|
[Későbbi] [3346-3327] [3326-3307] [3306-3287] [3286-3267] [3266-3247] [3246-3227] [3226-3207] [3206-3187] [3186-3167] [3166-3147] [3146-3127] [3126-3107] [3106-3087] [3086-3067] [3066-3047] [3046-3027] [3026-3007] [3006-2987] [2986-2967] [2966-2947] [2946-2927] [2926-2907] [2906-2887] [2886-2867] [2866-2847] [2846-2827] [2826-2807] [2806-2787] [2786-2767] [2766-2747] [2746-2727] [2726-2707] [2706-2687] [2686-2667] [2666-2647] [2646-2627] [2626-2607] [2606-2587] [2586-2567] [2566-2547] [2546-2527] [2526-2507] [2506-2487] [2486-2467] [2466-2447] [2446-2427] [2426-2407] [2406-2387] [Korábbi]
Beagle
Irigyellek. Nekem a leggyorsabb idő is, amikor sikerült összehoznom a Babetta benzinszintjét, majdnem egy és háromnegyed óra volt. Amikor meg még az én kezem volt "szűz", azt nem is említem: mikor legelőször próbálkoztam ilyesmivel, a végére már majdnem bőgtem, mert egy délelőttöm elment vele, és mégsem akart jó lenni, az úszóháztömítést meg teljesen tönkretettem a végére a sok szerelgetéssel.
A kipufogóval az a baj, hogy a hangtompítót meg a végén lévő kis sapkát (már amikor megvan, mert általában ez az első, amit "lefelejtenek" róla) ugyan le lehet szedni, de a könyököt nem, márpedig ott van a legtöbb és legvastagabb koksz. Kicucálni tehát nemigen lehet, csak égetéssel próbálkozni, de akkor meg oda a krómozás. Szóval jobban jár az ember, ha inkább felújítja az egész motort, és vesz 7 ezer forintért egy új kipufogót, és azzal évekre nincs gond.
Most akkor mi a terved? Azonnal nekiugrasz, és előbb ezt teszed rendbe, vagy addig küszködsz vele, amíg nagyjából használható nem lesz, és előbb a Start csinálod meg (feltételezem, még mindig csak lealapozva van, ellenkező esetben már szétkürtölted volna az örömhírt )?
Nem jött be a Renault? Pedig mikor legutoljára írtál róla, még nagyon örültél neki, hogy milyen jó vétel volt. Nemsokára kész a levelem, amelyben autókról is írok: most már lesz, amilyen lesz, elküldöm, még mielőtt megint elavul és okafogyottá válik a benne lévő információ. 
|
szital
Szia!
Vagy azért volt ráhegesztve a berúgókar a tengelyére, mert elkopott a ricnizése, és elforgott a kar agya a tengelyen, vagy pedig letört a tengelyvég. Mindkettő előfordulhat, bár általában az elsőből következik a második, pontosabban: barbár, érzéketlen, ólomsúlyú lábak összevissza rugdalják a berúgókart (holott egy jó karban lévő, jól beállított Star hidegen-melegen egy apró pöccintésre beindul), ebből kifolyólag "legyúrják" a recézést, emiatt ráhegesztik a berúgókart a tengelyre, amitől aztán a hegesztéskor fellépő anyagszerkezet-változások és feszültségkialakulások miatt előbb-utóbb letörik a tengely vége.
Én sem a hegesztést, sem a csavarozást nem tudom neked nyugodt szívvel javasolni. Hegeszteni nem igazán lehet, mert a tengely anyaga meglehetősen acélos, míg a berúgókaré lágyabb, tehát jó eséllyel elve repedéses lesz a hegesztés, de legalábbis tele lesz feszültséggel, amelyeket nem lehet eltüntetni. Emellett ilyenkor a berúgókar lenyomásakor ébredő forgatónyomatékot csak az a kis varratpacni viszi át, amelyet az ember a tengely végére tud odataknyolni, szemben a normális helyzettel, amikor ugye a 12-13 mm-es tengelyen és az agyban kb. 20 mm hosszan elkészített recék teljes felületükön kapcsolódnak egymásba. Rövidesen úgyis letörik megint, ráadásul összefröcsköl mindent a hegesztés, és a benzin közelsége miatt még tűzveszélyes is.
A csavarozással meg az a helyzet, hogy a tengelyt egyrészt alapból nehéz kifúrni, mivel aránylag kemény, másrészt nehéz PONTOSAN kifúni, mivel rossz a hozzáférhetőség, és ha kifúrod is, azzal elgyengíted a tengely keresztmetszetét, és következőre valószínűleg pont a fúrásnál fog eltörni.
Tehát azzal jársz a legjobban, ha szétbontod a motort, és új berúgótengelyt szerelsz be, illetőleg (mondanom sem kell) a berúgókart is kicseréled. Anyagköltségben kb. 5-6 ezer forint lehet, amely összeg tartalmaz egy új berúgótengelyt és -kart, némi mosóbenzint, ami a motor megtisztításához kell, egy új tömítéskészletet, tömítőpasztát, na meg fél liter friss olajat. Munkaidő... hát ezt nem tudom. Nekem kb. 3-4 óra lenne a szóban forgó feladat kivitelezése, mindennel (tehát a motor ki- és beszerelésével) együtt. Egyéne válogatja, hogy ki mennyire gyakorlott szerelő, és milyen gyorsan tud haladni, de alapvetően nem egy nehéz feladat. Tavaly márciusban vagy áprilisban leírtam lépésről lépésre, hogyan kell szét- és összeszerelni a motort, ha visszaolvasol a fórumban, megtalálod. Ha netán elakadnál valamiben, akkor szóljál.
Motor ki- és szétszerelése itt: 2012.04.04. 23:30 //simsonstar.gportal.hu/gindex.php?pg=32126850&offset=740
Motor össze- és beszerelése itt: 2012.03.29. 23:24 //simsonstar.gportal.hu/gindex.php?pg=32126850&offset=820
|
Zsoel
Semmi gond,hogy "belemókoltás" a hsz.-ba,én azért nem állítottam át a képet,mert nekem nem esett szét az oldal.
A Babetta valóban kivételes állapotban van,ahhoz képest,hogy a méh-ből hoztam. A képeken már letörölgettem a vastag portól és kicseréltem pár alkatrészt,a megbízható működés érdekében,úgymint: tirisztor-gyujtótekercs-behajtó lánckerék-gyertya-hátsó belső gumi-porlasztóban úszó,tűszelep-dekompresszor bowden-gázbowden-benzincsap tömítés.Tulajdonképpen egy porlasztó áztatás/takarítás és egy tank tisztítás után be is indult,csak mire bemelegedett le is állt.
A porlasztót áztattam három napig,amíg a siebert hengert egyáltalán ki bírtam venni belőle. A benzinszint beállítást illetően én is olvastam a Babetta fórumon,hogy nem egyszerű,de ehhez képest nem vesződtem vele egy óránál többet és hibátlanul megy,nem csöpög. Biztos a szűz kéz szerencséje.... A kipufogót azóta ki kellett égetnem,mert csöpögött belőle az olaj (ezért is füstölt még a képen),a hangtompítót sikerült kiszednem,így nem volt nehéz.
A Start én is sajnáltam kicsit,de ha úgy vesszük,közvetve lett belőle egy csodaszép Pannoniám. Viszont a másik Starom meg van és meg is lesz,mert az legalább annyira a szívem csücske,mint a Pannonia (és most már a Babetta)
A Scenicet meg ne is említsd! Amióta meg van mindíg van valami baja! Nyaralás előtt kupplungoztam,nyaralás után hengerfejeztem és a többit nem is mondom....
|
Sziasztok!
A segítségeteket szeretném kérni berúgókar ügyben.Amikor én kaptam a Staromat akkor a berúgókarom rá volt heggesztve a tengelyre gondolom én azért mert el volt törve.Sajnos ez a heggesztés elengedett és letört.A kérdésem az volna h megéri e visszaheggeszteni vagy esetleg lecsiszolni a tengelyből és felcsavarozni vagy ha tengelycserére kerülne a sor akkor hogyan érdemes neki kezdeni hogy a legegyszerűbb a tengelycsere?Az igazság az h nem nagyon szedtem még szét blokkot ha pedig minden áron szét kéne szedni akkor cserélnék benne egy pár dolgot mert rá is férne szerintem(kuplungtárcsa, szimeringek csapágyak ...) meg ami olyan kopóbb alkatrész.
Előre is köszönöm!
|
Beagle
Elnézést, hogy belemókoltam a hozzászólásodba, de mivel elfelejtetted 300-ra állítani a képszélességet, kénytelen voltam utólag megtenni én, mert emiatt szétcsúszott az oldal. 
Ami a Babettát illeti: határozottan azt mondom, hogy meglepően jó állapotban van.
(Annál mindenesetre sokkal jobban, mint hogy MÉH-telepre lökje valaki. Gondolom, már nem tudott versenyezni szegény a távol-keleti műanyag, vonyító förtelmekkel, vagy idősebb emberé volt, aki, ahelyett, hogy megpróbálta volna eladni hozzáértő, Babetta-kedvelő embernek, inkább leadta hulladékvas áron. Nagybátyám Schwalbéja, illetve anyukám piros 207.500-asa is az utolsó pillanatban kerülte el ezt a sorsot, ahogy már meséltem.)
Persze, azért lesz mit javítani rajta. Tipikus Babetta-betegség, hogy a sztender erősen "terpeszt", felbakolva mindkét kerék a földön áll. (A sztender és a fölötte található négyszögletes, csőben folytatódó üléstartó szelvény képzeletbeli középvonala egybe kell hogy essen.) Ez azért van, mert túlsúlyos emberek (a Babetta terhelhetősége, alapvetően női kismotor lévén, max. 80 kg) gyötörték, beindításkor alaposan rátehénkedve, és teljes súlyukkal a pedálokra zuhanva. Ezt a Babetta nem szereti, mivel a váza selyempapírból van hajtogatva, ezért könnyen deformálódik a két függőleges lemez, amelynek a középállvány felbakoláskor nekitámaszkodik. Persze ez könnyen javítható hiba, és egy karosszérialakatosnak pláne nem fog különösebb problémát okozni, hogy a tartórészt kiegyengesse, kihegessze. Elég törvénytelenül füstöl is, de ez ilyen előélet után nem csoda. (A csoda inkább az lenne, ha nem füstölne.) Viszont alapvetően megvan minden gyári alkatrésze: első-hátsó lámpa, eredeti ülés, oldallemezek, H alakú lábtartó műanyagfedél - ezek általában szoktak hiányozni, ez a példány viszont szépen egyben van, még a csengője is rajta maradt, bár lehet, hogy az nem gyári. Na jó, tükör nincs rajta. De összességében szerintem legfeljebb 50 ezer forintból szépen rendbe lehet tenni. Ebben benne van egy újrafényezés, hengerfúrás, csapágy- és szimeringcsere, új kipufogó (a Babettáét sajnos nem lehet szétszedni, így tisztítani sem), egy-két porlasztóalkatrész, gyertya, izzók, ilyen apró-cseprő dolgok. A Babettának a váltóval nincs gondja, legfeljebb a röpsúlyos tengelykapcsolók hajtó- és indítópofáit, illetve ezek rugóit kell cserélni, ha csereérettek (illetve csere esetén ezek dobjait érdemes esztergapadon felszabályoztatni), mert elkoptak vagy elolajosodtak. A kuplung felőli szimering cseréje nem játék, komolyan kell venni, mert ha a tengely mentén szivárog az olaj, az indítópofák elolajosodnak, aztán küszködhetsz a beindítással, még a dekompresszor benyomása esetén is. A dekompresszorról jut eszembe: a henger és a hengerfej közé ne felejts el tömítést vágni a dekompresszorkamra kipufogócsonkba való átvezetőfuratához, mert ha nem teszed, leállításkor a kipufogó helyett itt fog elmenni a nyomás, kellemetlen sziszegő, sivító hangot adva. (Tapasztalat, ugyanis első Babetta-felújításomkor én is elfeledkeztem róla.) A Babettának egyetlen kellemetlen (de tényleg kellemetlen!) pontja van, az pedig a porlasztó, azon belül is a benzinszint beállítása. Nos, az egy gyötrelem. Ami a Staron mondjuk 5 perc, a Babettánál 2-3 óra, legalábbis nekem, aki pedig azért talán mégsem vagyok egészen fakezű a műszaki dolgokhoz... Ahhoz képest, hogy két egyformán 50 köbcentiméteres motorról beszélünk, a Babetta aprócska úszója feleakkora, mint a Simsoné, és olyan minimmális úton mozog, hogy egyszerűen képtelenség belőni a helyes szintet. Ez nem vicc: a Babetta porlasztója olyan, hogy vagy csöpög belőle a benzin, de legalább megy a motor, vagy nem csöpög a benzin, de nem megy a motor sem. (Nem véletlenül van az úszóház aljára gyárilag "csepegtetőtálca" - tényleg ez a neve - szerelve, és valahol olvastam, hogy maga a Jikov gyár akkori főmérnöke nyilatkozta, hogy "nem a Babetta-karburátor volt a legsikerültebb konstrukciójuk"...) Az ember szó szerint csak megsimítja az úszót, mégis túl soknak bizonyul az "állítás", és vagy ömlik a benzin, vagy nem megy az úszóházba egy csepp sem, és szedheti szét újra a porlasztót - ja, mert a szintállítás csak úgy lehetséges, hogy minden ellenőrzéskor meghúzod a négy(!) úszóház-felfogató csavart is, ugyanis még az a pár tizedmilliméter is számít az úszó működésében, amit az úszóház rendes rögzítésével veszítesz vagy éppen nyersz (attól függően, hogy éppen melyik irányba zajlik a küszködésed).
Na de nem akarom elvenni a kedved, mert ha egyszer sikerült belőnöd úgy a porlasztót, hogy megy is a gép, meg nem is szivárog olyan igen nagyon a benzin, akkor utána tényleg nincsen vele gond. Anyukám Babettáját 2010 májusában raktam össze, és (kapaszkodj meg) azóta, vagyis most már 3,5 éve nem pucoltam ki rajta a porlasztót. Természetesen szűrő azért van a benzintömlőben, ami gyárilag nem volt ott, de akkor is durva, nem? Persze ehhez az is hozzátartozik, hogy nem is MEREM szétszedni. A Star porlasztóját ennyi idő alatt azért elővigyázatosságból legalább egyszer már kitisztítottam volna. Emellett annak a motornak hihetetlenül finom az alapjárata, és szinte nincs hangja sem, na és sosem hagyta még cserben anyukámat. (Kopp-kopp!)
Szóval sok sikert kívánok a Babettához, és remélem, jókat pöfögsz majd vele is, illetőleg biztos vagyok benne, hogy hamarosan a feleséged meg a kisfiad is rá fog kapni. Én is Babettán kezdtem, tízéves korom körül. De szép is volt! 
Megjegyzés 1.: Látom, a háttérben figyel a Scenic, a sufniban meg a T5-H. 
Megjegyzés 2.: "Nekem is volt egy ilyen színű,de sajna elherdáltam...... " Le is csesztelek érte, mikor megtudtam... Pedig 1972-es volt, mint az enyém, és milyen rögös úton került hozzád...
|
maggio65
Köszönöm a dícsérő szavakat és a történeted.
Nekem eddig a Babetta kimaradt az életemből,én '86-ban kezdtem motorozni egy Romet Pony-val,ami nem az enyém volt,hanem unokatesómé. 1987-ben letettem a segédmotoros jogosítványt,ekkor kaptam apámtól egy Verhovina 6-ost,szinte új állapotban. Ezt nyúztam '89-ig,ekkor "A" kategóriás jogsi,majd egy vadi új ETZ 125-öt szintén kaptam apámtól. Ezután jött még három 250-es ETZ.........
Nekem a Simson is kimaradt fiatalabb koromban,a Starom kb. 3 éve vettem,ekkor kapott el az öreg motorok gépszíja,azóta van már egy Pannonia T5-öm és a szóban forgó Babetta.
Mind szép lesz egyszer...
|
Beagle
Köszönöm szépen.Babettád első motoromat juttatja eszembe ami ugyan ilyen volt piros színben ha jól emlékszem 1977-es kiadású és nagyapám motoron való szédülése révén lett az enyém 1980-ban miután sikeres segédmotoros vizsgát tettem.Így jutottam hozzá a szinte zsír új motorhoz amibe pár száz km lehetett.Nagyon nagy becsben tartottam főként hogy újkori ára 5400 ft volt,ami abban az időben nagyon sok pénznek számított.Nem egyszer nem kétszer megtettem vele a Győr-Balaton-Győr utat,ami lássuk be nem kis vakmerőség volt.A 20 ft-ért teletankolt gépsárkánnyal nekivágva csak reménykedni tudtam hogy pár gyertyabeköpéssel megúszom az utat.Riga,Komár,Verhovina és egy Simson S50N voltak utitársaink.Babettám üzembiztonság terén a stabil 2.,végsebesség tekintetében azonban az utolsó helyen végzett.Ekkor gurultam először a szóban forgó Simsonnal,ami nagyon mély benyomást tett rám.A világ legjobb motorjának tartottam és Babettám eladásából,nyári munkából protekcióval pult alól sikerült egy 1983-as S51N-esre szert tennem,amit aztán nagyon sok követett.Visszatérve a Babettádra,megérdemli a felújítást nagyon megbízható egyszerű kezelésű kismotorok voltak korukat megelőző gyújtásrendszerrel.Sok sikert kívánok hozzá!
|
A Babetta! Első szériás 207-es és igazán kevés munkával már megbízhatóan üzemel!!!
  
|
Gratula,nagyon szép a motorod!
Nekem is volt egy ilyen színű,de sajna elherdáltam......

|
Zsoel
Igazad volt Zsoel, ez a motor tényleg nagyon szép. Egy igazi gyöngyszem! Gratulálok hozzá a szerencsés tulajdonosnak, maggio65-nek! Ilyen színösszeállításban én se láttam még nagyon Star-t. Szépek falkában is a Starok. De ez a motor tényleg egy különlegesség, plusz még szépen is néz ki:)
Ha ezt tudom hogy egy fórumos társunkké akkor természetesen nem kérem külön a motor bemutatását. Csak azt hittem hogy ilyen falun belüli szervíz megbízás féle, és nem gond ha teszel fel pár képet.
|
Hát akkor jó, az engedélyt megkapván és köszönettel vevén, íme, néhány kép a szóban forgó szép kismotorról.
Ezúton is köszönöm az elismerő szavakat, és a megtisztelő "keresztapaságot"! :)




És két csoportkép, a saját motorjaimmal. :)


FRISSÍTÉS
Maggio65 még nem tekinti egészen késznek a járművét, ugyanis még lábvédő lemez is jön rá. Készen van, le van fényezve az is, csak még nem szerelte föl.
|
Sziasztok!Én biztos nem fogom feltenni a fényképeket,nem vagyok jó fotós.De Zsoel akkor teszi fel a motorokról készült képeket amikor csak akarja hiszen az én járgányomnak is Ő a keresztapja.Az oldalon keresztül is szeretném megköszönni lelkiismeretes hozzáértő munkáját amit a motoromon végzett,és a jó tanácsokat amiket adott.További sok sikert az oldalnak aminek továbbra is olvasója maradok!
|
starex
Én magamtól nagyon szívesen tennék föl, de nem szeretném elvenni a tulajdonos elsőségi jogát, hiszen az ő pénze és munkája van benne, hogy olyan szép lett az a motor, amilyen. :) Ugyanis itteni fórumtársunkról, "kollégánkról" van szó, maggio65-ről. Hogy nézne ki az, hogy előbb teszem közzé itt a motorja fényképeit, mint ő maga, a jogos tulajdonos?
Mert fényképeket (a tulajdonos jóváhagyásával) valóban készítettem, de csak úgy magamnak, hogy megörökítsem: ilyen gyönyörű gép is járt nálam szervizen. :) Le a kalappal maggio65 előtt: valóban nagyon igényesen, szépen, a részletekre és a típushűségre ügyelve csinálta meg a járgányt. Ráadásul ez egy ritka, gyárilag olajzöld-alabástromfehér színváltozat, amilyet még én sem láttam eddig élőben, csak képeken, és igen jól el vannak találva a színárnyalatok, teljesen olyan, mintha gyári eredeti lenne. Tagadhatatlanul nagyon szép, szebb, mint az én saját motorom. (Igaz, ezt fényező festette, azt meg én magam.)
Persze, ha a tulaj esetleg olvassa ezt, és hozzájárul, hogy megmutassak itt egy-két képet, akkor szívesen. :)
|
Beagle
Köszi a gratulációt, igyekeztem szépen összerakni.
Azóta már visszakerült a helyére és ma be is indítottam. A menetpróba viszont elmaradt, még tennem kell bele friss olajat.
Az öcsémmel a nyáron kezdtük el összerakni a merev vázas de már kiskerekű Babettáját. Azthiszem ez a 206-os. Már csak az elsőlámpája van kicsit széjjel, mert a kétpólusú égő aljzatából hiányzik az egyik érintkező, enélkül nem akarjuk összerakni, csak ha már komplett. A gép amúgy pöcc-röff az oldallemezeket kell lefesteni+egy normális gyertyapipát tenni rá, mert most autóra való van rajta:)
Zsoel
Arról a nagyon szép Starról ide is tehetsz ám fel képet ha van:)
|
Beagle
Szia! De jó! :D Nekem mindig megmelegszik a lelkem, ha ilyet olvasok: "megmentettem a kohótól". :) Helyes, meg vagy dicsérve! :D Milyen Babetta, 207-es vagy 210-es? Milyen színű? Milyen állapotban van? Mutass majd róla képeket.
Most megint elkezdtem neked egy új levelet írni, mert már annyiszor hagytam félbe a régieket, hogy folyton elavultak a bennük lévő dolgok. :( Ez már félig készen van, de most már el kell mennem hazulról, nem tudom befejezni. Mindenesetre jó hetem volt eddig, mert hétfőtől tegnapig egy nagyon szép Start volt szerencsém javítani. :D Erről is mesélek a levélben - még egy kis türelmedet kérem.
|
Köszönöm szépen, ha elkédzülök jönnek a képek, üdv.
|
Szép lett a blokkod,gratulálok én is!
Képzeld beszereztem a helyi méh telepről egy működő Babettát is!
Megmentettem a kohótól! A Star után azt is széppé varázsolom.
Veled mi a helyzet???
|
track63
A baloldali lábtartócső hossza 200 mm, a jobboldalié 140 (hátha esetleg az is kelleni fog).
|
Szia Zsoel! A hosszabbik mérete kellene. Üdv.
|
[Későbbi] [3346-3327] [3326-3307] [3306-3287] [3286-3267] [3266-3247] [3246-3227] [3226-3207] [3206-3187] [3186-3167] [3166-3147] [3146-3127] [3126-3107] [3106-3087] [3086-3067] [3066-3047] [3046-3027] [3026-3007] [3006-2987] [2986-2967] [2966-2947] [2946-2927] [2926-2907] [2906-2887] [2886-2867] [2866-2847] [2846-2827] [2826-2807] [2806-2787] [2786-2767] [2766-2747] [2746-2727] [2726-2707] [2706-2687] [2686-2667] [2666-2647] [2646-2627] [2626-2607] [2606-2587] [2586-2567] [2566-2547] [2546-2527] [2526-2507] [2506-2487] [2486-2467] [2466-2447] [2446-2427] [2426-2407] [2406-2387] [Korábbi]
| |