|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
22x35x7. pont így nézett ki. ( ez egy netes kép nem az enyém )
|
Zsoel
A főtengelyt hűtöttem csupán. A csapágyfészkeket melegítettem természetesen. Én sem a külső kis szimeringről beszéltem aminek a házát 3 csavar rögzíti. A belső főtengely szimeringekről. Kicsi méretűek de nem öntvény gyűrű volt rajtuk hanem ugyanolyan profil de vékony lemezből készitett.Lehet ez valami utángyártott cucc régimódinak csinálva.
|
starex
Szia!
Az koprodukció volt: a dugattyút egy dugattyúkészítő céggel készítettem el (ugyanolyan méretekkel mint a gyári, csak megnövelt átmérővel), a fúrást-hónolást apukám munkahelyén csinálták meg, a reszelést, vagyis a "négy felömlősítést" pedig egy Gombkötő Attila nevű srác végezte. (A simson.hu fórumán megtalálod.)
Én teljesen elégedett vagyok vele különben: kicsit nyomatékosabb lett a motor, és talán picit jobban húz alulról. De már sajnos vagy 3 éve nem mentem vele, nincs már időm motorozni. Másoknak javítom a motorokat, a sajátjaimmal meg nem tudok foglalkozni.
|
TopJoe
Nincs mit.
Alighanem eleve tartalékalkatrésznek készült motortömbről van szó, mert azokba nem ütöttek motorszámot. Ritka madár. Motorblokkot, hacsak csúnyán meg nem sérül valamitől, nem szokás csak úgy cserélgetni, ezért aztán ilyen tartalékalkatrészt sem készítettek sokat. A legtöbbet összeszerelték, beépítették, és azokba természetesen került motorszám.
Pár megjegyzés.
Nem a lemezházas külső kis szimeringekről beszéltem, a lendkerékmágnes-alaplap és a lánckerék alatt, azok a kezdetek kezdete óta olyanok, amilyenek az S50 típusú motorok gyártásának befejezéséig voltak. Kezdetben, talán 1966-ig vagy 1967-ig, a belső főtengelyszimeringek is kisebb méretűek voltak, tehát nem a később szokásos 22×47×8 mm-es, hanem csak az első és utolsó méret stimmelt, a külső átmérő nem. A pontos méretét nem tudom, de az a lényeg, hogy egy olyan öntvénybetétbe sajtolták, amelynek a külső átmérője volt 47 mm-es, és ezt illesztették a csapágyházba. Nem tudom, hogy ennek mi volt az értelme. Lehet, hogy akkor még nem gyártottak ilyen méretű szimeringet. Passz.
A Simson csapágyai játékkal vannak a fészkükbe illesztve, vagyis a lyuk pár század milliméterrel nagyobb a csapnál. Csapágyszerelésnél ezért elég az öntvényt felmelegíteni, a csapágyat nem célszerű lehűteni, mert a két felület érintkezésekor deformációk, mikrorepedések keletkezhetnek az anyagban a hirtelen hőmérséklet-változáskor, ami később töréshez vagy a csapágy idő előtti tönkremeneteléhez vezethet. Ezt a szerelési módszert csak fedésnél, zsugorkötés alkalmazásakor szabad használni, és nagy elővigyázatossággal kell végezni a fentiek miatt.
|
starex !
Van egy garnitúra 60/4 ejp féle henger szettem is és most amit feltettem az egy 60/2. Mindkettő eredeti régi NDK henger-hengerfej, megfelelő dugattyúval. Nézz körül a simson keletimotor webáruházban, 14-20 ezer Ft között kapni komplett NDK fúrt 60-as szetteket dugattyústól. ( rakom vissza a 60/4-et mert ég és föld erőben a kettő. Nem fordulatra kértem,hanem nyomatékra ,a készitő 6-7 Le-re mondta a teljesitményét. Nem járok gyorsan kb. 50 a tempóm a starral de sok az emelkedő amerre járok. Nagyon megy a dombokon a 60/4-es.
|
Top Joe
Látom nálad is volt egy kis fejlesztés henger ügyben. A kérdésem az lenne, hogy ez miféle henger? Lengyel, vagy a németnek mondott keleti(talán Tajwani?)?
|
Zsoel
Látom, most épp felújítási témákról van szó. Lenne egy kérdésem nekem is ebben a témakörben. Egyik barátom fel szeretné újítani az S51-esét, amit korábban túl sokáig reszelt. A sima 60 ccm-re fúrt henger talpából elvettek(meg még ki tudja mi lett megváltoztatva), majd az így megerősített Simson rövid úton ,,kifeküdt". Még működik, de nincs már jó erőben. A motor pár évre félre lett rakva, szerencsére kezd benőni a feje lágya a tulajdonosának, és engem kérdezett, hogy maradandó károsodást nem okozó tuningú hengert honnan érdemes szerezni, nagyon gyorsan nem akar már menni, de 60-as utazó jó lenne. A bolti hengerben nem bízik. Én ajánlottam neki, hogy egy jó állapotú gyári hengert csináltasson meg olyan karakterisztikájúvá, amilyet szeretne, bár én nem ismerek senkit, aki ilyennel foglalkozik. Neked viszont van egy jól sikerült 60-as hengerű Starod, arról referálhatnál nekem az eddig megtett kilométerek alapján, és ha elégedett vagy a készítőjének a címét is elkérném. De lehet roosszuul emlékszem, és az egy sima bolti henger?
Régen nem találkoztam az ominózus Simsonnal, de mivel sokat nem sikerült vele menni, talán megúszta maradandó károsodások nélkül, úgyhogy én elsőre csak henger-dugattyú cserére buzdítanám a barátomat. Ha nagyon rossz, akkor lehet széthúzni, és csapágyat cserélni meg főtengelyt felújíttatni, de reméljük a legjobbakat.
|
Szia Zsoel ! Kösz a fotót, és a tájékoztatást. Minden rendben, ( volt egy klassz ddr video a neten, szépen lassan rakják össze a blokkot, ez is nagy segitség volt ). Én rendes széthúzóval vettem szét, van 50-es és 51-es tipushoz is a szerszámaim között. Összerakásnál melegités, főtengely lefagyasztás. Szépen összement minden. A kis főtengely szimering nekem nem öntvény volt hanem lemez gyűrű. A blokk feleken semmi sérülés,feszitési nyom nem volt,teljesen sima. Szerintem új blokkfelek mert ahol a számnak kellene lenni ott egy kb 1,5x3 cm-es kiemelkedő üres felület van,számok nélkül. Blokk feleken vannak számok, összetartoznak.Nem kicsiszolt, ez ilyen. Valaki erre a blokkra sok pénzt költhetett, még a gumi szilent is új volt benne és a belső alkatrészek is szinte használatlannak tűntek. Full tiszta volt belül, még a léptetővillán is alig látszott használati nyom. A váltója egyszerűen patent. Azt viszont nem értem miért raktak bele egy agyonhasznált főtengelyt ? Egy kis csodálkozás volt részemről, egyszer csak találtam az asztalon egy kb. 4-5 mm átmérójű acél golyót. De hamar rájöttem, hogy ahhoz a bordás váltó alkatrészhez kell a léptető villába. Rugó is megvan. Télen vettem a keleti motoralkatrészesektől egy akciós 60-ra fúrt ddr henger-dugó-hengerfej kombót, most azt tettem fel. Tegnap kipróbáltam, finoman mentem az esti "hűvosben" 10 km-t ill. ma dolgozni is a starral jöttem. Tiszta új hang. Új főtengely ( sonkákban nincsenek lyukak, tömör ) csapágyak, henger. Szinte új motor. Újból járathatom. Előbb kellett volna ezt meglépni. No és egy kis negatívum : 3 napja leesett menet közben a bal karbu takaró lemezem,köszönhetően a silány minőségű műanyag hollandernek és annak, hogy nem néztem rá. Egy teherautó átment rajta. Olyan lapos lett, mint ahogy Hans 1975-ben kivágta egy tábla lemezből. Újra hajtogattam, javitgattam de kell másikat szereznem. Ez van.
|
Máté
Ez így biztosan nem jó. 70-es főfúvóka iszonyatosan nagy, még az SR4-II-höz is.
Ha szakszerűen, melléklevegő-beszívás lehetősége nélkül van összerakva a rendszer. tehát megfelelően tömített a forgattyúház, a szívócsonk, a közdarab, szívászajtompító edény (gyárilag a bal oldali félrész és a jobb oldali félrész között, valamint a jobb oldali félrész és a légszűrőfedél között is van tömítés, nem véletlenül!), helyén van a légszűrő, és egyéb szempontból (pl. benzinszint, tolattyúkopottság, tűsfúvóka kopottsága, kúpostű) rendben van a porlasztó, akkor az 50-es fúvókának elégnek kell lennie, ez a gyári méret, és a kifogástalan Star vígan muzsikál is vele. Ha a te motorod majdnem másfélszer ekkorát igényel, akkor ott valami nagyobb gebasz van. Vagy rengeteg felesleges levegő kerül valahonnét a rendszerbe, vagy az üresjárati fúvóka keresztmetszete van lecsökkenve (ugyanis ez a fúvóka nemcsak üresjáratban, de a közepes fordulatszám-tartományban is belejátszik a keverékképzésbe), vagy a kúpostű nem megfelelő (különböző hosszúságú és kúposságú típusok vannak). Lehet, hogy így is megy a motorod, de egy csomó benzint megzabáltatsz vele feleslegesen, anélkül, hogy fel tudná dolgozni.
A magyar gyártmányú úszóháztömítések egyébként felejtősek, se a gumiból, se a parafalemezből készültet nem érdemes megvenni, mert kidagad a benzintől. Újabban lehet kapni egy kemény, fekete tömítőlemezből készült német gyártmányt, az jó, nem deformálódik.
Képet ide csak közvetetten lehet feltölteni.
Fel kell tenni a megosztani kívánt képet egy képfeltöltő oldalra, aztán a közvetlen linket kimásolni, rákattintani a szövegszerkesztő ablak fejlécében a "Kép" ikonra, a hivatkozás sorába betenni a címet, a szélességet 300-ra állítani (különben szétcsúszik az oldal), majd leokézni. Sajnos kicsit komplikált, de másként nem megy, az oldalra való közvetlen feltöltés nem lehetséges. Úgy látszik, a G-Portál egy kicsit megragadt a múltban.
|
Zsoel
pereggyes,azaz SR4-2/1,N1-6 karbival.Időközben megoldottam a problémát,ma picit a csomagtartóval foglalkoztam.Ha rájövök hogyan lehet képet beszúrni ide akkor megmutatnám a remekművet,pofás kis jószág lett :)
Már mintegy 60 km bele lett hajtva,csodálatosan suhan az országúton,50-es utazóval kimegy a világból is.Megmértük,66 km/h csúcsebességet lehet vele elérni sík úton,tele tankkal,ami azért gyári alapméretes hengertől 20 ezer km után egyáltalán nem rossz :D
Egyébként az enyémben is ilyen öntvényházas szimeringek voltak,meg is vannak a fémkarikák,de már új szimeringek vannak benne,amik illeszkednek a helyükre öntvény nélkül is
|
Köszönöm a segítségeteket!
|
TopJoe
Szia!
Azok a gyűrűs szimeringházak alighanem gyáriak lehetnek, mert az első 1-2 évjáratban valóban ilyen megoldásúak voltak a főtengelyszimeringek, de még én sem láttam soha, csak képen. Ha gyáriak azok a gyűrűk, akkor öntvények kell hogy legyenek, ebben az esetben pedig van bennük valamilyen cikkszám vagy gyári jelzés. (Két egymásba fonódó háromszög.)
A blokkfeleket (és a fedelet) mindenképpen tömítőpaszta+tömítés kombinációval célszerű összeszerelni. Ennyi idős (általában összevissza szerelgetett, megsértett) alkatrészek már nem simulnak úgy össze, mint új korukban.
Semmi trükk nincs. A rugó egyik fülét a blokkfélben lévő furatba, a másikat a fogasív furatába kell akasztani (a késői kivitelekben már csak egy furat van), majd fél fordulattal kell előfeszíteni, és az ütközőcsappal megtámasztani. Ha nincs gyakorlatod a szerelésben, esetleg kívülről rácsíptethetsz a tengelyre egy összezárt karosszériafogót, hogy szerelés közben szét ne ugorjon a berúgószerkezet. És ügyelj a fogasív mindkét oldalán a két kis furattal ellátott távtartó alátétre!
|
Rájöttem, 6V - os akku. ( olyan is van riaszto akkuban) |
Ormossy Úr! :) En 12V 4.5 Ah-s riaszto akkut hasznalok, allitva, fektetve is befér. Tobb motorban is hasznaltam, kicsiben, nagyban. Tökéletes es olcso.
|
Van valakinek ötlete, hogy hol lehetne venni 6 V 4,5 Ah akksit ami befér a Starba?
|
Üdv Zsoel ! Beszéltünk egy éve kb. egy blokkomról ami nagyon gyenge volt még frissen fúrt hengerrel is. No ma széthúztam és volt meglepetés.A szimeringek jó irányban voltak behelyezve de nem a megszokorr változat volt. Ezek 2 ajkú barna szinűek voltak, kis méretűek és külön külső fém persely volt rajtuk, hogy meg legyen a méret a házban. Ezek valami régifajta dolgok v kókányolás ? Az összes fogaskerék,kapcsolómű szinte újnak tűnik, csapágyak mind koyo márkájúak. Ami hiba: főtengely alul nagyon kopott, oldalirányba le-fel kotyog a hajtórúd, szokásos módon ha lógatva megütöm,csilingel. tehát most főtengely vadászat. Ami a gyengeséget okozhatta, az az, hogy tömités nélkül rakták össze a blokkfeleket, csak szilikonos ragasztót találtam rajtuk de a blokkon olajfolyás nyomok voltak,tehát volt tömitetlenségi probléma. A berúgótengely visszahelyezésénél van valami trükk ? értem ez alatt, hogy a fogaskerék ív hogyan álljon ill. a rugót kell-e előfeszíteni ?
|
Máté
Nincs mit.
Milyen Star ez? SR 4-II-es, 1968 előtti, gumi légszűrőházas, BVF 16 N1-1 porlasztóval, vagy SR4-2/1-es, 1968 utáni, műanyag légszűrőházas, BVF 16N1-6-tal?
|
Zsoel
Köszi,működik :D
Ma megvolt az első nagyobb,25 km-es kanyar a Starral.Hát még szokni kell a motort,de nagyon élvezetes kis jószág.Viszont akadt néminemű probléma:melegen kicsit belustul,nem húz annyira,valamint nehezen akar indulni,alapjárata pedig nincs,lefullad (ez utóbbi kettő összefügg,maxigázon azonnal indul,viszont nem tartja az alapjáratot,rángatni kell a gázt).Észrevettem azt is,hogy a henger és a hengerfej között a baloldali alsó (blokk felőli) csavarnál minimálisat kifúj,olajos lett a karbitakaró lemez,valamint a karburátorcsésze tömítése is fos,valamennyire szivárog ott a benzin (kb 2 órát tekeregtünk,megálltunk-mentünk-megálltunk,és éppen csak észrevehető a blokkon a benzin).Holnap cserélem a hengertőcsavarokat ( azthiszem talán pont ahol kifúj,az alapból szar,2 anyával van rátekerve),készítek valami vékonyabb hengerfejtömítést és a karbi tömítéseit is lecserélem.Okozhatják ezt a motorhőmérséklettel párhuzamosan felszívódó alapjáratproblémát a fenti dolgok,vagy másfelé keresgéljek? A szimeringek újak benne,30 km-et és kb 5 órát ketyegett eddig a blokk,főfúvóka 70-es (ebből lehet nem ártana 67-es),súbertű az most így passz hogy hanyadik rovátkában van.
|
Jó, hát csak egy ötlet volt... Nem ismerem személyesen a műhelyt, de nekem tavaly, amikor egy Puchhoz sehogy nem bírtam új hajtórúdkészletet találni egész Magyarországon, nagyon szépen megjavították ott az eredeti főtengelyt, viszonylag olcsón.
|
[Későbbi] [5264-5245] [5244-5225] [5224-5205] [5204-5185] [5184-5165] [5164-5145] [5144-5125] [5124-5105] [5104-5085] [5084-5065] [5064-5045] [5044-5025] [5024-5005] [5004-4985] [4984-4965] [4964-4945] [4944-4925] [4924-4905] [4904-4885] [4884-4865] [4864-4845] [4844-4825] [4824-4805] [4804-4785] [4784-4765] [4764-4745] [4744-4725] [4724-4705] [4704-4685] [4684-4665] [4664-4645] [4644-4625] [4624-4605] [4604-4585] [4584-4565] [4564-4545] [4544-4525] [4524-4505] [4504-4485] [4484-4465] [4464-4445] [4444-4425] [4424-4405] [4404-4385] [4384-4365] [4364-4345] [4344-4325] [4324-4305] [Korábbi]
| |