|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
Lfox
Lengéscsillapítást mindenesetre 50 év után ne várj tőlük, szerintem új korukban se muzsikálhattak túl fényesen. (Persze, a KGST piacon még mindig a legjobb konstrukciók között volt, a legtöbb ilyen kismotornak semmilyen csillapítása nem volt, sőt, akadt merev hátsó villás szerkezet is.) A legnagyobb problémát a munkahenger végébe peremezett vezetőpersely elkopása jelenti, mert ez biztosítja a lengéscsillapító egytengelyűségét. Akkor lehet elfogadhatónak tekinteni, ha ezek furata nincs még oválisra kopva, bár ez hiú remény, főleg a hátsóknál.
|
Zsoel
Köszi. Ott vannak bizony, a vastag oxid réteg miatt nem találtam először. Egyébként ezekre a lengéscsillapítókra mikor lehet azt mondani hogy jók,vagy elfogadhatóak,hogyan állapítható meg kiszerelt álapotban?
|
Medvelac
Alumíniumot nem célszerű festeni, mert a rendkívül gyors felületi oxidációja miatt tartósan nem marad meg rajta a festék. Felületkezeléseként inkább színes eloxálást szoktak alkalmazni. Ha homokfújó alá kerül a kerékagy, én azt javaslom, hogy az esetleg benn lévő gumigyűrűket szedd ki, a csapágyakat hagyd benn, és így dugj át a kerékagyon egy hosszú csavart, két fakötésű alátéttel, hogy a furat védve legyen. Így biztosan nem sérül meg a homoksugártól a csapágyfészek. Majd miután az agy készen van, szereld ki a régi csapágyakat, és szerelj be újakat (6201 2RS, 2-2 db a két kerékre). A jobb minőség (SKF, Koyo, FAG) se kerül többe 8-900 forintnál darabonként, ezen ne spórolj.
A kúpos szeg egy Simsontól független, szabványos kötőelem, ugyanúgy, mint pl. egy M6x30-as hatlapfejű csavar. Van motorosbolt, ahol kínálnak ilyet, sőt, készletben is (állvány, rugó, tengely, biztosítószeg), de inkább csak Németországban. Kúpos szeget azonban bármelyik nagyobb fémszerelvényüzletben lehet szerezni. Bár amit gyárilag alkalmaztak, az a stift igazából nem is kúpos szeg, mert az nem pontosan így néz ki, hanem - egészen szakszerűen - rovátkolt szeg, amelynek a kúposságát nem az alapkialakítás, hanem az egyik felén 120 °-ban elhelyezett három benyomódás adja. 4x26 mm DIN 1472 a pontos szabványa és mérete. De ha csak valódi kúpos szeget kapsz hozzá, az is jó, sőt, egy 25 mm-es darab 4-es szögből is meg lehet oldani, ha élesre köszörült vágóval három oldalról körbecsapkodja az ember.
|
Két kérdésem van: A kerekeket szeretném homokfúvatni és festeni. A csapágyak esetében mit javasoltok, eltávolítást, vagy esetleg elég az átmenőcsavar nagy alátéttel és gumitömítéssel?
Második, rendeltem támaszt persellyel, de kúpos szeget nem adtak. Menetfúrás és csavar?, vagy honnan lehet kúpos szeget szerezni? |
Lfox
Pedig ott van az, ha mondom. (Itt a múltkor említett H és V betű is szépen látszódik.)
"A kábelezés nagy részét közben elkészítettem csak sarukat,vezetékszemeket és zsugorcsöveket kellett vennem." Helyes, ügyeskedj csak.
|
Zsoel
Köszi hogy részletesen elmagyaráztad a módszert.Igaz hogy lehet felületesen néztem meg,de nem találtam a rögzítőcsapszeg helyét,bár az is hogy nem is jó helyen kerestem. A kábelezés nagy részét közben elkészítettem csak sarukat,vezetékszemeket és zsugorcsöveket kellett vennem.
|
Lfox
Sajnos nem igazán van rá tuti megoldás, sokszor meg kell vele küzdenem nekem is, pedig nem először csinálom. Habár a csatlakozófej alumínium, a dugattyúszár vas, azért egymáshoz tudnak rohadni az évtizedek során. Valamint az ezeken keresztülmenő rögzítő kúposszeg szintén vasból van, és az bizony összerohad a dugattyúszárral. Az első akadályt tehát a kúposszeg kiütése jelenti. Ehhez egy közepes kalapács és vékony, de kemény, szívós acéltüske kell, amelynek a végét kissé kúposra, hegyesre köszörüljük, hogy a kúposszegnek pontosan a közepébe tudjuk illeszteni, máskülönben félremegy, és a csatlakozófej puha anyagát verjük szét. (Ha a furat peremét egy véletlen ütéssel megzömítjük, akkor még pluszban az is tartani fogja a szeget, tehát még nehezebben indul majd meg.) Mivel kúpos alkatrészről beszélünk, értelemszerűen a kisebb átmérjű vége felöl kell megtámadni a tüskével, bár hogy melyik ez a vége, annak eldöntése besajtolt helyzetben nem könnyű, de azért meg lehet állapítani. Célszerű a csatlakozófejet előzetesen fúrógépes drótkoronggal vagy kézi drótkefével letisztítani, majd benzinnel, nitrohígítóval vagy egyéb hasonló mosószerrel lemosni, akkor jobban látszódnak a dolgok. Ezután kezdjünk neki a szeg kivarázsolásához. A kiütéshez a csatlakozófejet alulról szilárdan meg kell támasztani, oly módon, hogy minél nagyobb felületen támaszkodjék, de a szeg kibújásához legyen elegendő hely. 1-2 finom ütéssel jelöljük ki a támadási pontot a szegen, hogy a tüske vége biztosan üljön, majd rövid, kemény ütésekkel próbáljuk megindítani. Mivel a csatlakozófej pereme alatt műanyag porvédő van, a fejbe szilentgumi van sajtolva, illetve maga a fej is viszonylag alacsony olvadáspontú, nyílt gázlángtól könnyen eldeformálódó, megrogyó öntvényből készült, ezért a gázlánggal való melegítés itt nem jöhet szóba. Ellenben, ha a kúposszeg nagyon nem akarja az igazságot, meg lehet próbálkozni az olajfürdős felemelegítéssel. Egy célnak megfelelő fémedényben (ami lehet akár egy méretesebb, tiszta konzervdoboz is) tiszta hajtómű- vagy motorolajat melegítünk föl rezsón kb. 120-150 °C-ra, és a csatlakozófejet a pereméig - hogy a porvédőt ne érje el az olaj - 1-2 percre belelógatjuk. (Ehhez előzetesen a csatlakozófejből a szilentperselyt egy illeszkedő csavar és satu vagy kézi sajtoló segítségével ki kell sajtolni, és aztán a gumit csavarhúzóval óvatosan eltávolítani, mert a forró olaj nem tesz jót neki, kidagadhat, felpuhulhat.) Ekkor az alumínium felmelegszik, és mivel más a hőtágulási tényezője, mint a vasé, nagyobb átmérőre növekednek a furatai. Ezután a szeg jó eséllyel megindul, annál is inkább, mert a beszivárgó olaj megkeni.
Ha a szeg kijött, következhet a második lépés. A lengéscsillapító másik csatlakozófejét óvatosan satuba fogjuk (lehetőleg alu pofabetétekkel), és a porvédő köpenyt hátrahúzzuk. A dugattyúszáron lesz egy, úgy emlékszem, 8 mm-es lapolás, amelybe lemezkulcsot vagy megfelelő berovátkolt szerelőlemezt teszünk, így ez tartani fogja a porvédőt, illetve ezzel tudjuk megtartani a dugattyúszárat. Ekkor a csatlakozószembe megfelelő vastagságú szerszámot dugva, óvatosan megpróbálhatjuk jobbra-balra mozdítani a fejet. Ha már kellően mozog, akkor finoman le lehet húzni a dugattyúszárról. Ezután a porvédőt megtartjuk, a kulcsot levesszük, és utána már könnyen tovább-bontható a szerkezet.
|
Zsoel
Köszi! A lengéscsillapítókról már írtad hogy milyen különbség van az elsők és a hátsók között. hogyan lehet megállapítani hogy a lengéscsillapítók milyen álapotban vannak? Amik most vannak a motorban látszólag elfogadhatónak tünnek,de mivel van itthon még négy darab első lengéscsillapító plusszban,nem tudom melyiket érdemes meghagyni vagy cseréni. Írtad hogy elég problémás a műanyag burkolat levétele,van rá valami módszer amivel könnyebben megy?
|
Köszönöm a kimerítö válaszodat.
|
Nagy Csaba
Nem ismerem konkrétan ezt a berendezést, úgyhogy sajnos nem tudok hozzászólni.
A kondenzátorkisüléses gyújtásnak az a lényege, hogy az alaplapon lévő áramtekercsben a lendkerék mágneses mezeje hatására létrejövő feszültség feltölt egy kondenzátort, amely a jeladótekercsben a gyújtás pillanatában (vagyis amikor a dugattyú már a felső holtpont közelében jár) fellépő impulzus hatására kisül, és ez indukálja a gyújtótrafóban azt a nagyfeszültséget, amely a gyújtógyertyán szikra formájában ugrik át. Külön gyújtótrafó valószínűleg nem kell hozzá, az első képen lévő kis fekete doboz az (amelyre a zöld és a fekete vezeték megy). Csak másként néz ki, mint a Simson eredeti trafója, de ez is az, és énszerintem ezt az eladó adja hozzá. Ezt biztosan nem ő készíti, szabványos kínai gyári alkatrész kismotorokhoz.
De hogy ez a kacat impulzust hogyan kap a megfelelő időben jeladótekercs, megszakító, minden nyavalya nélkül, arról fogalmam sincs. Mert a megszakítós Simsonok lendkerekében semmiféle e célra kialakított jelzőpont nincs, mint a tirisztoros lendekerekeknél
márpedig ez nem tirisztoros alaplap, hanem Staré vagy régi Schwalbéé, amelyről kondenzátor és megszakító le van berhelve. (Ráadásul az S51-es modellek forgattyústengelyén a lendkerék helyezésére szolgáló retesz is máshol van, következésképpen a tirisztoros lendkerék nem szerelhető fel Star forgattyús tengelyére.)
Mindezekből kifolyólag tehát a két kép alapján nem tudom neked megmondani, hogy pontosan milyen módon indukál gyújtószikrát ez a berendezés. A gyártóját kell erről megkérdezni. Ugyan azt írja ott, hogy van letölthető leírás, de én nem találtam, az oldal átépítés előtt áll. Talán e-mailben kell megkérdezni.
Egyébként megbízható gyártó-eladó Müller Szabolcs, már többször vettem tőle elektronikus irányjelzőrelét: igényesen és jól voltak elkészítve, és megbízhatóan működnek is, tehát valószínűleg ez a gyújtós is működik, csak nem értem, hogyan.
|
Lfox
A 6. sor mind a Star tundraszürkéje, valamint az 1. sorban a 7.-8. a pirosai.
2-3 mm tengelyirányú játék normális, 4-et már kicsit soknak tartok, de mivel nem lehet állítani (nincs ott hézagolótárcsa vagy ilyesmi), ha egyébként nincs komolyabb sérülés, rendellenes kopás a csőtengelyen, vagyis a ráhegesztett fülön, vagy pedig a fedélen, belül, a lyuk pereménél, akkor még a 4 is elfogadhatónak tekinthető.
|
Szia Zsoel! Megint a véleményedet szeretném kikérni. Szeretném a stárom gyújtását egy kicsit korszerüsíteni! Ezt szeretném megvenni:http://mullerelectronics.hu/gyujtasok/me-0193.html. Gondolom a stár gyújtótrafója kikerül és helyette s50-es gyújtótekercs menne helyette. Mi tölti be a megszakító szerepét? Megvegyem? Elöre is köszi.
|
Zsoel
Köszi! A szín skálák közül melyik számú vonatkozik konkrétan a Starra?,Mivel én nem igazán tudok eligazodni rajta.
Ami feltünt ma,ahogy a lábtartó gumit felraktam,hogy a sebességváltókar tengelyének van kb.4mm játéka tengelyirányba. Tehát ki be lehet mozgatni kb.4 milimétert.Jól veszi emelett mind a három sebességet és a berugókar is jól működik. Ez a mozgás természetes,vagy valami hibára utal?
|
Lfox
Azokat a színeket csak közelítőleg írtam, mindenkinek inkább az eredeti épségben maradt fényezett részek alapján való színkevertetést javaslom, ha lehetséges. A motor gyártási ideje 11 évet ölel fel, és ez idő alatt több kombinációban is fényeztek, a pirosnak is, a szürkének is volt több árnyalata. Volt korallpiros+homokszürke összeállítás, sötétebb piros homokszürkével, aztán egészen sötét bordó, a klasszikus zöldesszürke Tundragrau árnyalattal párosítva. Sőt, még a Habicht színeire, olajzöld-bézs kombinációra is fényeztek néhány példányt. Itt van egy eredeti Star és egy eredeti Habicht.
Ezt az egész fényezés dolgot ne úgy képzeld el, mint manapság, a számítógépek által vezérelt fényezőrobotok korában a járműgyárakban. 45-50 évvel ezelőtt nem így ment a dolog. Az az igazság, hogy az NDK vegyipara nemigen tudta stabil minőségben szállítani a festékeket, ezért azoknak a 11 év alatt rengeteg árnyalatuk volt, tehát az egyik motor ilyenre, a másik olyanra sikerült. Az biztos, hogy a szürke rész mindig inkább szürke volt, kevés sárgászölddel, nem pedig halvány almazöld, amilyenre sokan kever(tet)ik. Egy német oldalon 13 különböző árnyalatot különítettek el, meg a többihez is.
https://www.farben-schiessl.de/simson/farbtabelle/
Azért nagyon nehéz ma már ezeket az árnyalatokat meghatározni, mert nagyon instabil szerkezetű festékek voltak, gyorsan kifakultak (főleg a piros).
Itt is lehet olvasni pár hasznos információt a témáról.
A videó érdektelen. Az a motor egy újrafényezett, agyontuningolt sz@r, nem eredeti. Ilyen világos festése sosem volt a Starnak (vagyis a zöld-bézs változatban igen, de az tök más szín).
Sprayjel se igazán szép, se tartós munkát nem lehet végezni. A benne lévő anyag túl sovány, hogy a palackba "belegyömöszölhető" nyomás ki tudja porlasztani, tehát nem takar rendesen, viszont könnyen megfolyik, azonkívül sem az anyagmennyiséget, sem a levegőnyomás erejét nem tudod szabályozni. A fényezés egy külön szakma. A valóban jó minőségű fényezett felülethez nagy szakértelem, sok gyakorlat, nem utolsósorban pedig megfelelő felszerelés kell (fényezőkabin, nagy teljesítményű kompresszor, komoly fényezőpisztoly, ésa többi). Na meg persze kiváló minőségű - s ezért drága - alapanyagok, amelyekből a bevonatrendszert rétegenként felépíted. Sufniban, kezdetleges eszközökkel nem tudsz elfogadhatóan szép és tartós munkát végezni: csak beleölsz egy csomó pénzt, időt, a végeredmény meg mégse lesz olyan, amilyennek szeretnéd.
|
Az én Starom 1975-ös évjáratú. Ebben a videóban is a világosabb árnyalat látható:
https://www.youtube.com/watch?v=2EIStX94jDg
|
A festéssel kapcsolatban lenne még kérdésem. Olvastam pár bejegyzésed a festéssel kapcsolatos kérdésekre,engem a tank színe érdekelne igazán. Láttam hogy említetted a Toyota Flour Green 1528 kódú színt,ami megközelíti az eredit.Viszont több képen is láttam hogy ezenkívül vannak egészen világos(a fehérhez közelítő) színű festéssel is tankok,ahogyan ezen az oldalon is láthatóak: http://www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=1490&st=15
Volt különbség esetleg évjáratilag a színárnyalatok között? Én is egészen világos árnyalatra emlékszek,igaz nagyon kicsi voltam még amikor láttam a motort eredeti festéssel.
A másik kérdésem az hogy lehetséges-e szép festést kivitelezni sprayvel,persze megfelelő alapozó festés után.
|
Zsoel
Nagyon köszi a részletes magyarázatot,akkor a kapcsoló szerencsére használható,mivel a fénykürt hanyagolható akkor ezek szerint.
|
Medvelac
Igen, azzal jársz a legjobban, ha veszel egy ilyen komplettan kapható új lábtartószerelvényt, a régit kivágod (előzetesen a méreteket felvéve, hogy az új pontosan a régi helyére kerüljön vissza), majd behegeszted az újat.
"Ilyen munkáról van tapasztalatod?" Van. Egyszer egy korábban letört és gyalázatosan visszataknyolt lábtartót javítottam meg (a saját egyik Staromnál, szétszedett állapotban), mert akkor még nem kínáltak ilyen komplett lábtartót, vagy legalábbis elkerülte a figyelmemet, három esetben pedig az említett módon teljes lábtartót távolítottam el és cseréltem újra. Semmiféle különleges szerszámgép nem szükséges hozzá, kis sarokcsiszoló vágókorongjával ki lehet szedni a helyéről a régi lábtartót, természetesen körültekintően, nem durr, bele! Persze az se baj, ha van hozzá valami célszerűbb eszköz, de külön emiatt biztosan nem kell venni.
|
Zsoel!
Köszönöm a segítséget. Úgy tűnik, hogy a lábtartó híd gyárilag van hegesztéssel rögzítve a vázhoz. Az enyémnél egy korábbi törést nem a legjobb minőségben javítottak. Ezért ha jól mértem fel a helyzetet, a neten beszerezhető új lábtartó híd beszerelését meg kell, hogy előzze egy karakteres de mégis aprólékos flex használat. Ilyen munkáról van tapasztalatod? Gondolom hasznos lehet hozzá egy Dremel. |
Lfox
Az a sarka van letörve, ahol a fénykürt 86-os csatlakozója lenne eredetileg (fekete-kék vezeték).
Sajnos csak azon az újfajta, "továbbfejlesztett" (vagyis inkább lebutított) kapcsolón tudom megmutatni, amelyiknek a silány utánzatát manapság kapni lehet a kereskedelemben, de a kapcsai annak is ugyanolyanok.
Az 56a (fényszóróizzó távolsági szála) és az 56b (tompított szál) elhelyezése, ugye, világos, ahogy észrevetted, az eredeti kapcsolón jelölve van. (A németek, még ha keletnémetek voltak is, adtak az ilyen apró részletekre.) A billenőkapcsoló csavarja maga az 56-os kapocs, ez alá kell bekötni a gyújtáskapcsolóról jövő fehér-fekete vezetéket, tehát szó sincs hülyeségről, ezen keresztül van táplálva a fényszóróizzó, és akkor kap áramot, ha a gyújtáskapcsoló világítás állásban van.
A 31b kapocs a bal oldalsó. Ez egy testelőkapocs: amikor megnyomod a kürt gombját, akkor a kapcsolót a kormányon lévő konzolhoz rögzítő csavaron keresztül, a gombot a kapcsolóházhoz rögzítő rugalmas fémnyelven és a további fémesen érintkező részek révén letesteled ezt a kapcsot, rajta keresztül a kürtöt, amely egyébként vastag gumigyűrűvel el van szigetelve a jármű vázától, mert gyújtás és világítás állásban állandóan feszültség alatt van. Amikor testet kap, akkor szólal meg.
Végül a 86-os kapocs: ez a kapocs a fotón látható réz érintkezőnyelv révén az 56a kapoccsal kerül összeköttetésbe akkor, amikor a fénykürt gombját megnyomod. Ha a 86-os vezetékben áram van, akkor gombnyomásra felgyullad az első izzó távolsági szála. A dolog szépséghibája pusztán annyi, hogy a 86-os vezeték csak a gyújtáskapcsoló gyújtás állásában kap áramot. Márpedig a jelenlegi KRESZ-előírások alapján motorkerékpárt, segédmotorkerékpárt MINDIG ki kell világítani (elö tompított főfénnyel, hátul piros helyzetjelzőfénnyel), amikor részt vesz a közúti forgalomban, függetlenül attól, nappal vagy éjszaka, városi vagy országúti motorozás, verőfény vagy jégvihar van-e. Következésképpen, ha a világítás be van kapcsolva a gyújtáskapcsolón (márpedig állandóan bekapcsolva kell lennie), akkor a fénykürt áramköre nem kap áramot, tehát lényegében teljesen szükségtelen. Azzal pedig kár kísérletezni, hogy stabilan rákösd a 86-os kapcsot a világítótekercsre, hogy a tompított szál működése mellett is tudjál a reflektorral villogtatni, mint egy komolyabb motorkerékpárnál vagy gépkocsinál, mert ez itt sajnos nem megy, a tekercs nem bírja el: egyszerre csak az egyik izzószálat képes működtetni, vagy a tompítottat, vagy a távolságit.
A fényváltókapcsoló rögzítő csavaranyája alá egyébként nem volt bekötve gyárilag semmiféle vezeték, az a másik kapcsoló. Az irányjelzőénél van testcsomópont, oda van bekötve a két index meg a parkírozólámpa.
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |