|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
Mivel ma is nagyon szép idő volt, reggel úgy döntöttem, hogy megyek egy kört...
200 km. lett belőle, a következő útvonalon: Dkeszi-Hatvan-Pásztó-Galyatető-Mátraháza-Gyöngyös-Dkeszi.
Nagyon szépen sütött a nap, gyönyörű volt az erdő, és az illata...!!! Már ezért megérte elmenni!
|
Így igaz. Mind ennél, mind a hagyományos színű Starnál a kormányburkolat, a tartály, az oldalfedelek és a hátsólámpa-ház aránylag keveset változott. Habár ha például egy kormányburkolatnál levesszük a rajta lévő emblémát, azért látszódni fog az alatta lévő eredeti szín és a környezet közti színeltérés, de ez inkább csak fakulás. Azonban úgy az olajzöld, mint a bordópiros szín az idő és főleg a napfény hatására kifejezetten barnássá válik. Úgy fest a dolog, mintha az alkotóelemek egy része egyszerűen elpárologna, és a fényezés nagyon jellegzetesen, foltosan-szálasan elbarnul, kifakul. Hát, ez van. Alighanem az NDK állandó nyersanyaghiánnyal küzdő vegyipara valamiért nem tudta tartósabbra keverni ezt a festéket.
|
Zsoel
Köszi, ez megmagyarázza, hogy miért nem volt ismerős a színösszeállítás. Inkább barna lett a zöldből az idő múlásával. Érdekes, hogy többnyire a váz-sárvédők-lámpafej színe változik. Az üzemanyagtank és oldallemezek színe nagyjából változatlan. Talán mert alapból is világosabbak. Itt is a többi alkatrészen szinte gyári árnyalatú a festék. A lábvédő a bordó Starok másik színét hordozza.
|
starex
Olajzöld-bézs (olivgrün-beige) színösszeállítás az, csak kifakult. A régi Simsonokhoz használt festékek napfény hatására rendkívül nagy mértékben mattultak el és változtatták meg a színüket. "Újszülötten" ez is így nézett ki:
Amúgy elég ritka kombináció. Ez alapvetően a Habicht (SR4-4) típus színe, Star nem sok készült ilyen fényezéssel, és még kevesebb jutott el hazánkba.
|
A tegnapi Győri veteránbörzén láttam ezt a ritka színű gyári lábvédős Start, amit 125 ezerre tartottak. Teljesen eredetinek látszott, a gyártási évet meg kellett volna néznem, de lehet még jövőre is eladó lesz, ezt akkor majd bepótolom.
Ennek a színét is nehéz behatárolni. Volt mellette egy Mofa, ami szintén ritka látvány, de arról külön nem készült kép.
|
1966 SR-4 ll. Stár színkód
|
Egy valami azért kimaradt, az utat tegnap tettem meg, ma már nem lett volna túl barátságos a hőmérséklet.
|
Na előbb elveszett a hosszú írásom, a lényeget gyorsan leírom. Megvolt az út, kb 110 km, Kocson Attila barátomnál egy kis pihenővel, majd sietés haza mivel kezdet lemenni a nap. Világításom persze működik, de a két pulóver és dupla nadrág ellenére nem volt melegem már hazafelé. Volt egy rövídtés odaúton, de itt aztán beporolt egy traktoros szerelvény. A mai mosást ezért mindenképp megérdemelte a Simson. A gödör amire a tábla fgyelmeztet az autósoknak szól, Starral ez nem jelentett akadályt. Aztán következett a kocsi szülőföldje.
Hazafelé Kocs és Kisbér között nem kellett visszaváltanom annak ellenére hogy egymást érték az emelkedők, mindenhol elment legfeljebb 40-re lassult le, aztán Bakonybánknál van egy nagy emelkedő, ott kapcsoltam a kettest. Jól ment a gép, egy szavam sem lehet rá. Alapjáraton a nyáron tapasztalt alapjárati kihagyások sem jelentkeztek, lehet, hogy porlasztó problémára vezethető ez vissza. Kíványcsi vagyok, hogy mikor jelenntkezik újra. Lehet, hogy csak jól meg kellett járatni a gépet hogy kiadja a problémáját.
|
Ormossy
Újabb szép teljesítményt írhattok a listátokra a Starral, gratulálok!
Köszönöm szépen a felajánlást, de még a bolti készlet pár hónapot biztos kibír, és tavaszra mire majd kell meglesz az
|
Ma ismét gurultam egy keveset ebéd után, mert kiváló idő volt.
Az útvonal: Dunakeszi-Rétség-Romhány-Szente-Cserhátszentiván-Hollókő.
Vissza Hatvanon át jöttem. Kényelmes kb. 5 órás út volt, és 180 km.
starex,
Küldjek neked egy Isolatort?
|
Szia Ormossy!
Azok közül, akik olvassák a fórumot (és esetleg néha írnak is), szerintem nálad többet senki sem motorozik. Én kb két hete indítottam be a Start utoljára, addig is kisebb utakra használtam. Egy nagyobb út még tervben van idén(150 km nekem már nagy), egy napfényes délutánon mennék vele itt a pusztán, hegyekbe nem kívánkozok, mivel a 100 kilóm alatt egy nagyobb emelkedőnél mindenképp kettest igényelne a gépezet, akkor viszont sajnálom picit. A legjobb hangja hármasban 50-55 között van. Úgy érzem az a legjobb neki. 1-2 mm-t emeltem a benzinszinten nyáron, így egyesben jobban gyorsul, eddig igen takarékosan jártam vele. Csodáltam is, hogy semmi füstje, persze egyben büszke is voltam rá, de egy kis füst az kell a kétüteműnél bármennyire is kopásmentes a henger, ez jelzi, hogy van kenése is a belső alkatrészeknek. A keverékben az olaj félszintetikus és 1:33 arányú, azon nem spóroltam soha. A motor egyébként rendben van, amióta a kipufogó dob és könyök csatlakozásánál szétcsuszott a rendszer semmi más probléma nem jött elő, egy jó DDR-es Isolátorral azért még kipróbálnám, hátha még javít a képességein. A boltba ahol még maradt eredeti sajnos nem jutottam el, pedig múlthéten igen közel voltam, de idő hiányában(a metró nem ment végig a 3-as vonalon) le kellett róla mondanom. Mehettem volna busszal is ugyan, de azzal nem számoltam az elején. De ami késik nem múlik. Hogy nem maradjon el nagyon az ország nyugati fertálya sem, keletnek veszem az irányt, majd a ,,hegyek" lábánál visszakanyarodva befejezem a kört a kiindulási bázison. Mindezt pedig itt helyben dokumentálom. Legalábbis ez a terv
|
Lassan egy hónapja, hogy az utolsó bejegyzés született, mindenki motorozik?
Röviden a motorozásaimról:
Szeptember 8-án felmásztam a Lajos forráshoz, ahol egy kis nyári zápor is elkapott, de nem volt vészes.
9-én Egerben jártam, és felkapaszkodtam az Eged-hegyre. (540 m magas. Nagyon sziklás, kavicsos és meredek az út, valószínűleg még egyszer nem vállalkoznék rá.)
23-án ellátogattam a Bánk-i tóhoz, és Ősagárd felé jöttem haza.
30-án átmásztam a Börzsönyön, Diósjenőről Kemencére mentem. Mindenkinek csak ajánlani tudom az utat, nagyon szép, kellemes motorozási lehetőség, szalonnasütő helyekkel, forrásokkal, kiváló levegővel. Hazafelé Zebegényben álltam meg egy büfénél, és ha már arra jártam beugrottam Királyrétre is. Szép kis túra volt.
Október 6-án Pilisszentléleken jártam, és Pilisvörösvár felé jöttem haza. Feltűnően sok kiránduló volt a faluban.
7-én meglátogattam egy aranyos kis zsákfalut Nógrádban, Kisecsetet. Szerintem 150-en ha lakják. Az emberek arrafelé nem idegesek, az biztos!
A túrák alatt cca. 1100 km-t mentem, hiba nélkül.
|
ksonimar
Persze. Ez a lényege a keverékkenésnek. A légnemű formában beszívott olajos benzin-levegő keverék ködje lecsapódik az alkatrészeken, és olajfilmet hoz létre rajtuk: a hengerfalon, a hajtórúd alsó és felső csapágyazásán, valamint egyes típusoknál a főtengely golyóscsapágyait is ez az olajpára keni (a Starnál nem). A beszívott olaj egy része persze elég, fettől füstöl annyira a kétütemű motor a négyüteműhöz képest (ahol a benzin tisztán ég), de ami a dugattyú alatt van, az nem. Az öblítéssel ugyan állandón cserélődik, tehát nem marad ott, de a motor leállítása után az alkatrészeken maradt olajfilm a gravitációnak engedelmeskedve lecsorog, és összegyűlik a forgattyúház aljában. A következő indításkor (amennyiben ez nem évek múlva következik be, hogy az olajnak lenne ideje kiszáradni és összeállni) a friss keverék aztán részben kipucolja onnét, de kerül a helyére új, a fent leírt okok miatt. Egyszóval valamennyi olajat (a benzin elpárolog belőle) mindig lehet találni a forgattyúház alján, ennek mennyisége azonban több mindentől függ. Elsősorban a keverék arányától (az eredeti bronzperselyes dugattyúcsapszeggel ellátott hajtórúd 1:33-as keveréket igényel, a görgőscsapágyasnak elég az 50-es), aztán a bekevert olaj minőségétől, sűrűségétől, az adalékanyagok tartalmától, ezenfelül a motor fizikai állapotától (a hengerbejáratás alatt álló motor is meg a nagyon kopott hengerű is több olajat pusztít el a normálisnál, habár előző esetben ezt nagyjából ellensúlyozza, hogy bejáratáshoz olajban dúsabb keveréket kell készíteni), a motor beindításának gyakoriságától, az üzemeltetés minőségétől. Tehát az a körülmény, hogy a forgattyús tengely alatt összegyűlt az olaj, önmagában semmiféle aggodalomra nem ad okot. Inkább megnyugtató, hogy kenésprobléma biztosan nincsen.
|
Szevasztok!
Ma bekukucskáltam a főtengelyházba egy endoszkópkamerával, mivel gyanítottam, h beszivárog a hajtómű olaj. Volt is ott anyag, csakhogy nem a hajtóműolaj, hanem a amit a benzinhez adtam. (mert az piros, csak ezért tudom)
Azt, hogy csak olaj, vagy benzin is van e ott azt így nem tudom, bár csak nem párolog ki onnan olyan könnyen... :D
Nade, hogyan állhat ott ennyi cucc? Normális valamilyen szinten?
|
Zsoel
Köszi szépen az infót! Akkor majd nézek hozzá egy megfelelő darabot.
|
starex
Az még a régi fajta mutatós volt eredetileg.
|
Zsoel
Lenne hozzád egy kilométerórás kérdésem. Szerinted az én 1970-es évjáratú gépem a későbbiekben használt óramutatós kilométeróra volt gyárilag, vagy a régi fajta szélesebb mutatós? Arra emlékszem, hogy a most bennelévő csak esztétikai okokból került bele, mert amivel vettük annak majdnem teljesen bebarnult a számlapja, de az nem szélesmutatós volt, bár lehet, hogy valamikor a múltban már cserélték.
|
vermestibi
"Minden Star ilyen kényes a gyertyára? Mert ez még gondot okozhat - ha elfogynak a 20-30 éves gyertyák, mivel lehet pótolni? Vagy mi lehet a megoldás?"
Igen, de ez régen is így volt. Elmondásokból tudom, hogy 40 évvel ezelőtt, amikor még voltak eredeti, vadiúj Isolatorok, akkor is megcsinálta az (akkor még szintén vadiúj) Simson ugyanezt. Apukám mesélte, hogy számtalanszor előfordult vele, hogy az új Isolator 240-nel ment az új, pár éves motorja mondjuk 500 km-t, aztán egyszer csak a legutolsó leállítás után többé nem indult be. Kivette, betett egy másik ugyanolyan új gyertyát, ezt meg félretette, azzal is ment egy-két száz kilométert, míg egyszer azzal sem indult be a motor. Akkor elővette emezt a félretett gyertyát, visszaszerelte a hengerfejbe, és egy rúgással indult vele a motor, aztán ment vele újabb száz kilométereket. Na? Most akkor erre mit lehet mondani? Még egyszer ismétlem: új (4-5 éves) volt az egész motor, újak voltak az eredeti NDK-s Isolator gyertyák, és mégis produkált a gép ilyen rejtélyes, megmagyarázhatatlan jelenségeket.
Nem tudok mást mondani: többféle gyertyát végig kell próbálni, mert minden Simson más: a legtöbb szereti az NGK gyertyákat (NGK B8HS), míg a román Isolatort nem, gyorsan kinyírja, de 10-ből 1 meg pont fordítva. Kísérletezni kell, mást nem tudok mondani. Előbb-utóbb biztosan te is találsz megfelelő gyertyát, amit elfogad hosszabb távra a motorod. De ettől eltekintve ez egy masszív, stabil gyújtásrendszer, nem szokott vele különösebb gond lenni. Azért írtam, hogy pusztán az indítási nehézségek miatt vagy mert pillanatnyi alapjárati gyújtáskihagyás miatt megáll a motor, nem érdemes VAPE gyújtást venni. 6 V-os kivitelben nem létezik, tehát az egész járművet 12 V-osítani kellene, vagyis minden fogyasztót és elektromos berendezést ki kénes cserélni hozzá, ami legkevesebb 70 ezer forintot jelent. Szerintem nem ér ennyit a dolog.
Mellesleg: az ilyen alattomos gyújtáshibákért általában inkább a kondenzátor a felelős, mint a gyertya. A fő probléma az, hogy ebből nincs olyan széles választék, mint különféle márkájú, Simsonba való gyertyákból, és amit a motorosboltokban adnak Simsonhoz, általában silány minőségű, sőt akár gyártási hibás. Sajnos egy idő után a gyári alkatrészek is tönkremennek, meg a valamikori gyári újak is elöregszenek, tehát ebből az alkatrészből nemigen tudja elkerülni az ember, hogy előbb-utóbb újat vegyen. Szintén több darabot ki kell próbálni, akár használt, de eredeti NDK-s RFT kondenzátort is.
Ami az indexet illeti, a rendőrök piszkosul nem foglalkoznak vele, ha nagy ritkán meg is állítanak. Ha van a motoron, működnie kell, és használd, de hogy most elöl vagy hátul van-e kettő, vagy egy olyan, amelyik előre, hátulra egyformán villog, az mellékes. A te érdeked, hogy látszódjon, és használd. Én, ugyanezek miatt aggódva, kipróbáltam egyszer régen: az öcsémet felültettem a motorra, télen, nagykabátban, és ment előttem, én meg kísértem autóval. Kíváncsi voltam, mennyire látszódik az irányjelző hátulról, de simán lehetett látni, nem takarta ki a keze, pedig nem kis darab (mármint a testvérem). Úgyhogy hacsak nem vagy másfél méter széles, és ugyanannyi mázsa, nem hiszem, hogy annyira eltakarnád a lámpát, hogy ne látszódjon. Inkább az a kellemetlen, hogy a 6 V és a villogóautomata (relé) nagy energiafogyasztása miatt elég gyéren villognak azok a lámpák, így erős fényben nem nagyon látszik. Elektronikus relé beszerelésével, az izzók évenkénti cseréjével, az akkumulátor időnkénti külső feltöltésével lehet javítani ezen.
|
vermestibi
Egy jó gyertyát még nekem is kelllene vadásznom, mert ha a mostani feladja, nem tudom mire kicserélni. Azt hiszem én is felkeresem Ormosy kollégát, korábban már e-maileztünk mással kapcsolatban. Az üléslemezről annyit, hogy tudomásom szerint utángyártott nem létezik belőle, egy jó állapotút kellene szerezni, ha abszolút nem javítható a sajátja. Régebbi Schwalbéken is ilyen szokott lenni, ha tudsz valahol egy bontásban lévőről. Az indexek miatt szerintem nem büntetnek meg, de az biztos hogy nagykabátban kevésbé látszik hátrafelé. Én amúgy integetek, nincs indexem.
|
Ormossy, Zsoel,
köszönöm a tanácsokat. Akkor a VAPE gondolata elvetve.
|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
| |