|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
Ormossy
Semmilyen szerepe nincs. Az csak egy gyártástechnológiai furat, amelyet a porlasztóház belső csatornáinak a kifúrásához használnak, majd a gyártási folyamat végén szétszedhetetlenül, szorosan ledugóznak. Ott semmiféle benzin nem szivároghat.
Ott folyhat, ami az 1 és a - között van. Az az úszóház szellőző- és túlfolyófurata: ha ott benzin szivárog, az azt jelenti, hogy túlságosan magas a benzinszint, és a fölösleg kifolyik. Ez lehet rosszul beállított, megakadt, kilyukadt úszó, illetve rosszul záró vagy tömítetlen, kilazult tűszelep miatt.
|
Zsoel
Köszi! Még annyit a kipufogóról,hogy a könyök most már tömítőgyűrűvel van felrakva(ez sem volt rajta előtte) és így nem tudom a felfogató hollandit teljesen egészében feltekerni a kipufogócsonkra. Mennyire kell meghúzni a hollandit hogy tökéletesen zárjon?
|
Zsoel,
Mi a szerepe annak a kis betömött lyuknak, ami ezen a képen a felirattal egy magasságban van?
http://ofk-ofk.hupont.hu/4/porlaszto
Nekem ott most elkezdett szivárogni a banzin.
(A kép nem a jelenleg működő porlasztómról készült, hanem egy tartalékról.)
|
Szia Zsoel,
Nagyon köszönöm és nagyon hasznosnak vélem a részletes leírásod!
Holnap nekiesek ismét a karbinak, sajnos tavaly óta áll a moci, akkor megnéztem, de nem volt időm vele többet foglalkozni.
Az általad említett szimering tömítettlenség okozta felpörgés jelenség gondolom a gyujtás oldali tömítettlenség esetén lehet. Kuplunk oldali esetben gondolom megjelenik a fehéres-kékes füst, emlékem szerint ez volt. Beindul szépen a moci, de emlékeim szerint elkezdett fulladni és leállt. Ekkor gyertya ki, henger kiszellőztetés, (szikra ellenőrzés) és után újra indult. A gyertya persze csupa anyag. Megnézem a szivatót is, lehet mégis ott van vmi, mert emlékeim szerint picit is ráhúztam leállt. Általában úgy indítom hidegen, hogy gyujtás nélkül 3 óvatios rúgás szivatóval, majd 4rúgásra szivató nélkül gyujtással indul.
Köszi mégegyszer!
üdv,
csuti
|
Ok, nagyon szívesen, lényeg, hogy odaért rendben! Örülök, hogy segíthettem, majd szólj, ha még esetleg szükséged van valamire.
(Nekem mindig nagy öröm, ha egy öreg motort, szerkezetet valaki megment az utókornak. Főleg ha az Simson Star.)
|
Ormossy
Éppen az előbb kaptam meg,azt a levelet amit tegnap előtt írtál,amikor feladtad a csomagot,úgy látszik a freemail nem áll a helyzet magaslatán. Tegnap én is írtam egy emailt,remélem hogy megkaptad.
Ahogy az emailben is írtam,nagyon örülök a lendkeréknek,és az izzós dobozban lévő csavaroknak is.(az izzós doboznak is:))A lendkereket tegnap fel is raktam:SZUPER!!! :) nagyon szépen köszönöm ezúton is Neked! A számlára pedig hétfőn küldöm a postaköltséget.
|
Lfox,
írtam Neked e- mailt, de sorra jönnek vissza a levelek...
|
csuti
Szia!
A leírtak alapján nem szimeringgond van ott, hanem túl sok benzint kap a motor, vagyis a hengerbe kerülő benzin-levegő keverék a normális 1:15...1:16 (mert 1 rész benzin kémiai elméleti tökéletes elégetéséhez körülbelül 15,5 rész levegő szükséges) helyett valahol 1:13...1:15 között van. Tehát azért nem bír felpörögni a motor, mert túl sok a benzin a beszívott levegőhöz (vagy ha megfordítva jobban tetszik, túl kevés a levegő a beszívott benzinhez) képest.
Ez sok mindentől lehet:
-
túl nagy főfúvóka és/vagy túl nagy üresjárati főfúvóka (a főfúvóka mérete 50, az üresjáratié 35 század milliméter, de a pontos ellenőrzéshez furatkaliber, vagy legalábbis szakavatott szem kell, ugyanis sokszor hiába stimmelnek a fúvókába ütött számok, a bennük lévő kalibrált furatot barbár kezek már - akár egy szakszerűtlen tisztítással vagy "hogy jobban menjen a gép" - felbővítették, ezért bár látszólag jó fúvókák vannak a porlasztóban, a motor mégsem akarja az igazságot)
-
túl magas benzinszint (ez nemcsak rossz beállítás, de kilyukadt és emiatt benzinnel feltelő úszódob miatt is lehet)
-
megkopott kúpostű (részterheléstű), illetve tűfúvóka: mivel a szívóhatás üzem közben állandóan ide-oda "rángatja" a tűt, az egy idő után oválisra deformálódik, illetve oválisra veri a tűfúvóka furatát is, és a mivel elvész a megfelelő illeszkedés, a tű és a fúvóka fala között a kelleténél több benzin tud "felslisszolni" a keverőtérbe
-
eltömődött légszűrőbetét: ez a hiba ugyanazt a jelenséget okozza, mint a légtorok elzárásának elvén működő hidegindító keverékdúsítók ("szívatók"), hiszen egyrészt elzárjuk a levegő utánfolyásának útját, másrészt a nagyobb szívóhatás több benzint "ránt fel" az úszóházból
-
rosszul záró szívatótolattyú (ez is több mindentől lehet: fennakad a tolattyú, megszorul a bovden, a kar, meggyengül vagy eltörik a visszanyomó rugó, megkeményedik a gumi záródugó, de a lényeg minden esetben az, hogy üzem közben nem záródik el rendesen az úszóház indítóaknájába nyúló búvárcső szája, ezért melegen is szükségtelen többletbenzint kap a motor
(Amilyen egyszerűnek tűnő szerkezet a porlasztó, pont olyan bonyolult, és alaposan kell ismerni ahhoz, hogy az ember pontosan be tudja állítani. A nagyobb fúvókákkal pedig nem megy jobban a gép, sőt. A porlasztó fúvókaméreteinek megnövelése igencsak összetett kérdéskör.)
Mindez a tökéletlen égés miatt természetesen fokozott füstgázképződéssel is jár, de a szakértő szem megint csak meg tudja különböztetni, hogy a füst levegőhiány miatt erős-e, vagy pedig olaj elégetéséből származik. (A túl dús keverék füstje barnás-feketés, az égő olajé ellenben kékesszürke.)
Ha a forgattyústengely szimeringjei elöregedtek, és tömítetlen a forgattyúház, az szegény keveréket eredményez, azaz ilyenkor a levegőmennyiség 1:16 arány fölé kúszik. Akkor ugyan szintén nehezen indul be a gép (hiszen a szívatóval adagolt többletbenzinnel lesz kb. olyan arányú a keverék, mint normál melegüzemben kellene lennie), viszont ha már beindult, a hamislevegő-szívás tipikus jeleit mutatja. Gázadásra azonnal élénken felpörög a fordulatszám, viszont hiába engedjük vissza a gázmarkolatot, a fordulatszám egy bizonyos pontig csak lassan esik vissza, utána ellenben hirtelen lefullad, tehát nincsen stabil üresjárati fordulatszám, és nem is lehet beállítani azt. Tehát én először inkább a fent leírtak táján kutakodnék.
Ettől függetlenül persze a felújítást megcsinálhatod, és a kérdezett alkatrészek jók. Főleg a golyóscsapágyak legyenek jó minőségűek: ha Koyot nem kapsz, még az SKF, FAG márkákban is meg lehet bízni.
Tömítőanyagnak én ezt a fajtát használom, illete ugyanennek a fekete változatát (a színe közömbös a hatékonyság szempontjából).
Én mindenképpen megnézném a forgattyús tengely állapotát, különös tekintettel a hajtórúdcsapágyazásra, nem zörög-e, nincs-e meg nem engedhető radiális (sugárirányú) és axiális (tengelyirányú) játék a hajtórúd nagyfejénél (vagyis se hossz-, se keresztirányban nem kotyoghat a hajtórúdcsapágy, illetve arra, hogy azon a részen, ahol a szimeringek tömítőéle felfekszik, nincsenek-e korróziós nyomok. (Ha szétszeded a motort, a szimeringeket rugós felükkel a forgattyús tengely felé nézve szereld be!)
A hengerfurat ellenőrzéséhez furatmérő kaliber kell, de szerintem jobban jársz, ha a következő túlméretre fúratod, új komplett dugattyúval. Ha már egyszer szét van szedve, ne szereld vissza a kopott hengert.
Ami még indokolt lehet, az a tengelykapcsoló-szerkezet (kuplung) ellenőrzése, mert a tárcsák adott esetben kopottak lehetnek, illetve a nyomórugók is meggyengülnek egy idő után.
Fordíts nagy gondot a teljes motor ALAPOS megtisztítására, beleértve a furatokat és a tömítőfelületeket is, mert ez a szakszerű motorszerelés alapja.
|
Sziasztok,
Ha jól sejtem, akkor nálam sok-sok év után eljött az ideje a szimering cseréknek. Kuplunk oldalt lehet gond, nehezen indul be, nagyon füstöl, nem pörög fel és le is áll. Karbit átnéztem, kitisztogattam, gyújtást ellenőriztem.
Ha már megbontom, akkor az összes szimering mellett gondoltam, hogy az összes csapágyat is cserélem. A kuplunk nem tudom milyen állapotban lehet, de az biztos, hogy minimum 30éve benne van, igaz nagyon hobbi motor már, nagyon keveset fut.
Tömítés készletnek ezt gondoltam: https://futarmotorosbolt.hu/termek//simson-schw-star-tomi-tes-keszlet-nemet----11314
Szimeringnek ezt: https://futarmotorosbolt.hu/termek//simson-s50-schwalbe-star-viton-szimmering-szett----6311
Csapágyak pedig koyo-t.
Az összerakáshoz milyen tömítőt javasoltok?
Mit javasoltok még esetleg cserélni ha már szét van szedve?
A hengert, dugót, gyűrűt, csapszeget megnézem persze, abban bízom, hogy azok rendben lesznek, de majd kiderül.
Köszönöm szépen előre is a javaslatokat!
üdv,csuti
|
Lfox
Nem az újonnan vett könyök hosszabb, hanem ami a motorodon volt, az a túl rövid. Biztos levágtak belőle valamikor. Az új könyök hossza a mérvadó. És ne a dobot nézd, hanem a könyökbilincs dob felé eső éle kb. az olajleeresztő furat középvonalával essék egybe.
Ezt a képet vedd alapul:
|
Köszönöm Zsoel az előgyújtás információkat.
Starex,
A nagyapám Pannijának mindig csillogni-villogni kellett, ez napi rutin volt a tanulók részéről.
A "Kerecsendi-part" valóban elég húzós, 1971-73 körül is sokszor megmásztam, de a mostani motorom is már vagy tucatszor teljesítette.
|
Zsoel
Teljesen egyetértek veled.Volt 150-es ETZ-m és 125 cm3 Suzukim,mindkettő 100 felett ment bőven,viszont egyikkel sem volt már komfortos a vezetés ennél a sebességnél.Szerintem is 70-80 az ideális utazó sebesség még ezeknél a motoroknál is,meg úgy általában.
Vettem egy új kipufogó könyököt aminek a dobhoz csatlakozó egyenes része,kb 5-6 cm.-el hosszabb mint ami a motoron volt.Ebből adódóan a kipufogó dob is valamivel hátrébb fog kerülni.Kb.hány cm. a kilógása a dob végének a hátsókerék szélétől eredetileg? Remélem az újonnan vett könyöknek a helyes a mérete.
http://kepkezelo.com/images/21q6we9kxs2i3gsyez7z.jpg
|
Lfox
Ez is egy módja a halál bajsza cibálgatásának.
A Schwalbe nyergében már a maximális, óránként 60 kilométeres sebesség is diszkomfortos és veszélyes, ennek bő duplája pedig fölér az öngyilkossági kísérlettel. A vázszerkezet, a futómű, a gumiabroncsok, de főleg a fékek a kb. 50 km/h-s utazási sebességhez lettek kialakítva (mivel a legnagyobb megengedett sebesség sem azt jelenti, hogy azt tartósan bírná is a jármű).
Én sosem értettem ezt a tuningolási mániát. Minek? Ha valaki 125-tel akar repeszteni (ami önmagában is életveszélyes tempó akármilyen járművön vagy -ben ül az ember, és szerény véleményem szerint a motorozás élményét is rontja, legalábbis nekem nem a sebességről szól, én legfeljebb 80 km/h-ig érzem jól magam, és nem is szoktam ennél jelentősen gyorsabban menni), tele van a piac olyan motororkerékpárokkal, amelyek röhögve bírják tartósan is ezt a tempót. Már a 250 köbcentisek között is lehet találni. Miért kell ehhez egy Simsont szétfaragni, ami úgyse lesz soha alkalmas arra, hogy rendeltetésszerűen ilyen gyorsan közlekedjenek vele? Nem beszélve arról, hogy a 90 fölötti sebesség Németországban is csak autóúton vagy autópályán megengedett, oda meg segédmotorkerékpár nem hajthat fel, ugyebár.
Szóval engem az ilyen szétbarmolások, esztelen rekorhajszolások nem hatnak meg, sokkal többre értékelnék inkább egy kitűnő állapotú, gyári eredeti KR51/2-t.
|
Ormossy
Akkor valóban kellő figyelmet szenteltek a Panninak, ha feltételezzük a lelkes és motorszerető tanulókat Nem vagyok túl ismerős Egerben, mivel kétszer jártam csak ott eddig, de arra jól emlékszem, hogy milyen nagy emelkedőn kell felmenni a 3-as út felől. A Starod megkapta a kiképzést odafelé menet.
|
Zsoel
Köszi!
Régebben találtam egy videót,nem vagyok oda ezekért a "tuning" dolgokért,de eléggé meglepődtem hogy milyen teljesítmény többletet sikerült kihozni ebből a Scwalbe-ból. 125km/h végsebesség és ilyen gyorsulás?
https://www.youtube.com/watch?v=i3T20paMkVg
|
Medvelac
Olyan nincsen.
Így néz ki egy Star-fékbovden (első féké). A felső vége megy a fékdobon elhelyezett csatlakozócsonk furatába (a kis alátét fel kell hogy üljön a fészek peremén, a gumiharang meg a csonkra megy, védendő a féket portól és víztől). Az egy kb. 4 mm-es furat, simán át kell férnie a bovdenvégnek, és miután átment, utána kell ráhelyezni a hasított diót.
Nem lehet, hogy véletlenül beszorulva maradt a furatban egy régi bovden alátétje, mondjuk bovdenszakadás miatt?
|
Lfox
A kétütemű motor működési elvéből következő sajátossága, hogy a kipufogónyíláson keresztül mindig távozik egy kis el nem égett tüzelőanyag, ezzel együtt pedig (keverékkenésről lévén szó) egy kis olaj is, amely így a kipufogónyílásban és az egész kipufogórendszerben lerakódik. Ez akkor is elkerülhetetlenül így van, ha a keverőolaj a legkiválóbb minőségű, és a pontos arányt alkalmazod. Mivel pedig az olaj nem párolog, hosszabb üzemeltetési idő után egész tisztességes mennyiség fel tud gyülemleni a dobban. Ha abból indulok ki, hogy néz ki az egész motorod, nem is látok benne semmi meglepőt. Önmagában még nem ad okot aggodalomra a jelenség. Időnként ki kell tisztítani a kipufogórendszert.
|
Ormossy
Magasabb fordulaton jellemzően jobban pörög (a változtatható előgyújtású, röpsúlyos vagy vákuumos működésű gyújtóberendezések lényege az volt, hogy magasabb fordulatszámnál automatikusan kissé megnövelték az alapelőgyújtás szögét), ellenben kisebb fordulatszámnál csöröghet és a kelleténél jobban melegedhet. De mivel nincs két egyforma motor, a gyakorlatban kell kikísérletezni, hogy a tiéd mit fog szeretni.
|
Tisztelettel: SEGÍTSÉÉÉÉG!
Kerék rendbe rakva, fék dob esztergálva, fékpofák cserélve.
Gondoltam összerakom, erre az új bovdeneket nem tudom bevezetni a végükön lévő bütykök miatt, amik egyébként eltörpülnek ahhoz képest, mekkora bovdenvéggel kellene rögzítenem belső karba
.
Ilyenkor hogyan tovább, le kell vágnom és csavarosat rárakni? |
starex,
A nagyapámnak Egerben a Dobó utcában volt kis,otor- kerékpár- és varrógép javító műszerész műhelye.
Így azért nem volt nehéz a motor karban tartani. A tanulónak folyamatos feladata volt a Panni "simogatása"
(Az avataromon a műhely mai helyét láthatod, előtte a motorom. Ma egy kávézó működik a helyén.)
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |