa villát, amelyet a blokkon a két hengertőcsvar közé lehet tenni, oda, ahová a hengertalp jön, úgy, hogy a dugattyút még az alsó holtpont előtt megállítsa és megtámassza. Ha ez megvan, akkor sebességbe kapcsoljuk a váltóművet, felhúzzuk az acélperselyt, felhelyezzük a hajtó lánckereket, a biztosítólemezt és a rögzítőanyát (M10×1, 17-es laptáv), és ~25 Nm-es nyomatékkal meghúzzuk, majd acélvágóval ráhajtjuk a biztosítólemezt az egyik lapjára.
-
A hengertalp tömítőfelületét bekenjük tömítőpasztával, felhelyezzük rá a tömítést, a motorblokk felületét pedig bezsírozzuk (így utólag le tudjuk majd húzni a hengert, ha szükséges). A hengerfurat alsó részét könnyedén beolajozzuk TISZTA motorolajjal, felhúzzuk a tőcsavarokra, és leengedjük a dugattyútetőig. A két dugattyúgyűrűt helyére igazgatjuk (nyitott végeik között legyenek a biztosítócsapok), majd két ujjal összenyomjuk előbb a felső gyűrűt, és óvatosan lejjebb húzzuk a hengert (ne erőltessük, ha nem megy, mert eltörhet a gyűrű!), illetve ugyanezt megismételjük az alsó gyűrűnél is. Ezután kihúzzuk a villát, és helyére nyomjuk a hengert, fakalapáccsal felülről kissé megütögetve. (Rutinosabbak ezt a műveletet keményfa villa nélkül is elvégezhetik, de ebben az esetben csak a motor beszerelt állapotában, a lánc felhelyezése után lehet meghúzni a hajtó lánckerék anyáját – ekkor ne feledkezzünk meg sem erről, sem az anya biztosításáról sem!)
-
Kenjünk a hengerfejre is némi tömítőpasztát, nyomjuk a helyére, majd alátétek és M6-os anyák felhelyezésével, azokat MINDIG ÁTLÓSAN MEGHÚZVA, rögzítsük (meghúzási nyomaték ~10 Nm – csak óvatosan, mivel könnyen megszakadhat).
-
Szereljük fel a henger hűtőköpenyét!
-
Ellenőrizzük még egyszer a berúgókar és a váltószerkezet működését, az elemek könnyenjárását.
-
Szereljük be a motort, tegyük a helyére a gyújtóberendezést, a porlasztót, a légszűrőházat, a kipufogót és a láncot, állítsuk be a gyújtást, csavarjuk be a gyertyát, szereljük fel a fedeleket, a ventilátorkereket, a kuplungbovdent és a kilométeróra-spirált. Ellenőrizzük és állítsuk be a kuplung működését!
-
Az előírt módon töltsünk be 0,5 l motorolajat a kis kerek fedélen keresztül. A fedél tömítése alá tömítőmasszát, majd arra a tömítést tegyük, a fedelet pedig zsírozzuk be, így utólag ezt is könnyen levehetjük.
Indítsuk be a motort, és élvezzük munkánk jól megérdemelt gyümölcsét! :)
Jó munkát és sok sikert mindenkinek!
|
Halitomi52
Úgy látszik, foncsorügyben mindenki előttem jár. :) Nekem fogalmam sem volt róla, hogy ilyet is csinálnak üzemszerűen.
1. A teleszkópok kívülről tökéletesen egyformák, a hosszuk is. (Most már le nem megyek neked a pincébe méricskélni, ha nem haragszol, de holnap reggel majd megmérem.) Amiben különböznek, az a tekercsrugó vastagsága és menetszáma, illetve a csillapítószerkezet rugójának előfeszítése, és ezzel a csillapítás erőssége (erősebb tekercsrugóhoz értelemszerűen nagyobb csillapítóerő dukál). Amúgy a keskenyebb fejen kell beütve lennie egy V (Vorn=Elöl), illetve egy H (Hinten=Hátul) betűnek - ez az egyetlen külső eltérés köztük.
2. Semmiféle alkatrészt nem lehet kapni dörzscsillapítású rugóstaghoz, még Németországban sem (talán a csatlakozófejek, illetve feket porvédő köpenyek kivételével), így mindent gyártatni kell. A múltkor említett felújítási dokumentációmban találsz képeket a legyártott elemekről, illetve valahol itt a fórumban már feltöltöttem az alkatrészekről készített műszaki rajzaimat is, amelyek alapján a cuccaim készültek (én mind a négy teleszkópomat teljesen felújítottam). "Kúpos gumi" - ezt nem tudom, micsoda, én nem találkoztam ilyennel a rugóstagokban. Mire gondolsz?
3. Olyan színű, amilyen neked kell, nincs. Feketét lehet kapni Németországban, azt tudom, de az sem éppenséggel két fillér. Jobban jársz, ha keresel használt teleszkópokat, amelyeken még úgy-ahogy ép a porvédő köpeny (ezek jobbára elsők, mert azokat jobban megvédte az, hogy a széles első sárvődő mögé vannak elrejtve - a hátsók többnyire összetörtek, megrepedtek, vagy szétporlasztotta őket a nap), és leveszed, majd újrafested őket.
|
Ügyesen. :) Nekem nem szokott szétugrani.
Egyébként miután a helyére raktad a tengelyt, és előfeszítetted a rugót, bedugtad az ütközőcsapot, nyomd be teljesen a tengelyt, amennyire lehet,aztán a kuplung felőli oldalára csíptess föl erősen egy karosszériafogót, vagy szorítsd rá egy AWAB bilincset. Éppen most írom a motor össszeszerelésének menetét, abban is leírtam ezt a trükköt; ha tudsz várni még pár napot, hamarosan elkészül.
|
Helló
Azért egy kis segítséget még kérnék:
1. Olvastam valahol itt, hogy az első és hátsó teleszkópok nem egyformák.
Tudtok-e segíteni egy nyugalmi állapotban mérhető hosszal?
Melyik a hosszabb?
2. Szétszedtem egy börzén vásárolt rossz telót -amit csak ezét vettem 500.- ft-ért, és
láttam, hogy van benne egy műanyag persely, amit én Ø15 mm külső, Ø9 mm belső
és 15 mm
hosszmétretűnek mértem. Lehet-e ilyet kapni, keressem-e még, avagy legyártós
(esztergáljak?) és a kúpos gumi beszerezhető-e?
3. Láttam a teleszkópra felső -a világos- helyére új darabokat, de horror az ára, mert
krómozott. Tudtok-e valahol ilyet műanyagból?
|
Helló!
Nagyok vagytok!
Eszembe sem jutott, hogy a fényszóró felújítható, de miután olvsatam itt a hozzászólást, elkezdtem utánajárni, és láttam csodát:
1. fogtam a fényszórómat, és egy laza mozdulattal elválasztottam sz üveget és a fém részt egymástól. Szerintem már előttem a MEKKMESTER (akitől vettem), már szétszedhette.
2. Kb 10 perc böngészés után találtam Pesten egy foncsorozót, aki -szerintem- tűrhetőnek mondható 3.000.- forintokért 2 nap alatt befoncsorozza.
(Ha keddig odaviszem, csütörtökön mehetek érte)
Hátha valakit szintén érdekel:
Garancia Autólámpabolt
1182 Budapest, Üllői út 561.
Telefonszám: 2-910-920, 2-910-925
Remélem, a címmel segítettem valakinek!
Üdv.
|
sziasztok volna egykis gondom ha valaki tud segicsen star berugotengejt hogykel viszarakni hogy neugorjon szét?
|
legaborgo
Szép lett!
Úgy nézem, a fényszóróüveged jó áll. Igen, a foglaltot csak egyféleképpen lehet betenni, a lemezfület be kell akasztani a perem résébe, és amikor ez a helyén van, akkor a biluxizzó tompítókanalának vízszintesen, az üveg bordázatára merőlegesen kell állnia. Nem vagyok benne biztos, de én is úgy emlékszem, hogy ilyenkor az a fülecske a foncsoron lefelé áll.
|
Zsoel
Az összerakás előtt így néznek ki a darabok:
A ragasztáshoz a kézikönyv fényszóró beállítási ábrája adta a támpontot. Ha tévedtem javíts ki. A foncsor egyetlen kiálló fülének pontosan a föld felé, lefelé kell néznie, az üvegen a felirat is itt van, és látható a 3. ábrán az üvegen egy rovátka is, amit a fülhöz igazítottam.
A ragasztáshoz Soudal Fix All nedves felületen is kötő termékét használtam. Az üveg és foncsor közé nem tettem, hogy később szét lehessen szedni. Az illesztésnél kentem be kívülről és mosószeres vízbe mártott ujjal szépen egyenletesen elkentem. (Így nem ragad a kezedre, és a felület szép sima lesz). Ez így biztosan légmentesen zár.
Az eredeti anyag nem valami jó, olyasmit használtak, amivel a villanykörtéket ragasztják a menetes érintkezőjükbe.
Az izzó foglalatát csak egyféleképp lehet berakni? Már nem emlékszem hogyan volt.
|
legaborgo
Köszönöm! A tavaly felújított 2-es számú Staromra ugyan új foncsort vettem, mivel azon 12 V-ossá alakítottam a rendszert, és nagyobb teljesítményű (35 W-os) izzót tettem bele, s ahhoz ugye másfajta foncsor kell, viszont már előre vakaróztam attól, mi lesz majd, ha a fő-Staromat csinálom meg. Azon minden, még az elektromos rendszer is, eredeti lesz, így aztán főtt a fejem, honnét szerzek eredeti foncsort - azt ugyanis már nem lehet kapni, még Németországban sem, hanem a 25/35 W-os izzókhoz való foncsorba teheté átalakító betéttel lehet megoldani a dolgot. Ezt viszont nem akarom, az eredetiség jegyében. De így már könnyű lesz, mert akkor majd feljavíttatom a régi foncsort.
Még egy jó tanács: nagyon figyelj rá, hogy ugyanoda kerüljön vissza a fényszóróüveg, ahol volt, ugyanis a bordázata pontosan össze van hangolva a biluxizzó már említett kis tompítókanalával, és segít abban, hogy a fény az úttest jobb oldalát jobban megvilágítsa, a bal oldalra (az autósok szemébe) pedig ne vetüljön. Ezért nagyon fontos, hogy a fényszóróüveg úgy álljon a foglalathoz képest, ahogy eredetileg volt. Ja, meg nem tudom, mi volt az eredti anyag, amivel felragasztották, de az biztos, hogy úgy kell visszaragasztani, hogy ott nedvesség ne hatolhasson be, ellenkező esetben nagyon fog párásodni az üveg, ami nem jó.
|
Zsoel
"Na... ez de jó. :) Nem is tudtam, hogy ilyet is csinálnak, ez még jól jöhet nekem is."
Úgy örülök, hogy végre én is tudok neked valamit segíteni! Önzetlenül igazgatod, segíted a fórumtársaid.
A cég nagyon korrekt volt, levélben adtam fel és utánvétesben kaptam vissza 1 héten belül.
"Hogyan szedted le az üveget a foncsorról? És főleg hogyan raktad rá vissza?"
Éles késpengével körbe, szép finoman. Valami ragasztószerű anyaggal volt rögzítve. Szinte sértetlenül lejött, egy helyen pattant le egy kis üveszilánk. Most a munkahelyemen vagyok, de ha hazaérek készítek róla - szétszedett állapotban - képet. Az összeszerelésnél szilikon alapú ragasztót gondoltam, ami nem nedszívó felületekre is jó. Ha szükséges ugyanilyen módon szétszedhető marad.
|
Halitomi52
Hú, banyek, hát ez bizony kuka. Nem tudom, kinek és hogy sikerült így elintéznie ezt a fogaskereket, de ezt nem szabad beépíteni, muszáj lesz szerezned másikat. Biztos, hogy a többi keréknek, a tengelyeknek vagy a villának nincs baja? Vizsgáld meg őket alaposan, főleg ennek a fogaskeréknek a párját. Főleg gyanús foltokat, kifényesedéseket, repedéseket keress.
Ez a lemez, amelyikről beszélsz, párban van, a túloldalon is ugyanilyen van, csak az rövidebb, mivel ott ugye nincs rugó. Felül kis visszahajlított horog van rajtuk, ezt kell beakasztani a váz motortartó lemezfülének résébe, alul pedig a hátsó lengővilla tengelye tartja őket a helyükön. Van még bennük ezenkívül egy-egy kis gumiütköző, hogy ne sérüljön meg az oldallemez festése, a behegesztett csavarra pedig értelemszerűen a lemezeket tartó műanyag csillaganya ("Sterngriffmutter") jön.
|
zsoel
|
zsoel
Köszi mindent!
Tényleg csak kérdés volt, dehogy sürgetlek!
Egyébként pont ez a kis darab nincs a motoromon, amit lefényképeztél. Most jól megnéztem, és hétvégén a veterán börzén Szsztmiklóson megpróbálom beszerezni.
Készítettem képet a csipkés kerékről, mindjárt megpróbálom feltölteni.
|
Halitomi52
Köszi. Oldalt, a Simson Star felújítás - 1974 menüpont alatt megtalálod a felújításról készített teljes dokumentációmat. Ha érdekel, töltsd le, hátha találsz benne valami olyasmit, amit fel tudsz használni.
Saimagrün a neve, az a "grunen" valami elírás lehet. Német kocsiknál, pl. Volkswagennél alkalmazták ezt a fajta zöld színt, bár elég ritka. A Star eredeti színmegjelölése egyébként "Tundragrau" (tundrai szürke), ha ez segít valamit. Bár szerintem ezen a néven nem fogsz találni színt, de azt a nádzöldet megpróbálhatod.
Rendszámtáblatartóban sajnos nem tudok segíteni. Volt egy tartalék, de azt elküldtem Beagle-nek tavaly ilyentájt. A Vaterán, a simson.hu piacterén célszerű nézelődni, itt általában szokott lenni, vagy külön feltéve, vagy motorbontónál, több más cucc között. De esetleg Beagle-t is megkérdezheted, ő mostanában több cuccot vett, mint én, talán ő többet tud ebben segíteni.
Az elkészítése felejtős: annál azért bonyolultabb formájú, hogy szépen és pontosan meg tudd hajlítani. Sablont kéne hozzá csinálni, meg minden, azt a középső peremes furatot pedig úgysem tudod kialakítani rajta. (Nem beszélve arról, hogy a pontos beméretezéséhez nekem is le kéne szednem valamelyik motoromról, ahhoz pedig nem igazán van most se időm, se hangulatom.) Ráadásul, mivel rendszám úgysem lesz rajta, bármelyik szakértő szem azonnal ki fogja szúrni, hogy nem eredeti, szóval kár lenne lefényezni is. Szerintem várj egy kicsit, amíg sikerül szerezned egy eredetit. Én tavaly február 4-én szedtem szét a gépemet, és május 31-én kezdtem el a fényezést - addig tartott, míg minden szükséges alkatrészt összevadászgattam. :) Szóval ez egy türelemjáték.
A teleszkópok porvédő hüvelyei valóban festve vannak: ez egy, a tank színénél kékesebb és világosabb árnyalat, amelyet szintén én kevertem ki, a gyári mintájára.
"Az én járgányomon a jobboldalon nincs olyan lemezke, ami a motorállvány rugóját tartja. Nekem a bel oldalon volt a rugó (de lehet, hogy kettőnek kellene lenni?)" Egy rugó van, és az is ott, ahol az enyémen. Ha a tiéd nem így néz ki, akkor valaki átbarkácsolta.
A tanksapka alá itthon szerintem nem, de Németországban lehet kapni filcet, viszont az enyém nem bolti, mert ezt én magam vágtam ki egy darab hentergő posztóból (olyan is... ez a legcsúnyább eleme a motoromnak, viszont hasznos, mert felfogja a tankoláskor félrefröccsenő benzint és olajat, ami így nem folyik végig a tartály oldalán).
A motor-összeszerelés leírását már elkezdtem, csak még nem jutottam a végére, mivel sok a dolgom. E fórum látogatása sajnos nem főfoglalkozásom, így csak annyi időm jut rá, amennyit a szabadidőmből fel tudok áldozni. Ez pedig hol több, hol kevesebb, az ezer más teendő és kötelezettség mellett. Igyekszem megcsinálni és közzétenni, addig pedig kérem szíves türelmedet.
|
zsoel
Jutott eszembe: ha nem kapható rendszámtartó, akkoresetleg legyártanám.
Tudsz-e küldeni egy kis méretezett rajzot, vagy képet?
Köszi
|
zsoel
Köszönöm az észrevételt, kerestetek egy másik színt, bár már csak emlékezetből tudok, illetve a SAIAMGRUNEN-tő zöldebb és sötétebb színt kell keresnem, mert már minden elem le van tisztítva fémtisztára.
NAGYON SZÉP A MOTOROD!
Pár kérédés, ha nem baj.
Tudnál-e segíteni abban, hol lehetne rendszámtatróhoz jutni? Az enyémen nem volt, csak a helye (lyukak).
A teleszkópok a mocidon festettek? Mármint a világos szín, mert a fekete az egyértelmű.
Az én járgányomon a jobboldalon nincs olyan lemezke, ami a motorállvány rugóját tartja. Nekem a bel oldalon volt a rugó (de lehet, hogy kettőnek kellene lenni?)
És tényleg csak kérdés, meg tudod írni a motor összeszerelést?
Lehet-e kapni a tanksapka alá, a tankra azt a filces anyagot, vagy egyedileg kell gyártani egyet?
Előre is köszi a válaszokat
|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
| |