Simson Star veterán motor portál - klub, fórum, alkatrészek, felújítás, műszaki leírás, története
Alkatrész
     
Menü
     
Veterán apró Simson
     
Ajánló
     
Simson
     
Látogatók
Indulás: 2009-12-17
     
-
Google Pagerank mérés, keresooptimalizálás
     
FÓRUM (csevegés, műszaki problémák, fényezés stb.)
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]

2014.02.07. 13:58 Idézet

sarilaci

Szia!

A kérdésre a válasz: nemcsak a Schwalbe, de az összes SR4-x típus gázmarkolata teljesen egyforma.

Problémádra a megoldást pedig ezen fórum korábbi hasábjain, a "maggio65"-nek 2013.09.10. 22:25-kor adott válaszban találod meg. Sok sikert!


2014.02.07. 13:06 Idézet

Sziasztok márkatársak ! A segitségetek kérném ,vettem egy rom start. Felszeretném felujitani.Tudja-e valaki hogy a swalbi gázmarkolat jó-e a stárhoz ? Ill.hogy lehet ősszerakni a gázkart, ha segitenétek jó volna rajzal együtt.

Elsö lépésnek ez kéne . Köszönöm a segitséget. Laci.


2014.02.07. 10:27 Idézet
velorexi

Zsoel

Megtaláltam a fúvóka-méreteket. Eszembe jutott, hogy Beagle korábban elküldte az "Mz. Hogyan tovább?" c. könyvet képekben, ezt most el fogom olvasni.

Beagle

Köszönöm!


2014.02.06. 23:16 Idézet
velorexi

Zsoel

Még néhány kérdés. (TS 125)

Mit lehet tenni, ha a hátsó fék nagyon hamar blokkol?

A töltéslámpa ahelyett, hogy kialudna, egyre jobban világít? (Lehet, hogy nem is töltés, mert az óra nem eredeti, és a visszajelzők sem azok?:-))

Nehezen indul, visszarugdos berúgáskor, és egyenetlen a motor járása? Csak nem alapos karburátor-tisztítás kellene 2 év állás után? És megnézhetném a megszakítót, a filcet meg a gyújtást. Félek, hogy főtengely-szimmering probléma lehet.

Mekkora ellenállást kellene éreznem, amikor kézzel lenyomom a berúgókart? Mert elég gyengécskének tűnik.


2014.02.06. 21:29 Idézet
velorexi

Zsoel

Meg tudnád mondani, vagy egy linket tudnál mutatni, ahol megtalálnám a TS 150 fúvókák méreteit?

Köszönöm


2014.02.06. 21:29 Idézet
velorexi

Zsoel

Meg tudnád mondani, vagy egy linket tudnál mutatni, ahol megtalálnám a TS 150 fúvókák méreteit?

Köszönöm


2014.02.06. 21:16 Idézet

Akár hogy is van, én pár képet szívesen megnéznék róla!


2014.02.04. 20:51 Idézet
velorexi

Hollós Gyula

Ez most azt jelenti, hogy eladó, vagy szívfájdítás képpen írtad? 


2014.01.29. 12:19 Idézet

Nekem van egy ilyenem a posta használta!!!!


2012.12.14 20:50
Zsoel

„ Beagle

"A képek alapján úgy nézem,hogy a németeknél legálisan is használható?!" Természetesen. Mondom, rendes, a csomagtartó felső részére szerelhető golyós kapcsolószerkezetet gyártottak hozzá (és kínálnak még ma is), illetve szabványos kis elektromos csatlakozó is létezett erre a célra. A gyári gépkönyv még azt is megadja, hogy utánfutó vontatásakor legfeljebb 40 km/h-val szabad közlekedni.

Magyarországra ilyen Simsonhoz való utánfutót tudomásom szerint nem hoztak, bár a hazai motorkerékpárokhoz nálunk is léteztek utánfutók. Nem tudom, ennek mi volt az oka, hiszen mivel a Star akkoriban motorkerékpárnak számított, elvileg húzhatott volna utánfutót is (ahogy személyt is szállíthattak vele). Lehet, hogy a Posta használt egypár darabot ilyen célra, de magánszemélyeknél biztosan nem volt jellemző. Én legalábbis sosem láttam élőben ilyen utánfutót.
Mindenesetre ma már ez biztosan nem volna lehetséges, hiszen jelenleg segédmotor-kerékpárnak számít, és mint tudjuk, azzal bárminemű vontatás tilos.

Azért a képet szívesen venném, tudod, hogy érdekel minden, amit szabadidődben alkotsz. :)


2014.01.25. 16:45 Idézet

Ja és a hirdetések feladóitól nem kapok semmiféle jutalékot.

Csak volt 5 percem és ezeket találtam.


2014.01.25. 16:41 Idézet

fahal

Az előbb nézelődtem különböző hirdető oldalakon, beírtam hogy simson blokk ezeket találtam:

Az első: http://aprod.hu/hirdetes/simson-turbos-blokk-blokkozep-ID1Ddpl.html#6c09ef6cff 

Kicsit olcsóbb, de a dugattyú valószínü megszorult a pincében töltött idő után, váltó, tengelykapcsoló és a blokkdarabokbiztosan használhatók: http://aprod.hu/hirdetes/simson-star-blokk-ID1JTzd.html#6c09ef6cff

Vagy ha csak két bloközepet szeretnél: http://aprod.hu/hirdetes/simson-s50-star-blokk-ID1qVkz.html#6c09ef6cff

És egy hasonló a másodikhoz:
http://www.jofogas.hu/gyor_moson_sopron/Simson_star_blokk_hianyosan_13792099.htm

Fényképezni is kár azt a szétbarmolt blokkot, szerezz gyorsan egy használhatót, mert közeleg a tavasz Bármennyire is az ellenkezője látszik a napokban.

Zsoel tegnapi írása után pedig szerintem én is szerzek a 75 utáni Schwalbémbe szilentes blokkot.

 


2014.01.25. 16:05 Idézet

KisTSavo

Nincs mit. Sok sikert neked is a küllőkhöz!

Szerintem akkor valami nem volt kerek azzal a Starral, és igen valószínű, hogy többek között éppen az, amit mondasz, már hogy a váztartó fülre hegesztették a lábtartót. Elvégre ott sokkal jobban rezeg a váz, mint alul, a lábtartó rendes helyén, hiszen ott veszi át a motor keltette vibrációkat... Okos ember lehetett, akinek ilyesmi jutott az eszébe. A letörött lábtartók pedig gyakorlatilag minden esetben bukásra, felborult járműre, lábtartóval való elakadásra stb. vezethetők vissza. Rendeltetésszerű használattal maguktól azért nem törnek le. Egy kifogástalan állapotú, megfelelően újjáépített Staron élvezet utazni: az nem rezeg, nem rázkódik, nem himbálózik, elhiheted nekem. Egy legyalázott állapotú, szakszerűtlenül vagy sehogy sem javított, gondatlan gazda kezéből kikerült példánytól értelemszerűen nem lehet elvárni, hogy azt nyújtsa, amit a gyári elképzelés szerint kellene neki.

Amúgy a Schwalbe sem ráz annyira. Az a sok burkolat meg a lábdeszka hatékonyan csillapítja a rezgéseket, pedig azt gondolná az ember, hogy azok a nagy lemezfelületek inkább felerősítik, de nem. Nekem amúgy nincs Schwalbém, de nagybátyámnak 5 éve kapott egy 1974-es példányt ingyen(!!!), és nekem jutott az a megtisztelő feladat, hogy (ráadásul igen csekély költségvetésből) felújítsam a számára.  Amit tudtam, igyekeztem abból a kevés pénzből is kihozni neki, és alapvetően nem is lett rossz ahhoz képest, ahogy kinézett. Nos, ezzel a géppel sokat motoroztam a felújítás végeztével, hogy bejárassam (pl. 30 kilométeres kör egyhuzamban), és én nem éreztem különösebb rezgést a kormányán. Lehet, hogy a tiédnek rossz volt a lengéscsillapítója, meg voltak kopva az első lengővilla szilentjei, laza volt a kormánycsapágyazás, kiegyensúlyozatlan volt a kerék, vagy ütött oldal- vagy sugárirányban, netán egyenetlenül kopott, elöregedett, megkeményedett gumiabroncs volt rajta elöl. Ezek mind okozhatnak oda nem illő rezgéseket a kormányon.

Egyébként neked talán van kis MZ TS-ed is? A neved alapján kérdem, mert elsőre nem is figyeltem föl a TS-re.


2014.01.25. 15:39 Idézet

fahal

A Simson Staron is BVF 16N1-es porlasztó van. Ebből kétféle kiviteli típus létezett (mármint a Starra vonatkozólag): 1968 előtt, az SR4-II típuson 16N1 típusú porlasztót (nagyobb főfúvóka, kisebb, gumiból készült légszűrőházzal), majd 1968-tól, a továbbfejlesztett SR4-2/1-esen 16N1-6 típusút (kisebb főfúvóka, nagyobb, műanyag légszűrőházzal) találunk.

A kihagyott távtartó alátétek esete típikus szerelési hiba. Egyiket sem szabad kihagyni, mert különben a berúgótengely megengedhetetlenül nagy axiális játéka miatt nem kapcsolódnak pontosan az indító fogasív és az indító fogaskerék fogai, a féloldalas terhelés miatt gyorsan elkopnak, és indítási kísérletekkor átugrálnak egymáson, így végül a motort berúgással már nem lehet többé beindítani. Ilyen alátéteket szerencsére külön is lehet kapni, tehát ha hiányoznak, nem jelent problémát a pótlásuk.

Légterelő fedél tömlőcsatlakozása: tipikus hiba, amely sajnos többnyire a tulajdonosi hanyagság, karbantartási hiányosságok miatt következik be. Sajnos majdnem mindegyik fedél eltörik az említett ponton, általában az alsó láncág védőtömlője csatlakozókarimájának a felső részén, éspedig a túl laza lánc miatt. Elkerülésének egyetlen orvossága van (lett volna): rendszeresen ellenőrizni kell a láncfeszességet, és a legkisebb meglazulás észlelése esetén azonnal utána kell állítani, valamint ha észrevesszük, hogy a tömlő vége beszakadt, elernyedt stb., és emiatt lecsúszik a karimáról, akkor azt is azonnal ki kell cserélni. A láncvédő tömlőknek ugyanis nemcsak biztonsági és porvédő, de kiképzésükből következően zaj- és lengéscsillapító szerepük is van. Ennek ellenére rendszeresen látok csupasz lánccal közlekedő Simsonokat: az ilyesminek aztán persze egyenes következménye a fedél elrepedése, rosszabb esetben egész darabok letörése. A fentiek miatt manapság már igazi kincs a hibátlan, érintetlen, gyári fedél (nemcsak Star, de S50, S51 esetében is). Persze meg lehet hegeszteni, ha eltörik, de az már mégsem ugyanolyan.

Lendkerék: no comment... Mindegyik alkatrészboltban lehet kapni lendkeréklehúzó szerszámot, pár száz forintba kerül, és biztos vagyok benne, hogy 30 évvel ezelőtt is meg lehetett volna oldani a dolgot, akár úgy is, hogy csináltat vagy kölcsönkér egyet az ember. (Apukám is úgy csináltatta 1977-ben a magáét, nagy becsben is tartom, annál is inkább, mert sokkal jobb minőségű azoknál, amelyeket manapság kapni lehet.) Az ilyen embernek a kezét kéne letörni, aki pajszerral feszegeti le a lendkereket (a mágnesek igen sérülékenyek), pláne úgy, hogy nincs is min megtámasztani a szerszámot, mert minden csupa könnyűfémöntvény körülötte. Gondolom, az alaplaprögzítő csavar is hasonló "ügyeskedés" eredménye lehet.

Képet majd arról tegyél föl, amikor már megvan az új motor.  Sok sikert a beszerzéséhez, szerintem nem reménytelen, hogy találj.


2014.01.25. 00:01 Idézet
KisTSavo

Zsoel!

Köszönöm szépen a részletes és hosszú választ!  Úgy látom hogy benne vagy a témában rendesen :)
Igazából teljesen igazad van a dolgokban amit írtál. A kerekek még nem voltak szétszedve. A küllőket ha nem tudom lehorganyoztatni akkor beszerzek újakat, igyekszem majd börzéről, hátha tudok majd alkudozni :) 
Nekem volt 51-es Simsonom, van Schwalbe-m is meg Star is és csak tapasztalatból írtam hogy melyik típúsnak jobb a rezgéscsillapítása. Nekem a Star volt az amelyiken 5 percnél többet 40es tempó felett képtelen voltam elviselni, mivel olyan szinten zizgett a lábtartó hogy az valami elviselhetetlen. A Schwalbe még elviselhető volt, ott inkább a tenyerem zsibbadt. Az 51-es viszont nagyon kellemes volt. 
Egyébként ezek a szokásos Star betegségek nálam is jelen voltak, tehát a hátsó sárvédő meg volt repedve, illetve a lábtartó is le volt törve. Úgy oldották meg előttem a lábtartó rögzítését, hogy nem az eredeti helyére hegesztették vissza hanem a blokktartó fülre oldalt. Remélem ez volt az oka annak, hogy annyira elviselhetetlen volt a rezonancia lábtartón. Azóta én már leflexeltem és visszahegesztettem az eredeti helyére, a fékpedál tengelyére, de még kipróbálni nem tudtam, hiszen folyamatban van a felújítás.

Az MZ-nél meg tényleg elnéztem mert az 51-es Simsonnal csak minimális mértékben azonos a blokk felfogatása. És a kis, TS na az tényleg ráz :)


2014.01.24. 22:43 Idézet

Sziasztok

 

Miután kiderült, hogy a Staromban olyan motor van, aminek a blokk-középrésze S50-ből származik, gondoltam átrakom a belsejét egy Star blokkba.

Kb. egy éve vettem a Vaterán egy Star blokkot, hogy ha kell valami alkatrész, legyen mihez nyúlni.

Levettem a porlasztót, kiderült hogy ez is 16N1-es, tehát nem igazából jó. A berúgókar leszerelésekor azt vettem észre, hogy axiálisan 4-5 mm mozog, valószínűleg hiányzik belőle a két hézagoló lemez. A légterelő vége, ahova a láncvédő gumija csatlakozik, meg van hegesztve. A lendkeréklehúzót nem tudtam a kendkerékbe becsavarni, mert a lendkerék menete össze volt barmolva. Kényszerűségből úgy tudtam levenni, hogy készítettem egy olyan lemezt, amibe fúrtam két 6mm furatot, hogy a turbina fel fogatás helyére két M5 csavarral fel tudjam fogatni. A két furat közé fúrtam egy 10mm furatot, vágtam bele egy M12 menetet. Esztergagépen megfúrtam egy M12 csavar végét hogy a főtengely és a csavar közé betett csapágygolyó ne essen ki. Így viszonylag könnyen le tudtam venni a lendkereket.

Kiderült hogy a főtengely íves reteszét fordítva tették be. A gyújtás alaplapja két db. hatlapfejű csavarral volt felfogatva, mert a harmadik tőben bele volt szakadva. A blokk peremén feszegetés nyomok látszódnak, sőt a blokkból a gyujtáskivezetőtöl 15-20 mm-re ki van törve egy kb10 mm átmérőjű darab. Hogy lehet valakinek akkora műszaki érzéke, hogy egy lendkereket pajszerral szedjen le. Itt azután fel is adtam a küzdelmet.

Próbálok majd valahol szerezni használható blokk középrészt, és majd akkor átrakom az alkatrészeket. Addig is bőven találok még raja munkát.

Természetesen készítettem róla képeket, de csak kérésre teszem fel őket.

 

Üdv: fahal

 


2014.01.24. 21:19 Idézet

starex

Nincs mit. Bizony, le volt amortizálva szegény, nagyon, úgyhogy le a kalappal a márkatárs előtt, hogy már ennyire jutott vele. Én tényleg le vagyok nyűgözve, milyen szép lett a kiindulási állapothoz képest.

Köszi az infót, KisTSavo majd eldönti, mit csinál a küllőivel.

Viszont ha te 13000 forintot fizettél 2 kerék küllőiért, akkor eléggé át lettél dobva a palánkon... Az mocskosul drága.

http://citybike.hu/spd/491042MO/Kullo-keszlet-SIMSON-anyaval-72-darabos

A legocsóbb, amit én találtam, az 5900 forint/72 darab, de egyébként is 6-7 ezer között van az átlagos ára még mindig.


2014.01.24. 17:21 Idézet

Zsoel

Köszi így már sikerült megnézni az összes képet. Nekem is eszembe juthatott volna.

Az a kipufogó rögzítés ékes példája a gányolásnak, meg a bal hátsó lengéscsillapító hegesztése is figyelemreméltó. Sajnos igénytelen emberek hamar el tudják csúfítani ezt a szép kis motort.

A küllők újrahorganyoztatása tényleg csak szükségmegoldás, de megoldható. Szépen fel kell erősíteni egy vékony drótra őket, különben amikor átadod a cuccost csúnyán fognak rád nézni. Kijön kb 1000 Forintból. Az anyákat viszont problémás lehet letisztogatni. Ha nagyon rozsdásak a küllők akkor teljesen felesleges, igen vékonyra kellene csiszolni. Olyan Babetta és Romet küllőket újítottam fel eddig, amiken csak vékony rozsdaréteg volt, jellemzően a menet felőli végen és a fejüknél. Ezeket mondjuk csak horgany spray-vel kezeltem, de 3 év távlatából még mindig bírják a ,,narancs Romet" küllői, nem rozsdásodnak. A rendes horganyzás biztos tartósabb.

Az új krómos küllők jó drágák, nemrégiben vettem a Schwalbém két kerekére. Ha jól emlékszem 6600-6700 Ft körül volt az ára egy kerékre való küllőnek és küllőanyának, viszont a krómos küllők sokat dobnak majd a gépen.


2014.01.24. 13:17 Idézet

starex

Én sem értem, hogy rákattintással miért nem működnek a képfeltöltéses képek hivatkozásai, de ha kimásolod és beilleszted a böngésző címsorába, akkor meg lehet jeleníteni őket. Nekem is csak úgy ment, próbáld meg te is (átszerkesztgetni azokat most nem érek rá).


2014.01.24. 13:16 Idézet

KisTSavo

Szia, üdvözlet neked is!

Ha engem kérdezel, én hanyagolnám a régi küllők felületkezelését. Megmondom, miért.

Először is: úgy biztosan nem tudod megtisztítani őket, hogy hibátlan legyen a felületük, hiszen ezeket azért elég rendesen enni kezdi a rozsda egy idő után, ha üzemszerűen használták a gépet, mivel ezek az alkatrészek vannak leginkább kitéve az esőnek, sárnak, sós hólének stb. Ráadásul eredetileg ezek a küllők krómozattak voltak, és lehet, hogy a krómnyomokat tartalmazó fémen nem is tapad úgy meg a horgany. (Ehhez nem értek.)
Másodszor: vedd figyelembe, hogy minimum 40 éves alkatrészekről van szó (már ha egyáltalán eredetiek - nem tudom, mennyire ismered a jármű előéletét, de mi a biztosíték rá, hogy még nem cseréltek már rajta küllőket, netán valamilyen baleset miatt újrafűzték vagy mindenestül kicserélték az egész kereket?), amelyek egész hosszukban és a menetnél is meg vannak nyúlva a folyamatos feszüléstől, hajlítgatástól, szóval a használat közbeni terhelés erőhatásaitól. Időnként bizony el is törnek a hajlításnál, ott, ahol gyártáskor a legnagyobb anyagszerkezet-változás történik.
Harmadszor: nem tudom, hogy egyáltalán elvállalják-e ilyesminek a horganyozását , és ha megcsinálják is, garantáltan nem lesz már olyan külsejű és minőségű, mint a gyári felületkezelés, tehát biztosan hamarabb fog elkezdeni újra rozsdásodni.
Én inkább az új küllőkészlet mellett tenném le a voksomat. Annyira azért nem drága (mikor utoljára néztem, 6-7 ezer forint körül volt a teljes küllő+anya készlet két kerékre), és akkor azok biztosan egységes összképet alkotnak majd, nem lesz köztük foltos, kráteres stb., valamint nem fognak az első próbaút alkalmával elpattanni. Az, hogy küllőkből nem az eredetieket teszed vissza, semmit nem fog levonni a motor külső szépségéből, a megbízhatóságához meg csak hozzátesz. ESKA csavarok, keréktengelyek, tartófülek, csomagtartó stb. horganyoztatásával, újrakrómoztatásával maximálisan egyetértek, de a küllőkét a fentiek miatt ellenjavallom.

Persze, ettől még megcsináltathatod, csak lehet, hogy a kiadott pénz ellenére azután mégsem leszel megelégedve a végeredménnyel.

Tudom, hogy 1975 és 1980 között ilyenek voltak a motortömbök, és azt is, hogy miért.  Miután a Star és a Habicht gyártását 1975-ben megszüntették, és ezzel együtt áttértek az S50-esek gyártására, idővel a hátul szilentperselyes felfügesztéssel rendelkező blokk öntőformáinak használatát is kivonták a sorozatgyártásból. Ez teljesen érthető, hiszen két alig különböző öntőforma egyidejű használata a gyártás költséghatákonysága szempontjából igen gazdaságtalan lett volna (a Simsonoknál, ahogy az egész NDK járműiparban, egyébként is erősen törekedtek a szabványosításra és az építőszekrényelv használatára; ennek népgazdasági okai voltak). Így nem meglepő az sem, hogy a kényszerléghűtést megtartva (ezzel együtt a szilentes tartónyúlványú hengerfejt alkalmazva), ilyen öszvér megoldást hoztak létre, mint amilyen a '75-'80 közti Schwalbékon van. (Aztán 1980-tól végleg megszűnt a turbóhűtésű motorok korszaka, és innentől már csak 4 sebességes S51, illetve az N kiviteleknél 3 sebességes S50 típusú motorokkal szerelték fel a Schwalbékat.)
Mint mondtam, ez a felemás felfüggesztési mód marhaság, és nem véletlenül óvtam tőle fahal kollégát. Hogy a te motorodnál a vázon lévő motorbölcső eltörött, az jó eséllyel egyenes folyománya ennek a kivitelezésnek. 1975 előtti, kétpontú szilentes felfüggesztéssel rendelkező Schwalbe nemigen törött volna el így (én javítottam 1970-es példányt is, és nem volt rajta egy repedés sem. A régi Simsonok híresen masszív vázúak voltak, és nem volt rájuk jellemző a fáradásos törés (a rendszeres tisztítás hiányából eredő rozsdásodás miatt bekövetkező repedés a hátsó sárvédő végén vagy a bukás miatt letörő lábtartó persze nem sorolható ide). Ellenben az S50-S51 vázára igenis elég jellemző a törés ott, ahol a hajlított cső végére rá van hegesztve a vékony lemezből préselt talp, amely a motort, lábtartót, hátsó féket, középállványt tartja. Itt el szokott fáradni a hegesztés körül a lemez anyaga.
S hogy miért neveztem ezt kretén megoldásnak? Azért, mert a teljes terhelés, amelyeket a lengő, gyorsuló-lassuló dugattyútól és a belső gépelemek forgásától rezgő, rázkódó, a hajtólánc húzásától fellépő reakciónyomaték miatt csapkodó motor kelt, ide összpontosul, és ez a vázrészt nyüstöli. A motor első részét nem tartja semmi, szabadon „lóg” a levegőben a neheze (főtengely+lendkerék+kuplungszerkezet), nincs csillapítva a rezgése, míg hátul a már említett terhelés folyamatosan próbálja letekerni a vázról.
Képzelj el egy nagyon leegyszerűsített, vázlatos, de remélhetőleg azért szemléletes példát. Végy egy kb. 100×20×1-es rugóacéllemez-csíkot, fogd be vízszintesen az egyik végét 20 mm hosszan satuba, és pendítsd meg a közepén. Most fogd be a másik végét is egy satuba, és pendítsd meg így ugyanott. Szerinted melyik esetben fog jobban rezegni?...
Az S51 sokkal jobban rezeg, hidd el nekem, nem a levegőbe beszélek. Apukámnak ilyen motorja van, azt is én újítottam föl annak idején. Egyetlen egyszer mentem csak vele 10 kilométert egyhuzamban, de az is kínszenvedés volt, míg a Starral 90 kilométert is vígan elmotoroztam megszakítás nélkül. Valamint még egy adalék: a Staromat 2 éve tavasszal szét kellett szednem ideiglenes főtengelycsere végett. Miután összeraktam, új biztosítógyűrűvel és új (általam vágott, nem az a semmit érő fémkarika) tömítéssel felszereltem a kipufogókönyököt is, majd a hollandi anya meghúzás után, kb. 200 kilométer megtételével egyszer utánhúztam, és azóta is úgy van, nem kellett hozzányúlni, mert meg sem mozdul. Apám S51-esén 2-3 havonta meg kell húzni az anyát, mert akármit csinálok vele, lelazul, holott ugyanaz a tömítés is, a biztosítógyűrű is, a hollander is meg a kipufogócsonk is. Vajon miért? (Egyébként is sokkal több vele a nyűg, mint egy Starral, mert úgy, ahogy van, sokkal elcseszettebb konstrukció, de ebbe nem akarok belemenni, mert ez az oldal nem azért van, hogy más típusokat gyalázzunk, hanem hogy a Start éltessük.)
Az az igazság, hogy, attól, hogy valami a fejlesztési idővonalon újabb megoldás, még nem biztos, hogy feltétlenül jobb is, mint az elődje. Az ilyesmi általában csak utólag szokott kiderülni, és a fejlesztőmérnökök nem nagyon szeretik beismerni, ha egy-egy alapelgondolással vagy módosítással vakvágányra futottak.

Az MZ ETZ-k motorfelfogatását pedig nem szabad idekeverni, mert az csak „szinte” ugyanaz, mint az S51-nél.  Ott ugyanis van még egy ilyen kiegészítő "apróság", amelyet az ábrán 9.-17. számozással láthatunk.

Ez nem más, mint két acélcsészéből és egy kemény gumipogácsából álló, masszív rezgéscsillapító elem, amelyet alul a hengerfej tőcsavarjaihoz, felül a vázszelvényre hegesztett tartófülhöz csavaroznak. (Valamint van még négy darab, a henger négy sarkán a hűtőbordák közé nyomott, gumiból készült, fogas rezgéscsillapító elem is, amely szintén sokat számít a káros vibrációk csökkentésében.) Tehát ez lényegében pontosan ugyanolyan kétpontos felfüggesztés, mint amilyet a Starnál láthatunk, csak a hátsó gumiszilent nem a motor és a tartóbölcső, hanem a tartóbölcső és a váz között helyezkedik el. Egy akkora motort, mint a 250-es ETZ-é, már nem is lehetne csak hátul befogni, mert letépné magát a helyéről. Így is jellemző a fennmaradt példányaira, hogy a motorjuk jobbra van tekeredve, mert a kissé alulméretezett bölcsőfülek nem tudtak kellően ellenállni a ’80-as évek „menő” hülyegyerekei által preferált kerékkipörgetős, egykerekezős indulásoknak…
(Mellesleg: a 250-es ETZ váza is visszalépés az előd 250/1-eséhez képest, mivel utóbbi stabil precíziós csöveken, míg előbbi lemezből hegesztett zárt szelvényen alapszik, és sokkal jobban hajlamos a kanyarban való csavarodásra, mint az elődje. A kis TS váza is jobb, mert az meg egy préselt keret, viszont abban mereven van rögzítve a motor… Na, az tényleg ráz.)

A tankhoz is egypár szót: a festés nem rozsdátlanítás, az már csak a megelőzést szolgálja. Nem a rozsdátlanítással van itt a gond, mert azt megteszi a sima rozsdamaró meg, ha igen durva a helyzet, fél kiló 10-es anyacsavarral való negyedórás rumbatöközés is. A probléma az, hogy a rozsdamentesített tankbelsőnek felületkezelésre van szüksége, különben rövidesen újra rozsdásodni kezd, és bökheted az egész melódat.
Ezt gyárilag belső ónozással érték el, azonban házilag ezt már nem lehet újra kivitelezni, hanem maradnak a szükségmegoldások, mint a festékkel vagy kétkomponensű műgyantalakkal való kiöntés. Lekopogom, nekem a nitrozománcos festés tökéletesen bevált, igen hosszú évek óta nincs gondom a dugulással. Egyébként az oxál- vagy citromsavas rozsdátlanításról még nem hallottam, de mivel hatékonynak tűnik, ha legközelebb enyhén rozsdás tank kerül a kezembe, ki fogom próbálni.  Csak nem hinném, hogy utólagos felületkezelés nélkül ilyen is marad az a tank.


2014.01.23. 23:47 Idézet

Szervusz KisTSavo!

Üdvözöllek Téged is! Tevékenyen indítasz, mire végignézegettem a képeidet, már jött is egy újabb adag.

A Starod egész kultúrált állapotú, festése nem eredeti, de legalább megóvta a rozsdától. Így vettem az én Staromat is, de ott első dolgom volt szétszedni és gyorsan átfesteni eredeti színre, mert simán ecsettel volt lekenve. A küllőket simán lehorganyoztathatod, de ha maradt még rajta az eredeti krómból, akkor azt pl akkumulátorsavval marasd le.

Szép a Schwalbéd, nekem is van 3 darab, abból egy kész egy másik most készülget, a harmadik a padláson pihen.

Még ETZ-m is van, igaz csak 150-es. A rezgéscsillapítása egész jó, nemtudom az S50-51-eseknek milyen, életemben s51essel csak az utcában mentem egy kört. Nagyon nem tudtam kipróbálni.

A citromsavas tanktisztítást már próbáltam a Staron is, szerintem teljesen jó megoldás, sokáig azért nemszabbad bennehagyni. 1 napig bőven elég.

Jó fórumozást!

Üdv:starex


[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]

     
-

látogató van a honlapon.

     
Regisztráció

Jobb oldalon a honlap alján regisztrálj, így minden fontos információt (híreket, üzeneteket, aktualitásokat, rendezvényeket stb.) megkapsz e - mail üzenetben, a Simson Star portállal kapcsolatban.

     
Óra
     
Danuvia portál

     
Milyen messze mentél a Starral?
Távolsági használat
Mekkora volt a legnagyobb táv, amelyet egy túrán belül megtettél a Staroddal?

0-50 km
50-100 km
100-200 km
200-500 km
500 km-nél nagyobb
Ne röhögtess, a lakhelyemről is alig merek kimozdulni vele! :)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?