|
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]
velorexi
Standard vagy Deluxe változatú a TS-ed (a kilométeróra a lámpafejbe van besüllyesztve, vagy kívül, a kormányszorító bilincsből kiképzett tartón, fordulatszámmérővel együtt van elhelyezve)?
|
Sziasztok ismét. Zsoel írtam neked emailt!
A kérdésem a váltó üres visszajelzőjével kapcsolatos a kilométeróra melett ami van. Széthúztam a blokkot összeraktam ment vissza a blokk, és most nem jelzi azt hogy üresbe van!
Mi lehet a bibi?? Mielőtt szétszedtem kijelezte a visszajelző, és működött!! Mi alapján megy az üres visszajelzés?? Köszi.
|
Zsoel
Milyen hosszú a kilóméterspirál a TS 125-nél, illetve hol kell fűzni a meghajtástól az óráig? Amit vettem, annak egy igen nagy hurok képződik a bölcsőnél berakás után.
|
sanyi4012
Szívesen. Igazából lehet, hogy kerékpárkerekeknél is van ilyen küllőelrendezés, mert már többféle megoldást láttam, de azért szerintem nem ez az általános, ami a Simsonoknál van. Igazából a Simsonnál is ez már a második megoldás, az úgynevezett "doppelgekreuzt" (kétszeresen keresztezett) küllőelrendezés, mert korábban egy kicsit másfajta rendszert, az "einfach gekreuzt" (egyszeresen keresztezett) küllőelrendezést alkalmazták, de ez Starok esetében csak a legelső példányokra volt jellemző, hamar áttértek erre a rendszerre, mert nagyobb stabilitást biztosít a keréknek. Erről már egyszer írtam itt a fórumon, csak lusta vagyok visszakeresni, hol. :)
|
Zsoel
Fuu köszönöm a részletes leírást, de végül annyit godnolkodtam és variáltam rajta,hogy rájöttem,hogy oldjam meg. Kerékpárnak a kerekéhez hasonlóan akartam befűzni,mert azt már csináltam pár éve,de rájöttem,hogy ide az nem jó megoldás:)
|
sanyi4012
Persze, sok kereket szedtem már szét és raktam össze, sőt rengeteg küllőt is cseréltem, külön, de ennek ellenére sajnos nem egészen értem a problémádat... Lehet, hogy én vagyok nehéz felfogású, bocsi. :) Megpróbálom elmondani, hogy én hogyan csinálom.
Van egyszer tehát egy kerékagyunk, egy kerékpántunk (felnink), valamint 36 darab vadonatúj küllőnk és küllőanyánk. Fogunk egy küllőt, és bedugjuk a kerékagy peremének egyik tetszőleges lyukába.
NAGYON FONTOS: a küllők befűzését mindig úgy kezdjük el, hogy először azokat a küllőket szereljük be (kívülről befelé), amelyeknek a feje kifelé néz, vagyis a küllő a perem belső odalán bújik ki, mert ellenkező esetben a második 18 küllő nagy részét nem lehet hajlítgatás nélkül a helyére fűzni.
Tehát bedugunk egy küllőt a kerékagyba, kívülről befelé. Ezután sík felületre (pl. satupadra) tesszük a kerékanyát, úgy, hogy a küllő felül van, és odahelyezzük a kerékpántot is. Mérőszalaggal kimérjük, hogy mikor van pontosan a kerékpánt közepén a kerékagy, és ebben a helyzetben keresünk egy olyan lyukat a kerékpánton, amely távolságban is, irányban is (a kerékpántban lévő lyukak kialakítása ugyebár nem egyforma: az egyik a kerékagy jobb, a másik a bal oldala irányába, előre, illetve hátrafelé "néz") megfelelő. Erre a küllőre néhány menetemelkedéssel felcsavarozzuk az anyát. Innentől már könnyű a dolgunk: a már helyére tett küllőtől valamelyik irányba elindulunk, és a kerékagy peremének minden második lyukába befűzzük az újabb küllőt, amelynek végét a kerékpántban az előző küllőtől számítva a negyedik lyukba bújtatjuk, és a küllőanyáját 1-2 fordulattal rácsavarozzuk. Ha körbeértünk, megfordítjuk a kereket, és most a másik oldal peremébe is befűzzük ugyanígy kívülről a küllőket (ezek ugyanabba irányba álljanak, mint a már bent lévők, a kerékpánt lyukainak állása ki fogja adni, melyik küllőnek hová kell kerülnie). Ha ezzel készen vagyunk, most jöhetnek a belülről befűzendő küllők, és ezeknek már keresztezniük kell a meglévőket. Az első 1-2 küllő után észlelni fogod, hogy a kerék merevsége fokozódik, már nem nyeklik-nyaklik, mint eddig, nem tudnak kicsúszni a küllővégek a kerékpánt abroncs felőli oldalán. Szépen körben be kell fűzni az újabb 18 küllőt, és ha ez megvan, akkor jön a munka neheze: be kell állítani a kereket. Én ezt úgy csinálom, hogy minden küllőanyát meghúzok annyira, hogy a küllővég az anya fejében lévő horonnyal legyen egy szintben. Ez lesz a kiinduló állapot. Ezután átdugom a kerékagyon a tűzőtengelyt (a csapágyak már természetesen a helyükön vannak), és egy villaszerű állványra teszem, amelynek az alján valamilyen állítható fix pont van, amelyhez képest vizsgálni tudom a kerékpánt sugár- és oldalirányú kilengéseit. A kerék folyamatos körbeforgatásával, a megfelelő küllőanyák feszítésével-oldásával, hosszú, idegpróbáló türelemjátékkal szép lassan kiszedek belőle minden deformációt. Ezt a munkát sajnos nem lehet összecsapni, sokat fogsz küszködni vele, de a végeredmény remélhetőleg valami ilyesmi lesz, csak persze a Star esetében alufelnivel, mert ezek acélfelnik. :)
(Ezt akár mintának is használhatod, hogyan kell állniuk a küllőknek.)
A munkához szükséged lesz természetesen megfelelő küllőkulcsra (az ilyen köralakúakat ajánlom, ezekkel a legkényelmesebb dolgozni)
, szerelőállványra (akár egy Star lengővilláját is használhatod, ha rákötsz az aljára egy darab vékony drótot, amely "mutatóként" szolgál a kerékpánt egyenetlenségeinek kimutatásához), meg rengeteg türelemre. :) Amit még javaslok, az az, hogy mielőtt egy-egy küllőanyát felcsavarsz, szilikonzsírral alaposan kend meg a küllő menetes végét, vagy akár az anyát is. Ez nem árt a gumi részeknek sem, és így garantáltan nem fognak az anyák berohadni. Így sok későbbi bosszúságtól kíméled meg magad, mivel bármikor könnyedén után tudod húzni az anyákat, vagy le tudod csavarni őket, nem lesz elnyalt négyszög, sem összerohadás miatt letörő küllővég.
|
Zsoel
Köszi,igazad van,de még gondolkodom a festésen:) Most az lenne a kérdésem,hogy te fűztél-e már be kereket? Gondolom igen. Én most láttam hozzá,befűzöm egyikoldalt kétlyukanként,majd másik oldalt két lyukanként majd az első oldalon elkezdem a keresztezést,az még sikerül is,viszont a másik oldalon már egyszerüen nem ér el a üllő a lyukig. Mit csinálhatok rosszul?:(
|
sanyi4012
Ha már egyszer szépen letisztogattad, szerintem nem ártott volna újrafesteni is. Tekintve, milyen nehéz üléslemezt szerezni, azt mondom, inkább hibátlan (értsd: rozsdamentes) legyen a védő zománcréteg, mint eredeti.
Egyébként nem árt figyelgetni a netes hirdetéseket, Vaterát, Apródot, ilyesmiket, mert azért időnként szokott lenni elfogadható állapotú üléslemez. De kétségkívül nincs belőle annyi mint mondjuk első sárvédőből vagy lengővillákból.
|
Blage
Kedves Balázs, üdv a fórumon!
A kiemelőtengelyt csak kocogtatással lehet kivenni. A kart alulról óvatosan, rövid, közepes erősségű ütésekkel ütögetni kell kalapáccsal, és ha már megmozdult, akkor csavarhúzóval alá lehet nyúlni, kifeszíteni (persze úgy, hogy a műanyag persely ne sérüljön meg, esetleg a csavarhúzót egy puhafadarabbal alátámasztva). Ha a 6000-es csapágyat (kuplungtengely kiemelőszerkezet felőli vége) ki tudod kocogtatni, onnét is meg lehet próbálni csavarhúzóval a tengely alá nyúlni, és feszíteni.
Az olajterelő tárcsát a csapágy külső oldalához kell tenni: tehát bentről kifelé haladva szimering, csapágy, olajterelő.
Főtengely axiális játékának beállítása: a baloldali blokkfél főtengelycsapágy-fészkébe beszereled előbb a zégergyűrűt, aztán a 6303-as golyóscsapágyat, végül a szimeringet (rugós felével a főtengely felé néz!) Besajtolod a főtengelyt, összeépíted a váltó- és indítószerkezetet, rá tömítőanyag, tömítés, ahogy kell, majd felhelyezed a jobboldali blokkfelet. Ebben természetesen már be van építve a 6000-es csapágy, illetve én a másik két csapágyat, valamint a főtengelyszimeringet is be szoktam (rugós fele a főtengely felé néz!) A blokkfél felhelyezésével, felkocogtatásával párhuzamosan a csapágyak belső gyűrűjét is ütögetni kell, egy-egy velük azonos átmérőjű csődarabbal, hogy a tengelyekre felcsússzanak. Mikor a blokkfél a helyén van, szorosan össze kell csavarozni a blokkot, majd a csapágyakat ütközésig beütögetni a tengelyeiken, és utána precíz tolómérővel, vagy a szimeringházak felfekvő felületére fektetett élvonalzó + hézagmérő segítségével meg kell állapítani a hézagot. A főtengelynél ehhez természetesen hozzáadjuk, jobban mondva elvesszük még az olajterelő tárcsa vastagságát is. Ezzel együtt a tengelyirányú játék kb. 0,2...0,3 mm lehet. Ezt kell beállítani. Előfordulhat, hogy valóban nem kell hozzá hézagolóalátét, de általában kelleni szokott; a lánckeréktengelyen mindenképpen, de többnyire a főtengelynél is egy vékonyabb.
Kérdezz máskor is nyugodtan, engem az ilyesmi nem szokott zavarni. :) Csak előfordulhat, hogy nem tudok azonnal válaszolni.
|
Zsoel
Köszönöm.Már időközben rájöttem,hogy tényleg nem gyártanak:/ Néztem az alkatrészeket de nem igazán találtam..múltkor láttam egy szétbontott 66os start de nem sokára, mikor újra néztem már le is vették a hirdetést,szerintem valaki egyben megvette,hisz nagyon ritka évjárat,nem érdemes elosztogatni az alkatrészeit..azon viszont hibátlan volt a lemez,a huzat,sőt mivel 66-os még a fém díszléc is rajta volt.Egyébként az enyémen eredetileg szürke volt,és egy szakadás volt rajta,de már 3-4 éve ki is lett dobva az a huzat. Megrendeltem egy szürkét most,és megállapodtam,hogy marad ez a lemez. A szivacs felöli oldalon 3-4 éve apámmal már heggesztettünk két merevítő vasrudat rá,mivel az elején 2-3 helyen is el volt törve a lemez.Viszont ettől függetlenül a festése még elég jó állapotú,alig volt rozsdás,most teljesen megtisztítottam rozsdamaróval és cif-el. Már csak a huzatot várom. Még a gumibakok is hibátlanok:)
|
Sziasztok,
Még nem írtam ide ezen fórumba. Engedjétek meg, hogy pár szóban bemutatkozzam.
1 hónapja lettem boldog tulajdonosa egy 1970-es Schwalbinak. Eredetileg Start szerettem volna, de ehhez jutottam hozzá jó állapotban viszonylag jó áron. Régen ifjú koromban is már irigykedve néztem ezen motorokat, nekem "csak" egy Verhovia Deltám volt, és most jött el az ideje 44 évesen, hogy munkába járáshoz szert tehessek egy régi Simsonra :)
A segítségeteket szeretném kérni egy turbós blokk felújítása kapcsán.
A mocimban van egy viszonylag jól működő blokk, de kaptam egyet kosárban igen jutányos áron :) már szétbontva és szeretném megcsinálni és azt kicserélni a jelenlegire.
- A blokk már félig szétszedett állapotban került hozzám, de a kuplung kiemelő tengelyt nem tudom kivenni. (sajnos poros, homokos, olajos volt minden és muszáj szétszedni atomjaira, hogy ki lehessen mosni mindenhol alaposan) Van valami speckó módja a műanyag persely kiszerelésének, hogy a tengely ki tudjon jönni?
Az összeszereléséhez lassan minden megvan (még rezsót is szereztem a blokkfelek melegítéséhez), de van amit többféleképp olvastam itt ott.
- Az egyik kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy a jobb oldali főtengely csapágyhoz hová kell tenni az olajtárcsát a csapágy és a szimering közé, vagy a csapágy másik oldalához?
- A főtengelyt miképp és hol kell pontosan kihézagolni? Sajnos a robbantott rajzon nem igen tudom kivenni, és bár feltúrtam a netet, nem találtam erről szinte semmit, csak, hogy kell :) A hézagolókat a bal oldalon kell a zéger-re tenni még a csapágy behelyezése előtt, vagy a csapágyra? Vagy a másik oldalon kell a csapágyra tenni, még a szimering előtt?
Miképp kell meghatározni a hézagoló méretét? Gondolom a lényeg, hogy a főtengely pont középen legyen, de azt a blokk összetolása előtt nem igen lehet látni és újra széthúzni, főtengelyt kisajtolni stb. elég macerás a blokkot! Valahol azt olvastam, hogy 0,2 mm kell betenni és kész, de az nem igen precíz megközelítés :)
Elnézést az előre sok kérdés miatt, biztos lesz még több is :)
Előre is köszönöm a segítségeteket!
Üdv
Balázs
ui.: Ha lesz lehetőségem (hely még van a garázsban) szívesen tulajdonosa lennék majd egy Star-nak is, de mindent csak módjával :)
|
sanyi4012
Üléshuzat sok helyen van, pl.
http://ccmmotors.boltaneten.hu/kinalat/11_simson_star_alkatreszek-3/
http://kamioldmotor.boltaneten.hu/kinalat/14_simson_star-36/522_simson_star_ules_huzat_szurke_feher_keder/
De szürke huzatot szerintem csak akkor érdemes a nyeregre tenni, ha eredetileg is az volt rajta. Ha amúgy fekete volt, akkor én nem erőltetném a szürkét, mert borzasztó érzékeny, minden kosznyom nagyon meglátszik rajta.
Üléslemezt viszon nem kapsz sehol, mert nincsen. Nem gyártják. Csak úgy lehet szerezni, ha célirányosan vadászol rá: lesed az alkatrészhirdetéseket, és lecsapsz rá, ha van. Ráadásul jó eséllyel ez is rozsdás, szétrohadt, törött, repedt darab lesz, vagy ha nem, brutálisan megkérik az árát (=6-10 ezer forint). Célszerűbb, ha az ember inkább valami 50 %-os állapotút keres, és kijavítgatja, lefesti magának.
A Star üléslemeze sajnos nagyon hajlamos volt arra, hogy tönkremenjen. Ez, mondhatni, típushiba. A műbőr üléshuzat hamar tönkrement: felfeslett, megrepedezett. A sérült védőhuzaton át az eső, a mosóvíz, a pár szépen leszivárgott az ülésszivacson át a lemezig, és mivel ez amúgy is vékony, alulméretezett vastagságú lemezből készült, állandó nedves dunsztban érlelődve, a rozsda szép lassan "megette" azt. Ezért szinte minden korabeli Star- vagy Schwalbe-üléslemez nagyon vacak állapotú, kevés a szép állapotban fennmaradt, és az általában olyan járművön van rajta, amelyet egyébként is megkíméltek, gondos gazdánál volt, tehát nem fogják szétverni a kedvedért.
Vigyázz: a luxuskivitelű, illetve későbbi évjáratú Schwalbék "hosszú" üléslemezét lehet kapni újan, de az nem illik a Starra, és nagyon csúnyán is mutat rajta.
|
fahal
Az S50B pont megfelelő motor horgászati célokra. ;) Lakik az utcánkban egy bácsi, akinek ugyanilyen motorja van, egyszer már javítottam neki. Ő is azzal jár horgászni, szinte télen-nyáron. Megy neki, mint a kívánat.
|
Sziasztok!
Valaki meg tudná nekem mondani,hogy hol lehet Star-ra üléslemezt kapni + szürke üléshuzatot?:)
|
Sziasztok
A Simson Star motor összerakása kicsit csúszik, mert közbe jött egy motoros húsdaráló összerakása. Most ez a fő csapás iránya. Remélem, holnap végzek vele, és tudom folytatni a blokk készre szerelését.
Már régebben említettem a feleségemnek, hogy kellene egy olyan motor, amivel el tudnék menni, horgászni. Mondta, hogy ott a Star menjek azzal. De egy felújított csili-vili Simson Starral az ember nem megy olyan helyre, ahol sár, bokrok, kövek, és még ki tudja, mi van.
De most megoldódni látszik a probléma. Ugyanis hozzájutottam egy Simson S50B-1 típusú motorhoz. Szegénykém ’77-es évjárat, ami kicsit látszik is rajta. De ezen túlmenően működő képes. Alkudni nem lehetett, mert ingyen adták. Mondta feleségem, ha ezt is olyan puccosra csinálom, elköltözik a hazulról.
Megígértem neki hogy, csak a szükséges dolgokat javítom ki a motoron.
Üdv: fahal
|
velorexi
"Bejáratós" TS 125-tel 140-et? Egy olyan motorral, amelyiknél a bejáratási futásteljesítmény eléréséig nem ajánlják még a 70 km/h túllépését sem, és hátszél nélkül még csúcsformájában is kínszenvedés neki a hivatalos végsebességig, 100 km/h-ig fölkapaszkodni?... Úgy látszik, utazás előtt valami hardcore alkoholneműt fogyaszthatott a kedves rokon, azért látott kettőt a 70 km/h-ból, meg a csirke is a leheletétől feküdt ki.
|
A motor amúgy szép, a króm viszont már nem állta az évek múlását.
|
velorexi
Érdekes történet, akkor egyenesen Zschopau-ból, a tuning műhelyből való lehet a gép. A csirkés rész viszont elképzelhető.
|
Zsoel
Azt én is hallottam korábban, hogy nem veri az eget a minősége. Egyenlőre szeretném bejáratni az új hengert, aztán meglátom mit csinál.
|
Ajánlom szíves figyelmetekbe az alábbi linken olvasható "hatástanulmányt"! :-)
http://aprod.hu/hirdetes/125-os-ts-mz-ID1McdB.html#46c26427b0
|
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]
| |