|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
TopJoe
Ez nekem új. Hogy a lendkerékben elhelyezett mágnesszegmensek ereje különbözik, erről most hallok életemben először. Én mindig azt hittem, hogy teljesen egyformák (már persze az északi-déli polaritást leszámítva). Nem beszélve arról, hogy ezek a mágnesszegmensek idővel gyengülnek, és nem biztos, hogy mindig ugyanannak a szegmenspárnak az ereje marad a legnagyobb különbségű. Na és mi van, ha újradelejezik a lendkereket?
Nem vonom kétségbe Szabolcs hozzáértését; ha azt mondja, hogy működik így a gyújtás, akkor biztosan úgy is van. Csak hát ez valahogy mégsem olyan egzakt dolog, mint egy átlagos robogónál, ahol a lendkerék palástján ott van az a ráhegesztett kis lemezke, amely pontosan a dugattyú felső holtpontja előtt ér a szilárdan az öntvényhez csavarozott jeladótekercs vasmagjához.
Azért látszik a különbség, ugye? A felénk eső részen ott a kis lemezcsík, baloldalt meg a fekete impulzustekercs, alaplemezén a két csavarlyukkal.
|
Lfox
A műsort köszi; én már megnéztem, mert hétfőn véletlenül találkoztam egy simsonos ügyfelemmel, aki ajánlotta nekem, de biztos másokat is érdekel.
|
Lfox
Először is hadd tisztázzak valamit, mert ezt sokan összekeverik: a kilométerórát működtető huzal nem bovden, hanem spirál, tisztességes nevén hajlékony tengely.
A bovden (azaz tokos huzal) egyirányban, nagy menetemelkedéssel összesodort elemi rugóacélszálak nyalábja, amely egy rugóacélszalagból kis menetemelkedésel feltekert, oldalirányba hajlékony, de hosszirányba alig összenyomható, külső védőbevonattal ellátott tokban (esetleg a tokon belül még egy önkenő anyagból készített hüvelyben is) helyezkedik el. A működés helyén a tok két vége szilárd támaszon nyugszik, ilyen módon a sodronyhuzal (megfelelő végekkel ellátva) húzóerő átvitelére alkalmas.
Ezzel szemben a spirál, azaz a hajlékony tengely rugóacél elemi szálakból, igen kis menetemelkedéssel, több (3-4) rétegben egymás fölé, rétegenként ellenkező irányban feltekercselt menetből áll össze, és feladata nem húzóerő, hanem (megfelelő tengelyvégekkel) forgatónyomaték átvitele. Olyan helyen használják, ahol a kiinduló forgó mozgás és a megforgatandó alkatrész viszonylag nagy távolságra van egymástól, tengelyeik középvonala erősen kitér, nagy szöget zár be, az átviendő forgatónyomaték és kerületi sebesség pedig többnyire nem túl nagy. A különleges tekercselési módnak köszönhetően a tengely minden irányba hajlik, de a forgó mozgás stabil átvitelére - persze, megfelelő kenés mellett - több kanyar (szögtörés) beiktatása mellett is képes.
Ami a kérdésedet illeti, a kilométeróra a mágnesesség keltette örvényáram révén működik. A spirálvég egy olyan tengelyt forgat meg, amelynek felső részére egy felmágnesezett fémkorong van ráerősítve. A mágneskorongra egy könnyűfém harang borul, oly módon, hogy azzal semmilyen ponton nem érintkezik, de a köztük lévő légrés aránylag kicsi, és a harang úgy van csapágyazva, hogy a mágnestől függetlenül szabadon elforoghat, tengelyének felső részére pedig a mutató van rárögzítve. Hogy a mutató visszatérjen a kiindulási helyzetbe, a tengelyhez egy nagyon finom anyagból készített hajszálórarugó csatlakozik.
Amikor a jármű halad, tehát az első lánckerék tengelye forog, a kilométeróra-meghajtás és a spirál révén a mágneskorong forogni kezd; értelemszerűen minél gyorsabban halad a motorkerékpár, annál nagyobb a forgás kerületi sebessége. Ez úgynevezett örvényáramot hoz létre, amelynek erőssége a forgás kerületi sebességével egyenesen arányos. Konyhanyelven: minél gyorsabban forog a tengely, annál erősebben akarja az örvényáram magával ragadni a harangot, és ez egy idő után legyőzi az órarugó erejét, tehát kimozdul a mutató. A kilométeróra-meghajtás úgy van áttételezve, illetve a számlap skálázása úgy van kialakítva, hogy a mutató kitérése által jelölt számérték megfeleljen a jármű haladási sebességének (illetve egy kicsit csal fölfelé, de az szándékos).
Vázlatos keresztmetszet:
A problémád valószínűsíthetően a fentiekből fakad. Meggyengült a mágneskorong ereje (az idő múlásával arányosan minden felmágnesezett fém mágneses mezeje veszít az erejéből, és itt kb. 50 éves alkatrészekről beszélünk), emiatt a rugóerővel szemben már nem képes kellő mértékben kimozdítani a harangot. Mechanikai eredetű akadást nehezen tudok elképzelni, ezek az órák szerkezetileg nem szoktak megsérülni évtizedek alatt sem. Hacsak nem arról van szó, hogy a mutató véletlenül átkerült valahogy a 0-nál lévő kis ütközőcsap innenső oldalára, és az nem engedi fölfelé, de azt hiszem, annyira kezdő azért csak nem vagy, hogy ezt ne vennéd észre.
Sajnos ez a mágneses dolog nem javítható baj, ilyen esetben csak a csere jöhet szóba. Azt nem ajánlom, hogy megpróbáld szétszedni a kilométerórát. Ugyan lehetséges, azonban a peremgyűrűt fel kell feszegetni hozzá, és nemcsak azt könnyű eltörni ilyenkor (leheletvékony anyagból van), de az óraüveget is. A belső szerkezete sem szedhető szét roncsolásmentesen, azonkívül jó eséllyel úgysem tudnál mit kezdeni vele a tisztogatáson kívül.
|
Lfox.
Talán még valami...:
A bovden-külső meg van nyúlva, és amikor lent becsavarod a helyére, fent nem ér bele az órába. (Míg, ha a fúróval hajtod meg, önkéntelenül is felfelé tolod.)
Passz, több ötletem nincs.
|
Ormossy
Igen, tökéletesen összeérnek és működik a hajtás,ezért is nem értem.
|
Lfox,
A kis lánckeréknél kap a km. óra meghajtó tengely rendesen hajtást? A két kis lemez összeér?
|
Zsoel
Irtam egy levelet a gyújtás működésével kapcsolatban és ezt a választ kaptam :
A gerjesztő tekercs egyben a jeladó is! A leg határozottabb észak-dél váltású mágnes pár a lendkeréken a jel.
Üdvözlettel: Müller Szabolcs
Szerinted működhet ? |
Zsoel
Köszi a világítással kapcsolatos segítséget.
Most a kilóméterórával kapcsolatban szeretnék kérdezni.Az óra maga működik bár eleinte szorult,gondolom a sok éves állás miatt,de megolajoztam a tengelynél és utána már könnyen mozgott .A meghajtása is működik és úgy tűnik hogy nem is kopott,szerintem nincs vele probléma. Összeszerelés után viszont mégsem működött az óra.Kicsavartam a meghajtórészből a bovdent,és befogtam fúrógépbe a bovden végét hogy letudjam valahogy tesztelni.Itt jön egy eléggé furcsa probléma,nem tudttam hogy sírjak vagy röhögjek hirtelen.Normál hajtás irányba nem mozdult az óra mutatója,ellenkező irányba megforgatva viszont "tökéletesen mért". Ettől függetlenül,újra visszakötve a bovdent,a kereket előre és hátra is megforgatva szintén nem mozdult az óra mutatója.A meghajtó részt többször is ellenőriztem és normálisan működik,legalábbis látszólag.A bovden vége is jól illeszkedik a négyszög alakú kialakításba.Mi lehet a probléma?
|
TopJoe
Ezt nem tudom. A váltóáramú kondenzátorkisütéses gyújtáshoz is szükség van egy áramtekercsre (ez táplálja feszültséggel a gyújtórendszert, vagyis olyan, mint a hagyományos trafós Simson-gyújtásnál az alaplapi primer tekercs), meg egy jeladó, avagy impulzustekercsre, amely a megszakítót helyettesíti: a felső holtpont közelében ad jelet a CDI-doboznak, attólé sül ki a kondenzátor, és akkor ugrik át a szikra a gyertyakörömnél. Úgyhogy számomra sem világos, hogyan működik ez a berendezés, Szabolcs kell megkérdezni erről.
|
Zsoel
Milyen lehet a Müller féle simson gyújtás ? Fotón ki lett szedve a megszakító. Mi adja a jelet ? |
starex
Mindenféle elektronikus cuccot készít, nem csak járművillamossághoz. Nem reklámozni akarom őt, de mivel én is sokat szívtam irányjelzőrelé-problémákkal, amíg rá nem találtam az elektronikus reléjére, szeretnék mindenki mást megkímélni attól, hogy az eredeti elektromechanikus vacakokkal küszködjön. (Kivéve persze, ha restaurálásra törekszik.)
|
Zsoel
Akkor ezt az elektromos hibát valóban elírtam, de mentségemre legyen szólva, hogy a köznyelv általában nem ragaszkodik a pontossághoz a fogalmak terén. Mindenesetre ebből okulva a jövőben jobban figyelek rá.
Müller Szabolcs nevével már többször találkoztam elektronikus gyújtásokkal kapcsolatban, de hogy indexreléket is gyárt ez meg sem fordult a fejemben, köszönöm az infót! Írok neki.
|
starex
Többször leírtam már itt: az elektromosság meg az elektronika nem ugyanaz! A Simson Staron - meg úgy általában az S51 B2-4 Electronic típust megelőző Simsonokon - nincs semmiféle "elektronika". A villamos hálózata gyárilag holt egyszerű vasmagos tekercsekből, rézvezetékekből, kapcsolókból, izzókból áll össze. (Egyedül a kondenzátornak meg a töltőberendezésben lévő egyenirányító diódának van úgy-ahogy némi érintőleges köze az elektronikához, de ezek nincsenek integrált áramkörbe helyezve, nem alkotnak egyéb félvezetőkkel együtt összetett, magasabb rendű villamos rendszert, tehát nem lehet őket "elektronikusnak" nevezni.) A problémád szimplán elektromos, avagy villamos jellegű.
Kérdésedre a válasz: én a Müller Szabolcs-féle, valóban elektronikus relét ajánlom, amely a gyári palettáról bármilyen névleges feszültségű, bármekkora teljesítményű és számú irányjelzőlámpával ellátott Simsonhoz alkalmas, tehát ugyanúgy jó 6 V 1×18 W-hoz, mint 12 V 2×21 W-hoz, és ezen belül bármilyen kombinációhoz. Én már többször rendeltem ilyet, tényleg jó, megbízható cucc, sokkal jobb, mint a gyári relék, azonkívül nem kell rugalmas ágyazásba és függőlegesen elhelyezni, tehát akárhová fel lehet szerelni. Erről van szó:
http://mullerelectronics.hu/jarmuelektronika/me-0012.html
A rendelést e-mailben lehet leadni, a mullerelectronics@gmail.com címen.
|
PPisti
Tudom. Azért akkor is be lehet hajtogatni úgy, hogy jó legyen, és megfelelően üzemeljen, csak türelemjáték. Ami persze bosszantó, mert ahhoz azért mégiscsak túl drága alkatrész, hogy még utólag alakítgatnia kelljen az embernek, na meg a trehányság is dühítő, mert ugyanazzal az erővel, ahogy pontatlanra készítik, lehetne megfelelőre is csinálni, hogy csak be kelljen szerelni.
|
Simson star alkatrészek ülés zsanér stb 06309234521
|
Zsoel
Újra egy elektronikus problémával ,,zaklatnálak" Simson KR51/1-nél történt az, hogy a töltő és világító tekercsek 12 Voltosra lettek cserélve, így az akku és az izzók is. Indexrelének 6V 1X18W jelzésű lett beszerlve, mivel nem volt más(a 12 Voltosakhoz kettő izzó jár), ezzel viszont túl gyors az index. 6V és 12V feszültségű 18 W-os izzókkal ugyanúgy. Ha netán találkoztál már ilyen körülményekkel mi lenne a legjobb megoldás meglátásod szerint? Nagyobb Wattszámú izzó, bár ilyen nem biztos, hogy létezik ebben a méretben, vagy egy meghatározott ellenállás a relé elé? Vagy valami más ötlet?
|
Zsoel
Mintha valahol láttam volna 15d foglalattal is ilyen izzót.
Az úszó esetében pont az említett cégtől próbáltam beszerezni ilyet, de a képpel ellentétben nem ez a terémk érkezett, hanem az a fajta, ahol a felfüggesztési ponttól azonnal elkezd szélesedni a tartónyelv. Ezzel az a probléma, hogy a ma kapható BVF porlasztókba ez jó, legalábbis nekem lehetőségem volt kipróbálni egyben, tehat abba jó volt, viszont a régi 16N1-1-be nem jó, mert egyszerűen nem lehet beleszerelni, hiszen a szélesedő tartónyelvek miatt nem megy be a helyére. Ráadásul még ha nekiállna is az ember kireszelni a felesleget (ami nem kevés), tengelyirányban is olyan lógása van (nem méretpontos, ráadásul ez nem is korrigálható), hogy az úszók hozzá tudnak érni a főfúvóka tartójához.
|
PPisti
Feszültség szempontjából jó, csak sajnos Ba20d-s, a Star eredeti foglalata pedig Ba15d (ami azt jelenti, hogy a foglalat belső átmérője 15 mm-es, nem pedig 20). Tehát az izzó beszereléséhez a fényszórótükröt is ki kell cserélni foglalatostul, akkor meg már bármilyen Ba20d-s izzót be lehet tenni.
Ppisti
Volt már, hogy ilyet küldtek valamelyik webáruházból. Azt hiszem, a Mofaker volt.
Igazából bármelyik 16N1-16N3-hoz készült úszót be lehet szerelni, csak a vacak gyártási minőség (pontatlanság) miatt előfordul, hogy utólag reszelgetni kell, mert hát ugye Csang a tajvani gyári szalag mellett nemigen tudja, hogy mit gyárt és hova. Míg régen minden lényeges alkatrészt majdhogynem egy gyárban, de legalábbis az NDK-n belül állítottak elő, jó gyártásminőség-biztosítással, ma a Simson-javítási idők igen nagy hányadát teszi ki, hogy az ember egymáshoz alakítgatja a világ különböző részein igen nagy szórással készülő cuccokat...
|
Zsoel
Láttál már forgalomban ilyen úszót Magyarországon? A lényegi rész a tartónyelv kialakítása a forgási pont felől, ugyanis a 16N1-1-es porlaszóban ilyen úszó van, a mostani utángyártott úszók esetében nem ilyen a nyelv kialakítása és azok nem jók a nevezett porlasztóba. Mint látható az ára nem volna vészes, ha a szállítási költséget nem néznénk.
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |