|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
Ormossy, kovati88
A motorom tropa, nem tudom mikor lesz belőle működő képes gép, amire rákerülhetne a tükör.
A tükröt kovati88 kérte elsőként, így átengedném neki, 10 nap nem a világ, de egy szép tükör már igen :)
Üdv
Balázs
|
kovati88,
A tükörrel kapcsolaban vártam a jelentkezésedet, de mivel 10 napig nem jlentkeztél, így odaígértem a Blage-nak, amit itt alább meg is írtam.
|
Zsoel
Így már teljesen egyértelmű, köszönöm a kiegészítést.
|
norbi
Szia!
Terjeszd elő!
|
sziasztok
segítséget szeretnék kérni
|
PPisti
Elnézést, én fogalmaztam pontatlanul: azt az "akkumulátor kapcsait" úgy értettem, hogy annak a két vezetéknek a végén mérhető ennyi (az akkumulátor rákötése nélkül), amelyik a pólusokra csatlakozik. Számomra értelemszerű, hogy bekötött akkumulátor nélkül nincs ott ekkora feszültség, csak már késő volt, amikor azt a bejegyzést írtam, álmos voltam, és nem gondoltam át egészen a dolgot. Kijavítom.
|
Zsoel
Nem haragszom, köszönöm, hogy segítesz. A probléma az volt, hogy korábban egyáltalán nem változott az érték a motor fordulatszáma függvényében, most már látok némi változást pl. 6,25V nyugalmi érték esetén megemelt fordulatszám mellett akár 6,35V is megjelenhet. Ha ez így rendben van, annak csak örülni tudok, az zavart meg, hogy korábban azt írtad, hogy a motort megpörgetve az akku kapcsain 8-10V körüli értéket kellene mérnem. Nálam ilyen érték nem jelenik meg az akkun, 1-2 tizedet emelkedett (most már) az eddigi tesztek alatt.
|
PPisti
Ne haragudj, ez így, elmondás alapján teljesen rendben lévőnek tűnik, mármint hogy összeépített rendszer esetén megemelt fordulaton pár tized volttal az akkumulátor feszültsége fölé csúszik a töltőfeszültség.
Ha a töltőtekercsen mérsz mondjuk 7,5 V-ot, akkor abból a töltőberendezésben (ami egyébként mindössze egy vékony, zománcozással szigetelt rézvezetékből készült, vasmagos tekercsből - úgynevezett fojtótekercsből - meg az egyenirányító diódából áll) is keletkezik veszteség, a vezetékcsatlakozási pontokon is képződik ún. átmeneti ellenállás, ami szintén veszteséget okoz, valamint főleg az akkumulátor töltése eléggé megterheli azt a kis tekercset. Ha tehát te álló helyzetben mondjuk 6,2 V kapocsfeszültséget mérsz az akkumulátoron, azután beindítod a motort, és jó megpörgetve tudsz mérni úgy 6,7-6,8 V-ot, az már akkor teljesen oké. Már korábban hangsúlyoztam: ez a töltés csak az akkumulátor gyors "lehalását" képes megakadályozni, vagyis hogy ne kelljen minden héten külső töltőre tenni azt, hanem kicsit tovább lavírozzon el az üzemi körülmények között. Ne várj tőle olyan látványos teljesítményt, mint egy autónál, hogy 12,8 V-os feszültségű akkumulátor a motor beindítása után felugrik közel 14 V-ra.
|
Ormossy, Zsoel
Nem hagyott nyugodni a dolog. A kapcsolási rajzot végignéztem és minden szóba jöhető vezetéket újra kimértem, a sarukat széthúztam, megnéztem, visszaraktam a helyükre.
Járó motornál a piros-sárga vezetéken a biztosítéktáblán megvan a megfelelő feszültség, a biztosíték másik oldalán a piros zöld vezetéken szintén megvan. Ha a feszültségszabályzó piros vezetékét lehúzom a biztosítáktábláról és azon mérek, az egyenirányított feszültség ezen is jelen van, ha visszadugom a helyére, akkor viszont az akku feszültségét mérem. Talán annyi változás történt a korábbi állapothoz képest, hogy míg az korábban fixen az akku feszültsége volt, most a fordulatszám növekedésével néhány tized voltot emelkedik. (Bár az egyik mérésénél nagyon furcsa volt, mert a fordulatszám növelésére elkezdett csökkenni a feszültség. Nem tudom, ez mitől lehetett, előfordulhat, hogy csak én rontottam el valamit.)
Nem tudom, ez így normális-e? Lehet, hogy csak valami kontakt hiba van még valahol?
|
Szia Ormossy!
Köszönöm szépen!
A tükör érdekelne. Kapcsolatot hol tudom felvenni Veled?
Üdv:
kovati88
|
Ormossy, Zsoel
Minden elektromos berendezés tökéletesen működik, egyedül töltés nincs.
Kábelsarukat megnéztem, oxidációt nem látok, az érintkezések rendben levőnek tűnnek.
Biztosítékokat kivettem, érintkezőket megtisztítottam (a tartót és a biztosítékokat is), a biztosítékok jók.
A töltő zöld-piros vezetéke van bekötve (kipróbáltam a másikkal is, a helyzet változatlan).
A piros-sárga vezetéken van feszültség, a korábban Zsoel által említett 6-8-> volt mérhető a fordulatszám függvényében.
Kábeltörést nem tudom, hogyan tudnám vizsgálni, illetve, hogy egyáltalán melyik kábelt kellene? A töltő kábelei külsőleg tökéletes állapotban vannak, külséremi nyom nincs rajtuk.
Lehet, hogy az egyenirányító része ment tönkre? Ez milyen alkatrészeket tartalmaz? Ezek beszerezhetőek valamilyen elektronikai boltban?
Esetleg nincsen valakinek egy felesleges, komplett töltőberendezése?
|
Ormossy
Ez tévedés: a féklámpa a féklámpatekercsről (töltőtekercs) működik. Arra már tényleg nincsen felkészítve sem az akku méretezése, sem a töltése, hogy még a féklámpát is táplálja. Ha nálad így van bekötve a féklámpa, akkor az valami utólagos tákolás.
|
PPisti,
A féklámpa az akkuról megy.
Én először is minden kontaktot - biztosítékot is! - megtisztítanék, majd - ahogyan már Zsoel is jelezte, a zöld-piros vezetéket kötném be. Ha így sem működik, akkor az egyenirányító egységet nézném át.
|
PPisti
A féklámpatekercs összteljesítménye 18 W, a bekapcsolt hátsó lámpa és műszervilágítás ennek alig az egyharmadát használja fel. (A féklámpaizzó működtetése teljesen más tészta, mert az éppen 18 W-os áramfelvételű, tehát maradéktalanul "elfogyasztja" a tekercs által termelt árammennyiséget, ami sötétben jól észrevehető abból, hogy működtetett féklámpa mellett teljesen elsötétül a hátsó lámpa alsó része és a kilométeróra számlapja is.) Nem kell aggódni, a bekapcsolt villágítás mellett is bőven jut teljesítmény az akkumulátor táplálására.
Ha töltés nincs, de amúgy féklámpa és hátsó világítás van, akkor két eset lehetséges.
Kontakthiba: meglazult tűzősarus csatlakozások, törött, bizonytalan érintkezésű vezetékek, esetleg hiányzó vagy szintén bizonytalan érintkezésű biztosítók a táblában. Mindent ellenőrizz le, hogy jól van-e bekötve, és nincsenek-e eloxidálódva az érintkezési pontok. Kezdésképp pedig ellenőrizd, hogy a biztosítótáblára menő piros-sárga vezetéken (ez jön a töltőtekercs "megcsapolásáról") van-e feszültség. Ha itt van (de vigyázz, mert ezen még váltóáramot kell mérni), akkor a tekercs rendben van.
Ha itt elvileg minden oké, akkor sajnos a töltőberendezés hibás: elégett a tekercselés, tönkrement a dióda stb. Mivel ez az átlagos motoros számára nem javítható, célszerű, ha szerzel egy másikat.
|
Blage, Zsoel
Köszönöm az infókat. A motor kábelezése gyári, hozzányúlva nem lett, úgy van bekötve, ahogy ott elkészült. A lámpahasználat kapcsán csak arra gondoltam, hogy úgy tudom a töltőtekercs táplálja a hátsó helyzetjelzőt, a sebességmérő világítását és a féklámpát, tehát működő világítás mellett kevesebb jut a töltésre.
Az akkut feltöltöttem külső töltővel, visszatettem a motorba és multiméterrel rámértem működő motor mellett (alapjáraton, és kicsit pörgetve is). Szerintem nem tölt, mivel az akku feszültségét mutatja a műszer, nem emekedik semennyit. Ilyenkor mi a helyzet? Mi mehetett tönkre?
|
Starex,
PPistinek már küldtem 3 darabot, remélem meg lesz vele elégedve.
|
Blage
Sajnálom a balesetet, és részvétem a Schwalbéért! A burkolat miatt egy kisebb koccanás is sok lakatos munkával jár, ami ötvenes sebességnél mégtöbb. Mielőbbi jobbulást! Engem egyszer 15-20 km/h-al haladva burított fel egy tolató autós MZ-vel, utána 2 hétig nem tudtam rendesen aludni a lábszáramon keletkezett zúzódások miatt. A gép szerencsésen megúszta, még le sem állt
Ormossy
Megnéztem az oldaladon a feltett képeket. Szerintem ez még DDR-es Isolator gyertya lehet. Azt hiszem nekem is meg kéne látogatnom azt a boltot. A Star amúgy megy szépen, rendesen letömítve a gyújtás alatt a szimmering tartót(új tömítés+paszta) a motorozások után sem csöpög az olaj. Csak kicsit olajos alul ahogy szokott. Összerakáskor lehetőség hiányában nálam kimaradt a blokkfelek síkolása. Ha most raknám össze valahogy igyekeznék megoldani.
|
PPisti
Azért azt nem várhatjuk el, hogy az a nyomorult kis tekercs az alaplapon úgy töltse az akkumulátort, mint egy dinamó vagy generáror. Persze, a körülményektől függően táplálja, de nem kell meglepődni azon, ha az akkumulátor pár hónap után kimerül.
Ami fontos: a töltőberendezés kétfokozatú, üzemi körülményektől függően változtatható a töltőáram erőssége. A zöld vezeték nagyobb, a zöld-piros vezeték kisebb mértékben korlátozza le ezt. Gyárilag egyébként a zöld-piros vezeték van az áramkörbe csatlakoztatva. Szintén lényeges, hogy az egyenirányító dióda jól működjön. Ha tehát jól megpörgeted a motort, és multimétert dugsz az akkumulátorhoz menő két vezeték kapcsára (az akkumulátort ehhez a művelethez le kell kötni a hálózatról), egyenáramot kell tudnod mérni, amelynek feszültsége ilyenkor 8-10 V-ig, vagy akár még magasabbra is felszaladhat. (Fix maximális határértéket itt ne várj, ez a háromtekercses elrendezés egy önszabályozó rendszer, amely más alapelven működik és nem olyan hatékony, mint pl. a háromfázisú generátor, elektronikus feszültségszabályozóval.) A feltöltött akkumulátor kb. 6,3-6,5 V körüli feszültséget mutat.
A lámpáknak az akkumulátorhoz semmi közük: ami a kapacitásából kivesz, az kizárólag (elsősorban) az index, illetve a duda, az üresjárásjelző és a parkírozólámpa.
Teljesen kimerült akkumulátort nem tudom, mennyi idő alatt képes a motor feltölteni, de szerintem semennyi idő alatt. (Lásd: első bekezdés.) A jármű inkább csak életben tartja a kis akkumulátort, hogy ne hervadjon le túl hamar, de időnként azért így is fel kell tölteni külső áramforrásról (akkumulátortöltővel). De ha a rendszer egyébként rendben van, a töltés működik, az akkumulátor jó minőségű és szakszerűen lett üzembe helyezve, hónapokig ki kell bírnia a legkülönfélébb üzemeltetési körülmények (város, hegymenet, indexhasználat, duda stb.) mellett is.
|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
| |