|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
vermestibi
Van, de borsos áron. Német gyártmány, ezért elég mélyen kell a zsebbe nyúlni, ha valaki cserélni akarja. Mivel valóban hidraulikus csillapítású, csak felül műanyag burkolatos, ráadásul fekete. Viszont hosszúságban megegyezik az eredetivel, tehát nem fog tőle olyan idétlen kinézetet kapni a motor, mintha gólyalábakon állna.
Első:
https://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/SIMSON_SCHWALBE_LENGESCSILLAPITO_ELSO.php
Hátsó:
https://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/SIMSON_SCHWALBE_LENGESCSILLAPITO_HATSO.php
Még majdnem Németorszgából közvetlenül megrendelve olcsóbb, ha egyszerre mind a négyet kicseréli valaki:
https://www.akf-shop.de/federbein-vorn-in-schwarz-mit-schwarzer-huelse-fuer-kr-sr/a-512/
https://www.akf-shop.de/federbein-hinten-in-schwarz-ersatz-reibungsgedaempft/a-514/
Esetleg van eredeti formájú és működésű is, de csak az 1968 előtti, alul aluházas:
https://futarmotorosbolt.hu/termek//simson-schw-star-hatso-lengescsillapito-parban-swh----11028
http://futarmotorosbolt.hu/termek//simson-schw-star-elso-lengescsillapito-parban-swh----11027
Ez jóval olcsóbb, kb. 50-ből megúszható, és ha jó állapotú alsó porvédőkkel helyre lehet állítani az eredeti látványt. :) Azt sajnos nem lehet külön újonnan kapni, hiába kerestem.
|
Zsoel,
bár nem nekem szólt, de köszönöm én is a részletes leírást. Az én motoromnál is ez a helyzet: siralmas állapotban vannak a lengéscsillapítók, terveztem, hogy felújítom őket, de már a szétszedésnél elakadtam. Akkor nem is forszírozom tovább, normálisan felújítani úgy sem tudnám. Létezik normális minőségű utángyártott lengéscsillapító, amire le tudnám cserélni? Egy helyen láttam, hogy ilyesmit árultak, de csak annyit írtak, hogy "Starhoz", azt nem, hogy első vagy hátsó-e. Vagy van esetleg valami más típusú (neadjisten hidraulikus) lengéscsillapító, amit be lehet szerelni?
|
Ormossy
Az a gond, hogy a kereskedelemben semmit nem lehet kapni ezek felújításához, és mivel jellemzően 40-50 éves alkatrészekről van szó, a szétbontásuk általában csak roncsolással megy. Ugyanis ha a hengert (ami egy vékony, 1 mm-es falú cső) befogod esztergatokmányba, és megpróbálod letekerni az alumínium szemet, keresztüldugva rajta egy rudat, és nyomva, ahogy a szerelési leírás ajánlja, jellemzően vagy a szem törik el, vagy a cső menetes végét tekered le, beletörve ezzel az a házba, ugyanis gyártáskor nem zsírozták be a menetes részt, és az idők során összerohad a vas az alumíniummal. (Jellemzően a csavarlazító sem sokat segít.) Akkor aztán vakarhatod a fejed, hogy mit csinálj. A teljes felújításhoz sok esetben gyakorlatilag az egész dörzsillapítású szerkezetet újra le kéne gyártani, de szó szerint, ugyanis az idők során megkopik a vezetőpersely furata, és az utasok tömege oldalra nyomja a dugattyút, amitől minden elkopik, vagyis csakorlatilag "szétülik" a szerkezetet. Csináltatni kell hengert, annak a menet nélküli végét lezáró műanyag vezetőperselyt, dugattyúrudat, rugónyomó tárcsát, dugattyút, dörzsbetétet (amit aztán kézzel kell három részre vágni). Még jó, ha a kis dugattyúnyomó rugó épen marad, de én már találkoztam olyan esettel, hogy azt is szétdörzsölték. Szóval ilyesmibe csak annak érdemes belevágnia, aki tud esztergálni, vagy van esztergályos ismerőse, és még úgy sem egyszerű. Tudom, mert csináltam. Egyszer, de többet nem fogom, mert nem ért annyit az egész felhajtás, ugyanis csillapításban még abban az esetben sem mérhető a hidraulikus lengéscsillapítóhoz, ha minden alkatrész tökéletes. Érezhető a hatás, de nem lehet a folyadék csillapítóerejéhez hasonlítani. Ilyen kis, lassú motornál igazából úgysincs rá nagy szükség, főleg, ha jobbára műutakon közlekedik az ember. (A legtöbb szoci motoron nem is volt lengéscsillapítás, csak rugó, sőt, volt hátul teljesen merev kerékfelfüggesztéses kivitel is.)
A nyafogáson viszont lehet segíteni: a porvédő burkolatok leszedése után alaposan le kell tisztítani minden alkatrészről a rozsdát, rozsdaport, aztán a főrugót vékonyan bezsírozni. A csillapítószerkezetbe pedig egy kis csavarlazítót fújni, ugyan súrlódásos elven működne, de a leírásod alapján a tieidnek már úgyis mindegy. :) Ettől megszűnik a nyikorgás.
|
Zsoel,
Az indokolja, hogy már nem működik olyan szépen, mint ahogyan kellene.
Vagyis, nyifeg-nyafog, nem rendesen csillapít, öreg, mint én vagyok.
(Van vagy 3-4 db. másik teleszkópom is, de azok sem jobbak.)
|
Ormossy
Pontosan mi indokolja "nagyon" a felújítást?
|
Nagyon fel kellene újíttatnom legalább a két hátsó teleszkópomat...
Van valakinek ötelete, merre induljak?
|
vermestibi
Semmi gond, szinte minden "újoncnak" el kell mondani, aztán megszokják. :)
Nem lőttél mellé, csak pontosítottam az eredeti világítási rendszer felépítését. A többiről nem tudok nyilatkozni, az én motorjaimon hagyományos izzó van (habár a 2-es számú Staromon magam is "felturbóztam" a világítást 12 V-osra). Csak kísérletezzetek.
|
Zsoel
Bocsánat, rendben, akkor hanyagolom a Válasz gombot.
Ezek szerint a Star villamos rendszerével alaposan mellélőttem. Bocsássatok meg nekem, még "új" Staros vagyok, az enyém még messze áll attól, hogy a világítást kellene abajgatni. A ledes fényforrást más típusú motorokon használtam/használom, nagy megelégedéssel s ezért kezdtem ajánlani.
|
vermestibi
Tisztelettel megkérlek, hozzászóláshoz ne kattints a "Válasz" gombra, mert rengeteg fölösleges tartalmat generál, amennyiben teljes egészében bemásolja a vonatkozó hozzászólás szövegét. Ha azután a megszólított is így reagál, akkor az ő válaszában már az eredeti hozzászólás plusz a válasz lesz bemásolva, és így tovább. Az itt bevett gyakorlat szerint egyszerűen a válasz elejére írjuk annak az illetőnek a nevét, akinek a mondanivalónkat szánjuk, és kész. (Ha egész pontosak akarunk lenni, esetleg még dátumot és időt.) Mivel ez nem túl forgalmas fórum, így is könnyedén ki lehet bogozni, ki kinek válaszol.
Egyébként a Star világításáról váltóáramú tekercsek gondoskodnak, éspedig a fényszóróhoz különálló tekercs tartozik, amelynek semmi köze a hátsó lámpához, mert ezt meg a féklámpa-, másként töltőtekercs táplálja, következésképpen kisebb teljesítményfelvételű első lámpatest használatával nem lesz erősebb a hátsó lámpa fénye. (Amire egyébként nincs is szükség, mert hibátlan állapotú rendszer, azaz táp- és fojtótekercs, megfelelő vezetékezés, foglalat, izzó és persze lámpabúra esetén a helyzetjelző lámpa így is épp elég erősen világít. A túl fényes hátsó lámpa kifejezetten zavaró a mögötte közlekedő számára.)
Az akkumulátor áramköréhez (a töltésen kívül) az irányjelző-berendezés, a kürt, a parkolólámpa és az üresjárati jelzőlámpa tartozik. Más fogyaszót nem szabad rákötni, mert sem a kapacitás, sem a töltés méretezése nem olyan, hogy ezt hosszú távon elviselné. De ez nem is szükséges, mert a LED váltóáramról is működtethető, csak az előtét-ellenállás megválasztására kényes, amennyiben nem 6 V-os üzemi feszültségre van tervezve.
|
TopJoe,
Az előbb belinkelt cucc ilyen generátoros, hűtős és ötszázvalahány forintba kerül. Ez az egyik oldalra világít és a foncsor tükrözi elölre a fényt. Létezik olyan, ami körbe világít (többledes), de ott nincs hűtés - ilyenem is van, ez is jól működik, de nem akartam kísérletezni vele, hogy a nyári meleget bírja-e, mert én is kételkedem benne.
Feszültségingadozást a ledek nem szeretik, de a Starnál elvileg akkuról megy a világítás - vagy nem jól tudom? Akkus rendszer esetén nincs jelentős ingadozás, egyenáram - pont ez kell a lednek. Épp emiatt, erre az esetre ajánlottam.
Ha nem akkus a rendszer (ha jól következtetek, nálad nincs akkumulátor), akkor is használható a ledes fényforrás, de úgy macerásabb - kell egy egyenirányító meg egy fojtótekercs. Meg némi technikai érzék és vállalkozókedv. A led egyébként nyitófeszültség fölött egyenletes fénnyel világít (az alatt meg sehogy), tehát nem halványul el a fénye.
|
Vermestibi
Az utat is megvilágítja vagy csak látható ? A helyzet az, hogy ismerősök sokat kipróbáltak Ali-ról de egyik sem volt megfelelő, kivétel a 10. ezer Ft környéki LED " izzó " ( beépített áramgenerátoros,hűtős stb )
Feszültségingadozást, hogy viseli ? ( mondjuk halogén sem szereti )
Nem világít rosszul a lámpám csak ha reggel megyek a motorral sötétben, sok helyen lassítanom kell, no akkor nem látok sokat az útból és ez elég veszélyes.
|
Vermestibi,
Honnan rendeled konkrétan az izzót? Engem érdekelne 12 V-os.
|
Zsoel és vermestibi !
Köszönöm a segítséget!!!
|
TopJoe,
Ajánlom figyelmedbe a LEDes fényforrásokat. Kínából lehet rendelni, kb 700 forint és ingyen házhoz hozzák. Elég neki a 6V és sokkal nagyobb fényereje van, mint más fényforrásoknak. Nagyon keveset fogyaszt, ha elöl ilyet használsz, a hátsó hagyományos izzó is jobban világít, mert megmarad neki egy csomó teljesítmény. Én a helyedben tennék egy próbát vele, s ha nem jön be, buktál 700 forintot, s akkor jöhet a 12V-os (lényegesen drágább) rendszer.
Egyetlen hátránya van: a KÖHÉM által nem jóváhagyott fényforrás, szóval ha a rend éber őre kiszúrja, akkor elvileg beleköthet.
|
Árpi,
a Berta dugattyú tapasztalatom szerint lutri. Igaz, én eddig csak Babettához használtam, de szerintem ez a tapasztalat márkafüggetlen. Hengerfúrás után összeraktam és az új dugattyúban borzasztóan kerepeltek a gyűrűk. Kicseréltem a dugattyút egy másik Bertára és tökéletesen, zaj nélkül működött, működik még ma is. Egy másik motornál ugyanígy jártam, de ott hiába cserélgettem a Berta dugattyúkat, mindegyikben csörgött a gyűrű.
Tapasztalatom szerint az is jellemző a Berta dugattyúkra, hogy nagyon könnyen jár benne a csapszeg, néha ujjal benyomható. Ez pedig nem túl jó dolog, mert az alumíniumnak nagyobb a hőtágulása, mint az acélnak, vagyis meleg motornál könnyen megforog a csapszeg, kikopik a helye, kotyogni, zörögni kezd.
|
Árpi
Szia!
Ezzel már nem lősz mellé:
https://www.mofaker.hu/termek/Fotengely-S50-Tg-vel-dobozos-nemet-minoseg_Simson__132400
Bevált minőség, én is ezt szoktam használni.
Az ugyanitt található dugattyúkból és gyűrűkből is lehet válogatni, van olyan is, ami nem Berta, habár nem tudom, mi a gond vele, nem ismerem ezt a márkát.
A Star és az S50 dugattyúja egy és ugyanaz, így a rések mérete és elhelyezkedése is (annál a motornál a hátsó felfüggesztésen kívül lényegében csak a hengert, hengerfejet, meg a két fedelet módosították a Starhoz képest).
Az S51 dugattyúja viszont teljesen más, mert nemcsak a hengerfurat, de a főtengely lökete és a rések kialakítása is eltér a Starétól.
Balra Star (S50), jobbra S51 dugattyúja látható:
|
Sziasztok.
Egy 1970-es sztárt szeretnék felújítani. A főtengely az kuka. Érdeklődnék milyet érdemes bele venni a kínaitól félek a taiwanival kapcsolatban van valakinek tapasztalata? A másik kérdésem az lenne milyen fajta dugattyút és gyűrűt javasoltok? Több helyen olvastam,hogy a Berta féle dugókat szidták ill. a stár az 50-es,51-es dugattyúk között van-e méretbeli külünbség azon kívül,hogy a stárnál 40mm az alapméret a többinél 38mm.
Előre is köszönöm a segítségeteket.
|
Lukács Máté
Nem is azt állítottam, hogy ne lett volna érvényes magyarországi fogalmi engedélye (motorkerékpárnak minősülvén akkoriban, másként nem is vehetett volna részt közúti forgalomban), hanem azt, hogy valószínűleg nem a hivatalos importőr hozta be az országba. Mondok egy lehetséges forgatókönyvet.
1970-ben már javában érvényben van az NDK-magyar munkaerőcsere-program. Kovács János 1950-es születésű kecskeméti fiatalember, hegesztő szakmunkás, amint betölti a 18-at, gondol egy nagyot. Jogilag a maga urává vált, tele van kalandvággyal, szeretne (szocialista mértékben mérve) világot látni, nyelvet tanulni, pénzt gyűjteni, ezért belevág a külföldi kiküldetésbe. Jelentkezik a programra, amelyre fel is veszik, és 1968 júniusában megérkezik Riesába, ahol két évre munkát vállal a VEB Rohrkombinat Stahl- und Walzwerk vállalatnál. Fizetése kezdteben havi 1200 keletnémet márka, ami (hála kiváló szakmai tudásának, szorgalmának, jó magaviseletének) rövidesen 1400 márkára emelkedik. Mivel takarékosan és józanul él, fizetésének nagyjából felét minden hónapban félre tudja tenni, tehát hamarosan csinos kis tartaléka keletkezik a takarékbetétkönyvében.
János szerené bejárni a környék tájait, felkeresni látnivalóit, de a tömegközlekedés túl kötött számára, autóról - ahogy a keletnémetek nagy része - nem is álmodhat, meg amúgy is sokallja a költségeit, tehát egy olcsó fenntartású, de praktikusan használható kismotorban gondolkozik. A kínálatból a Simson Starra esik a választása. Megszerzi a kategóriára szóló vezetői engedélyt, majd beballag az üzletbe, és kb. egyhavi keresetének megfelelő összegért kiválasztja leendő járművét, amelyet boldogan használatba vesz, és hosszú időn át teljes megelégedettséggel robog vele keresztül-kasul Riesa környékén.
Telnek a hónapok, elérkezik 1970. Jánosban feltámad a honvágy, úgy érzi, eleget élt már külföldön, elég pénzt gyűjtött, tehát nem hosszabbítja meg a kinttartózkodást, hanem úgy dönt, hazatér Kecskemétre. 1970 júniusában meg is érkezik az országba, és természetesen hozza magával az NDK-ban vásárolt használati tárgyait, így a Simsont is, hisz' ennek semmiféle jogi akadálya nincsen. A német rendszámot leadja, elintézi a papírmunkát, benyújtja a magyarországi forgalomba helyeztetési kérelmet, amelyet a műszaki vizsgabizottság elbírál, jóváhagy, így az NDK-ból hozott Star 1970 júliusában Kovács János nevére kiállított forgalmi engedéllyel magyarországi forgalomba kerül. Itt a mese vége.
Valószínűnek tartom, hogy ilyen esetben nem szívóztak a kormányindexekkel, vagy ha mégis, "János" leszedte őket, és vizsga után visszarakta (főleg, ha az NDK-ban hozzászokott, mennyivel kényelmesebb és kevésbé balesetveszélyes dolog hüvelykujjal pöcögtetni egy kis kapcsolót, mint kinyújtott kezekkel hadonászni). Vagy az is lehet, hogy leszerelés után eltette, és csak akkor szerelte vissza őket, amikor eltörölték a Simsonok kötelező nagymotori minősítését, és segédmotor-kerékpárként már a kutya se törődött vele, hogy mi van a kormányon, vagy mi nincs. Amúgy jó nagy hülyeségnek tartom ezt a rendelkezést, miszerint a kormányvégeken semmi, így irányjelzőlámpa sem nyúlhatott túl, amit annál is kevésbé értek, mert a tényleg nagymotornak számító MZ Trophykon ugyanilyen villogólámpák voltak, és azokon érdekes módon engedélyezve voltak. Elvileg sem segéd- sem motorkerékpárra nem kötelező az irányjelző-berendezés még ma sem, de hát nem kell ecsetelnem, milyen hasznos és fontos dolog. Na, de nem ez volt a szocialista rendszer egyetlen marhasága, ugye.
|
Köszönöm szépen mindenkinek!
Zsoel:érdekes a dolog,mert szürke forgalmival rendelkezik,és abban is 1970 júliusa szerepel a hazai forgalombahelyezésnél (azaz nem a későbbiekben került Magyarországra).Harmadik gazdája vagyok,az előző tulaj szedte le róla az indexeit.Na de mindegy,lényeg hogy az akksi probléma is megoldódott :)
|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
| |