|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
Lfox
A linkelt szivattyú így külsőleg nézve (elrendezésileg) hasonlít a Kámára. Ez is Káma?Szerintem szimeringes, valószínűleg pont ott található benne a szimering, ahol a vizet észleled.
Az én Kámám esetében (ami több, mint 30 éves és egy kicsit másképp néz ki -- emiatt amit írtam korábban nem biztos, hogy mindenben alkalmazható), ha a szimmering megkopott, itt falsot szív és elejti a vizet. Hasonló a jelenség az általad leírthoz, vagyis kezdetben szépen megy, majd egyszer csak elejti a vizet. A saját szivattyúm a szívóoldal tömítetlenségére tapasztalataim szerint kevésbé érzékeny (gázos víz esetén is kitűnően használható, emiatt is lett véve annak idején), viszont a szimering esetében, ha az nem jó, nagyon gyorsan elejti a vizet. A lábszelepnek annyi a szerepe, mint amit Zsoel is leírt, hogy leállítás után ne ejtse el a vizet és újra beindítva fel tudja kapni.
|
Zsoel
Igen,tényleg ez lehet,de szerencsére így működik,legalábbis egyenlőre.
|
Lehet, hogy hülyeséget mondok, de elképzelhető, hogy azért, mert a keresztmetszet-csökkentés miatt megnövekedő nyomás a szivattyúházban rászorítja a szimering (amennyiben az van benne) tömítőélét a tengelyre, emiatt nem szív falsot.
|
Zsoel
Igen,biztosan valami tomítetlenség van,de a saját szivattyúmnál ilyen szivárgást soha nem tapasztaltam. Érdekes,ha lecsökkentem a kifolyó cső keresztmetszetét egy szűkítővel,akkor normálisan működik és nem ejti el a vizet.
|
Lfox
Pedig én azt tartom a legvalószínűbbnek, amit a forgattyúháznál, a tüzelőanyag beszívásánál is leírtam: tömítetlenség. Ez nemcsak a szívóágban léphet föl, de magában a szivattyúban is, a járókerék és a ház között, a ház illeszkedő felületei között, vagy a szivattyútengely mentén. Persze nem ismerem ezt a szivattyútípust, csak általánosságban írom, de az általad említett jelenségek erre utalnak. A lábszelepnek az üzemi körülményekre normális esetben nincs nagy befolyása, csak az a funkciója, hogy a szivattyú szívóágát légmentesen föl lehessen tölteni, ellenkező esetben indításkor a gép esetleg nem tudná "felrántani" a vizet. Esetleg azt tartom elképzelhetőnek, hogy ha már gyönge a szívóerő, és nehezen mozdul a szeleptányér, beragad, illetve a te esetedben megkeményedik, merevvé válik a gumi, nem tud tőle kellő hatékonysággal szívni a szivattyú.
|
Zsoel ; PPisti
Sziasztok!
A szivattyúval kapcsolaban szeretnék újra egy kis segítséget kérni. Szerereztem egy szivattyút ideiglenesen amit felszereltem,de ezzel is van egy kis probléma.Kb. másfél két percig nagyon szépen működik,utána viszont elejti a vizet.Kicsit felrázva a szivattyút újra ugyanez történik. Ezenkívül a tengelynél van egy kis víz szivárgás a szivattyún a képen bejelölt helyen,nem tudom hogy ez közrejátszhat-e a víz elejtésében? Milyen hibára utal ez a víz szivárgás szerintetek?https://kepkuldes.com/image/KHAS5y Remélem sikerült belinkelni a képet. A szívó ág szerintem megfelelően van tömítve és van egy lábszelep is közvetlenül a szivattyú alatt,békaszelepes kivitelű ha jól tudom a nevét.
|
Zsoel
Szerintem kimeríti az extrém sport fogalmát a babettás túra,bár akkor még nem ismerték a kifejezést sem.
|
Lfox
Esetleg még azt lehet megpróbálni, hogy leszereled a motorról a felő borítást (ventilátor burkolat, hűtőventilátor, majd a felső borítás), hogy a tengely felső vége szabad legyen. Ezt követően keresni kell egy olyan műanyag vagy keményfa darabot, ami belefér a lapátkerék közepén levő lyukba, rátenni a tengely végére és óvatosan meg kell próbálni kiütni a tengelyt a lapátkerékből (egy másik segítő nem árthat, aki közben fogja a motort). Ekkor elviekben a lapátkerék teljes felületen felfekszik az öntvényházon, így nehezebben tud deformálódni vagy törni. Természetesen körültekintően kell eljárni, hogy egyéb sérülés ne keletkezzen. A tengely végét közvetlenül kalapáccsal vagy egyéb fémtárggyal megütni nem szabad, mert a menet tönkremegy....
|
Ormossy
Pedig el tud kopni így a tűtartó lemezzel egyetemben, sőt, még "ígyebbül" is, gyakran láttam már ilyet. Sőt, tavaly volt egy olyan esetem, hogy a tartólemez, illetve a tű rovátkolása annyira elkopott, hogy a kúpostű egyszerűen beleesett a tűfúvókába, teljesen eltorlaszolva annak furatát (természetesen ott sem ment a motor, azért hozták ide).
|
De hogy egy kicsit ontopic is legyek...
Az elmúlt 1-2 hétben kisebb túrákat tettem a környéken, és a motor egyre rosszabbul ment. A jelenség az volt, hogy kb. 3/4-ig, 2/3-ig tudtam a fordulatot feltornászni, és a kisebb dombokon is alig akart felmenni. Aztán voltak jó pillanatai is a gépnek, amikor úgy ment mint régen, majd kezdődött minden előről.
Eleinte arra gyanakodtam, hogy egy kis kosz került a porlasztóba, így a tél utáni első túráknál nem ritkaság. Két alkalommal is teljesen kitisztítottam mindent, bár egyáltalán nem volt koszos. Majd ismét elindultam vasárnap, és 5 km. után már fordultam is vissza... :-(
Ma rászántam magam az újabb tisztításra. Teljesen szétszettem a porlasztót... és valami furcát tapasztaltam. A súbertűt le-föl tudtam mozgatni kézzel, azaz lekoptak róla a barázdák, és nem fixen állt a tartó lemezben, hanem le-föl mozgott.
Azaz hol rendesen nyitott-zárt amikor gázt adtam, vagy nem, hanem "visszaesett" teljes gázon is, és ezért nem ment feljebb a fordulatszám.
Beraktam egy új tűt, és minden a legnagyobb rendben.
Még nem láttam így súbertűt elkopva.
|
Zsoel, Ja, úgy már értem! :-)
|
Ormossy
Persze, mert én mint moderátor utólag átszerkesztettem. :)
De eredetileg nem volt élő hivatkozás, mint ahogy semmi, amit csak úgy beteszünk ide. Ha én most beírom, hogy http://www.akarmicsoda.hu, abból automatikusan nem lesz link, csak akkor, ha a hivatkozásszerkesztő gombbal csinálom, így: http://www.akarmicsoda.hu
Sajnos a Gportal egy kissé lemaradt a haladás útján.
|
Zsoel,
Nekem átalakítja, csak rá kell böknöm, és már jön is az oldal.
|
Lfox
Egy apró megjegyzés: már többször akartalak kérni, hogy ha hivatkozást teszel közzé, légy szíves, azt a fejlécben lévő "Hivatkozás beillesztése/módosítása" gomb segítségével tedd (földgömb, rajta egy láncszem), mert ez a primitív Gportál önmagától nem ismeri fel és nem alakítja át "rákattinthatóvá" a linkeket.
|
Lfox
Érdekes volt a cikk, köszi. Én nagyon szeretem olvasni az ilyen régi útleírásokat. Nem lehetett semmi ennyit motorozni egy apró Babettával, ráadásul még a 206-os, merev lemezvázas kivitellel, amelyen nem volt hátsó rugózás. Kemény túra volt, az biztos.
|
PPisti
Köszi a segítséget neked is,nem is néztem először milyen névvel érkezett. Próbáltam csavarhúzóval stb, de nagyon össze van gyógyulva.
|
Lfox
A szivattyú tengelye rozsdamentes, nem kúpos, hanem hagyományos tengely. A lapátkerék spiáter szerű anyagból van. (Legalábbis a saját szivattyúm esetében ez a helyzet.) A tengely lapátkerékkel érintkező felülete be van lapolva két oldalról, ennek ellentettje a lapátkerék kialkítása, emiatt nem tud elfordulni a tengelyen. Az anya csak a helyén tartja, más funkciója nincs.
Nagy valószínűséggel csak a vízkő vagy kosz miatt nem jön le, emiatt van rágyógyulva.
Meg kell próbálni csavarhúzóval óvatosan (lehetőleg két oldalról egyszerre, esetleg váltogatva a pozíciókat) befeszíteni a lapátkerék és az öntvényház közé és megmozgatni a lapátot. Nagyon kell ügyelni, hogy a lapát el ne törjön, illetve a szivattyú öntvényházának pereme meg ne sérüljön a művelet közben, mert ha a tömítő felületet megsérted, azt utána nagyon nehéz, ha nem lehetetlen korrigálni. Ez esetben oldalt nyomni fogja kifele a vizet, vagy fals levegőt fog szívni.
A művelet előtt meg lehet próbálni csavarlazítóval egy kicsit befújni az összegyógyult részt.
Ha lent van a lapát, akkor visszaszereléskor az érintkező felületeket meg kell tisztítani, majd megkenni hőálló zsírral, akkor többet nem fog összetapadni, utána könnyű szerelni. Én így csináltam, évek múlva is kézzel leemelhető a tengelyről a lapát.
A szimmering cseréhez ki kell venni a forgórészt a motorból, amihez le kell szedni a motor felső borítását is. Ezen művelet előtt célszerű összejelölni a motor öntvényházának darabjait (négy részből áll: az alsó rész, ahol alul a vizet szívja, a felette levő rész, amiben a szimering van, e fölött van maga a motor a tekercseket tartalmazó résszel, majd legfelül a felső borítás). Ez azért fontos, hogy pont ugyanúgy szereld össze, mert ellenkező esetben nem várt következmények adódhatnak. Érdemes csak a felső borítást levenni, mert ekkor, ha szerencséd van, egyszerűen kihúzható a tengely (ha a lapát már nincs rajta). Felülről egy vékony, erős és megfelelő hosszú fémtüskével, csabarhúzóval stb. kiüthető a házból a szimering, az új pedig alulról könnyen a helyére üthető (ehhez célszerű visszatenni a motorra a felső borítást, a tekercsek védelme érdekében). Arra nagyon vigyázz, hogy a tekercsek véletlenül se sérüljenek meg sem a szimmering ki, sem a visszaszerelés során (ezért is célszerű az alsó részt nem bolygatni, mivel ott még a bekötési pontokra is vigyázni kell).
A szimmering esetében tapasztalatból javaslom a benne levő rugó kiszedését és egy ugyanolyan átmérőjú O gyűrűvel történő helyettesítését, mivel az nem rozsdásodik, és 1-1,5 év múlva nem kell újból kicserélni (érdekes módon az eredeti gyári szimmeringel 30 évet simán elment, azonban a ma kaphatóak sajnos nem ilyenek).
A legvégén kell gyártani egy új tömítést a szivattyú öntvényházának két fele közé, mivel szétszedéskor a benne levő nagy valószínűséggel menthetetelnül megsérül. Ezt lehet vékony kartonból készteni, megkenni hőálló zsírral, megvárni, hogy megszívja magát, majd lehet összerakni.
Ha még kérdésed lenne nyugodtan szólj, próbálok segíteni.
|
Szoktam javítani szivattyúkat, villanyost is, benzinest is..
Villanymotoros szivattyúkra nem jellemző a kúpos kötés, mivel sem a kerületi sebesség, sem az átviendő nyomaték nem nagy. Inkább ékkel oldják meg a járókerék rögzítését. Nem tartom valószínűnek, ellenben bizony simán előfordul hosszabb "háborítatlanság" esetén, hogy annyira összerohad az agy a tengellyel, hogy nem jön le a kerék. De ha mutatsz egy képet, talán többet tudok mondani.
|
Zsoel
Köszi!
Most egy offos kérdést szeretnék feltenni,tudom hogy az oldal témája,de sehol nem találok hozzá segítséget.Van egy régi Káma tipusú füles álló szivattyúm amiben szimeringet szeretnék cserélni.A szivattyúlapát rögzítőcsavarját levettem,viszont a lapátkereket semmilyen módon nem sikerült levenni a tengelyről, Nem hinném hogy a rozsdásodás miatt nem jön le,kb.10-12 cm átmérőjű lapátkerékről van szó. Elképzelhető hogy kúpos tengelyre illeszkedik? Még egyszer elnézést,hogy nem fórum téma,de talán szoktál foglalkozni szivattyúkkal.
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |