|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
vermestibi
Nem ér annyit a gyakorlati haszna egy ilyen öreg motoron, amennyibe az átalakítás kerül.
|
vermestibi,
Küldtem e-mailt.
Nincs véleményem az elektronikus gyújtásról, mert még olyanom nem volt.
Szerintem, ha az eredeti gyújtása rendesen be van állítva, eredeti, jó alkatrészek vannak benne, semmi baja nem lehet, jól kell működnie.
|
Ormossy,
köszönöm, az jó lenne. vermestibi@gmail.com
Az elektronikus gyújtásról egyébként mik a vélemények? Drága a VAPE de megéri?
Először szerkezetileg akarom felújítani a gépet, hogy tudjam használni, s ha megbízhatónak és szerethetőnek bizonyul, jöhet a restaurálás-féle. Szóval ha hosszútávú kapcsolat lesz a dologból, akkor lehet, hogy megérné. (?)
|
vermestibi,
Ha adsz egy e- mail címet, megküldöm, hogy hol lehet még kapni EREDETI Isolator gyertyát.
(Évek óta semmi mást nem használok a Staromhoz, és soha semmi gondom nem volt velük.)
|
Nagyjából megoldódott a probléma. A gyertyákra nem nagyon gyanakodtam, mert főleg újakkal próbálkoztam, illetve olyanokkal, amik más (kgst smkp) motorokban beváltak. Kiderült, hogy csak az ősrégi gyertyákkal muzsikál jól a Star.
Persze más probléma is volt. Az eredeti karburátornál van valami gubanc, mert az alapjárati levegő csavart hiába állítgatom, nem változik semmi - az új karburátoron lehet állítani.
Most viszonylag nehezen indul, amig kicsit be nem melegszik nem tartja az alapjáratot, de kb. fél perc után beáll. Szóval, ez már kiindulási alapnak jó; innen már lehet finomítani. Gondolom, az sem optimális, hogy 30-asra kevert benzin van benne (más motorjaimhoz ilyen kell, csak ilyen volt itthon) -- ha jól tudom, a Star a 40-est szereti.
Minden Star ilyen kényes a gyertyára? Mert ez még gondot okozhat - ha elfogynak a 20-30 éves gyertyák, mivel lehet pótolni? Vagy mi lehet a megoldás? Létezik turbinás blokkra elektronikus gyújtásrendszer?
Most, hogy már nem a blokkal kell küszködnöm, tervezhetem a felújítás következő lépéseit. Itt a következő problémák merültek fel:
Üléslemezt lehet valahol kapni? Az eredeti szétrozsdásodott meg szétrepedezett, viszont a boltokban csak szögletes üléslemezt találtam.
A kormányvég indexekkel van egy elméleti probléma, de nem tudom, hogy a gyakorlati életben találkozott-e már vele valaki. A KÖHÉM rendelet szerint az index nem kötelező tartozék, de ha van, akkor oldalanként kettőnek kell lenni, egy a motor elején, egy a hátulján. A Star index ugyan hátra is világít, de elöl van. S télen, vastagabb kabát esetén előfordulhat, hogy hátulról nem nagyon látni. Kötöttek már bele valaha valakibe a rend éber őrei emiatt?
|
vermestibi
Igazán nincs mit! Ha tényleg gyertya lenne a gond, az talán megmagyarázná. A dús keverék arány gyengébb szikrával is működik. Alapjáraton ha leveszed a szívatót ehhez képest kevés lesz az üzemanyag a levegővel szemben és nincs is alapjárat. A gyertyahézagod mennyi? 0,4 mm áll a gyári könyvben, de próbából ez alá is mehetsz.
Kedves Laci!
Nem vagyok egy s51-hez értő ember, ez a rugótányér nekem nem is mond semmit (talán eddig nem is találkoztam ennek a típusnak egyetlen egy rugótányérjával sem), de az NDK-s szerelési videót meg tudom mutatni ha nem találtad meg eddig: https://www.youtube.com/watch?v=5MrUadSyfA8 Ez talán a segítségedre lesz. Jó munkát hozzá!
|
starex,
köszönöm a választ. Csak szivatóval hajlandó indulni. Ha lent hagyom a gázt, 5-6. rúgásra pöffen, utána túráztatva beindul. Ha korábban húzom neki, nem is pöffen. Morgó hangja van a motoroknak olyankor is, amikor elzártuk a benzincsapot és kijáratjuk a karburátorból a benzint; a leállás előtt, amikor felpörög. Szóval lehet ez túl sok is, túl kevés is. Mindenesetre előszedek egy csomó gyertyát és végigpróbálgatom hétvégén.
|
A legutóbbi börzén sikerült vennem egy gyári spirált, ez a gond letudva. Meg kellett cinezni a meghajtó végét, majd méretre reszelni, mivel kicsit lekopott a használattól. Jól saccoltam meg a méretét, egy köteg spirál mellé volt kötözve. Más Star dolog nem volt benne sajnos, egy fékbowdennek és kuplungnak örültem volna. MZ-hez voltak benne szürke bowdenek. Itt látszik, hogy a padláson talált belső nélküli spirállal megegyezik a hossza.
vermestibi:
Nekem ez a morgó motorhang dús keveréket jelent. Bár ahogy írod, mintha szegény lenne a keverék. Az indítás hogyan megy? Könnyen vagy nehezen indul, kell-e szívató? Nekem a közepestől dúsabb talán egy picivel az arány, mert nyáron szívató nélkül indítom félgázzal. Általában elsőre vagy másodikra be is indul. A gyertyámmal nem vagyok megelégedve, gyengének látom a szikráját, ha az jó lenne elsőre el tudna indulni. Vettem nemrég éppen ezért két féle új gyertyát is, de az új gyertyával nem lett jobb. Az NGK még csak-csak, de a Brisk N14 még nem is szikrázik. Tehát az új gyetya sem garancia semmire sajnos.
|
Sziasztok.
Valaki leirná pár mondatban hogy s51 nél hogy kell a rugótányért kicserélni?
Tehát az érdekelne hogy a bordázott agy részről hogy kell levenni illetve az újat feltenni.
Esetleg ha valaki videót tudna róla mutatni azt nagyon megköszönném!!!
Szép napot:Laci.
|
Ormossy,
köszönöm a választ. Új megszakítót tettem bele, ez persze nem garancia semmire, ismervén az utángyártottak minőségét, de a régivel is ugyanazt produkálta, mint az újjal. Legjobb tudásom szerint beállítottam a megszakítóhézagot meg az előgyújtást is, aztán mivel nem működött tökéletesen, állítgattam rajtuk erre-arra - rosszabb lett, de jobb nem. Ezek alapján beállítottam a legjobbra és utána nem sokat kísérleteztem vele - a hibajelenség alapján inkább karbulálási gondnak tűnik. Vagy, persze, tömítetlenség, de ezt is kizárnám: tömítőpasztával, dupla papír tömítéseket használva sem lett jobb. A karburátort lecseréltem, vadonat új van rajta de ezzel is ugyanúgy muzsikál, mint a régivel. Az új porlasztóban a fúvókák az előírt méretűek. A régi karburátorban cserélgettem a fúvókákat, kisebbre és (főleg) nagyobbra, de nem lett jobb. A tűt is tettem fentebb, lentebb, a tipikus változások előjönnek (gyorsabb/lassabb felpörgési idő, stb), de az alapjáratot nem szereti tartani. Meg a hangja sem tetszik: nem pattog, hanem inkább morog.
A gyújtásnál egyébként kondit cseréltem, mert a réginek elfordult a közepe, de ez nem hozott semmi változást. Gyújtótekercset másik használtra, meg kábelt, pipát, gyertyát is cseréltem, de nem történt jelentős változás.
Utoljára egy Babettával szívtam ennyit, mert repedt volt a hengerfej és falsot szívott - a hengerfejre nem gyanakodtam, míg egyszcsak ketté nem tört.
|
vermestibi,
"A gyújtás részeit is cserélgettem..."
És be is lett állítva rendesen az előgyújtás és a hézag? A megszakító pofái rendben vannak?
A porlaszót szerintem teljesen ki kellene takarítani, ellenőrizni a fúvókák méretét, és beállítani a súbertűt. A porlasztó és a közdarab talpát, ahol a hengerhez csatlakozik, síkra kellene csiszolni, és új tömítést tenni alá.
De biztosan van, amit kihagytam.
|
Üdv!
Segítségetek szeretném kérni, mert nem boldogulok a Starommal. Majdnem, de mégsem.
Tizenhét évet állt a gép, pár hónapja elkezdtem felújítani. Egy karburátor tisztítás után beindult, de csak szivatóval ment, viszonylag jól tartotta az alapjáratot (szivatóval, anélkül leállt). Szét kellett húzni a blokkot, mert a berúgókar rugóját nem feszítették elő az előző széthúzáskor - berúgás után felgumipókozták és úgy használták.
A főtengely menthetetlen volt, kapott újat, DDR-t, meg persze új csapágyakat, szimeringeket, tömítéseket. Összerakva nem nagyon tudtam beállítani az alapjáratot. Olyan volt, mintha falsot szívott volna. Szétszedtem újra, gondosabban összeraktam, (megint új főtengely szimering) nem sokkal lett jobb. Gyanakodtam a karburátorra is, hátha a 17 éves retket nem tudtam minden rejtett járatból kitakarítani. Kapott újat. A gyújtás részeit is cserélgettem. A kipufogó is új. Annyit alakult a helyzet, hogy már van valami alapjárat (nem szép pattogós a hangja), de nem megbízható. Ha nagy fordulatról engedem le a gázt, nem áll be az alapjárat, kell neki egy-két kisebb gázfröccs.
Nem fúrattam a hengert, mert nem tűnt nagyon kopottnak, de most már ez is gyanús. Okozhat ez ilyesmit?
Ezt a jelenséget, mármint a magas fordulatról leeresztve eltűnő alapjárat, más motoroknál is tapasztaltam, azt gondoltam eddig, egyes karburátorok egyszerűen ilyenek (pl. k35b). De a Simsonnál ennek nem így kéne működnie.
Tudnátok segíteni? Köszönöm.
|
csuti,
Volt eszembe, hogy megemlítsem a gyertyakábel és a gyújtótekercs csatlakozásának hibáját, de valahogy mégi lemaradt...
Pedig ez egy nagyon sarkallatos pont, mert tapasztalatom szerint általában ezt kifelejtik a hibakeresésnél. Sok gépen már "gányolva" van, mert nem fordítanak rá megfelelő gondot.
Szépen meg kell csinálni úgy, ahogyan a Zsoel írta le, és soha többé nem lesz gond vele, amíg újra meg nem bontod.
|
csuti
Akkor már utólag taknyolgatták. Eredetileg úgy néz ki a gyújtóvezeték blokköntvényen való átvezetése, hogy a gyújtótekercsből (trafó) jövő szekunder vezetékvég kivezetését és a tényleges gyújtókábelt egy fémbilincs fogja össze
majd erre jön rá a vastag bakelit szigetelőtest, oly módon, hogy a bilincsderékszögben meghajlított, lyukkal rendelkező füle ráfeküdjön a szigetelőtest belső peremén lévő, középen csappal rendelkező kis bemetszésére. A vezetékre kívülről ráhúzzuk a gumigyűrűt, a fém nyomólapot, és a műanyag hollandi anyát, mely utóbbi meghúzása a vezetéket szorosan rögzíti, így az nem tud elmozdulni a szigetelőtestben.
|
Sziasztok,
Nagyon köszönöm a hozzászólásokat, mindegyik kommentért hálás vagyok. Azt hiszem veszek 1 használt eredetit, de hordom majd magammal a vacak Távol-Keletit. Aztán majd veszek egy új gyárit, ha nem válik be.
Egyébként kíváncsiságból megbontottam a régit, azt látom, hogy a tekercs és a kivezetés közt van egy toldás és mintha itt lenne kontakt hiba, természetesen a szalag darabokban foszlott le.
Üdv,
csuti
|
Az MZA feliratú darab jellemzően nem hamisítvány.
Inkább azok az alkatrészek , amelyekre pofátlanul ráírják, hogy "AKA Electric", meg "DDR Pirna 8815.2 78/IV." Süt róluk, hogy a tajvaniak elkaptak egy gyári darabot, és mindenestül lemásolták, a feliratokat is beleértve. De még egyszer mondom, alkatrésze válogatja, hogy miből lehet (szabad) utángyártottat is beépíteni, és miből célszerű az eredetihez ragaszkodni (amíg van).
|
Zsoel,
Nekem nagyon rossz tapasztalataim vannak az új alkatrészekkel, ha csak lehet, a régit mentem meg és használom. Hirdetési oldalakon szoktam öket "összevadászni"
Gyakori az új alkatrészek között is a hamisítvány, hiába van ráírva, hogy DDR meg MZA, már azokat is hamisítják. Nagyon meg kell nézni, hogy hol vásárol az emberfia.
|
Ormossy
Akkor te vagy a szerencsés kivétel, de ne kiabáld el. Én is a gyári alkatrészeket preferálom, hacsak lehet, de szembe kell nézni azzal, hogy vannak olyan típusú holmik, amelyeknek gyakorlatilag mindegy, hogy új gyártásúak-e vagy 50 évesek (például egy gyári új lánckerék), mások viszont még a legszakszerűbb tárolás esetén is elöregszenek. 1971-es gyártású gumiabroncsot például már biztosan nem szerelne senki az 1971-es Starjára, hiába eredeti Pneumant, hacsak nem vitrinben való tárolásra készíti, de közúti közlekedésre már nem alkalmas.
|
Én csak 40-50 éves régi, eredeti gyújtást használok, semmi bajom vele, pedig hosszabb túrákon is járok, napi 3-400 km. pl. Szlovákia, Balaton, Bükk, de megmásztam vele a Kékest is. Az elmúlt 4 évben kb. 20.000 km-t mentem, az alkatrészekkel soha nem volt baj csak az első időkben, amikor magát simson-szerelőnek valló kontár új tekercset tett bele.
|
csuti
Az eredeti tekerccsel már nem sokra mész. Egy ilyen több évtizedes alkatrész már akkor is lutri, ha sosem volt beépítve, ugyanis a tekercshuzalon lévő zománcszigetelés, a köpperszalag, a lakk mind elöregszik, és esetleg az első üzembe helyezéskor túlhevül az egész miskulancia, és menetzárlatossá válik. Időzített bomba. Ilyet jobb nem beszerelni.
Célszerű inkább az MZA, a Simson alkatrész-utánpótlási részlege jogutódjának a gyártmányát megvenni; ez jó minőségű anyagokból, német üzemben és technológiával, az eredeti gyártási dokumentáció alapján készül újonnan. Ennek megfelelően persze az ára is húzósabb, 2-3-szor többe kerül az indiai, tajvani kacatnál, de hát valamit valamiért.
http://motoroswebaruhaz.hu/spd/493016/SIMSON-493016-tekercs-gyujto-S50-210875-Nemet-Mino
|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
| |