|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
Zsoel
Nem gondoltam, hogy az egyenletes alapjáratra is ilyen domináns hatása van a főtengely állapotának.
A legújabb ötletem, (még mielőtt meglenne a Sperber-blokk :-)), hogy 51-es hajtórúddal kívánok felszerelni egy 50-es főtengelyt. Remélem, te már csináltál ilyet, és megosztod a tapasztalatot. :-)
|
Helló "inverz Önsegítő"! :-)
Miért ad az ember magának ilyen nevet?
Az én esetemben, amikor melegen nem ment a motor, akkor kompresszió gond volt. Fúratás után megoldódott. Egyéb más is szóba jöhet.
|
Hello.
Most, hogy itt a jő idő elkezdett rakoncátlankodni a motorom. Eddig amíg nem volt ilyen meleg szivatóval szépen indult és ment is. Most meg ebben a melegben alig akar erőre kapni. Berugom - leáll - berugom -leáll. Kis gázzal életre keltettem, de ahogy melegedett egyre rosszabb lett. Sikerült vele hazaérnem, de le is állt. Megpróbáltam újra berugni de nem sikerült. Megnéztem, a henger eléggé forró volt.
Valakinek valami ötlete? A kipufogót nekem is ki kéne már tisztítanom.. (: de nem hinném, hogy csak itt van a gond.
üdv.: Norbert
|
velorexi
Hát látod... Ennyit bír számítani az elkokszosodott kipufogórendszer, meg főleg az, ha az ember lusta (vagy nem gondol rá) hogy kipucolja. :)
Megcsünni = megakadni valamiben. Jelen esetben annyit jelent, hogy az ellenszéltől rögtön elfogyott az a kevés ereje is a motornak, ami volt. Nem is gondoltam rá, hogy ez tájnyelvi kifejezés lenne; azt hittem, általánosan ismert. :))
|
Zsoel
Te képes voltál gyötörni a \\\"Mindek Idők Starjá\\\"-t egy max 35-ös tempóval?! Ez közelíti a szentségtörés fogalomkörét. :-)
Ugyanakkor lehetnél egy pillanatra Grétsy professzor, és felvilágosíthatnál, hogy mi az a \\\"megcsünt\\\", mert úgy tűnik, ezzel a tájnyelvi szóval nem \\\"bírok\\\".
|
velorexi
Összeraktam a motort. Megy, mint a gép. :) Ilyen jól még sosem ment ez a járgány. Hiába, a fúratás az fúratás, és az új szimeringek meg a gondos tömítés is megteszi a magáét, meg bizonyára az is sokat számít, hogy végre újra van rendes dugattyúvezetés. Még így, bejáratatlanul is sokkal élénkebben viselkedik, mint a 2-es számú Starom tette tavaly nyáron. Annak csak olyan 10-15 km-es járatás után jött meg az életkedve. Érdekes.
A főtengely amúgy olyan közepes színvonalú. Világos, hogy a réginél csakis jobb lehet, hiszen az már majdnem szétesett, szerencsétlen. Ennek ellenére mindjárt az elején megszívatott: nem maradt meg a fészkében az íves retesz, és kicsúszott, mikor felhelyeztem a lendkerékmágnest. Persze nem vettem észre rögtön, jól meghúztam az anyát a rossz pozícióban, aztán tíz percig küszködtem, hogy miért nem akar beindulni, és mikor végre nagy nehezen beindult, miért nem akar felpörögni. Aztán végül elkezdtem újra levenni a mágnest, és ó, bakker! - akkor látom, hogy ott van rajta a retesz, feltapadva. Még az a szerencse, hogy kívülre rázódott, nem befelé, mert tönkretehette volna a mágnest is meg a tekercseket is, nem beszélve arról, hogy magából a reteszből sem sok maradt volna.
Visszatettem, kicsit megütögettem kalapáccsal, és gyorsan a helyére toltam a mágnest, ezúttal jól. Mindjárt beindult a tetves motor! Hiába szedtem le újra a légszűrőházat (mert a tünetek alapján először azt hittem, hogy levegőt nem kap eleget)! Ezután teljesen összeraktam a Start, és így ki tudtam próbálni. Az a rettentő csilingelő hang nincs már, ami volt, így összességében azt mondhatom, hogy elégdett vagyok. Viszont ha azt veszem, hogy mégiscsak egy vadiúj főtengelyről van szó, nos, némi ciripelő hang ennél is hallatszik, mikor gázt adok neki. De egyelőre nem akarok igaztalanul vádaskodni, hiszen lehet, hogy csak be kell járatni. Azonkívül lehet, hogy ez a zaj nem is a főtengelytől, hanem mondjuk a dugattyútól jön, mert az viszont ahhoz képest, hogy új, meg a csapszeg is (ez készletben jött), a csapszeg eléggé lötyög a szemekben. Az eredeti Simson-gyári illesztés jóval szorosabb. De majd kiderül, ha beborul, először is bejáratjuk a dolgokat. Ja, és ami még feltűnt: nagyon ráz a motor. Ez a főtengely messze nincs olyan jól kiegyensúlyozva, mint a gyári, ráadásul nem is kiegyensúlyozó furatok vannak rajtva, hanem a főtengelysonkák formája úgy van kiképezve, hogy a hajtórúdcsapnál "hiányzik" belőlük némi anyag, ami szerintem nem olyan jó megoldás, mint előbbi, mert nem lehet annyira precízen kivitelezni. Ez meg is látszik a működésben: olyan vibrációk jönnek a kormányvégről, az ülésről, és főleg a lábtartókról, amelyek eddig nem voltak jelen.
De ha ennél rosszabb nem lesz, akkor ennyi kellemetlenséget talán még kibírok. :) Mondom: ahhoz a küszködéshez képest, amit az utóbbi időben műveltem vele, ég és föld a korábbi meg a mostani állapot. Február első felében bent voltam vele Mosonmagyaróváron (ez az én településem, Halászi mellett fekvő város, úgy 5 km-re van; ott lakik egy barátom, akit meglátogattam); hazafelé jövet - pedig hátszél fújt - nem bírtam vele 35 km/h-nál gyorsabban jönni, csutkóra húzott gázkarral sem. Persze ez még a kipufogótisztítás előtt volt; a következő napon csináltam meg ezt. Akkor kicsivel jobb lett a helyzet, de nem sokkal; még mindig nem ment gyorsabban 40-45 km/h-nál, hármasban pedig még a legkisebb ellenszélben is azonnal megcsünt, mindig vissza kellett kapcsolnom kettesbe, és ott kínozni szerencsétlent. Nem sokkal ezután rátettem a kettes Starom hengerét (ez több helyen sérült, azért nem raktam föl a másikra). Ezzel már úgy kezdett megcsillanni a korábbi teljesítménye, de még mindig nem volt az igazi; annál is kevésbé, mert az összevissza csapkodó hajtókar miatt eltört az alsó dugattyúgyűrű, és kiszakított egy jókora darabot a dugattyúból. Akkor már láttam, hogy nincs kibúvó, nincs mese: főtengelycsere lesz. Röhej, hogy mindenkinek adom itt a jó tanácsokat, a saját motoromat meg nem bírom megcsinálni... :) De hát ez van: orvos, gyógyítsd meg magad! Mindig a tanárnak van a legneveletlenebb gyereke, ez köztudott. :) Viccet félretéve: már rég meg kellett volna csinálni, de hol a pénzt, hol az időt sajnáltam rá (többnyire pedig mindkettőt). Most viszont elodázhatatlanná vált. De így legalább újra van erő a motorban, sőt, ismétlem: így még soha nem ment. Még akkor sem, amikor '99-ben teljesen felújítottam, pedig akkoriban, alig 16 évesen még vagy 15 kilóval könnyebb is voltam. Most kitűnő kompresszió van benne, kegyetlenül jól húz, és ismét stabillá vált az alapjárat. Mindenkinek tanácsolom, aki húzza-halasztja a főtengelycserét vagy -javítást: nem éri meg. Csináljátok meg minél hamarabb. :)
|
velorexi
Miért, mire számítottál, ingyen vannak a robogók? :) És igen, vagy zabálnak, vagy nem mennek - vagy mindkettő. :D (Persze csak ha valóban 50 köbcentisek, mert az azért elég gyanús, amikor" 50 köbcentivel" százzal repesztenek.) És még akkor a fenntartásukat nem is említetted... elég drága hozzájuk az alkatrész.
"Azóta is azon gondolkozok, hogy ezen adatok melyikétől kellene hasra esnem, egy kb. \\\'60-as évek közepei konstrukciójú (mondjuk véletlenül) Simson Star paramétereihez képest!?" Egyiktől sem! Pont ezért járunk mi Starral! :D
|
Zsoel
Ma egy kicsit nézelődtem robogók terén. Hááát öööö! A kétüteműek ára (ami már normális valamelyest) 70 alatt nincs. A négyütemű meg 140 alatt nincs, pláne, ha injektoros. A kétüteműek eladó által \\\"beismert\\\" fogyasztása 3 liter, de felmehet akár 5-ig is, és nem megy többet 65-nél. A négyütemű a maga csúcstechnológiájával \\\"jóval\\\" kevesebbet fogyaszt, 2 liter körüli, viszont gyengécske, és lasabban pörög.
Azóta is azon gondolkozok, hogy ezen adatok melyikétől kellene hasra esnem, egy kb. \\\'60-as évek közepei konstrukciójú (mondjuk véletlenül) Simson Star paramétereihez képest!?
|
velorexi
A Star motorja tényleg nem nagyon hasonlítható az S51-éhez, másként viselkedik. Az S51-nek hosszabb a lökete, kisebb a furata, más a vezérlési diagramja, nem "fogja vissza" a főtengelyt a lapátkerék, de még a porlasztójuk is különbözik (a 16N3-asoknak más kialakítású üresjárati rendszerük van). Úgyhogy a Start csak Starként lehet kezelni. :)
Lényeg az, hogy sikerült megtalálnod a helyes beállításokat.
(Az az igazság, hogy a gyári beállítási értékek kifogástalan új motorra vonatkoznak, amelyben ugye minden alkatrész friss gyártású, a gyári anyagminőséggel, gyári tűrésértékekkel stb. Azonban ha van egy 40 éves, 20-30 ezer km-t használt, kopott motorod, itt-ott felújított vagy új alkatrészekkel, arra már nem biztos, hogy minden esetben használhatóak a gyári értékek - ilyenkor aztán az embernek kísérleteznie kell, hogy megtalálja a tutit.)
Igen, úgy kell csinálni a kormányállítást, ahogy mondtad. Van felül egy csapágy-ellenanya (ezt elvileg a kipufogó hollanderéhez is való körmös kulccsal lehetne megnyitni, de a mással nem, kisebb csőfogóval óvatosan meg lehet), ezt meglazítod, az alatta lévő recés anya meghúzásával (amelyhez meg egy speciális csapos kulcs kéne, de ezt is lehet csőfogóval állítani) eltünteted a holtjátékot, majd újra jól meghúzod az ellenanyát, és kész. Annyi jótanácsom van még, hogy arra vigyázz, hogy a recés anyát ne feszítsd meg túlságosan, mert az ellenanya meghúzása még egy kicsit tovább csökkenti majd a holtjátékot, tehát ha a recés anyával úgy állítod be a kormányt, hogy pont jó, akkor a recés anya biztosítása után szorulni fog - vagyis a recés anyát úgy állítsd be, hogy még éppen ne legyen jó a kormány. Remélem, érthetően írtam. :)
A motort vasárnap délután lepucoltam és újra összeszereltem, azonban a henger még nincs rajta, mert most ideiglenesen egy tartalék hengert fogok rátenni (ugyanis a lötyögő hajtókar teljesen elintézte az eredeti hengert+dugattyút, nagyon megkoptak), amelyben azonban gyűrűtörésből adódó meghúzási nyomok vannak, ezért odaadtam apukámnak, aki a munkahelyén megköszörülteti, és új dugattyú is kerül bele. Ha minden igaz, akkor ez ma fog megtörténni, úgyhogy még nem tudok mesélni róla, de ha kész lesz, majd fogok. A hétvége többi része sajnos fametszéssel telt el. :)
|
Zsoel
Egy pillanatra azért meginogtam. :-) Valójában nem tudnám pontosan megmondani, hogy mit is csinlátam mást a porlasztóval, mint amit egyébként is szoktam, de most valahogy összeállt. 1 rúgásra indul hidegen, majdnem teljesen jól gyorsul, és mindig van alapjárat.
Rájöttem, hogy egyébként mi zavart meg engem alapvetően: az 51-es alapjáratához voltam szokva, ami (legalábbis az enyém) szép lassú, erőteljes, és egy darabig egyenletes is volt. Ehhez képest a Staré jóval magasabb.
Holnap állítani fogok a kormánycsapágyon, mert "kissé" lóg. Ezért "mászik" az első kerék összevissza. A menete az, hogy fellazítom az biztosító anyát, aztán húzok az alatta lévőn? A végén meg visszabiztosítom.
Hogy telt a hétvégéd? Sikerült kicserélned a főtengelyt? Mi a tapasztalatod vele?
|
Beagle
"Én 3500.-ért vettem tőle egy komplett ülést,új huzattal és frissen festett lemezzel!" Tekintsd magad az év mázlistájának. :) Ez ugyanis a ritkább eset.
|
velorexi
Négyüteműt? Ugyan! Nem szabad megfutamodni a kihívások elől. :) A starozáshoz a szerelés is hozzátartozik, ez adja a sava-borsát. Mondtam már: nincs nagyobb élvezet annál, mint mikor hosszas munkával és utánjárással végre sikerül kiküszöbölöd a hibád, és élvezed a motorozgatást, tudván, a saját két kezednek köszönheted, hogy így megy a járgány. A Staron meg lehet tanulni a motor javítás legfőbb alapjait, egy négyüteműn már kevésbé, mivel bonyolultabb szerkezet, azonkívül a felújítása, alkatrészei is sokkal többe kerülnek. Azonkívül a hibátlanul működő Star kellemesen duruzsoló, a ventilátorkerék által keltett fütyülő zajjal párosuló, jellegzetes hangját nem pótolja semmiféle négyütemű ketyegése. ;)
"A szivató gumija ki volt esve a tartójából." Akkor nem az a csoda, hogy nehezen indult be hidegen a normális fúvókával, hanem az, hogy egyáltalán beindult. A tolattyú végébe sajtolt gumidugó felülete zárja le a búvárcső felső száját, illetve nyitja ki azt, amennyiben felemelkedik (már ti. a tolattyú, amikor behúzod a szívatókart). Ha a tolattyú felemelkedik, de a gumipogácsa a helyén marad, az csak féleredmény...
"Ahogy melegedett, már nem kérte a dúsítást." Hát ez általában így szokott lenni. :) De akkor most úgy látod, hogy sikerült úgy eltalálnod a porlasztóbeállításokat, hogy működik is a motor?
Kuplungcsúszás: szedd le a kis kerek fedelet, lazítsd fel az ellenanyát, és tekerd ki egészen az állítócsavart. Aztán így menj egy kis kört a motorral (de közben figyeld a kuplungot, nehogy kicsússzon a kiemelőrúd!) Ha így semmi gondja, átviszi a nyomatékot, akkor valahol a beállítással lesz gond: továbbra is helytelen, illetve valahol fennakadás van a bovdenben (esetleg cseréld ki). Viszont ha így is csúszik, akkor nincs mese, szét kell szedni a kuplungot, és kicserélni a dörzslamellákat és a nyomórugókat, valamint megcsiszolni a fémtárcsákat (kb. 2000 Ft-ból megvan).
|
Sziasztok!
Norok!
Megdöbbenve olvastam a bejegyzésed,miután én is családos ember vagyok,egy három éves fiugyermekkel megáldva,csak kitartást kívánok!
Robi!
Üléslemez és bermely alkatrész tekintetében,bátran ajánlom:
Hollós Gyula 06 20 257 27 27
Én 3500.-ért vettem tőle egy komplett ülést,új huzattal és frissen festett lemezzel!
Üdv;Zsolt
|
Zsoel
A "sorozatos" kudarcok miatt azon gondolkoztam, hogy veszek egy négyütemű motort, mert azon könnyebb minden, még ha kopott is. Aztán erőt vettem magamon, és elkezdtem az alapoknál a keresést. Gyertya-pipa-szikra. Szikra volt, szép nagy. Viszont egy csepp benzin sem jutott a hengerbe. Porlasztó szétszed, minden aprólékosan kipucol, alapjárati fúvóka kicserél 35-ösre, benzinszint ellenőriz. A szivató gumija ki volt esve a tartójából. Újat tettem be.
Aztán az első gyújtásos rúgásra beindult, és járt alapjáraton szépen. Ahogy melegedett, már nem kérte a dúsítást. Aztán motoroztam vele, és kicsit "csavargattam" a levegőcsavart, meg az alapjáratit. Most örülök. 3ezerért van súber nélküli N1-6-os karburátor.
A kuplung továbbra is kúszik, azzal most valóban nem tudok mit kezdeni.
|
Halitomi52
5 srác?!! Ez igen! Te már a háborúra készülsz, hogy legyen elég utánpótlás? :-) Jó egészséget nektek!
|
Tisztelt Zsoel!
Köszönöm a tanácsot!
|
Halitomi2
Semmi gond. Ide mindenki akkor jön, amikor ideje engedi vagy kedve tartja. Sok sikert a szétszereléshez, és Isten éltesse a gyermekedet! :) Ha valami gond van, jelezd itt.
A polírozásról:
Szerintem a Star motorját fölölsleges kipolírozni, mivel gyárilag sem volt, tehát nemcsak hogy rengeteg macera van vele úgy a fény elérése, mint megőrzése érdekében, még ráadásul még csak nem is hat autentikusan. De ez csak az én személyes magánvéleményem.
Ha már mindenképpen polírozásra adod a fejed, akkor bizonyos kompromisszumokat kell kötnöd annak érdekében, hogy a fényét megtarthasd. Az első és legfontosabb: télen nem szabad vele menni (vagy legalábbis csakis száraz úttal). A sós latyak lesz az első, ami hazavágja a polírozást. Szigorúan tilos továbbá szárazon tisztítani, törölgetni a polírozott felületet, mert az meg összekarcolja! Higítóval, különösképpen nitrohigítóval SOHA nem szabad kezelni a felületet, mert azonnal bemattul. Ha mindezeket betartod, akkor két lehetőség közül választhatsz: vagy állandóan, azaz legalább hetente tiszítod (bő meleg víz + pamutkendő), és időnként polírozó rongy és e célra szolgáló védőpaszta használatával áttörölgeted, vagy pedig lelakkozod (lehetőleg jó minőségű kétkomponensű, tartós, kemény lakk felhasználásával). Ez utóbbi műveletnél azonban számolni kell azzal, hogy a polírozás óhatatlanul veszít valamelyest a fényéből.
|
Kedves Zsoel!
Köszönöm szépen a gyors választ!
Nálunk tegnap születésnapja volt a gyermeknek, azért néztem csakma meg a választ.
Ezen a héten nem biztos, mert hogy rövid a hét, és a pihenőnapok a gyerekeké (nekem öt srácom van), de a 19-ével kezdődő héten biztosan időt kerítek rá, hogy én is szétszedjem, akkor tutira kiderül a hiba (gondolom).
Addig is kösönöm a segítséget! Ha nem találok ki semmit, akkor még jelentkezem.
Mindenkinek jó hetet kívánok!
Csao.
Halitomi52
|
Robi
Ez így van, arra gondolok. A Schwalbe formájához nagyon jól illeszkedik ez az ülés, azon jól mutat (eredetileg kizárólag azokat szerelték fel vele, 1977-től, amikor ugye a Start már rég nem is gyártották, de néhányan felteszik rá), a Starhoz azonban egyáltalán nem való, nagyon bután néz ki rajta. Nemcsak hogy szögletes és más formájú, de valóban jóval hosszabb is (a pontos méretét fejből nem tudom), ezért igazából el sem fér rajta.
|
a lapos illetve egyenes orrúra gondolsz amit árulnak lemezként is illetve kompletten ülésként is? Mert néztem de nem tudtam elképzelni a motorra hogy az ülésem vége kockás legyen szerintem ez egyszerűen ronda és gondolom hogy a hossza sem az eredeti kb 57 centi
|
[Későbbi] [2384-2365] [2364-2345] [2344-2325] [2324-2305] [2304-2285] [2284-2265] [2264-2245] [2244-2225] [2224-2205] [2204-2185] [2184-2165] [2164-2145] [2144-2125] [2124-2105] [2104-2085] [2084-2065] [2064-2045] [2044-2025] [2024-2005] [2004-1985] [1984-1965] [1964-1945] [1944-1925] [1924-1905] [1904-1885] [1884-1865] [1864-1845] [1844-1825] [1824-1805] [1804-1785] [1784-1765] [1764-1745] [1744-1725] [1724-1705] [1704-1685] [1684-1665] [1664-1645] [1644-1625] [1624-1605] [1604-1585] [1584-1565] [1564-1545] [1544-1525] [1524-1505] [1504-1485] [1484-1465] [1464-1445] [1444-1425] [Korábbi]
| |