|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
velorexi!
Sziasztok! Velorexi,ettől az embertől (Lacca444) egy csavart se vegyél!!!
Az én hengeremet is ő (el)fúrta,a hüvely fala tele volt apró karcokkal és sikerült négy tizeddel félre fúrni! Íly módon a nyugdíjas motorszerelő (akire rábíztam a blokkot) két órán keresztül derékszögelte!
Végül is működik most is,de a szerelő bácsi szerint,ilyen sz*r gépmunkát még nem látott!
Üdv!
|
velorexi
Most arra célzol, hogy szerintem jó-e a dupla ajkú szimering, vagy hogy szerintem megveheted-e ezt a blokkot?
Ha az első, akkor azt mondom, igen, jó, sőt szerintem legalább a főtengelyhez mindenképpen célszerű ilyet beszerelni, mert ez csökkenti annak lehetőségét, hogy a csapágyaktól kenőolaj kerüljön a motorba.
Ha a második, akkor viszont azt mondom, hogy ennyi pénz nagyon sok ezért a motorért. Eredeti NDK-s csapágyak, oké, de azt sehol nem írja, hogy ezek raktárról megmaradt, használatlan darabok lennének, tehát valószínűleg arról van szó, hogy DKF gyártmányúak, csak jó állapotban vannak - de használtak. Nem beszélve arról, hogy eredetileg az összes csapágy műanyag kosaras volt, nemcsak a két nagy. Aztán: a porlasztó nem is rá való. Ez egy 16 N3-as karburátor, jóval későbbi fejlesztés. Aztán: nekem ezzel a fajta dobozú dugattyúval nincs jó tapasztalatom. Apukám S51-ében eltörött. Szabályosan letörött az egyik szoknyájának a fele. Azóta is rejtély számomra, hogy hová lett a letört darab, mivel a forgattyúsházban nem találtam meg... (Bár lehet, hogy csak kifogtam egy gyártási hibás darabot.) A 42-es dugattyú iseleve furcsa nekem. Ez a méret túlméretnek sok, hengerűrtartalom-növelésnek viszont túl kicsi, legalábbis számottevő változást nem hoz a motor teljesítményében. A ventilátorkerékről hiányzik az anyát takaró lemez. Ez nem hiba, csak észrevétel. A légterelő dekniről nem is szólok, úgyis mondta az eladó, hogy ki van vágva. A hengerfej felfüggesztő bordáit összeverték. A forgattyúház összeszerelés előtti állapota (5. kép) nem vall gondos szerelőre. Sem a kartert, sem a váltóteret nem hagyjuk ilyen dzsuvásan! A főtengely tömítő részein nagyon csúnya korróziós nyomok vannak, ami nagyon le tudja rontani a tömítést (a lyukakra nem tud felfeküdni a szimering tömítőajka, és ott megszökhet a tüzelőanyag). Ezt kár volt felújítani. A lendkerékmágnesen franc tudja, milyen tekercsek vannak. Nem az eredeti 15 és 18 W-osak, az biztos. Szerintem egyformák, ami viszont nem lehet. A kuplung nyomólapjának a rugóin nagyon furcsán állnak a csapok meg a fészkeik, és a kis fogaskerékre az az anya túl vékony, vastagabb való rá.
Egy szó, mint száz: nagyon túlértékeli az eladó. Szerintem legfeljebb 25 ezer Ft-ot lenne szabad adni érte, annál egy fillérrel sem többet.
A Star főtengelyei közt is van olyan, amelyiken lyukpárral (anyageltávolítással) oldották meg a kiegyensúlyozást. Az én eredeti főtengelyem is olyan, de a régebbi kivitel ahhoz hasonló, amilyet most vettem.
|
(Remélem, a Heidenaunál is olvassák ezt a jó kis reklámkampányt, amit itt az ő érdekükben folytatok, és némi bankszámlámra utalt anyagi ellenszolgáltatással méltányolják az igyekezetemet. )
|
velorexi
Ez így van. A Heidenau lényegében a Simsonsra eredetileg is szerelt gumik gyártója, csak a német újraegyesülés óta már nem Pneumant, hanem a gyártási helyszínnek otthon adó várostól, Heidenautól kölcsönzött néven készíti az abroncsokat. De a minőség és megbízhatóság ugyanolyan maradt, sőt. Én más másfél éve nyűvöm a Staromon lévő abroncspárt, és most lett vége ugye a második téli szakasznak (télen is ugyanúgy használom, mint nyáron). Azóta durván 2000 km-t mentem ezekkel a gumikkal, de egyáltalán nem látszik rajtuk a használat. Viccen kívül, semmi kopás. Sőt, még az eredeti gumiszaguk is megvan. :) A menettulajdonságaik is természetesen ugyanok. Annak idején én is vacilláltam, mit csináljak, de mivel a helyi motorosboltban egy Deestone abroncs is 3500 Ft-ba került, a Mofakerből a Heidenau meg (akkor még) 5500 Ft/db, plusz némi szállítási díj, inkább az utóbbi mellett döntöttem, és nem bántam meg. Autentikusabban is néz ki tőle a motor, meg hát illeszkedik is a tulajdonságaihoz. Erre a motorra egyszerűen ilyen gumi "való", és kész.
|
Zsoel
Megint nézelődtem itt-ott, és egyre jobban megértem és értékelem a Heidenau gumit. Úgy vettem észre, hogy szinte mindegy, milyen motorról van szó, ha azon Heidenau gumik vannak, akkor az igen komoly "fegyvertény"-nek számít. Eszembe jutott az is, hogy az első 51-esemen is gyári gumik voltak, és azzal motoroztam vagy 8 évet miután megvette édesapám, aztán kb 1,5-2 évente kellett cserélni a különböző vietnámi-csoda gumikat. Szinte kivétel nélkül kagylósra kopott mindegyik.
|
Köszönöm. Most lázam nincs, csak köhögök, meg a hangom van oda. Úgyhogy ma délután nem megyek ki dolgozni, de így legalább tudom csinálni az összerakás leírását. :)
Elcsesztem a dolgot, mert ha ezt előre tudom, a motorom múlt heti összeszerelésénél csinálhattam volna fotókat is, és akkor tudnám képekkel illusztrálni az egyes munkafolyamat-fázisokat. Mondjuk akkor nem volt teljesen szétbontva, csak amennyire muszáj volt, már úgy értem, hogy nem szedtem ki a csapágyakat, illesztőcsapokat, váltókilincsművet stb. is, hanem csak simán széthúztam. Mindegy, egyelőre megcsinálom szövegesen, aztán majd ha tudom fényképekkel is példázni, majd fölteszem a segédletek közé. :) Addig meg érjétek be a szöveges leírással.
|
zsoel
Köszönöm szépen az eddigieket is!
Jobbulást kívánok!
Ha lesz energiád, akkor légy szíves megírni, ráér, még van mit csinálni a lemezeken is, nem kell elkapkodnom az összerakást. Tulajdonképpen még csak lemezek, alapozni, szórógittelni, csiszolni kell őket.
Még egyszer minden jót és főleg egészséget!
|
Zsoel
Ilyen könnyen nem úszod meg! A saját kútfő sokkal megerőltetőbb nekünk, azt te sokkal jobban bírod! :-) Emeld az adagot napi 18 grammig! Ennél zöldebbet már nem tudok írni!
|
Közben elkezdtem írni az összeszerelési útmutatót is, de félek tőle, hogy általános egészségügyi állapotom (konkrétan belázasodtam és semmi hangom) nem teszi lehetővé, hogy még ma be is fejezzem. Annál is kevésbé, mivel a holnap reggeli kelés szempontjából már elvileg fél 10 van.
Elnézést mindazoktól, akikben a késlekedés miatt esetleg egy világ omlana össze, de majd igyekezni fogok befejezni. :) Üdv mindenkinek.
|
Halitomi52
Kilincsmű alatt én az indító fogaskerékpárra gondoltam (az egyik a harmadik fokozat hajtó kereke, a másik pedig a fogasívhez csatlakozik, és a homlokfelületükön racsni van). A váltásért felelős kilincsmű szinte sosem kopik el, ellentétben az indító kilincsművel. :) Azt annyira kell átnézni, hogy nincsenek-e nagyon gömbölyűre kopva avagy megtöredezve a farkasfogak, nincsenek-e kifényesedve, biztonságosan kapcsolódik-e egymásba a két kerék indításkor.
A gázmarkolathoz sajnos nincs robbantott ábrám, de roppant egyszerű. Kell hozzá egyszer egy eredeti fékkartartó-gázház, a bele való alakos alátéttel együtt, eredeti kétrészes (állítócsavaros) gázbowden, bovdentámasz, csúszka, belülről lemezspirálos markolatcső, műanyag központozógyűrű, műanyag kormányvégdugó (avagy index, ha azt szánsz rá), és rögzítőcsavar.
Felhúzod a kormányszarvra a konzolt, annyira, hogy a csövön alul lévő hasítás szabadon maradjon. Ezután benyomod a gázhuzalt a szintén a kormánycső alján, de beljebb lévő ablakon át, a bovdentámaszt ráfűzöd, benyomod a fészkébe. A csúszkát beakasztod a bovdenvégbe, és a sínbe helyezed. Beteszed az alakos alátétet, óvatosan forgatva helyére fűzöd a markolatcsövet (persze a markolatgumi már rajta kell hogy legyen), a központozógyűrűt, s végül a dugót. Mondanom sem kell, hogy beszerelés előtt minden csúszó, mozgó alkatrészt jó alaposan bezsírozol, a bovdent pedig beolajozod.
Amúgy a bovdentől eltekintve itt van, ami kell neked, csak ez nem Starhoz, hanem '77 utáni műanyag karos Schwalbéhoz való. Meg úgy nézem, az alakos alátét, illetve a gázmarkolat könnyenjárását szabályozó kis állítócsavar sincs benne.
Kuplung- illetve elsőfékkar (egyformák) a neten, pl. a Vaterán beszerezhető, amikor van, de akár itt is.
http://www.simsonbolt.hu/product.cgi?prod=1250
Az ára sajnos elég meglehetős.
|
lore
Nincs mit köszönnöd, örülök, ha segíthetek.
Szóval úgy érted, hogy lefelé kapcsoláskor ugyan meggyőződésed szerint sebességbe tetted a váltót, mégpedig egyesbe, viszont ennek ellenére a motor nem akart megmozdulni, hanem a kuplung kiengedésekor és gázadáskor olyan volt, mintha például a fékre lépnél közben (vagy mintha hármasban lenne)? Mert ha ilyen volt, akkor ez meghaladja a képzelőerőmet, illetőleg olyan nagymértékű károsodást feltételez a kapcsolószerkezetben, amelyet rendeltetésszerű használattal egyszerűen képtelenség előidézni, csak szándékos rongálással lehetséges. Nagyon erőltetett teória, de jobb nem jut eszembe, tudván, hogy a Star sebességváltóműve olyan egyszerű, mint a faék. Ezért mondom, hogy jó lenne, ha körbe tudnád fényképezni a blokkot meg az alkatrészeket, akkor talán tudnék többet is mondani. Így, ne haragudj, csak találgatni tudok, és kizárólag nagyon lázálmos elképzelések jutnak az eszembe.
A Star blokkja alumínium-szilícium ötvözetből van. Az anyagminősége NDK szabvány szerinti: Si91. A kelet-németek szinte mindent ebből csináltak, a hátsó lánckeréktől elkezdve a kerékagyon és a kormánykonzolok át a fékpofákig. AWI hegesztéssel hegeszthető (láng- és ívhegesztést nem ajánlom!), csak persze először vissza kell állítani a törött rész eredeti állapotát, és jól kigyökölni a repedéseket. Szerintem először ezt próbáljátok meg.
|
Írtam, hogy JOBBRA kell dönteni a gépet (ez minden járműnél egyezményesen a menetirány szerinti jobboldalt jelenti).
Írtam azt is, hogy a szintjelző csavar irányába, a függőlegestől 30°-ban eldöntve.
Ennél egyértelműbben én már igazán nem tudom, hogy lehetne még leírni.
Azért nem találsz összefüggést, mert nincs. Semmi köze nem lehet egymáshoz a két dolognak, hacsak nem az, hogy a szimeringcseréhez leengedted az olajat, és utána elfelejtetted föltölteni a hajtóműteret, avagy nem jó, illetve túl sok / túl kevés olajat öntöttél be. Ha az olajat nem bántottad, akkor csak véletlen egybeesésről van szó, viszont ettől függetlenül a recsegés még jelezhet olajminőségi/-mennyiségi problémát.
|
velorexi
Köszönöm. :) Talán már javulgat, már csak a hangom olyan, mintha pincéből szólna. Remélem, hét elejére nagyjából helyre jön. Kényszervágásom esetén sajnos onnantól kezdve kénytelenek lesztek saját kútfőből motort javítani. :)
|
Zsoel
Jobbulást mielőbb! 8 g C-vitamin naponta, de nyugodtan lehet 15 is. Ha nem segít, elrendeljük a kényszervágást! :-)
|
Háló!
Értem hogy nem értitek amit én mondok de viszont én sem értem teljesen a tieteket :)
ha most én fentről töltöm a motort (kitekert nivoval) akkor menetirány szerint jobbra vagy balra döntöm a motort? Mert azt hiszem kezdem érteni hogyan van illetve hogyan mondjátok.
Viszont lenne 1 problémám tegnap kicseréltem egy tömítést a lánckerék szimering alól összeraktam a gépet és azóta ahogy berakom kettest illetve az átkapcsolás allat recseg és nem értem hogy mit rontottam el mert nem sok összefüggést találok a dolgok között.
|
Zsoel
Nagyon szépen köszi a kedves, és kielégítő választ! Ritka az ilyen segítőkész ember!
A váltónál én se értettem, hogyan ugorhatna hármasba, de ha azt hittem beraktam egyesbe és megpróbáltam elindulni olyan volt mintha hármasban lenne. Ekkor kuplung, megint tapostam a váltót, és tudtam lejjebb menni. Olaj volt benne, azt nem tudom milyen típus mert hozzánk egy fél éve került, de valószínüleg már egy ideje megérett volna a cseréje.
A kuplung működését elvben értettem, csak azt nem, hogy hogyan működtettem a tengely másik végéről, megfeledkeztem a tengelyben futó rudakról, de most már minden tiszta!
Nem törött ki darab, de megrepedt két helyen. Én nem értek a hegesztéshez, bár van hegesztőnk, de van egy barátom aki gépészmérnök-hegesztő tőle megkérdezem. Nekem elég hozzáférhetetlennek, legalábbis nagy ügyességet kívánónak tűnik.
Köszönöm mégegyszer, és akkor én is várom a leírást!
ui.: A blokk pontosan milyen anyagból lehet? (ha kérdezné a haver)
|
Halitomi52
Ha nem haragszol, neked is majd este válaszolok, jó? Meg megpróbálom megcsinálni a leírást, ha a közérzetem engedi.
A képeket úgy kell beilleszteni, ahogy velorexinek írtam, szóval próbálkozhatsz vele nyugodtan. Ha nem sikerülne, majd átszerkesztem. :)
|
velorexi
Látom, te mindenáron olcsóbban, a Vaterával akarod megúszni a gumibeszerzést. :)
De ez a gumi sajnos nem jó. Ez egy bazi nagy, erős, ballonos abroncs, nagyobb motorkerékpárokra való (180 km/h-ig kalibrált). Erre a kerékpántra föl sem tudnád tenni. Attól, hogy egy abroncs Heidenau és 16"-os, még nem biztos, hogy megfelel a Simsonra. :) Attól még nézegetheted a Vaterát, mert hátha szerencséd lesz, és valaki felbukkan ott két darab K30-as Heidenauval, 11 ezer Ft-ért, de kicsi az esélye. Meg ugye míg egy hivatalos webshop biztosan új terméket hoz neked, és bármikor helyt ad reklamációnak, a Vaterával az van, hogy ha esetleg mégsem azt kapod, amit ígértek neked, akkor még téged minősítgetnek negatívval, ha ki mered nyitni a szádat.
Az olajat tulajdonképpen ott is be lehet tölteni, ahol Robi mondta, mert annak a csavarnak csak annyi szerepe van, hogy a villaléptető kar tengelyét ott be lehessen szerelni. Tulajdonképpen az olaj is becsurog mellette, csak sokkal nehezebb ott tölteni, mint a fedélen át.
Örülök, hogy tetszett a motoros élménybeszámolóm. :)
|
lore
Szia!
Semmi gond nincsen. Az itt nem akadály, ha valakinek még nincs tapasztalata. Majd lesz. :)
"utóbbi időben nehezen vette be az első fokozatot, helyette gyakran hármas félét"
Ez fizikailag kizárt dolog. Az még valahogy elképzelhető lenne, hogy például rosszul behatárolt léptetőszerkezet miatt egyesből kettes helyett a kettes és hármas fokozat közé váltanál - bár ennek is minimális az esélye, a fogazott váltólapka kialakítása miatt -, de hogy egyes helyett hármast, ilyen nincsen, és nem is lehet. A léptetővilla nem tud elkopni annyira, hogy emiatt ne kapcsoljon, mivel eleve keskenyebb, mint a kettes fokozat hajtott kerekének, a kapcsolókeréknek a körmeinek hossza. Különben sem hajlamos a kopásra, mivel nagyon szívós, kemény anyagból van. Legföljebb kissé elhajlani tudna, de az sem jellemző. Fölösleges volt újat venni. Egyébként fogalmam sincs, miért nem vette az egyest. Az egész váltószerkezet alaposan túl van méretezve, az alkatrészei általában minden mást túlélnek a motoron. Ha mindig rendeltetésszerűen használják a motort, szinte sohasem megy tönkre. Legvalószínűbb az, hogy kifogyott a motorból az olaj, csak nem vettétek észre, emiatt szárazon ment, vagy éppen beleszáradt az olaj az alkatrészekbe, vagy nem megfelelő minőségű olajat tettetek bele. Lehetséges még az is, hogy egyszerűen nem emelt ki eléggé a kuplung. Szinkronizálatlan, egyenes fogazású váltóműről van szó, nincs rajta mit csodálni, hogy az egyes fokozatot veszi be a legnehezebben. Ez a konstrukciós kialakításból ered.
A kuplungnak ugye az a lényege, hogy van egy külső kuplungkosarad, amely a ferde homlokfogazás révén a főtengellyel, és van egy belső kuplungkosarad (vagy menesztőd), amely pedig a sebességváltómű hajtó tengelyével áll állandó kapcsolatban. Nekünk pedig arra van szükségünk, hogy a főtengely és a hajtott tengely közti kapcsolatot bármikor tetszés szerint megszütethessük vagy létrehozhassuk, mégpedig fokozatosan, és a motor működése (vagyis a főtengely folyamatos forgása közben. Ezért a két kosár közé tárcsákat, másnéven lamellákat helyeznek, felváltva, oly módon, hogy az egyik lamella nagy súrlódási tényezőjű dörzsanyagból készül, és csak a külső kosárral, a másik szívós acéllemezből, és csak a belső kosárral áll kapcsolatban. Ezekből 4-4 darabot helyeznek be a kuplungkosarakba, majd az egészre egy nyomólapot tesznek, amelyet négy erős csavarrugó szorít a többi tárcsához. Ilyenkor tehát az egész szerkezet zárva van, képes átadni a főtengelyről érkező forgó mozgást és forgatónyomatékot a hajtótengelynek. Azonban a nyomólap közepébe be ven csavarva egy kinyomórudacska, amely benyúlik a hajtótengely belsejében lévő furatba. Itt még két másik kinyomórúd is van, amelyek közül a másodiknak a vége a motorblokk túlsó felén lévő kiemelőtengely lapolt végével találkozik. A kiemelőtengely felső végén egy kar van, amelyhez a kuplungbovden csatlakozik. A tengelykapcsolókar behúzásakor ezt a kart elmozdítod, és az aljánál található lapolás benyomja a belső kinyomórudat. Ez a folyamat (a rugóerő ellenében) eltávolítja a kuplung tárcsakötegétől a nyomólapot, így a súrlódó tárcsák felszabadulnak a nyomás alól, elválnak egymástól, a váltómű tehát függetlenedett a főtengelytől. Ilyenkor ha sebességben tologatod a motort, csak a menesztő és az acéltárcsák forognak, a többi rész áll, ha pedig jár a motor, és sebességben van, akkor csak a külső kuplungkosár és a dörzsbetéttárcsák forognak, a menesztő, a tárcsái meg a váltómű állnak. Ha most finoman elengeded a kuplungot, akkor a négy rugó lassan visszanyomja a nyomólapot az eredeti helyére, amely újra elkezdi összeszorítani a tárcsákat. Mikor a nyomóerőből és a súrlódási tényezőből összeálló súrlódási erő elegendő lesz ahhoz, hogy az épp aktuális forgatónyomatékot átvigye, a jármű el fog indulni.
"És most jön a feketeleves, amikor próbálgattuk a váltót, már a középrészt összerkava sikerült a váltókartengelyhez csaltakozó valaminek ami a léptetővillát kezelő valamit írányítja kívülről, az ágyát, lukát elrepeszteni. Minden feddést megérdemlünk."
Amit csináltatok, az a legnagyobb marhaságok egyike volt, amit ez ellen a motor ellen el lehet követni. Ott van a dekniben a belső kapcsolókar tengelyének a másik fészke - csak annyi kellett volna, hogy a deknit is a helyére tegyétek, a két illesztőcsappal, és akkor már lehetett volna próbálgatni a váltót. Két helyen csapágyazott tengelyt SOSEM terhelünk meg úgy, ha csak az egyik csapágy van a helyén, főleg nem aluöntvény esetében. Megfeszíted egy irányba a tengelyt, és már reped is az öntvény. Na mindegy, most már ez van, de tanulópénznek elég drága húzás volt.
És mennyire törött el? Csak megrepedt, vagy ténylegesen kitörött belőle egy darab? Mert esetleg egy ügyes hegesztő meg tudná javítani, és akkor nem kell új blokkot venni (amim egyébként nekem nincsen). Jó lenne, ha a kérdéseidet és problémáidat fényképekkel is meg tudnád támasztani, akkor sokkal többet tudnék segíteni.
Az összeszerelést majd este leírom, ha lesz hozzá energiám. Az a helyzet, hogy már szerda óta elég beteg vagyok, elkaptam a barátnőmtől, és az azóta eltelt 3 napban mindig este 8-9 körül lefeküdtem. Odavan a torkom, mellkasom, fejem, lázam van, hangom nincs, köhögök, meg ilyenek. Most már egy kicsit jobban vagyok, de most meg már időm nincs, hogy ezzel pepecseljek, mert mennem kell a dolgomra. De este majd igyekszem, oké?
|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
| |