|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
Zsoel
Kivettem a kereket és igen,a kerékcsapágyak rosszak mindkettő.Nincsenek szétpotyogva de érezhetően van az egyiknek lógása,a másik pedig szorul. Az egyik oldalon volt meg csak a csapágy porvédő gumija,és mindkét csapágy alatt volt kosz is rendesen. Az egyik oldalon a csapágyházon kívülről látszik két hajszálrepedés a palástján és kissebb felütődések a végén. Remélem ettől még használható.Eddig még nem szedtem szét soha Simson kereket és elég bizonytalan vagyok hogy hiányozhat-e alaktrész belőle, ezért csináltam pár képet a szétszedés után. Milyen méretű csapágy való bele potosan? A távtartó persellyel gondban vagyok,mivel ahogy néztem a neten az gyakorlatilag egy cső az 50 és 51-es Simsonoknál. hát ilyet nem találtam.A kerékagyfedél távtartó része látszólag ép,nem volt köszörülve sem.
http://kepkezelo.com/images/i4ooy4tpdw1ztk4ybtk3.jpg
http://kepkezelo.com/images/p85nqabo3nwnn57jro0r.jpg
http://kepkezelo.com/images/jxnsejz8lf29vyjhbjme.jpg
http://kepkezelo.com/images/knzsqyq3i2z7zi7x27ce.jpg
http://kepkezelo.com/images/fv37mczheusyd6dbnpjb.jpg
|
Zsoel,
Szakmai és Simson ismereteidet nem vitatva, most ellent kell, hogy mondjak Neked.
1. A pálcás fék sokkal biztonságosabb, mint a bovdenes. Nekem már szakadt el menet közben hátsó fék bovdenem - pedig eredeti gyári volt! - nem kívánom az érzést senkinek.
2. A pálca teljesen jól el fér, nem ér hozzá semmihez, pontosan állítható.
Én még azzal is megtoldottam az átalakítást, hogy a hátsó agynál kikötöttem a féklámpa kapcsolót - amelyik igen nehezen állítható be pontosan, és gyakran kell(ett) utána állítani, és egy nagyon egyszerű módon, egy Danuvia féklámpa kapcsolóval oldottam meg a kérdést. Az óta - több éve - hibátlanul működik, nem kell soha utánálítani.
Igaz, nem "eredeti gyári" de biztonságosan és jól működik úgy a fék, mint a féklámpa.
Én rendszeresen használom a motort, nem a nappaliban áll, bemutatóra.
|
Ormossy
Kontraproduktív ötlet. Épp hogy veszélyesebb az ilyen utólagos átalakítás. A kipufogó és annak tartója miatt eleve korlátozott a hely azon a részen.
Igazából nincs a Star hátsó fékjével semmi gond, még a belső fékkulcsossal sem (csak a fékpedálerő csökkentése végett alakították át külső fékkulcsosra). Egyvalamit kivéve: ha egyszer elszakad a gyári bovden, a szutykos hajszálvékony, utángyártott vacak sz@rt sem ér. Az eredeti sokkal vastagabb és erősebb volt, ha az ember normálisan használta a féket, évtizedekig is kitartott. Én minden olyan ügyfelemet, akinél Staron, Schwalbén hátsófék-bovdent kellett cserélni, igyekeztem rábeszélni arra, hogy engedjen inkább engem bovdent készíteni, 7 mm-es tokból és 2,5 mm-es sodronyból, az drágább, viszont megbízhatóbb és tartósabb.
|
Lfox
Ha a magyar viszonylatban szerepet játszó típusokat nézzük, akkor csak a Starhoz való a jó, és a belső és külső kiemelésű fékkulcshoz bovden is különbözik, tehát Star, külső.
|
Ormossy
Az én motorom is külső fékkulcsos.Azért érdekel mert kifejezetten Starhoz nem biztos hogy kapok a boltban és akkor rendelenem kell majd.
|
Lfox,
Szerintem csak a Star bovdene jó.
Bár én átalakítottam pálcásra, mert fő a biztonság!
|
Zsoel
Köszi! Hamarosan szétszedem és kiderül. A hátsófék bovdent kérdezném még hogy helyettesíthető-e más simson típuséval,vagy csak a Staré a megfelelő?
|
Lfox
Igen, újítottam már föl más Simson típusokat, továbbá MZ-t, Babettát, Komárt, Jawát, Pannoniát is. Javítás szempontjából meg rengeteg minden megfordul a kezeim között, robogók, kis supermotók, amellett láncfűrész, fűnyíró, meg egyéb kisebb benzinmotoros gép, de 1000 köbcentis sportmotorkerékpáron is dolgoztam már. (Igaz, a kisebb, régebbi motorokat jobban kedvelem.)
Nem szabad, hogy a keréknek axiális játéka legyen. Van egyszer a kerékagyfedél, amelynek a furat környéki része távtartóként van kiképezve, ez felütközik kívülről a villára, belől az egyik golyóscsapágy belső gyűrűjére. A gyűrű felül a kerékagy belsejében elhelyezett távtartóperselyre, az a túloldalon a másik golyóscsapágy belső gyűrűjére, az meg kívülről a féktányérra (ez a kerékagy másik fedele), amelynek a furat környéki része szintén távtartónak van kiképezve. A féktányér pedig kívülről szintén a villának ütközik neki. Ha tehát ezen az egészen átdugod a keréktengelyt, és anyával szorosra húzod, az említett alkatrészek mind keményen egymáshoz szorulnak. Fizikai képtelenség, hogy ott látható tengelyirányú játék alakuljon ki, teljesen függetlenül attól, hogy te a féket bekötötted-e vagy sem, annak ehhez semmi köze. Vagy hiányzik onnét valami, leginkább a távtartó persely, vagy sérült valamelyik alkatrész (pl. leköszörültek valamelyik említett aluöntvény kerékagyfedél távtartó részéből), vagy pedig széthullott a golyóscsapágy a kerékagyban. Egyik se jó, mielőbb fel kell tárni és kiküszöbölni a hibát, mert ez így balesetveszélyes lehet.
|
Zsoel
Az első kerék sem marad ki,ott is van hiba.Érezhető és látható is hogy van egy kis oldal irányú lógása.A kerék anya meg van húzva,viszont a fék nincs bekötve.Lehet ez a kerékcsapágy hibája?
|
Zsoel
Köszönöm a segítséget. Más típusú motorok szerelésével,restaurálásával is foglalkozol egyébként?
|
Lfox
A kérdezett gyűrű így néz ki:
A Bercse Motornál például, ahonnét a kép való, "kormányvégbetét, Simson Star/Schwalbe/MZ" néven árusítják. Ez az alkatrész szolgál arra, hogy a kormányvégdugó és a gázcső közti távolságot tartsa, vagyis a cső ne tudjon kicsúszni a konzolból, illetve az itt felül lévő vékony perem beül a csőbe, és központozza azt kormányszarvhoz (ami ugye szintén cső) képest. Így nem tud befeszülni a markolat. Nem is értem, hogyhogy nincs nálad meg ez az alkatrész, mert elég széles, legalább 20 mm. Összeszerelve így néz ki:
Annyi a különbség, hogy itt a kormányszarvban nem kormányvégdugó van, hanem irányjelzőlámpa, ugyanis minden Staron az volt eredetileg. Csak az akkori "okos" magyar KRESZ balesetveszély miatt nem engedélyezte a kormánycső végein túlnyúló alkatrészeket, ezért az importőr csak úgy engedte Magyarországra bejönni ezeket a motorokat, hogy az ide szánt példányokról a gyártó előzetesen leszerelte a teljes irányjelző-berendezést, és a kormányszarv végeit a részben a lámpákhoz hasonló kialakítású, de tömör, gombaforma kormányvégdugókkal zárta le. Ezért nehéz idehaza eredeti indexalkatrészeket is találni, mert hivatalos importtal ezek a cuccok sajnos nem voltak rajta a gépeken.
Nem tudom, mekkora az alakváltozás mértéke nálad a gázmarkolatcsőnél, de ha nagyon ovális, akkor jobban jársz, ha inkább kicseréled, mert megszorulhat. Így is panaszkodtál már rá, hogy nem jár elég könnyedén.
Ami a lábtartót illeti, az sajnos típushiba, elég sérülékeny megoldás. Mindazonáltal javítható lenne jelenlegi formájában is, bár a készen kapható lábtartó is jó megoldás; elég jó minőségű, jól hegeszthető, méretpontos alkatrész, erősítettem már föl olyat az eredeti helyére, de hegesztettem vissza letört eredetit is. Igazából itt nem is a javíthatóság jelenti a nagyobb problémát, hanem a hely. Ez a terület ugyanis a váz lehető legmocskosabb része. Itt gyűlik össze a láncról lecsapódó, a lánckeréktengely által kivert, illetve a blokkból kiszivárgott olaj, valamint a karburátorról, légszűrőházról lecsorgó olajos benzin, a kerekek által felvert por, víz, sár, és mindez együtt undorító, barnásfekete, sűrű masszát alkot, amely vastagon befedi a lábtartó környékét. Így valahogy (és ezek még nem is olyan durva állapotot bemutató képek):
Ráadásul hozzá se lehet férni a motor miatt, tehát az a legkevesebb, hogy a motort ki kell szerelni, de ha igazán szép munkát akar végezni az ember, célszerű leszerelni a tartályt, a kormányburkolatot, nyerget, lámpákat, szóval a sérülékenyebb részeket, és a feje tetejére állítani a vázat. Máskülönben nem lesz szép a hegesztés. (Azt célszerű védőgázas ívhegesztéssel /CO-hegesztés), közepes áramerősséggel és huzalelőtolással végezni.) Azonkívül, mondanom sem kell, benzinnel vagy egyéb erős oldószerrel, kemény ecsettel, kefével, sűrített levegővel, amennyire lehet, szép fémtisztára le kell takarítani a sérülés környékét a vázon és a lábtartócső fülének a maradékán is. (A lábtartócsövet, vagy legalább a gumit is célszerű levenni, mert a hőtől megéghet.)
Mutatok még egy-két képet, hogy néz ki az ép lábtartó.
Remélem, ennyi információ birtokában már sikerül megoldani a problémát. Ha még kérdésed van, tedd fel bátran, megpróbálok válaszolni.
|
Zsoel
Csináltam egy képet a lábtartóról,igaz nem túl jó minőségű a kép:
http://kepkezelo.com/images/7bylff4cu8dt9jiqdy8t.jpg
|
A központozó gyűrű a végdugó külső karimája? (bocs ha hülyeséget írtam) Elképzelhető hogy ha minimálisan is de eltér a koncentrikus körtől a gázcső vége,akkor lehet probléma a végállásával pl.?
|
Zsoel
Rögzítettem a végdugót,a központozógyűrű nem tudom hogy mi sajnos,vagyis nem ismerem ilyen néven az alaktrészt. Sajnos a gázcső kormányszarv felöli vége eltér a szabályos körtől mivel először elnéztem,és a gumi markolatot fordítva tettem rá.A leszedése közben deformálódott a cső széle,de csak nagyon minimális mértékben a végdugó viszont pontosan passzol bele.
A mai kérdésem a lábtartóval kapcsolatos,mivel a bal oldali le van törve. Egy felcsukható hátsó lábtartó volt rá feleszkábálva egy hosszabb csavarral,és a csavarra húzott csővel.Mivel sajnos nem láttam mostanában Stárt "élőben",ezért elég nehezen tudom rekonstruálni hogy honnan tört le a régi pontosan.Igaz hogy megtaláltam a letört eredeti lábtartót, aminek a csavarral toldott egyenes részei épek. A végén van egy csonk (itt lehetett rögzítve) ami láthatóan törött, de egyenlőre nem sikerült kiderítenem hogy hová illeszkedne,és hogy hogyan volt rögzítve és azt sem hogy esetleg hiányzik e belőle.A kérdés az lenne hogy érdemes e venni új lábtartó konzolt,ilyet amit itt találtam pl.: http://www.simson-keletimotor-alkatreszek.hu/HU/simson-star-lábtartó-cső vagy javítható elvileg hegesztéssel vagy más módon. Bár őszintén szólva nem tudom hogyan van beépítve ez a lábtartó konzol mivel a motor alá nézve nem "találtam" meg vagy nem látható teljes egésszében.
|
Lfox
Ugyan továbbra sem fér a fejembe, hogyan tud ilyen minimális mértékben eldeformálódott síberrugó ilyen tünetet okozni, hogy ezt az egészet leírtad, de legyen. Az a lényeg, hogy megoldódott a gondod.
Most akkor egyáltalán nincs dugó a kormányszarv végében? Avagy van, de nincs rögzítve, vagy mi? Mert az, hogy amennyiben nincs ott a csavarral rögzített, megfelelő kormányvégdugó (na és a központozógyűrű) a kormánycső végén, akkor nem ütközik föl a markolat, az normális jelenség, ne is csodálkozz rajta.. Amikor a csúszka visszatér alaphelyzetbe, és te tekered tovább a markolatcsövet, a belül lévő spirálszalag a csúszka hornyában szépen "levezeti" a kormányszarvról, amennyiben nincsen rögzített dugó.
|
Zsoel
Köszi! Szerencsére megoldódott ez a probléma, a súber rugó nagyon megvolt már viselve ami benne volt és szerintem beleszorult a tolattyúba.Kicseréltem újra a rugót,mostmár rendben lesz ez a része,nem pörög fel. Kaptam tűt is,ahogy írtad 0,4-es méretűt vettem,de egyenlőre benne hagyom a régit. A gázcső is egész jól mükődne,viszont azt nem értem hogy most miért nincs "végállása".Alap állásba vissza tekerve túl fordul,nem akad meg ahol a csúszka a támasztékán felütközik. Mintha átfordulna a csúszkán a gázcső. Sajnos eredeti kormány végdugót még nem sikerült szerezni csak MZ végdugó van,aminek jó lenne a mérete csak rövidebb a kelleténél(nem oda esik a rögzító csavar helye).
|
Lfox
Ha a rugó ki van hordosódva, az okozhat olyasmit, hogy a tolattyú szabad mozgását felfelé gátolja, tehát nem tudsz teljes gázt adni. Azt viszont nem, hogy alsó alaphelyzetbe ne tudjon visszatérni emiatt, legalábbis én nem tartom fizikailag elképzelhetőnek. Az említett magas fordulatszámot a porlasztó szempontjából csakis az okozhatja, hogy a tolattyú alaphelyzetben (a gázmarkolat teljesen visszaengedett állásánál) magasabban marad a kelleténél, így túl nagy keresztmetszetet hagy szabadon maga alatt a keverőcsőben. Ebben a kúpostű minőségének kevés szerepe van, mert a "pörgéshez" inkább levegő kell. (Ha például a tű nélkül raknád össze a porlasztót, a motor be sem tudna indulni a túl sok benzin miatt.) Akármelyik fentebb említett jelű tűt akármelyik pozícióban szereled be egy Star porlasztójába, hogyha egyébként minden más rendben van, ilyen jelenséget nem okoz egyik sem, és a rugó sem. Egész biztosan a levegőtöbblet miatt van a túl magas fordulatszám.
Hogyha pedig nem a tolattyú fennakadása okozza mindezt, akkor még hamislevegő-beszívás miatt lehet. Vagy tömítetlen a forgattyúház (sérült szimeringek a forgattyústengelynél, esetleg tömítési hiba a motortömb két félrésze között; ez elég kellemetlen lehetőség, mert darabokra kell szedni a motort a javításhoz), vagy pedig a henger szívócsonkja és a porlasztó rögzítőkarimája között van valami oltári nagy tömítetlenség. Habár ez se túl életszerű, mert a fals levegőnek inkább az a jele, hogy ha az ember gázt ad, felugrik a fordulatszám, és nagyon lassan akar visszaesni, ha viszont lejjebb ment, le akar fulladni a motor, nincs stabil üresjárás. Hogy beindítjuk a motort, és mindjárt maximális fordulatszámon ordít egy kis tömítetlenség miatt, az nem életszerű. Hiszen azért benzin is kell az égéshez, ugyebár, és ha a tolattyú zárva van (ezzel együtt a kúpostű mélyen belelóg a tűfúvókába), akkor a motor szinte kizárólag az üresjárati fúvóka útján keresztül kap tüzelőanyagot, annak a járatnak pedig túl kicsi az áteresztőképessége a maximális fordulatszám elérésehez.
|
Zsoel
Köszi a gyors választ,sok új dolgot tanulok. Könnyen jár a tolattyú a rugó viszont elég fura,a közepén szinte már majd a másfélszerese az átmérője egy menetetnek, a végéhez képest szinte hordó alakú.Nem is értem hogy gondolhattam hogy jó lesz vele.
|
Lfox
Akkor nincs rendesen a helyén a tolattyú. Van az oldalában egy hosszanti horony, amely arra szolgál, hogy abba az ürejárati állítócsavar vékony csapos vége belemenjen.
Ez a csavar tulajdonképpen egy ütközőcsavar, és a tolattyú alsó végponti magassághelyzetének beállítására szolgál: ha befelé tekered, a tolattyú emelkedik, nő az üresjárati fordulatszám, ha kifelé, akkor ennek a fordítottja. Másrészről viszont a horony vezeték is: az ütközőcsavar imént említett, vékonyra esztergált része a tolattyú minden állásában belenyúlik ebbe a horonyba, és így megakadályozza, hogy a tolattyú a saját tengelye körül körbeforduljon. Ugyanis áramlástani okokból nem mindegy, hogyan áll, a hátsó részén, mint láthattad, egy saroktörés van. Arra gondolok, hogy esetleg az ütközőcsavar nem megfelelő, deformált a vége, túlságosan be van csavarva, akármi, és emiatt a tolattyú nem tud alsó alaphelyzetbe lemenni. Az is lehetséges, hogy az egész tolattyú van eldeformálódva, megsérülve: nem köralakú a keresztmetszete, hanem ovális, emiatt nem tud teljesen szabadon mozogni a helyén (ebben az esetben ki kell cserélni). Szereld ki a porlasztót, az ütközőcsavart, és ellenőrizd a tolattyú szabad mozgását. Normális esetben teljesen körbeforgatva, bármelyik helyzetben könnyedén be kell tudnod nyomni ütközésig, illetve ujjal ki kell tudnod húzni. Ha szorul, akkor ott a baj. Ellenőrizd úgy is, hogy a tolattyút a rugóval és a részterheléstűvel összeszereled, az ütközőcsavart is a szorítórugójával együtt betekered annyira, hogy a csapos rész csak kb. 1,5-2 mm-re álljon ki belül a porlasztóház falából. Helyezd be a tolattyút, rögzítsd a zárócsavarral, és a gázmarkolatot mozgatva ellenőrizd hátulról nézve, hogy szabadon felemelkedik, illetve visszasüllyed-e alaphelyzetbe. Ezt kell látnod, és középen a tolattyúnak szabadon fel-le kell járnia a teljes úthosszon, amikor "gázt adsz", illetve elveszed. (A tolattyúba nálad természetesen be fog menni a gázbovden, a szívató tolattyúját viszont nem kell becsavarni.)
Ha minden rendben van, akkor semmi másra nem tudok gondolni, mint valami oltári nagy hamislevegő-beszívásra, de azt nem tartom nagyon valószínűnek.
|
Ahogyan néztem, a tolattyú rugója "akadt össze"és fent maradt a tolattyú. Szerintem megvan nyúlva,de mivel nem láttam még milyennek kell lennie eredetileg ezért nem állítom biztosan.
|
[6224-6205] [6204-6185] [6184-6165] [6164-6145] [6144-6125] [6124-6105] [6104-6085] [6084-6065] [6064-6045] [6044-6025] [6024-6005] [6004-5985] [5984-5965] [5964-5945] [5944-5925] [5924-5905] [5904-5885] [5884-5865] [5864-5845] [5844-5825] [5824-5805] [5804-5785] [5784-5765] [5764-5745] [5744-5725] [5724-5705] [5704-5685] [5684-5665] [5664-5645] [5644-5625] [5624-5605] [5604-5585] [5584-5565] [5564-5545] [5544-5525] [5524-5505] [5504-5485] [5484-5465] [5464-5445] [5444-5425] [5424-5405] [5404-5385] [5384-5365] [5364-5345] [5344-5325] [5324-5305] [5304-5285] [5284-5265] [Korábbi]
| |