|
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]
Sziasztok Simsonosok!
Pár éve vettem egy Simson Star-t, mert megtetszett és jókat hallottam róla. Van több szoci mocim is, de ezzel valahogy nem tudok dülőre jutni. Végső kétségbeesésemben találtam erre az oldalra, remélem tudtok segíteni egy kicsit nekem. Az előgyújtása úgy 1,5 és 2 mm közöttire van állítva, megszakító hézag 0,4 mm ahogy a gyertyahézag is. A fúfűvókája 67-es volt, tettem bele 50-est, ahogy az alkatrészjegyzékben is szerepel. De egyszerűen nem megy, erőtlen. Üresben nem pörög ki végig. Nem dadog, hanem csak beáll egy bizonyos fordulatra. A henger meg lett furatva. Ki volt herélve a kipufogója ezért gondolom agyon állítgatták az úszót. Úszóházban a benzinszintet a kiálló oszlop szintje alá állítottam már.
Mi a véleményetek, mit tehetnék a starral hogy rendesen működjön?
|
velorexi
Na, majd szólok, ha ismét arrafelé járnék. :)
Azért alkalomadtán nézd majd meg a kuplungot, mert szerintem ott kell keresni a hiba okát.
|
Zsoel
Hát ezt bebuktam! :-( Írhattam volan korábban is, hogy hol vagyok, de semmi reális esélyét nem láttam annak, hogy erre jöhetsz bármi okból. Az állatkertre nem számítottam.
Ettől tartok én is, hogy a kuplung lesz a kidobálás oka is. Azt még nem szedtem szét, amióta megvan, de a lamellák kiemeléskor eltávolodnak egymástól, viszonylag könnyen, ha csavarhúzóval rásegítek. :-)
Köszönöm ismét a tanácsaidat.
|
velorexi
Na... Éppen múlt szerdán jártam ott, a sóstói állatkertben. :) Lenyűgöző volt: nagyobb is, modernebb is, gazdagabb is, szebb is, mint a pesti, pedig eddig azt tartottam az etalonnak.
Komolyra fordítva a szót: bosszant a dolog, mert van egy olyan érzésem, hogy amiről itt vaktában találgatok, az a motor személyes megtekintésével, de legalábbis a szétbontásával rövid időn belül világos lenne. Ha közelebb laknál, mondanám, hogy ugorj el a járgánnyal - de így nem mondom. :)
A felfelé váltás irányának a henger felé eső az állítócsavarja, a másikhoz beszerelt állapotban nem is nagyon tudsz hozzáférni. Ez egy sima, ellenanyával biztosított ütközőcsavar, csak annyi a szerepe, hogy túl mélyre, illetve túl magasra ne engedje a kapcsolókart. Állíthatsz rajta (ehhez az ellenanya oldalása után a csavart kifelé, tehát a henger felől ránézve az óramutató járásával ellenkező irányba kell tekerni, majd a kívánt helyen az ellenanyával újra biztosítani), de gyanús számomra, hogy a váltási pontatlanság inkább a nem kellően kiemelő kuplungtól, esetleg valamelyik sérült, elgyengült, hibás váltószerkezeti alkatrésztől van.
|
Zsoel
A korábbiak mellett van még egy problémám, méghozzá már a vásárlástól kezdve: a 3. fokozatot időnként kidobálja. A blokk tetején lévő melyik csavart, és melyik irányba kellene állítanom, hogy stabil legyen a kapcsolás?
Elég messze vagyunk egymástól: Nyíregyházán vagyok nagyjából, így sajnos a személyes kontakt szinte megoldhatatlan.
|
Németh László
Szia!
Ha a barna-fehér csíkos, kondenzátorról jövő vezetéket helyesen a 2-es kapocsra kötötted, és mégsem áll le a motor semelyik kulcsállásban, akkor az azért van, mert nincs, vagy nem kielégítően van letestelve a gyújtáskapcsoló. A kapcsoló alsó késsorán, elöl, a szóban forgó 2-es kapocs mellett jobbra található 31-es kapcsot ugyanis csatlakoztatni kell a jármű fémrészéhez (gyárilag a töltőberendezést rözgítő egyik csavar alá van bekötve). Ezen keresztül testelődik és záródik rövidre a gyújtás primer áramköre kikapcsolt kulcshelyzeteknél.
Ellenőrizd a megfelelő testelés meglétét. Ha ez nem vezetne eredményre, akkor rossz a gyújtáskapcsoló.
|
Sziasztok!
Segítségeteket kérném, hogy mit ronthattam el abekötésnél mert nem áll le a starom, miután leveszem a gyújtást. Mielőtt szétszedtem az "elektronikát" előtte leállt szóval nem a gyertya öngyulladásáról van szó. A blokkból feljövő barna kábelt a kettes számú jelzéssel ellátott részhez kötöttem be az alsú nyelvre. A világítás stb nem érdekes csak azt szeretném, hogy leállítani is letudjam a gyújtás elvételével.
Köszönöm előre a segítséget!
|
velorexi
Jó lenne személyesen is látnom a motorodat, mert egyszerűen nem tudok elképzelni olyan okot, amely miatt egy Star nem megy 50-es főfúvókával. Nekem eddig akárhány megfordult a kezem között, mind csak azzal ment jól. Mondd, egyáltalán SR4-2/1 változat a tied, egybeöntött szívócsonkkal, 16N1-6-os karburátorral és műanyag légszűrőházzal?
Mert ez: "Valójában minden Simsonommal valami ilyesmi volt, hogy külön "ünnepnek" számított, ha elindultam egy hosszabb útra (min. 15 km), és onnan haza is jöttem mindenféle műszaki hiba nélkül." számomra elég meglepő. Én eddig 13-szor jártam a barátnőmnél a Starommal, ami (oda-vissza 170 kilométerrel számolva) több mint 2200 kilométert jelent, és soha semmi baja nem volt a motornak, minden távot egy félrepöffenés nélkül teljesített. Ha most valaki azt mondaná nekem, hogy pattanjak föl a motorra, és motorozzak le vele minden műszaki előkészítés nélkül 500 km-t, habozás nélkül merném vállalni (már a jármű szempontjából, mert az persze nem hiányzik a gyakorlatban, hogy félezer kilométer alatt szétüljem a s***em). Szóval biztos vagyok benne, hogy valami nagyon nincs rendben a motoroddal úgy, ahogy most van, csak azt nem tudom, hogy mi. Hol laksz helyileg?
A hátsó lámpát a gyújtáskapcsoló 58-as kapcsára (elöl, a felső késsoron, a kilométeróra-megvilágítás foglalata mellé) kell bekötni. Egy sima, szürke vezeték, amely a féklámpa fekete-piros pozitív, illetve barna színű testelő vezetékével (amely az akkumulátortartó rekesznél csatlakozik a köteghez) együtt megy a hátsó lámpához.
Azért a biztonság kedvéért itt: http://users3.ml.mindenkilapja.hu/users/simo/uploads/star_2-1.JPG ellenőrizd, hogy tényleg minden oké-e.
Hogyha jól van bekötve minden, és ennek ellenére is kiégnek a 6 V-os izzók a hátsó lámpában, akkor tönkrement a váz homlokcsövére szerelt töltőberendezés. Ugyanis ebben van elhelyezve az a fojtótekercs is, amely a töltőtekercs által a féklámpaizzóhoz előállított áram erősségét lecsökkenti a harmadakkora teljesítményfelvételű hátsó izzó számára is elviselhető mértékűre. Ha ez a fojtótekercs tönkremegy, leég, zárlatossá válik, akkor többé már nem képes gondoskodni az áramerősség kellő mértékű lefojtásáról, és a magasabb fordulatszámon megnövekedő elektromos teljesítmény tönkreteszi a kis 5 W-os hátsó izzót. Időlegesen segít a 12 V 5 W-os izzó behelyezése, de egy idő után az is tönkremegy. Egyetlen megoldás a töltőberendezés cseréje, vagy a hibás tekercs megjavítása.
Hogyan raktad össze azt a kuplungot? S-L-S-L-S-L-S-NY lamellasorrend stimmel? Kiemelőrúd-görgő-kiemelőrúd sorrend stimmel? A nyomólapban ép, kellő hosszúságú az állítócsavar? A Star kuplungja nagyon kis kuplungkarúton szétkapcsol, sokkal hajlamosabb csúszásra, mint ki nem emelésre. Itt nekem valami nem gömbölyű.
|
Zsoel
Nekem kezdettől fogvan nem ment 50-es főfúvókával a motor. Végigpróbáltam az összes tűállást, és összesen annyi változott, hogy az alapjáraton felül még kb. 1/20-ad, vagy 1/15-öd tolattyúemelkedésre reagált fordszám emelkedéssel, azon felül fulladt. Amikor a 60-as főfúvókát beletettem, akkor végig tudtam használni a gázkart, igaz, hogy legutóbb egyet emelnem kellett a tűn. Viszont még most sem stabil a működés. Hidegen mindig indul első szivatós rúgásra. Üzemmelegen is (majdnem) mindig indul első rúgásra, viszont menet után, ha leállok 10-15-20 percre, akkor vagy indul az első rugásra, de köhécsel, és aztán leáll, aztán tolásra indul, vagy nem is indul rugásra, csak tolásra. Valójában minden Simsonommal valami ilyesmi volt, hogy külön "ünnepnek" számított, ha elindultam egy hosszabb útra (min. 15 km), és onnan haza is jöttem mindenféle műszaki hiba nélkül. Bár mindegyik motoromat (motorunkat) előtte már "szakértő" kezek szana-széjjel kopácsolták és tekergették.
Az elektromos rész esetén a hátsó világítással és a féklámpával van gondom. Szerintem színhelyesen kötöttem be, de a hátsó világítás mégis csak 12V-os izzóval "bírja". Gondolom akkor a féklámpa tekercsét kötöttem oda. Viszont a hátsó világítás vezetékének mintha nem találtam volna meg a helyét a központi kapcsolón.
A fékek érezhetően jobbak lettek, mióta megolajoztam a bowdeneket, és állítottam a holtjátékon. Viszont a kuplunggal nem bírok. Még mindig nem emel ki rendesen, és kúszik. Olaj van, tárcsák elválnak egymástól, rugók erősek.
|
velorexi
Én ugyanúgy az 50-es főfúvókát és a felülről hármas tűpozíciót (alsó tartólap számít) használom a másik Starnál is, mivel a benzinfeldolgozó képesség nem elsősorban a hengerűrtartalomtól, hanem inkább a légszűrőház méretétől függ - az pedig ugye nem változik. Nekem ez a beállítás teljességgel bevált, ezzel járattam be, és azóta sem módosítottam rajta.
Az elektromos bekötésekről már legalább ötször írtam, de az is lehet, hogy többször. Nem tudom, mi az, amire szükséged van. Konkrétan mire lennél kíváncsi?
|
Zsoel
Köszönöm az instrukciókat. Sajna a markolatgumi témát erősen az anyagiak határozták meg. 450,- Ft volt az MZ-s, és ezen felül nem akartam még szállítási díjat is fizetni, legfőként pedig már elég ideges voltam, és azonnal kellett a motor, mert a kocsi meg lerobbant. A balos gumit meg még kaptam hozzá a vásárláskor tavaly.
A 60/4-eshez mekkora főfúvóka kell, és hol optimális a tű helyzete?
Az elektromos bekötésről hanyas hozzászólásoknál értekeztetek?
|
velorexi
Schwalbe kormánymarkolat-gumi néven egy csomó internetes boltban kapsz Starhoz való gumikat - én a helyedben áldoznék rá ennyit, inkább, mint sebkötözővel manipulálni, vagy pláne MZ-markolatgumikat rátenni.
Jól tetted, ha nem vetted meg a kis TS-t, ha nem kóser az állapota. 125-ösből, 150-esből annyi van, mint a szemét, aránylag olcsón lehet elég jó állapotúakat találni, csak legfeljebb nem a szomszéd településen, hanem kicsit messzebb kell menni érte.
Ha engem kérdezel, fölösleges előre nagyobb lánckereket tenni. Az a csekély nyomatéknövekedés, amelyet a hengermódosítással elérsz, el is veszne ott, hogy a megváltozott szekunder áttétel miatt a hátsó keréken fellépő kerületi vonóerő csökkenne. Kíváncsiságból a kettes számú Staromra én is 63 köbcentisre növelt, 4 átömlőcsatornás hengert tettem (plusz 12 voltosítottam az elektromos rendszert), de eszem ágában sem lett volna (és most sincs) nagyobb hajtó lánckereket rátenni, ugyanis az az érzésem van vele kapcsolatban, hogy ez a motor most kb. úgy megy, ahogyan eredetileg annak idején, a gyárból újonnan kigördülve, illetőleg frissen bejáratva mennie kellett. Magyarán: a több mint 40 év alatt bekövetkezett kopásokat, fáradásokat éppen ellensúlyozza a +13 köbcenti és a +2 csatorna. A nagyobb lánckerék csak fölösleges kínzást jelent a motor számára, és a kilométeróra is csalni fog. Tudomásul kell venni: ez egy közel fél évszázada megtervezett, kicsi jármű, ennek kb. 50 km/h a kényelmes tempó, mert itt még a technikát sem gyilkoljuk, és a fogyasztás sem szökik az egekbe. Ha nagyobb sebességgel akarsz utazni, vegyél nagyobb, erősebb, korszerűbb motort, akár például a 125-ös TS-t: annak a Star végsebessége (60-70 km/h) éppen a kényelmes utazótempót jelenti.
A fék helyzete ugyanaz. Átalakítani lehet, de nem érdemes. Egyvalamit tudok javasolni: a kerekeket ki kell szerelni, szétfűzni, és a fékdobokat esztergapadon precízen felszabályoztatni, valamint jó minőségű, fekete fékbetétes pofákat alkalmazni. A Star fékje alapvetően jól fog, és jól is adagolható, az egykori KGST-motorkerékpárok táborában kiemelkedően jól teljesít, és ehhez a sebességhez untig megfelel. Én a magam motorján a fenti módon tisztességesen megcsináltam a féket, és az fog is, úgy, ahogy kell.
A fentiekből következik, hogy a tuningolt kuplungnak sincs sok értelme, számottevő változást nem fog hozni. Tengelykapcsoló-alkatrészeken akkor alkalmaznak könnyítéseket, ha magasabb főtengely-fordulatszámokat akarnak elérni, ennek érdekében azonban egy sor egyéb módosításra is szükség van, kezdve a vezérlés átalakításától a tuning karburátoron, légszűrőn át az épített rezonátorig. Könnyített kuplung önmagában még semmit sem ér, sőt, éppen ellenkező hatást érsz el vele.
Ha már mindenképpen tuningolással akarsz foglalkozni, akkor azt tanácsolom, válaszd inkább az S51-et. Az modernebb külsejű is, meg műszaki szempontból nézve is sokkal alkalmasabb a tuningolásra, mint egy Star.
|
Zsoel
Eszembe jutott még valami. Ha tennék a Starra 60/4-es hengert, akkor elbírna eggyel nagyobb fogszámú lánckereket elől? Illetve hogyan lehetne a fékeket hatékonyabbá tenni, valamint a nagyobb teljesítményt és az intenzívebb fékezést mennyire tolerálná a váz?
Könnyített vagy tuning kuplungnak van értelme?
|
Zsoel
Most több benzint kap, szerintem, és majdnem tökéletesen is megy. Ma kivettem a légszűrőt is, de nem tudom, hogy ezért megy-e jobban, vagy azért, mert esett, és lehűlt a levegő. Ki akartam cserélni a gázmarkolat gumiját, mert még az eredeti volt rajta, és már tavaly is szakadozott. Csak 51-esé volt a boltban, így megpróbáltam azt rátenni: nem sikerült. Ekkor hosszában kettévágtam, és sebkötözővel rászorítottam, majd egy másik boltban vettem egy mz-jét, de erre még nem volt időm. A kuplung állítása közben döbbenve kellett észlelnem, hogy igencsak kevés olaj volt a blokkban. Öntötten hozzá kb. 1 dl-nyit. de még akkor sem volt meg az előírt szint.
A TS-t ne vettem meg. Az eladó által a telóban vázoltakból semmi nem állta meg a helyét, nem volt meggyőző, és éppen a megsaccolt "minden fel kell újítani" helyzet miatt nem voltam hajlandó belemenni, mert mire motorom lett volna műszakival, az lehetett volna vagy 110ezer is, és annyit nem akartam erre áldozni. Ráadásul ami teljesen elvettem a kedvemet az az volt, hogy motorállványon mindkét kerék erőteljesen állt a földön.
|
Zsoel!
"Bocsi a sunnyogásomért, már nagyon szégyellem a képemet. :("
Ne aggódj,nincs gond! :-) Majd írsz,ha ráérsz! :-)
Mondjuk a "csomó újságolnivalódra" azért már kíváncsi lennék. :-)
|
velorexi
Akkor ezek szerint túl sok benzint kapott. Furcsa, mert a leírásod alapján inkább kevés benzinre gyanakodtam, de hát látatlanban nehéz pontosan diagnosztizálni. Mindegy, fő, hogy megoldódott a gond.
A TS szerintem azért nem indul, mert, bár a szikra biztató dolog, de korátnsem elég: először a tüzelőanyag útját, de elsősorban a porlasztóját és a légszűrőjét alaposan ki kéne takarítani. 10 év alatt ezek istentelenül el tudnak koszolódni, a fúvókák (pláne a főfúvóka) pedig úgy telerakódik poros, megkeményedett olajsárral, hogy lehetetlen sűrített levegővel kitisztítani, ezért cserélni kell. Ugyanez igaz persze az egész úszóházra, a benzincsapra, a tartályra is; nincs undorítóbb, mint a rozsdás, romlott, olajos benzin okozta elpiszkolódások. Azonkívül felkészülhetsz arra is, hogy 10 év alatt a használatlan főtengelyszimeringeket is megette az idő vasfoga, ezért, ha beindul is a motor, valószínűleg nagyon egyenetlen lesz a járása: könnyen felpörög majd, de a fordulat nehezen esik vissza, és az alapjáratot sem fogod tudni beállítani.
Persze, a legjobb az lenne, ha alaposan és gondosan felújítanád az egészet, mielőtt használatba akarod venni.
|
Igen, emlékszem rá. Ez a motor tud ilyen tréfákat okozni, de általában ritkán fordul elő (noha nekem is volt egy olyan "élményem", ezelőtt 13 évvel, amikor a motorom minden előjel nélkül leállt, és hiába rugdaltam; elindultam vele hazafelé, de 200 méter tolás után próbaképpen megrúgtam: azonnal beindult, és ment utána is minden gond nélkül - azóta is értetlenül állok az eset előtt, mert sem előtte, sem azóta nem csinált ilyet).
Bocsi a sunnyogásomért, már nagyon szégyellem a képemet. :( Megkaptam az összes e-mailedet, a starosat is, meg nekem is van egy csomó újságolnivalóm, de nem bírok a leveled végére jutni; a sok elavult információ miatt már vagy 5-ször hagytam abba és kezdtem újra a levélírást. Rengeteg a dolgom sajnos. A héten sem leszek itthon, de igyekszem még ebben a hónapban válaszolni.
|
Zsoel
Bocsesz, csak magamat okolom, feléd meg csak köszönettel tartozhatok, mert próbálsz segíteni! Sajnos könnyen másként is értelmezhető az írott komm. Kitisztítottam a porlasztót, amiben nem vettem észre semmi rendelleneset. Mindemellett a probléma megoldódni látszik! :-) Eggyel lejjebb raktam a lemezkét a kúpostűn, és lám minden megoldódott azóta. Jól indul, minden tartományban jól húz, és már csak egy icike-picike megtorpanás van benne egy helyen, aztán minden oké! :-) Most örülök, nem kell gyilkolászni magas fordulaton a motort.
Ezen felbuzdulva egy Ts 125-öst akarok most venni. Üzemképtelen, de szép. Szikra van, de nem indjul. Még nem láttam, csak telefonon beszéltem a tulajjal. Utoljára kb. 10 évvel ezelőtt volt beindítva. Ha holnap is jó kedven lesz, akkor megnézem közelebbről is.
|
Zsoel!
"Mondom, hogy ez lehet gyújtáshiba is, de sem látnok, sem varázsló nem vagyok, látatlanban én is csak találgatni tudok."
Emlékszel a Schwalbemra tavaly?!
Ugyanez (vagy hasonló) hibája volt,én az ég világon mindent kicseréltem (még külső trafósra is átalakítottam),de a hiba nem szünt meg!
A mai napig sincs lövésem sem mi lehetett a baja. (mint tudod túladtam rajta)
A Start mostanában "dobáltam össze",azzal járunk motorozni a fiammal a határba,de az működik,mint a doxa óra. Pedig tényleg a teljesség igénye nélkül szórtam össze a blokkot is és a vázat is...
|
Aha, ugyanolyan. Nem teljesen Starhoz való ez sem, de azt Magyarországon nem is nagyon lehet szerezni használtan (mivel ugye a Starokról leszedték az irányjelző-berendezést, mielőtt forgalomba kerültek volna). Viszont nem probléma, mert csak a tartófület kell megfelelően meghajtani, és tökéletesen elfér a Star tankja alatt is. :) Ebben még benne van az eredeti relé, amelynek a szivacsbetéteit talán még föl is lehet használni. Szólj, ha van valami.
|
[Későbbi] [3344-3325] [3324-3305] [3304-3285] [3284-3265] [3264-3245] [3244-3225] [3224-3205] [3204-3185] [3184-3165] [3164-3145] [3144-3125] [3124-3105] [3104-3085] [3084-3065] [3064-3045] [3044-3025] [3024-3005] [3004-2985] [2984-2965] [2964-2945] [2944-2925] [2924-2905] [2904-2885] [2884-2865] [2864-2845] [2844-2825] [2824-2805] [2804-2785] [2784-2765] [2764-2745] [2744-2725] [2724-2705] [2704-2685] [2684-2665] [2664-2645] [2644-2625] [2624-2605] [2604-2585] [2584-2565] [2564-2545] [2544-2525] [2524-2505] [2504-2485] [2484-2465] [2464-2445] [2444-2425] [2424-2405] [2404-2385] [Korábbi]
| |