|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
starex
Dehogy. Mások motorkerékpárjait javítom, hát az a munkám. A TS-em körül síri csend van és hullaszag. Amikor időm lett volna rá, pénzem nem volt, most pénzem már lenne, de időm nincs; ez van.
|
Zsoel
Semmi gond. Ha motoros témával foglalkoztál a napokban akkor már a saját TS-ed készül?
Köszi a válszat, és igen, ez a rugó és a csapágy felöli támasztéka nem volt a helyén. A kettő persely megvan. A blokk egyébként nincs rossz állapotban, ami az alkatrészeket illeti. A főtengely csapágyháza mondjuk szolídan pontozva van, de oldalanként kb csak 5 ponttal, ott majd ragasztok ha nagyon laza a furatban a csapágy. A racsni fogai elég jók, ha ott lesz a rugó, ami összenyomja a két fogaskereket nem fog tudni elfordulni egymáson.
|
starex
Bocs a késői válaszért, kicsit el voltam havazódva, az utóbbi napokban meg úgyis olyan nagy csönd volt a fórumon, elfelejtettem idenézni.
A hajtott (lánckerekes) tengelyen először is van egy sűrű fogú fogaskerék (a III. sebességfokozat hajtott fogaskereke), aztán egy ritkább fogú fogaskerék (ez a menesztő; a két fogaskerék racsnis oldalfogazással kapcsolódik össze), amely egy távtartó persely közbeiktatásával van a tengelyen. (Ennek is fontos szerepe van, nem engedi elmozdulni axiálisan a hajtott fogaskereket.) A menesztő fogaskeréken kívülről egy horony van, amelybe egy nyomórugó ül bele, a nyomórugót pedig egy alátét zárja le. Összeszerelt állapotban ez az alátét a távtartó persely és a golyóscsapágy gyűrűje közé szorul, ez biztosítja, hogy az indítószerkezet ne mozduljon el, a nyomórugónak pedig állandó előfeszítése legyen.
Így néz ki a dolog (a hajtott tengelyre itt rá van húzva még egy távtartó persely, de az már a lánckerékhez tartozik, a golyóscsapágyon kívülre kerül):
A berúgótengely itt nincs beszerelve, de az nyilván világos: a tengelyre jön a csavarrugó, mindkét oldalról van egy-egy lyukas távtartó alátét, és félfordulatnyi előfeszítés után az ütközőcsappal támasztod meg.
"Aztán beugrott, hogy a racsnihoz tartozó rugót nem találtam a blokkban"
Akinek annyi műszaki érzéke sincsen, hogy akár magától is kitalálja, hogy az a racsnis szerkezet nem fog működni, ha nincs, ami egymáshoz nyomja a fogakat, az inkább ne szereljen motort. Hasogasson fát vagy lapátoljon földet, ahhoz nem kell ész. (Nem rád célzok, hanem aki előzőleg rakta össze a motort.)
|
Aztán beugrott, hogy a racsnihoz tartozó rugót nem találtam a blokkban, ezért nem tudták máshogy, csak tolással indítani a motort. Van ott valami támasz is a rugónak, de megnézem a blokk rajzot, egyéb más megvan-e.
|
Zsoel
Hozzámkerült egy blokk, amit rendbe kéne tennem. A szétszerelés után lehet problémába ütköztem. Gondolom nem elég csak a berúgó fogaskereket cserélnem, ahogy az elődöm tette.
Vagy csak rendesen össze kéne rakni? Elmondás alapján tolásra indult nem rúgásra, de lehet csak valami hézagolót kihagytak ezért forgott el egymáson a két fogaskerék. Régen volt előttem szétszedve ilyen blokk, nem tudom mennyire kéne hegyesnek lenni a körmöknek. Ahogy néztem a boltok kínálatát nem is találni mindegyikből, csak hármas fogaskerék van eladó, de lehet csak felületes voltam. Szerinted hol keressem a hibát? Valamiért ezek nem értek össze.
|
Zsoel
Köszi szépen a részletes magyarázatot!
|
Lfox
Nem hülye.
A válasz: természetesen túldúsulhat, illetve túl is dúsul. A dolog megértéséhez nézzünk egy Simsonéhoz hasonló porlasztót keresztmetszetben. (Ez ugyan MZ-é, de a gyártó ugyanaz, és a berendezés felépítése is nagyon hasonló.)
A porlasztás elvi lényege az, hogy az úszóházba nyúló tűsfúvóka felül az úgynevezett keverőcsőbe torkollik, amelynek keresztmetszete a levegőszabályozó tolattyúval változtatható, de mindenképpen kisebb, mint a csatlakozókarima felőli vagy a légszűrő felőli oldalon. Ezért a dugattyú által beszívott levegő itt felgyorsul, és emiatt (a Daniel Bernoulli svájci fizikus által leírt, róla Bernoulli-egyenletnek elnevezett törvényszerűség alapján) a nyomása az álló, normál légköri nyomáson lévő levegőéhez képest lecsökken. Minthogy pedig a természetben minden az egyensúlyi állapot elérésére törekszik, a nyomáskiegyenlítődés érdekében az úszóházban lévő benzin felületére ható légköri nyomás "felnyomja" azt a tűfóvákán keresztül a lecsökkent nyomású térbe, ahol a légáram elragadja, és a benzin - a levegővel keveredve - apró cseppecskékre bomlik. Ahhoz, hogy a porlasztás a teljes üzemi fordulatszám-tartományban lehetőleg minél jobban megközelítse a kémiailag tökéletes keverési arányt, mely szerint 1 kg benzin teljes elégetéséhez elméletben 14,7 kg levegő szükséges, a Simson porlasztójánál külön üresjárati rendszert, illetve részterheléstűt (kúpostűt) alkalmaznak, mely utóbbinak kúpossága (a tűsfúvókát keresztmetszetét különböző magassági pozíciókban más és más arányban szabadon hagyva) segít abban, hogy a szóban forgó arányt tartani lehessen.
Na mármost: mindez csak akkor működik az elméleti elképzelésnek megfelelő helyességgel, ha a benzinszint az úszóházban megfelelő, ugyanis minél alacsonyabb a szint, annál kisebb a folyadékoszlop a tűsfúvókában, tehát annál nagyobb az emelési magasság és annál több energiát igényel ennek leküzdése, illetve minél magasabb a szint (folyadékoszlop), annál kisebb az emelési magasság és annál kevesebb energiára van szükség, hogy a tűfóvókat száját elérje a benzin. Vagyis ha túl magasan áll a benzin, akkor ugyanaz a légáram, amely helyes szintnél éppen a kellő mennyiségű benzint emelné föl, a kelleténél jóval több tüzelőanyagot fog "fölrántani". Úgy képzeld ezt el, mintha egy nagyon nagy üst pereménél állnál, amelynek a szájától két méterre van a folyadék, és neked pont egy kétméteres merítőd van, beljebb viszont nem tudsz hajolni, mert mondjuk valami perem akadályoz ebben. Akkor valamennyi folyadékot ki tudsz meríteni ugyan, de éppen csak elérve. Ha viszont egy méterrel magasabban áll a folyadék, akkor egyetlen könnyed mozdulattal is kényelmesen tele tudod tölteni a merítőt.
Csakhogy a motornak nem jó, ha a benzinszint túl magas, mert akkor a szóban forgó 1:14,7 arány elmászik 1:13, 1:12 irányába, és az már csak nagyon nehezen tud elégni. Ugyanúgy nem jó a túl alacsony sem, mert akkor sokkal nehezebben tudja "felhúzni" a légáram a benzint, amelynek így a kelleténél kevesebb lesz a mennyisége. Emiatt fontos, hogy a benzinszint helyesen legyen beállítva.
|
Zsoel
A karburátorral,pontosabban a benzin szinttel kapcsolatban lenne kérdésem.Több helyen is olvastam már az úszó és a benzinszint beállításáról,de engem az érdekelne hogy milyen hatással van a motorra,egy esetleges túl magas benzinszint a karburátotban.Az persze világos hogy pl. folyhat a karburátor egy rosszul záró tűszelepnél,de túldúsulhat ez miatt a keverék,és ha igen,hogyan? Bocs ha hülye a kérdés.
|
Zsoel
Hát igen,az ára kicsit vicces a járgánynak,tényleg múzeumban lenne a helye.Azért elképzeltem amikor Jürgen és a felesége elindultak vele rokon látogatóba.
Készítek majd képet a lengéscsillapítóról,bár így is fel lehet tenni a kipufogót,de azért nem az igazi.
|
Ritka madár errefelé a Simson Duo, Magyarországra nem is került belőle hivatalos import útján; ami itt van, azt magánszemély hozta be.
Szép állapotú járgány, de mindennapi közlekedésre ez ma már nem alkalmas, a mozgásukban korlátozottak már számtalan korszerűbb közlekedési lehetőség között válogathatnak. Inkább csak múzeumba való járműtörténeti érdekességnek jó, ahhoz meg luxusszintű az az ár, amit kérnek érte. Ennyi pénzből már 10 év körüli, még jó állapotú, komolyabb autókat lehet venni, egy dísztárgyért senki nem fog ennyi pénzt kidobni az ablakon.
|
Lfox
Őszintén szólva, nem tudom. Az alapkivitelű Schwalbék lengéscsillapítói 1977-ig megegyeztek a Staréival, az biztos, tehát ugyanazzal a 300 mm-es dörzscsillapítású rugóstaggal szerelték fel őket. A különleges változatokon (KR51/1 S, KR51/1 K) ugyan hidraulikus rugóstagokat alkalmaztak (amelyekből létezett krómozott csőburkolatú és fekete műanyaghüvelyes változat is), de tudomásom szerint ezek alapszerkezetükben megegyeztek az 1975-től az S50-en, 1980-tól az S51-en alkalmazott rugóstagokkal, amelyek viszont, ha pontosan emlékszem, 340 mm hosszúak szemtől szemig. Fényképezd le, hátha akkor többet tudok mondani.
|
Zsoel
Igen,tényleg hosszabbak a lengéscsillapítók,325 mm a rögzítő csavarok középpontja közötti távolság.Egyébként kivételesen a lengéscsillapítók nem rossz állapotúak.Ezek szerint ezért került egy síkba a lengővilla és a kipufogótartó kar.De hogyan lehetnek hosszabbak a lengéscsillapítók,esetleg Schwalbe-ba valók lennének?
|
Valami ilyesmire gondoltam én is,köszi.Holnap megmérem.
|
Lehetséges, hogy a lengővilla van a kelleténél lejjebb, mert mondjuk túl hosszúak a lengéscsillapítók. Az alsó és a felső rögzítőcsavar-furat között 300 mm távolságnak kell lennie.
|
A kipufogó tartó nem volt javítva, teljesen ép.Csak éppem fentebb van,pont a lengővilla síkjában.
|
Zsoel
Készítek majd képet. Semmi gond, tényleg vannak piszok nagy gányolások a motoron.Viszont nem igazán a szakértelem volt a probléma hanem az,hogy tényleg nem lehetett kapni hozzá utángyártott alkatrászeket egy időben az biztos.Pl.: lámpa betét,hátsó lámpa búra,gyújtáskapcsoló,vezeték köteg stb...Ezek hiányában aztán született pár "megoldás".Én a jófogáson látok annyi csúfságot ami össze vissza van szándékosan alakítgatva és eredeti,meg szép állapotúként árulják őket.Azon szoktam csodálkozni inkább amikor azt látom hogy ez az alaktrész meg az is viszonylag épen maradt meg 45 év után.
Jut eszmbe, a sztender talpai úgy elvannak kopva,hogy alig lehet normálisan ráállítani a motort...:
|
Lfox
Jó, hát attól, hogy sokat használtak egy motorkerékpárt, még nem kéne szétgányolni, lehet azt szakszerűen is rendben tartani: ha valami tönkremegy, eredeti alkatrésszel cserélem ki, ha valami eltörik, úgy hegesztem vissza, ahogy volt stb. De amikor a járműjavítási igénytelenség találékonysággal párosul, akkor bizony születnek hajmeresztő megoldások. (Bocs, nem sértegetni akarom ezzel a felmenőidet, de a képek alapján, amelyeket eddig mutattál, náluk a használhatóság jelentette cél szentesített minden eszközt.)
Ha lefényképezed azt a kipufogótartó részt is, akkor talán tudok mondani valami okosat azzal kapcsolatban.
|
Zsoel
Köszi! Nem vettem a motort, a harmadik generációt szolgálná már a családban,ezért is szeretném nagyjából rendbe tenni,különben nem foglalkoztam volna vele. A motorja különben nagyon erős és szép hangja van,semmi csörgés,az valamikor fel lehetett újítva.A többi része viszont toldozva fodozva volt,leginkább normális alkatrész hiányában.Szerintem volt jó pár év amikor egyáltalán nem lehetett hozzá alaktrészt kapni a környéken.Mondjuk egy ennyi idős motornál szerintem ezek a dolgok nem olyan nagy problémák inkább az adja fel a leckét hogy nem láttam már régen "élőben" egy normális Stárt sem és nem tudom mivel össze hasonlítani.Ezért is segítenek sokat a képek is amiket felteszel.
Mondjuk azt továbbra sem értem hogy a kipufogó tartó karja hogy a fenébe került fel párhuzamosan fedésbe a lengővillával. A tartó nyúlvány úgy van hegesztve és nem állítható a képek alapján is legalább egy centivel lentebb kellene lennie a lengőkar szélétől.
|
Lfox
Valami ilyesmi:
Rendesen beleválasztottál a "jóba" ezzel a motorral. Gyakorlatilag megvetted a lehető legsz@rabb példányt, amelyen lényegében semmi nem olyan, amilyennek lennie kéne.
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |