|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
Hát, ez a második nem volt annyira jó sztori... :(
|
Most jutott eszembe egy szomorú történet, aminek egyik főszereplője szintén egy motor...
Általános iskolás voltam, kb. 8-9 éves, amikor két fiú osztálytársam az egyikük otthonában játszottak, a szülők nem voltak otthon. A fészerben egy Pannónia állt, és a két fiú azon vitatkozott, hogy a tankjában lévő benzin robban, vagy nem...
Kipróbálták...
Csak előtte még magukra zárták belülről a fészer ajtaját, elővették a gyufát, és...
Az egyik fiú összeégve kimászott egy szűk ablakon, de látta, hogy a barátja bennt maradt, visszamászott érte. Kettőjük közül ő halt meg.
|
Zsoel,
Sajnos én is több olyan esetet tudnék sorolni fiatal koromból, amikor a motor végzetes volt. Főleg, amikor megjelentek a P 20-asok, amik szinte "elszálltak" a vezetője alól. Több esetről is tudok, akik nem élték túl. A régi Danuviák és P5 P10-esek után egy versenymotornak számított.
A bukósisakra én úgy emlékszem, hogy már kötelező volt abban az időben, a rendszámos motorokon, legalábbis rajtam mindig volt, és az utasomon is. Persze ez abban a szituációban semmire nem lett volna elég.
És akkor megint egy kis multidézés:
1968-72 között jártam Egerben gimnáziumba. 48-an voltunk fiúk az osztályban, (!) nagyon összetartó osztály voltunk, és vagyunk a mai napig is. (Akikmég élünk...)
3. 4. osztályban már sok osztálytársamnak volt "nagymotorja" azaz kétszemélyes. Oly annyira, hogy gyakorlatilag az egész osztály egyszerre el tudott indulni - ha akart - ha utasként vittük a motor nélkülieket. Volt 1-2 olyan társunk is, akinek Komár, Riga és egyéb ilyen motoja volt, ők korábban indultak.
Volt mindenféle motor: ott volt ugye az én Simson Star-om, volt Schwalbe is, aztán Danuviák, MZ szinte minden akkor kapható változata, CZ Jawa 175, és egyéb Jawak, 1-2 Pannónia, és a non plus ultra, egy 250-es Csepel.
Gyakran mentünk kirándulni Eger környékére 15-20 motorral. De esténként is sok esetben összejöttünk egy kis beszélgetésre a Főszékesegyház (no jó, mi Nagytemplomnak hívtuk) és a Líceum közötti téren, majd a késő esti órákban mentünk a Belvárosban egy kört, hogy egy kicsit ijesztgessük a "népeket"
Szép idők voltak!
|
Ormossy
Fiatal korotok ellenére ez igen mélyen szántó bölcsesség volt részetekről. :)
Bizonyára sokan voltak a ti korosztályotokból is, akiknek egy-egy hasonló eset után már nem adatott meg, hogy az élet múlandóságáról elmélkedjenek... (Annál is kevésbé, mert akkor ugye még nem volt kötelezően előírt védőfelszerelés a bukósisak.) A motorozás soha nem a biztonságról szólt, a motoros a legvédtelenebb közlekedő, mert gyorsabb, mint egy gyalogos, kerékpáros, viszont nem óvja karosszéria az életét sem más jármű, sem nem elég óvatos vezetés, sem egy ehhez hasonló műszaki hiba okozta baleset esetén. Oltári nagy szerencsétek volt. A fiatalság túléléséhez bizony az kell.
És a dohányzás abbahagyását okosan tetted, azt sose késő meglépni. :)
|
Nos, akkor egy újabb történet:
Kb. 1971-ben, egy szép nyári napon barátommal a hátam mögött, elindultunk Egerből Gyöngyösre, ill. a Mátrába. Kerecsend után a 3-as úton botorkáltunk, amikor egy első kerék defektet kapott. A hirtelen nyomáscsökkenés majdnem kicsavarta a kezemből a kormányt, de azért sikerült megtartanom, viszont a motor „koppanástól-koppanásig” kóválygott az úton.
Belegondolni is rossz, hogy mi történik, ha éppen jön szembe egy autó. Szerencsére nem jött, így megúsztuk. Hátunk mögött jött egy autó, ő teljesen lefékezett, és majdnem állva várta meg, hogy mi lesz velünk. Sikerült óvatosan kifékeznem a motort, és megálltunk az út szélén.
Barátommal az első dolgunk volt, hogy leültünk az árokpartra, rágyújtottunk egy cigarettára, és azon viccelődtünk, hogy azért itt üldögélni még mindig jobb, mint egy lemez tepsiben talppal előre. Brrrrr…
(Már kb. 30 éve nem szívom.)
|
Persze, hogy nem gond, hát azért van a fórum. Nem csak műszaki kérdéseket lehet itt megbeszélni, bárki írhat bármit, ami Simsonnal kapcsolatos.
|
Örülök, hogy tetszett, majd ha nem gond, írok még később 1-2 hasonló történetet.
Nagyon szerettem a Staromat, - mint ahogyan a mostani gépet is szeretem - sok kedves élmény fűződik hozzá.
|
Ormossy
Köszönjük ezt az élvezetes beszámolót a régi idők élményeiből. :)
Kemény fiatalkorod volt neked is, meg a Starodnak is. :)
A nadrágszíjad meg jó masszív darab, volt valami igazsága nagyapádnak.
|
Egy régi-régi történetet osztanék meg veletek, úgy is alig van mostanában hozzászólás.
Kb. 1972 nyarán lehetett, amikor a barátaimmal úgy döntöttünk, hogy egy napot a Bükkben motorozunk. Két barátom, én és egy ifjú leány indultunk útnak Egerből a Simson Starommal és az Apámtól kölcsön kért Danuviával, amelyet egyik barátom vezetett. Egész nap jót motoroztunk - Bükk-fennsík, Szilvásvárad és környékén, de amikor hazafelé tartottunk, egy igen erős esőbe futottunk bele, és teljesen elázva estünk be egy idős házaspárhoz Szarvaskő mellett (Tardos) egy akkor már használaton kívüli vízimalomba, ahol ők laktak. Szívesen fogadtak minket, megvártuk amíg eláll az eső, megszárítkoztunk, majd indultunk hazafelé. Azaz indultunk volna...
A Danuvia az istennek se akart elindulni. Mindent megpróbáltunk, de nem tudtuk életre kelteni.
Pár évvel ezt megelőzően, barátaimmal egy szíjártónál csináltattunk a farmerunkhoz jó erős, vastag derékszíjat. (Nagyapám mindig azt mondta rá, hogy ez nem nadrágszíj, hanem lószerszám) :-)
Ebből a nadrágszíjból kettőt összeakasztottunk, egyik végét a Simson csomagtartójára hurkoltam, a másikat egyszer áttekerve a barátom a Danuvia kormányához fogta, és így vontattam haza a lerobbant motort, összesen négy személlyel.
Az én nadrágszíjam ma is meg van, itt látható a lap alsó részén:
http://ofk.hupont.hu/2/fotok-tortenetek
|
Zsoel,
Köszönöm az információkat.
Remélem jól fog működni, hamarosan a helyére kerül.
|
Mert fémből van. Nézd meg az alsó részét: egy vastag henger, alul a zárófenék hegesztéssel van hozzárögzítve. Az egy munkafolyadék-tartály. A gyári lengéscsillapítókon alul-felül műanyag porvédő burkolat van, hiszen maga a frikciós csillapítószerkezet egészen vékony, sokkal vékonyabb mint itt, egy kívül 18 mm átmérőjű cső képezi a hengert.
|
Zsoel,
Hidraulikus, ezt miből gondolod?
|
Jól sikerült, így képen nem is látszik, hogy festett felület, és a színt is elég jól eltaláltad.
|
Zsoel,
Köszönöm!
Méretben megegyezik a jelenleg benne lévővel, gondolom az rendben lesz.
(Elárulom, hogy a felső borító rész is fekete volt, de én lefestettem az eredetivel majdnem megyegyező szürkére.)
|
Megoldottam. :)
Egyébként szép darab, küllemre nagyon hasonlít az eredetihez, és mivel hidraulikus, bizonyára hatékonyabban is csillapít. Reméljük, méretben is passzol.
|
Így talán jobb lesz.
|
Zsoel,
Lehet, hogy nem ugyan azt a böngészőt használjuk. Én a Chrome-val dolgozom. Pl. Exploler-rel tényleg nem látszik.
|
Ormossy
Ha lenne ott bármi, amire rákattinthatnék, próbálkoztam volna vele. De nincs. Nálam így jelenik meg a kép:
Firefoxszal nyitottam meg, de ugyanezt látom a Chrome-mal vagy az Edge-dzsel is.
|
Zsoel,
Van a hozzászólásomban két nagy üres kocka. Azoknak a bal felső sarkában van egy kicsi ikon, arra kell rámenni a jobb egérgombbal, és ott adja fel, hogy "Kép megnyitása új lapon".
|
Ormossy
Én nem látok ott képikont.
|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
| |