|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
Lfox
Ezt nem lehet rosszul összerakni. Belső fékkulcsos féktányérból csak egyféle kivitel van, teljesen megegyezik az első és a hátsó (legföljebb annyi az eltérés, hogy a hátsó féktányérban gyárilag kimunkálták azt a furatot, ahová a féklámpakapcsoló kerül). Magából a belső fékkulcsból is egyféle van (csak a hátsónál van egy rászegecselt érintkezőnyelv, szintén a féklámpakapcsolóhoz). Továbbá a fékpofák közt is jelentéktelen különbség van csupán: vannak merevítőbordás és anélküli, beöntött vas nyomólapos és nyomólap nélküli, valamint nyomólap nélküli, de lemezpapuccsal feszerelhető vagy már eleve felszerelt, illetve különféle színű és minőségű dörzsbetéttel ellátott változatok, de a főméretei minden klasszikus 50-es Simsonhoz tartozó fékpofának ugyanazok, azonkívül hossztengelyük körül szimmetrikusak. Tehát ez nem olyan szerkezet, hogy ha így raksz be egy pofát, akkor mélyebbre, ha megfordítva, akkor magasabbra kerül.
Egyáltalán: miért cserélted fel a pofákat az első meg a hátsó fék között?
|
Zsoel
Igen,de az a gond hogyha befelé van fordítva a fékkulcs akkor is az a helyzet amit leírtam, a kép miatt hagytam így csak.
|
Lfox
Fejjel lefelé áll a fékkulcs...
|
TopJoe
Esetleg képet tudsz róluk mutatni? Akkor talán tudok segíteni valamelyest.
|
Zsoel
Mindenképpen veszek egy új lendkerék lehúzót.Viszont ahogy az első fékpofákat vissza akartam ma rakni a helyükre (már régebben ki lettek véve,azok a fékpofák kerültek hátra)de valamiért nem sikerült. Valószínűleg nem néztem meg eléggé alaposan a szétszedés előtt.A fékpofákat visszaraktam a helyükre,de nem jó pozícióban vannak. Fentebb kerültek, a mozgatókar "négyszögének" síkjából,pedig látszólag a helyükön vannak a pofák.Valamit elnéztem,de nem tudom mi az, a hátsónál nem volt semmi porobléma.
http://kepkezelo.com/images/ec7h820xvyx14irpgvss.jpg
|
Zsoel
Köszönöm a választ. Akkor van 4 db. új tekercsem ami ismeretlen. Pár éve vettem párat, sajnos 2 db. kivételével kicsomagoltam őket ( nem egyformák tehát összehasonlítani sem lehet őket ) Legközelebb megcimkézem és úgy teszem el. :(
|
Lfox
Köszönöm, nagyon kedves vagy, de én nem iszom alkoholt, inkább valami gyümölcslére váltanám, pl. narancsra. :) Viccet félretéve: nem ellenszolgáltatásért csinálom, pusztán jóindulatból. Visszaemlékszem azokra az időkre (lassan most már negyedszázaddal ezelőtt), amikor én voltam kora tizenéves kölyök, és engem kezdtek érdekelni a motorok (elsősorban édesapám Starja), nekem is milyen jól jött volna, ha van valaki, aki hasonlóan részletes válaszokat tud adni a kérdéseimre, mint én most azoknak, akik ezt igénylik. Akkoriban még internet se volt - legalábbis a mai, szinte korlátlanul hozzáférhető, információgazdag formában nem -, csupán motoros szakkönyvekre támaszkodhattam. Na meg részben apámra, de ő egyrészt nagyon keveset használta azt a Simsont ('75-'77 között, amíg be nem hívták katonának), másrészt meg akkor még alig pár éves gép volt ('72-es évjáratú), tehát olyan túlzottanszerelési tapasztalata. Rengeteg dolgot azonban így is - mondjuk ki kereken - saját káromon tanultam meg, amikor önnön tudatlanságom, tapasztalatlanságom miatt elrontottam valamit, ami azért is volt kellemetlen, mert nemcsak tönkretettem egy-egy "értékes" gyári alkatrészt, de azt ráadásul még utángyártottal sem volt egyszerű pótolni, mert - talán meglepő módon - a kilencvenes évek második felében sokkal gyérebb volt az alkatrészellátás, mint most. Tehát ha ezekre az időkre gondolok, szeretnék segíteni másoknak abban, hogy elkerüljék azt a sok szívást, amiben nekem volt részem, ezért igyekszem minél bővebben közkinccsé tenni az általam felhalmozott tudást, remélve, hogy lesz, amit az arra rászorulók hasznosítani tudnak belőle.
A lehúzót illetően: valószínűnek gondolom, hogy valami okból kifolyólag megsérült az eleje. Megerőltethették, vagy megüthették valamilyen szerszámmal, amitől megzömült a menetes rész vége, megsérült a menetbekezdés. Ha pedig az embernek nincs esztergapadja, megfelelő méretű menetmetszője, ilyen sérülés esetén egyet tehet: kb. 60 °-ban leköszörüli a kezdő 1-2 menetemelkedést, így egy kissé följebb, de bele fog kapni a menetes furatba. Egy, teszem azt, hosszú csavar esetén nincs is ebből baj, amennyiben bőven marad még menetes rész, ami fogjon. Akkor van gond, ha az apamenetünk ilyen rövid, mint jelen esetben: mindössze 5-6 emelkedés, és abból 2 hiányzik. Ráadásul lehúzószerszámról van szó, amelynek kúpos agyat kell kúpos tengelyről leemelnie. Mivel úgynevezett önzáró kúpról van szó, régen bontott kötés esetében (ha éveket állt a motor, anélkül, hogy hozzányúltak volna, pláne vizes, párás környezetben) nagyon csúnyán össze tud "gyógyulni" lendkerék és főtengely. Emiatt könnyen előfordulhat, hogy ha betekered ezt a gyér menetű szerszámot, a túl kis kötésfelület miatt a húzóerő hatására a szerszám egyszerűen kiszakad a lendkerékből, és akkor annak a menete is úgy megsérülhet, hogy nem tudod majd beletekerni már a következő lehúzót. Az pedig nagyon nagy szívás. NEM BIZTOS, hogy ez bekövetkezne, lehet, hogy le tudnád szerelni ezzel is a lendkereket, de én a helyedben nem kockáztatnék. Ez műszaki relikviának, érdekességnek jó, de a szereléshez inkább vennék egy új lehúzószerszámot. A legáltalánosabb célszerszámok egyike, a legtöbb Simson-alkatrészeket is kínáló motorosboltban tudnak adni, és pár száz, legfeljebb ezer forintért kapható. Amint láthatod, ezen 10 menetemelkedés van, tehát "tökig" be lehet csavarni a lendkerék furatába, és villáskulccsal ellen is tudsz tartani rajta.
|
Zsoel
Köszi hogy részletesen leírtad,így már tényleg világos.(Sok sörrel jövök már...) Viszont ma is ért meglepetés. Tudtam hogy van itthon valahol lendkeréklehúzó de az első két menet levan köszörülve róla (nem mai darab már lehet a motorral egy korú lehet). A lendkerék anya levétele után körbenéztem a lendkerék menetét is,és az sincs éppen kifogástalan állapotban.Reménykedek benne azért hogy biztosan belehet majd tekerni a lehúzót,de azzal ami most van meg sem próbálom. Nem értem miért köszörülték le régen.ha csak azért nem mert egy ugyancsak szétbarmolt lendkerékhez "igazították" hozzá.
http://kepkezelo.com/images/fetb95il96tekzv0t2m3.jpg
|
Lfox
Egyáltalán nem olyan bonyolult dolog ez, mint amilyennek esetleg első látásra kinéz. A megszakítós gyújtóberendezéssel ellátott motor (tisztán a gyújtási időpont szempontjából nézve) kifogástalan üzeméhez két dolog szükséges:
- pontos megszakítóhézag, vagyis a megszakítóüllő és -kalapács érintkezői között teljesen nyitott helyzetben mérhető maximális távolság (motortípusunk esetében ez 0,4 mm, tehát az ilyen vastagságú hézagmérőnek finoman még éppen be kell tudnia csúszni az érintkezők közé); ezt a megszakítóüllő alaplapi rögzítőcsavarjának a fellazításával, majd az üllőalaplap (egy rögzítőcsapocska körüli) elmozdításával tudjuk elérni: ha balra srégen lefelé nyomjuk a lapot, a hézag nő, ellenkező irányban csökken
- pontosan beállított nyitási időpont, vagyis a forgattyústengelynek az az állása, ahol a lendkerék agyán lévő megszakítóemelő bütyök elkezdi megemelni a megszakítókalapács innenső végét, és az érintkezők elemelkednek egymástól, ezt pedig az alaplap elforgatásával lehet változtatni; a nyitási időpont a dugattyú felső holtpont előtt 1,5 mm-rel való állása, ami szögben kifejezve 18...20°-nak felel meg.
Ideális esetben tehát a megszakító 1,5 mm-rel a felső holtpont, vagyis a dugattyú legmagasabb állásának elérése előtt kezd nyitni, és pontosan a felső holtponton éri el teljesen nyitott állapotát, a 0,4 mm-t.
Képzeld el, hogy a lendkerékmágnest kívülről, szemmagasságban szemléled, azaz ezt látod:
Ekkor tehát a mágnes (vagyis az egész forgattyústengely) az óramutató járásával megegyező irányba forog, az alaplap, vele a megszakító, pedig áll. No mármost: képzeletben állítsuk a dugattyút 1,5 mm-rel a felső holtpont ELÉ, és rögzítsük a lendkereket; ez tehát az előgyújtási időpontunk, itt kellene nyitnia a megszakítónak. Azt kellene hát elérni, hogy a megszakítókalpácson lévő kis bütyök (a képen a bal szélen, az E betűnél)
éppen a lendkerékagyon lévő megszakítóemelő bütyök (a képen a sárga négyzet jobb szélén látható; a valóságban persze a lendkerék fordított állásban van, hiszen ez a motor belseje felől látható helyzet)
kezdetéhez essen. Ennek érdekében fellazítjuk az alaplapot, így az általad említett ovális lyukak által határolt néhány fokos tartományban előre, illetve hátra tudjuk forgatni az alaplapot. Mivel a lendkerék előre, az óramutató járásával megegyező irányba forog, ha az alaplapot is erre forgatod, a két bütyök távolodik egymástól, gyújtási időpont eltolódik, tehát az elméleti 1,5 mm-es előgyújtáshoz képest csökken az érték. Ha az óramutató járásával ellentétes irányba forgatod az alaplapot, akkor a bütykök közelednek, az előgyújtás pedig növekszik. (Mindezt persze abból az elméleti feltételezésből kiindulva írom, hogy az alkatrészek hiábtlanok, kopásmentesek, a gyújtás tökéletesen van beállítva, az alaplapi rögzítőcsavarok pedig az ovális lyukak kellős közepén állnak, tehát mindkét irányba egyenlő mértékű állítási lehetőség van.)
Mindezekből következik, hogy (amennyiben a gyújtásod helyesen van beállítva) szétszerelés esetén az értékek megtartásához szükséges, hogy a megszakítórögzítő csavarhoz ne nyúlj, az alaplap pedig pontosan ugyanoda kerüljön vissza, ahol volt. (Az alaplap pontosan van illeszve a motortömbre felöntött tartóbordákba mart fészekbe, ez biztosítja a központosságot.) Ezért kell összejelölni az alaplapot a motortömbbel, de hogy a jelölés milyen módon történik, az tulajdonképpen lényegtelen. Úgy jelölheted össze, ahogy neked tetszik, az a lényeg, hogy számodra egyértelmű legyen, és annak alapján pontosan oda tedd vissza majd az alaplapot, ahol volt.
|
Zsoel
Igen tényleg leírtad,vissza is olvastam,de ahogy írtam nekem nem minden egyértelmű mivel eddig csak képen láttam gyújtásalapot. A bal oldali M5 csavar a kondenzátor alatti felfogató csavar ugye? Az alaplapon oválfuratok vannak akkor ezen az oválfuratos részen kell a jelölés a furat merevítőbordával? Gyakorlatilag az alaplap visszaszerelésekor ezek az ovál furatok határolják be a az alaplap pozíciójának a beállítását? Őszintén,tényleg lövésem nincs a gyújtás pontos működéséről,ezért kérdezek ennyit erről, és távol állt tőlem hogy hozzányúljak de nem úszom meg sajnos. Azért persze majd utánanézek,de tényleg nagyon nem szeretek olyanhoz nyúlni aminek a működést nem ismerem. köszi a türelmed! :)
|
Lfox
Az alaplap leszerelését egyszer már kérdezted, le is írtam, hogy kell csinálni, hogy ne mozduljon el a gyújtási időpont.
A világítótekercs cseréjéhez először is le kell forrasztani az 59-es (piros-fehér) vezetéket, majd oldani a tekercs vasmagját rögzítő két M4-es csavart, ezután a tekercs kihúzható az alaplapból. A visszahelyezés ugyanez; arra kell figyelni, hogy a vasmagot az anyák meghúzása előtt kicsit az alaplap belseje felé kell nyomni, nehogy összedörzsölődjön beszerelés után a mágnessel. Utángyártott alkatrészeknél sima csavar van a vasmagba hegesztve, nem illesztett szárú, emiatt előfordulhat, hogy nem lesz meg a kellő hézag. Az anyákat finoman, váltakozva kell meghúzni. Az alátétekre is ügyelj. A forrasztást nagyon gondosan, szakszerűen kell végezni, mert a hanyagul felforrasztott vezeték a rezgésektől könnyen letörik a tekercsről, és vaksötétben hazamotorozni irtó balesetveszélyes, mert se te nem látsz, se téged nem látnak. (Márpedig az ilyen malőr többnyire ehhez hasonló helyzetben következik be.)
A 6 V 21 W-os tekercs FÉKLÁMPA/-TÖLTŐTEKERCS! Az nem alkalmas a fényszóróhoz, háromlábú.
Be lehet szerelni bármilyen nagyobb méretű fényszórótekercset is (pl. 6 V 25 W), de akkor a fényszóróizzót is ehhez kell igazítani. A fényszórótekercs - ahogy a neve is mutatja - csak a fényszórót látja el árammal, így egy 6 V 15 W-nál erősebb teljesítményleadású tekercs rövid úton hazavágja a 15 W-os teljesítményfelvételű eredeti izzót. Ha tehát a tekercset növeled, az izzót is növelned kell. Ez viszont csak akkor lehetséges, ha a fényszórótükröt is kicseréled, mert az eredeti lámpatányérba csak Ba15d jelű foglalat és izzó megy bele, az ennél nagyobb nem fér be.
|
TopJoe
Nincs rá egzakt módszer, főleg amióta rengeteg utángyártott alkatrész van a piacon. Simsonhoz való tekercseket legalább 5 helyen készítenek. A gyáriakat sem jelölték, ezeket meg még kevésbé.
A gyújtótekercset multiméterrel lehet ellenőrizni. A primer körben (vékony kivezetőkábel, végén a szemessaruval + test) 1,6 ohm +/- 5 %-ot, a szekunder körben (vastag, szigetelt kivezetőkábel - a gyújtóvezetékhez - + test) 4 600 ohm +/- 10 %-ot kell mérni.
A gyújtókör független a fedélzeti villamosság névleges feszültségétől, lényegtelen, hogy 6 vagy 12 V-os-e. Csak az a lényeg, hogy az alaplapi primer tekercs és a trafó feszültségének egyeznie kell. Ha tehát a tekercs 6 V-os, akkor a trafó is legyen az, illetve 12 V-nál ugyanígy.
Létezik olyan gyújtótrafó, amelyikben trafóolaj lötyög, de a Simsonokon nem volt ilyen gyárilag, azok száraz kivitelűek.
|
Zsoel
Közben találtam azért pár helyen,pl itt:
https://mz-b.hu/simson-schwalbe-vilagitotekercs-6v-15w-2100000131037
Akkor csak kizárólag az ilyen tekercs használható,vagy helyettesíthető mással is?
Ja és köszönöm az előző részletes ismertetőt is a tekercsekről.
|
Zsoel
Akkor kell szereznem egy 6 volt 15 wattos világítótekercset. Pár helyen néztem eddig még de ott 6V 21 wattos van csak,de gondolom csak a 15 wattos eredeti a megfelelő.
A cseréjérőél kérdezném még,hogy addig ok hogy leveszem a lendkereket. Majd mielőtt az alaplapot rögzítő csavarokat kiveszem,előtte az alaplap egy pontját összejelölöm a ház egy pontjával és ha pontosan így teszem vissza az alaplapot,akkor nem rontom el a gyújtást. (Bocs de muszáj hogy egyértelmű legyen minden,mert nem vagyok tisztában a gyújtás pontos működésével,ezért akaratlanul is elcseszhetek valamit. Mire érdemes még figyelni az alaplap ki és visszahelyezésekor? Gondolom a tengelynek sem szabad elmozdulnia.
A világítótekercsnél egyszerűen csak kicsavarom a két rögzítőcsavart, és kiveszem a régi tekercset és beteszem az újat? A lendkerék visszahelyezése hogyan történik szakszerűen a tengelyre? Tudom hogy kicsit sok a kérdés,de nem igazán van a közelben most aki érdemben tudna segíteni.
|
Üdv Zsoel !
Ha már tekercselünk :) Van valami biztos módszer annak megállapítására, hogy melyik tekercs 6V ill. 12V-os ? ( szerintem a 6V vastagabb vezetékkel van tekerve ) Ill. melyik milyen teljesítményű ? No meg az un. belső trafós gyújtótekercs kimérésére,hogy jó-e vagy csak beépítéssel ellenőrizhető ? Esetleg ellenállás mérés kivezetés pontok között ?
Külső trafó : létezik 6V 12V verzióban. Nekem a hőskorban ( 1985 ) az új szimón 6V-ös rendszer volt. Mégis a trafón 12V virított. Számít, hogy 6V v 12V ?
4V tirisztoroshoz: Anno vettem pár éve egy ilyen trafót ( Bulgár utángyártott ) és a napokban a kezembe akadt. Lötyög benne valami folyadék ( trafóolaj ? ) jó ez így v hibás ?
Köszi.
|
Lfox
Persze. Azt gondoltam, ez egyértelmű. De akkor mondok a tekercsről pár szót.
A tekercset különleges, zománcbevonattal szigetelt vörösrézhuzalból készítik, amelynek kezdő végét a lágyvasmagra forrasztják, a vasmag csévetestére prespánpapír szigetelést csavarnak, majd ezután kezdik el felcsévélni a huzalt a tekercselőgépen. A huzalátmérő és a menetszám pontosan meg van határozva, mert ezek adják meg, mekkora lesz a kivezetésen elérhető feszültség és áramerősség. Miután a megfelelő menetszámot majdnem elérték, a legfelső menetsor alá egy elszigetelt tartólemezt tesznek, ahová majd a befejező véget ráforrasztják. Amikor ez elkészült, a tekercselést szigetelőlakkal vonják be, amely szigeteli és rögzíti a tekercsmeneteket, és kemencében kiégetik. (Legalábbis a gyári tekercs így készült, az utángyártottaknál a lakkozás többnyire elmarad.)
Na mármost: a tekercsben működés közben (vagyis amikor a lendkerék forog körülötte, és állandóan változó pólusú mágneses mező éri) áram indukálódik, emiatt melegszik. A hengerben végbemenő égési folyamattól is bőven kap hőt, hiszen az alumínium kiváló hővezető, a motor rázkódik, rezeg, na meg az idő múlása is öregíti a tekercshuzalt. Mindez együttesen oda vezet, hogy egy idő után a tekercsben valamilyen sérülés keletkezik. A zománcszigetelés megsérül, vagy vezetővé válik, és a tekercsben két menet fémesen összekapcsolódik, tehát egy menethurok rövidre záródik. Ez a menetzárlat. Kidörzsölődéstől megsérülhet a papírszigetelés is, a zománcszigetelés is a legalsó menetsor alatt, és a huzal a vasmaghoz ér, ekkor testzárlat keletkezik. Valamint megszűnhet a folytonosság a tekercselésben, magyarul elszakad valahol a vezeték: szakadás lép fel. Menetzárlat esetén a feszültség, a villamos teljesítmény többé-kevésbé lecsökken, testzárlat és szakadás esetében egyáltalán nincs feszültség a kivezetésen, de a tekercs mindhárom esetben használhatatlan és kicserélendő.
Javítani csak megfelelő szakismeret és felszereltség birtokában, vagyis tekercselőműhelyben lehet, de nem érdemes, mert amennyibe a mutatvány kerül, annyiért veszel újat. (Persze célszerű a német minőséget választani, ahol lehet, habár ma már sajnos az sem garancia semmire, ezt tanúsíthatom.) Újratekercseltetni csak olyan régi, különleges motorkerékpárok tekercseit érdemes, amelyekhez már nem lehet kapni új alkatrészeket.
Házilagos javítási kísérletnek nincs értelme, mert még ha véletlenül van is megfelelő méretű tekercselőhuzalod, meg minden, ami kell, a vasmaghoz való forrasztáshoz igen nagy teljesítményű forrasztópáka kell, és a menethurkokat sem tudod kézzel olyan szorosra tekerni, hogy biztonságosan üljenek egymás mellett. A laza, kusza végeredmény pedig nem csak hogy nem tetszetős, de a már említett tényezők miatt biztos, hogy rövidesen menetzárlat keletkeznék, és akkor kárba veszett az anyagod is meg a fáradságod is.
|
Zsoel
Ha nem működik a tekercs akkor valószínűleg csak a cseréje oldhatja meg a problémát?Persze beszerzek majd egy multimétert ahogy lehetősgem lesz rá,de őszintén szólva nem nagyon számítottam rá hogy itt is "gebasz" lesz.
|
Lfox
Szerezz be egy multimétert. Pár ezer forintért lehet kapni, és motorszerelő nem lehet meg nélküle, alapvető munkaeszköz. Nem csak feszültségmérésre lehet használni, bár egy ilyen áramkimaradási problémát éppenséggel valóban ki is lehet lámpázni.
|
Pedig már örültem,elvileg frankón bevezetékelve,új gyújtáskapcsoló és...:)
|
Csak egy kis krokodil csipeszes ,tűs végű teszt lámpám van,multiméterem nincs.Végignéztem vele mindkét tekercs vezetékeit,és igen a piros-fehérnél vagyis a 15w tekercsnél nem jelez a lámpa a másiknál igen.(piros-szürke). Mivel toldottam a vezetékeket a forrasztás előtt is megnéztem, ott sem jelez áramot.
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |