|
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]
Egyébként mennyi volt az a hézag?
|
capaw72
Ezt nem tudom megmondani, nincs rá vonatkozó adat a szakirodalomban.
A dugattyú és a hengerfurat átmérőcsökkenése, illetve -növekedése a mérvadó: a hengert a felső holtpontól lefelé 8 mm-nél, a dugattyútpalástot az alsó éltől számítva ugyanennyivel felfelé kell mérni (belső furatindikátorral, illetve kengyeles mikrométerrel), és az eltérés legfeljebb +, illet -0,1 mm lehet. Tehát például a 40,26 mm-es (első javítóméretre köszörült) henger legnagyobb átmérője a használt, megkopott motorban 40,36 mm lehet, a 40,23 mm-es dugattyú pedig legfeljebb 40,13 mm-esre kophat. Ha ez vagy ennél nagyobb mértékű kopás fennáll, akkor mindenképpen a henger felfúratására és új dugattyú beépítésére van szükség.
|
Zsoel
A dugattyúgyűrű kivett állapotban és a hengerbe visszatéve mekkora hézaggal lehet?. (Keresem a hiba forrását. Mint neked írtam elég kevés a kompresszió. Kézzel ölelgettem a hengert,de kifújást sehol nem lehetett érezni. Lekaptam a hengerfejet, de igazszág szerint jónak tűnt a dugó meg a gyűrű is. Lehúztam a hengert és a dugóról levettem a gyűrűt. Visszaraktam a hengerbe a gyűrűt és hézagmérővel megmértem. )
|
capaw72
Az attól függ. Mit kell érteni "gyűrűhézag" alatt?
|
Beagle
Zsolti, ez teljes képtelenség. Ezt a hengert NEM LEHET 70 ccm-esre bővíteni; neked mint műszaki embernek be kell látnod. Ahhoz, hogy a 70 cm3-t elérjük, a dugattyú átmérőjét 47,5 mm-re kellene növelnünk, de ha csak névleges 70 (valójában 68) köbcentimétert célzunk is meg, hogy kerek 47 mm-es dugattyút vehessünk alapul, akkor is utunkban áll az a tény, hogy a hengerpersely külső átmérője - mindössze 48 mm! 0,25-0,5 mm-es hengerfalvastagság abszolút nonszensz! Ennek a hengernek a legnagyobb biztonságos belső furatátmérője 46 mm, a négy utánköszörüléssel - tovább egyszerűen nem bővíthető (magunk között legyen szólva: én magamnak csak legfeljebb 2 utánköszörülést kiviteleztetnék, többet nem kockáztatnék). Lehet, hogy a kínaiak mégis megpróbálták, és ennek a hengernek valóban 47 (neadjisten: 47,5 mm) a furata, de hogy én 1 kilométernél messzebbre nem indulnék el egy ilyen hengerrel felszerelt motorral, az tuti. Az ilyesmi minden lenne, csak nem életbiztosítás.
Azt pedig, hogy nagyobb hengerperselyt tettek volna belőle, kizártnak tartom. Ez gyakorlatilag lehetetlen, olyan vékony a hengeröntvény falvastagsága is. Ez a henger a kényszerléghűtés miatt aszimmetrikus, és teljesen más kialakítású mint az S51 hengere, nem lehet bele nagyobb hengerperselyt szerelni.
Summa summarum: kérdezz rá a boltban a dugattyú átmérőjére. Ha ez nagyobb, mint 45 mm, és tényleg 70 köbcentis a henger, akkor a saját érdekedben felejtsd el (lásd fent). Ha pedig kiderül, hogy a jobb hangzás érdekében csak nagyvonalúan elnevezték a 63 köbcentist 70-esnek, akkor meg jobban jársz, ha inkább magad megfúratsz egy eredeti gyári, NDK-s hengert. Tapasztalatból mondom: a kínaiak sem anyagismeret, sem fémöntés terén nem állnak a helyzet magaslatán.
|
Szoasztok.
Tudja valaki mennyinek kell lennie a gyűrűhézagnak hidegen?
Köszönöm a segítséget.
|
velorexi
Ilyenekre figyelni kell, hogy a bovdenhuzal szabadon mozoghasson... Mindazonáltal a III. fokozat kidobálása, az nem egészséges dolog.
Z=14-es fogszámú lánckerék van a Staron gyárilag. Azt nem tudom, mások mikor cserélik, de én biztos nem cserélgetném, mert csalni fog tőle a kilométeróra.
|
capaw72
Nincs mit.
A hengerfej alatt gyárilag nincs tömítés, és nem is szabad vágni oda semmit. A henger és a hengerfej fémesen tömít, vagyis a a két tömítőfelület elvileg szorosan zár, ha a csavarokat a kellő nyomatékkal húzzák meg. Én azonban ebben nem bízom, annál is kevésbé, mivel 40-50 éves alkatrészekről van szó, tehát vékony rétegben hő- és olajálló tömítőpasztát szoktam alkalmazni ott, ami teljesen kielégítő eljárás.
|
Zsoel
A következőket csináltam:
a váltóban lévő olajat higitottam 10/40-essel (az volt otthon), mert Hykomol 80/90 volt benne. Beolajoztam megint a kuplungbowdent, és állítottam megint a holtjátékon, amit "alul" kezdtem. Ekkor végre rájöttem, hogy a korábban holtjátéknak vélt mozgás nem a bowden mozgása volt, hanem az alu kuplungkar és a benne lévő dió kopásából adódó hézag viccelt meg. Továbbá a bowden végén lévő dióban lévő (szerintem) acél végzáró olyan mélyen tud belemenni a holtjáték-állító csavarba, hogy az is kitarthat, ha na figyel az ember. Most figyeltem. :-)
Eredmény:
-
könnyebben tudom húzni a kart,
-
nem csúszik a kuplung,
-
ha elég gyors vagyok, akkor kevésbé zavaró a kúszás,
-
a hármast időnként kidobálja még, de a többit könnyebben "megtalálom", mint korábban.
Más. Az első lánckerék fogszáma mennyi gyárilag? Csak akkor cserélik nagyobbra, ha 60 ccm-re fúrják, vagy módosítják a hengerfejet, vagy több felömlőt marnak, azaz csak tuning esetén?
|
Köszönöm Zsoel a segítséget.
Nekem is gyanús, hogy kifúj valahol, de nem tudom sajnos hogy hol. A gyűrűk nem töröttek azt megnéztem..
Én nem találtam tömítést a hengerfej alatt, de itt a neten való kutatásom alapján nem is kell hogy legyen. Akkor most mi az igazszág?.VAn ott tömítés vagy nincs?
|
capaw72
Hát, az bizony akkor elég kopott henger-dugattyú páros lehet, sőt, azt sem tartom kizártnak, hogy valahol "szelel" a rendszer (pl. kifúj a hengerfejtömítésnél, esetleg el van törve valamelyik dugattyúgyűrű). Csoda, ha még be tudod indítani.
Az ár attól függ, hogy milyen szintű felújításra gondolsz, ámbár ha engem kérdezel, a henger felfúratása és új dugattyú beépítése önmagában nem sokat ér: célszerű ilyenkor elvégezni a csapágyak és a szimeringet cseréjét is, valamint a lelkiismeretesen letisztogatott tömítőfelületek, új tömítések és tömítőanyag révén gondoskodni a forgattyúház (és természetesen a hengertalp és hengerfej) hatékony tömítéséről is. A motor meghálálja ezt a belefektetett munkát és költséget.
Hozzávetőleges költségvetés alább.
Teljes csapágykészlet, szimeringek, ártól és minőségtől függően kb. 5-10 ezer Ft. (Én inkább a drágább, SKF, FAG vagy Koyo csapágyakat és szimeringeket javaslom, mert olcsó húsnak bizony ezen a téren is híg a leve...)
Új tömítéskészlet kb. 500-1000 Ft (ebből is érdemesebb a drágábbat választani, ámbár tömítőanyaggal együtt a papírtömítés is kielégítő).
Valamilyen hő-, nyomás- és olajálló tömítőpaszta (pl. Zwaluw Gasket 300) 1000-2000 Ft.
Új komplett dugattyú kb. 4000 Ft
Henger felfúratása lakhelytől függően kb. 3-6000 Ft.
Fél liter jó minőségű hajtóműolaj kb. 800-1000 Ft.
Ha a főtengelyhez nem kell hozzányúlni, akkor az nem játszik bele a dolgokba, viszont ha igen, akkor az ilyesmi viszonylag húzós összeg... A legócskább új főtengely is 8-10000 forint, de a felújíttatása sem kerül sokkal kevesebbe, ha az anyagárat is nézzük.
Gondolni kell még a motort alapos megtisztogatására is, amihez foltbenzin vagy sima benzin kell, legalább 2 liter - újabb ezres.
Emellett még azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a motor teljes szétbontásakor általában napvilágra szoktak kerülni különböző disznóságok, főleg, ha a járművet mástól vettük, és előtte mindenféle szakbarbárok kezében járt. (De a nagypapa féltve őrzött örökségén is fordulhat elő használatból eredő, természetes kopás.) Például: elkopott vagy sérült fogaskerekek, elgörbült váltószerkezet, letört fogak, "lenyalt" ricnizés a berúgótengelyen, illetve fogasíven, csereérett dörzslamellák a kuplungszerkezetben stb., szóval egy ismeretlen motor szétszerelése kellemetlen meglepetéseket tud okozni, és ezek újabb nem várt többletkiadásokkal járnak. Könnyen előfordulhat tehát, hogy a tervezetten felül még jó pár ezresért a pénztárcádba kell nyúlnod.
Összevetve tehát azt mondom: alsó hangon is legalább 25-30 ezer forint zizegjen a zsebedben erre a célra (és nem árt, ha van még egy újabb 10 ezresnyi vésztartalék), különben nem érdemes nekiállni a munkának. Ennyire számíts, és akkor legfeljebb csak kellemes csalódás érhet, ha mégis olcsóbban kijössz a végére. :)
|
Akkor azt hiszem a 6 bar nyomással elég gyengeének mondható a kompresszió.
Blokk felújítás kb. mekkora összegből jön ki?
Köszönöm a segítséget.
|
capaw72
Fogalmam sincs, mennyi a helyes érték, illetve, hogy a gyár adott-e meg egyáltalán annak idején valami támpontot erre nézve.
Azonban, mivel engem is foglalkoztatott a téma, egyszer, még régebben végeztem egy kísérletet: egy újonnan felfúrt hengerű, új dugattyúval szerelt (illesztési hézag: 0,03 mm), gondosan összerakott Star-motoron (új szimeringek, új tömítések, tömítőanyaggal megkenve, finoman beolajozott dugattyú, tehát ahogy kell) mértem meg a sűrítési végnyomást. Ez nálam körülbelül 10,5-11 bar volt. Utána megmértem az én Starom nyomását is, amelyben akkor kb. 9 bar mutatkozott, majd nem sokkal később volt szerencsém egy legyalázott állapotú Schwalbéhoz is, abban meg 7,5 bar volt a mért érték. Ezek alapján azt mondhatom, hogy a 10-11bar-os érték (vagy az esetleg ennél jobb) kifogástalannak, újszerűnek fogható fel, a 8-10 bar lineárisan általános "jó" kategória, a 8 bar alatti érték pedig többé vagy kevésbé, de kopott motort feltételez.
Persze, a manométerem által mutatott értékekért nem tudok felelősséget vállalni, de azt hiszem, ez az információ is több, mint a semmi.
|
atomik851
Jó kérdés... Látatlanban nem tudom. Lehet gyújtás- és/vagy porlasztóbeállítási probléma is, de lehet - és valószínűbb is - a túl nagy illesztési hézag, elsősorban a dugattyú és a hengerfurat között (a hengerpersely anyagánál gyorsabban felmelegedő és ezzel kitáguló dugattyú magyarázatot adhat a hang üzemmeleg állapotban való csökkenésére).
A főtengelyt a motor, sőt maga a főtengely összeszerelt állapotában sem lehet méréssel pontosan ellenőrizni. Összeszerelt motornál csak a lendkerék érzéssel való ide-oda forgatásával, levett hengernél a hajtórúd finom fel-le mozgatásával következtethet. Emellett kiszerelt állapotban bevett gyakorlat még, ha az ember a hajtórúdfejet az egyik kezével marokra fogva "lelógatja" a főtengelyt, a másikkal pedig néhányszor erőteljesen rácsap (mármint a főtengelyt tartó kezére). Az ekkor fellépő éles, fémesen pendülő hang árulkodhat a túl nagy sugárirányú hézagra a hajtórúd forgattyúcsapnál lévő csapágyazásánál.
Mindezektől eltekintve összeszerelt forgattyústengelynél csak a hajtórúdnagyfej csapágyazásának tengelyirányú játékát tudod ellenőrizni, hézagmérővel. Az egyéb mérésekhez, kopások szemrevételezéséhez szét kell sajtolni a főtengelyt, azt pedig házilagos körülmények között nem nagyon lehet megcsinálni, mivel felszerelést és szaktudást igénylő munka.
|
Sziasztok!
Valaki meg tudja mondani, hogy ha kompressziómérővel megmérem minimum hány bar-nak kell lennie a hengerben?
Üdv.
|
Sziasztok Simósok.
Van egy starom. Olyat produkál, hogy hidegen mintha valami csörögne a blokk körül a henger felől jön a hang, de ha bemelegszik akkor elhalgat a hang vagy elhalkul! Mi lehet az?
A másik kérdésem az, hogy azt hogy tudom megállapítani, hogy a főtengelyem milyen állapotban van? Csak a blokk szétszedése után lehet megállapítani, vagy ehhez nem kell szétszedni a blokkot? Mit kell rajta ellenőrizni, és hogyan? Minden érdekel a témával kapcsolatban! Köszi mindenkinek.
|
velorexi
Nem tudom, mi lehet az ok. Megszorulást elvben nem nagyon tartok valószínűnek, ahhoz túl laza játékkal vannak beépítve a tárcsák. Persze ettől még a gyakorlatban előfordulhat, ha, teszem föl, valaki korábban megnyomorgatta a kosarat vagy a menesztőt. Sajnos én nem láttam a kuplungszerkezetedet, úgyhogy nem tudok biztosat mondani.
Kúszás egyébként attól is lehet, ha nem megfelelő (túl sűrű) a hajtóműolaj, mivel ilyenkor hidrodinamikus tengelykapcsolóként működik a szerkezet (az olaj nem tud átfolyni a lamellák között, hanem "magával viszi" azokat). Ugyanígy csúszhat is a tengelykapcsoló a túl vékony (híg) olajtól. Viszont mindkét tünetet ugyanaz, egyszerre nyilván nem okozhatja.
Szedd szét újra a tengelykapcsolót, és vizsgáld át alaposan a következőket: a kosárnak van-e szabad tengelyirányú holtjátéka a menesztőhöz képest; kosár, menesztő szabadon elforog-e; a kosáron és a menesztőn nincsenek-e komoly deformációk, előbbi koronája, utóbbi csapjai, rugótartói nincsenek-e elgörbülve, 90°-ban állnak-e az alaplaphoz képest; nem nagyon kopottak-e a dörzslamellák, nincsenek-e elégve, kékre futva akár azok, akár a fémlamellák és a nyomólap; a nyomólapban lévő állítócsavar vége nincs-e megzömülve, nem ütközik-e fel a hajtótengely végén; a kiemelőrudakon nincs-e deformáció, szabadon járnak-e a tengely furatában; a csavarhúzóval kifeszített kiemelőkar (a kiemelőtengely végén, alul) nyomófelületén nincsenek-e berágódások, törések.
Ha mindent rendben találsz, akkor így látatlanban nincs jobb ötletem: ki kell cserélni a dörzslamellákat és a rugókat, szükség esetén a fémtárcsákat is, és friss hajtóműolajjal kell feltölteni a sebességváltóházat.
|
atiso81
Még egyszer mondom neked: Simson Starhoz nincsen 70 ccm-es henger. Az eredeti hengerrel 63 ccm-nél (D=45 mm) nagyobbra biztonságosan nem lehet bővíteni a hengerűrtartalmat, mivel az már veszélyeztetné a hengerpersely szilárdságát (erre természetesen rá van számítva még +1 mm javítási túlméreti ráhagyás, tehát négy alkalommal még ezt a méretet is után lehet köszörülni).
70 köbcentiméteres Simson-henger egyébként valóban létezik (sőt, még ennél nagyobb is), de csak az S51 típusú motorhoz. Viszont bizony arra is csak úgy lehet felszerelni, ha előtte a motortömb forgattyúházának felső felén a hengerpersely szoknyáját befogadó rész átmérőjét marógépen megnövelik, ami nem egyszerű feladat, és akárhol nem is vállalják el.
Javaslom tehát, hogy megfelelő gépműhelyben készíttesd el a felfúratást meg a dugattyúkészíttetést (esetleg még +2 átömlőcsatornát is lehet köszörültetni a hengerbe; van, aki megcsinálja, de akkor azt még a fúrás előtt kell elvégeztetni).
A hajtórudat meg hagyd csak békében, mert a forgattyústengely egy erősen túlméretezett mechanikai szerkezet, amely +13 köbcentiméteres hengerűrtartalom-növekedést minden probléma nélkül elvisel. Ha nem is gyári alkatrész már, akkor is kár fölöslegesen megbolygatni, szétsajtolni, ha egyébként nincs semmi baja (nincs túl nagy sugár- vagy tengelyirányú játéka). Másodjára már nem fogod tudni sem olyan pontosan, sem olyan szilárdan összesajtolni, mint a gyártáskor.
|
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]
| |