|
[Későbbi] [4304-4285] [4284-4265] [4264-4245] [4244-4225] [4224-4205] [4204-4185] [4184-4165] [4164-4145] [4144-4125] [4124-4105] [4104-4085] [4084-4065] [4064-4045] [4044-4025] [4024-4005] [4004-3985] [3984-3965] [3964-3945] [3944-3925] [3924-3905] [3904-3885] [3884-3865] [3864-3845] [3844-3825] [3824-3805] [3804-3785] [3784-3765] [3764-3745] [3744-3725] [3724-3705] [3704-3685] [3684-3665] [3664-3645] [3644-3625] [3624-3605] [3604-3585] [3584-3565] [3564-3545] [3544-3525] [3524-3505] [3504-3485] [3484-3465] [3464-3445] [3444-3425] [3424-3405] [3404-3385] [3384-3365] [3364-3345] [Korábbi]
A saját csapjához valót rendeltem, az átmérője jónak látszik ránézésre, csak a lyukak tűnnek nagyobbnak. Az hogy milyen anyagból van nem tudom, viszont a szívatónál tapasztaltak miatt kezdtem aggódni. Lehet, hogy beáztatom pár napra benzinbe és megnézem változik-e valamit.
A tengelyek jó állapotban vannak, nem rozsdásak, csak a króm van picit lepattogva róluk, pont a végeken, ami látszik.
A kipufogó is jó állapotban van, viszont az említett lábtámasz itt is megtette a dolgát. Most már orvosoltam a dolgot és nem tud hozzáérni a kipufogóhoz, de az a kipufogón már nem segít.
A krómozás még csak ötletként merült fel, nem határoztam még el magam, ráadásul itt a környéken eddig nem is találtam olyan helyet, ahol végeznének ilyen tevékenységet.
Utángyártott kipufogót hol érdemes venni, ahol a minőség is megfelelő és a gyárihoz leginkább hasonló lesz a végeredmény? Sajnos a netes képekben egyre kevésbé bízok, sok esetben pedig nem is alkalmasak a termék minőségének megítélésére.
|
PPisti
Nem lehet, hogy Schwalbéhoz valót vettél véletlenül? Azon nagyobb (vízzsákos) csap van,
abba más tömítés való, mint az összes többi "klasszikus" típuson lévő normál benzincsapba.
De ha véletlenül arról van is szó, hogy jó tömítést nézel, csak tényleg nagyobbak rajta a lyukak, az nem baj. Kisebbek ne legyenek, az a fő, de ennél sokkal fontosabb, hogy kellően benzinálló anyagból készüljön, különben pár nap alatt szétmállik.
Szoktam krómoztatni, de jellemzően csak csomagtartót, illetve most egy S50-nél a lengécsillapítók védőburkolatát. Kipufogót (bár jó lenne megtartani a gyárit, mert az utángyártott sz@rok a nyomába sem érnek) általában nem érdemes, mert sajnos a használattól jellemzően csúnyán behorpad, több esetben kilyukad (Starnal tipikusan a lábfékkar tengelyének a végénél, illetve azon a részen, ahová a sztender talpa "érkezik"), de nálam az is előfordult, hogy a szivarvégből kiszakadt a kilépőcső. A tengelyek pedig általában nem szoktak annyira megrohadni, hogy érdemes legyen lekrómoztatni őket, legalábbis én még nem találkoztam ilyennel. (Még ezen a most felújítás alatt álló S50-en sem, pedig ezen aztán megrohadt minden króm, szó szerint tetőtől-talpig, vagyis fényszórókerettől csomagtartóig.) Ettől függetlenül persze te lekrómoztathatsz mindent, amit elvállalnak. :)
|
Köszi sz infókat. Bizonytalan voltam eddig, hogy eredetiek-e az alu csavarok a motoron, amíg nem láttam meg a belinkelt 66-os évjáratú motort ugyanezekkel. Most mindenhol csak a műanyag csavarokat látni, ahogy említed is.
A barna sebváltógumit biztosan rövid ideig gyártották és ez valószínűleg nem az elszíneződés miatt ilyen színű, mert a korabeli posztereken is ez van a motoron, ha jól látom.
Visszatérve a ma kapható alkatrészek minőségére. A benzincsapban levő gumitömítés esetén is nagy a szórás (a négylyukú kis kör alakú tömítésre gondolok a csap alatt)? Ezt is cserélni szeretném, mert látszanak rajta az öregedés jelei. Rendeltem is egyet (a honlapon kis méretűnek írták), de a lyukak nagyobbnak tűnnek, mint a motorban levőn ezért eddig még nem mertem kiszedni a régit, mert így most még használható a motor.
Amikor felújítasz egy motort, szoktál meglévő alkatrészeket újrakrómoztatni (pl. tengelyek, kipufogó)?
|
PPisti
A csavar gyári. 1967-1968-ig (nem tudom a pontos dátumot) ilyen alumínium anyákkal erősítették fel az oldallemezeket; később áttértek a bézs színű, fémbetétes műanyag csillaganyára (IFA-"egyenalkatrész", pl. az MZ Trophykon is alkalmazták). Magyarországon még nem láttam ilyet, de Németországban kapható, Rändelmutter megnevezéssel.
http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/simson-tunnelmutter-raendelmutter-alumutter-star-schwalbe-kr51-neu/301894183-306-7924
Mondjuk, az ára elég borsos...
A csomagtartó szíja minden Simsonnál egyforma: gyárilag van rajta állítólemez (ennek segítségével lehet módosítani a szíj hosszúságát) és horog.
Külön állítólemezt még nem láttam, de lehet kapni kompletten rögzítőszíjat, nem is túl drágán.
http://www.mofaker.hu/termek/Csomagtarto-gumiszalag-fenyes-csattal-S50-S51-SW_Simson__102670
Barna sebváltógumit csak nagyon rövid ideig gyárthattak, ha ugyan gyártottak. Talán kísérleti vagy átmeneti jelleggel próbálkoztak valami újfajta gumialapanyaggal, mert nincs nyoma, és utángyártott alkatrészként sem láttam soha. Még az is lehet, hogy egyszerűen a fehér gumi barnult meg az idők során. :) (A csomagtartógumi is csúnyán elszíneződött, valamint a bovdenek is eredetileg világosszürkék voltak, aztán most hogy néznek ki, tiszta barnák...)
|
Köszönöm mindkettő segítséget! Hasznos volt, felcseréltem az elsőt a hátsóval, küllemi okból, nem ismertem a jelölést, de most megjegyzem!
|
Zsoel
A 66-os évjáratú motorról linkelt képen a motorvédő lemezek felfogató csavarja alumíniumból van. Ezek gyári csavarok, vagyis szállítottak motor ilyennel vagy később lehetett külön beszerezni hozzá?
A csomagtartóján a leszorító gumin levő összefogó csat (ami felülről olyan kétharmadnál összefogja a két gumit) az gyárilag tartozéka a motornak? Hol lehet ilyet beszerezni hozzá?
A váltón levő barna gumi beszerezhető valahol, ilyet ugyanis nem láttam még sehol a neten?
|
Szil
Téged is szeretnélek megkérni arra, hogy ezt a vacak Idézet gombot ne használd, mert mint láthatod, rengeteg fölösleges tartalmat generál (az idézet idézetének az idézetét is bemásolja, holott az előzményeket könnyen vissza lehet olvasni, ha szükséges). Én pedig nem szeretnék állandóan beletörölgetni mások hozzászólásaiba.
Mivel egyelőre nincs jobb megoldás (pl. egyszerű automatikus fejléces címzés), mi itt úgy csináljuk, hogy egyszerűen megcímezzük a hozzászólás elején, kinek írunk. (Ha pontosítani akar az ember, akkor a dátumot és az időt is odaírja.) Légy szíves, kövesd te is ezt a gyakorlatot. Köszönöm!
|
PPisti
Na igen. Többek között a szívató tolattyújába való gumidugó is meglehetősen nagy szórású tűréssel készül mint utángyártott alkatrész: hol vékony, hol vastag, hol alig lehet begyömöszölni a tolattyúba, hol szinte kiesik belőle - attól függően, hogy hol, mikor, hogyan sikerül éppen legyártani. Szörnyű. Én is jártam már úgy, hogy hoztak nekem egy Simsont javításra azzal, hogy nem indul be. Nos, a probléma gyökerét az jelentette, hogy a szóban forgó kis gumipogácsa éppen olyan anyagból készült benne, hogy egyszerűen "összeaszott" a benzingőztől, ennek következtében pedig kiesett a tolattyú aljából, rá az indító búvárcső szájára. Hiába húzta be az ember a szívató karját, csak a tolattyú emelkedett fel, a záródugó nem, így aztán nem volt dúsulás sem. Bosszantó módon csak akkor vettem észre, amikor már leszereltem a porlasztót. De hát ki a fene gondol ilyen eshetőségre? Azóta persze mindig alaposan megvizsgálom, jól illeszkedik-e még a dugó a tolattyúba, mert nem lehet megbízni a minőségükben.
|
PPisti Szia! Nagyon szépen köszönöm a segítséget és a felajánlást de azthiszem lesz mintám!A részletes leírást is külön köszönöm.Az alu telót akkor be kell szereznem meg a régi hűtőbordás deknit.A többivel tisztában voltam.amit viszont égen földön nem találok az a vaj színű lámpa keret ami nem magas peremű és azáltal nem lóg ki 1,5 mm -t körbe a házból .
|
buzsakir
A hátsó rugóstagokban a főrugó vastagabb anyagból készül, és sűrűbb menetű is, és az erősebb főrugónak megfelelően a lengéscsillapító szerkezetben lévő kis nyomórugó előfeszítése is nagyobb. Az első lengéscsillapító dugattyúszárán a keresztfurat alatt egy jelölőhorony van (a hátsón nincs ilyen), de ez csak a porvédő burkolat levétele után látszik.
Kívülről látható különbség nincsen, csak a vékonyabbik (keresztcsapos) csatlakozófejnél van megkülönböztető jelzés: az első rugóstagokban V, a hátsókba H betű van beütve.
Alkatrészeket sajnos nem lehet szerezni hozzájuk, csak használtan.
|
Szil
Ha gondolod, tudok képet készíteni a motorról, illetve próbálok olyan képet is készíteni, amin valamilyen hasonlítási lap is látszik, hogy a bordó valami ismert színhez képest hogy mutat (pl. egy kólásüveg feliratának háttere, mivel azt próbálják viszonylag szűk tűréssel gyártatni), valamint ráfényképezek valami temészetes szürke felületet és a színhőmérsékletet is annak megfelelően állítom be, nem bízom a fényképezőre. Lehet, hogy nem holnapra lesz meg, mert itt gyakorlatilag egy hete folyamatosan esik az eső kisebb megszakításokkal. Ha érdekel jelezd!
Bízom benne, hogy a tank jó lesz. Időközben rájöttünk, hogy az anomáliák forrása (egy tényleges alapjárati fúvóka eltömődés kivételével) nem ez volt, hanem a szívató gumitömítése a porlasztóban. Ez ugyanis elkezdett önálló életet élni és megtréfált rendesen, amikor több alkalommal sem akart beindulni hidegen. Először a tankra tippeltünk, de a második eset után kezdett gyanús lenni a dolog, főleg annak tükrében, hogy a porlasztóban patyolat tiszta volt minden mégsem indult, de összerakva azonnal, majd egy kis pihentetés után megint semmi. Ettől függetlenül, ha tényleges dugulás megint előjön, akkor kifestem.
Csomagtartó gumi: az általad is leírtak miatt gondolkodom csak a gumi cseréjén, mert maga a csomagtartó pöpec állapotban van, az utángyártott cuccok úgy látom nyomába sem érhetnek az eredeti alkatrészeknek. Köszi a linket valószínűleg ez lesz a megoldás.
Szép a két linkelt motor. Az egyém is hasonló állapotban van, de nem teljesen egyezik meg egyikkel sem színösszeállítás tekintetében.
Szil:
Ha esetleg segítséget jelent, leírom, hogy nálam mi hogy néz ki:
Azt hiszem, hogy a váz egy picit sötétebb színű (inkább bordó).
A kormány, tank, motorborítók, hátsó lámpaház zöldesszürke (mintha a német olivabézsnek nevezné). Ez egy furcsa szín, nehéz lenne elmagyarázni, hogy milyen.
A lengéscsillapítók olyanok mint a linkelt képeken szürke felső rész (a német oldalakon mintha elefántcsont színűként emlegetnék), alumínium alsó rész. Úgy látom, hogy ilyet már nem lehet beszerezni csak bontásból.
Az első lámpa kerete, a lámpaház és tank közötti gumi, a kormányburkolat két gumicsíkja, a kormányzár körüli kis gumiszegély és oldalborítások rögzítőcsavarjai vaj színűek (utóbbiakból van alumínium változatom is, ami az első képen is látszik - ez egyébként gyári vagy gyártottak hozzá ilyet annak idején?).
A kürt gumikerete szürke vagy szürkésbarna. Úgy látom, hogy ilyet sem lehet már beszerezni csak bontásból.
A csomagtartó szürke/bézs (olyan mint az első képen levő motoron). Az első motornál látható leszorító gumin levő összefogó csat (ami felülről olyan kétharmadnál összefogja a két gumit) az gyárilag rajta volt - ilyel hol lehetne beszerezni?
Az ülés olyan mint a második képen (vaj/krémszínű oldal, világos/középszürke felsőrész, az alaplemez sötétebb szürke.
A kormánymarkolatok feketék, a kormányvég távtartó gyűrűi alumíniumból vannak (nem a ma kapható műanyag megoldások), a kormányvégdugó műanyag és olyan színű mint a tank festése.
A hátsó lámpa nálam már piros színű.
A berúgókaron levő gumi fekete és mintha nem kör alakú lenne, hanem egyhén lapított, de ezt még meg kellne nézzem.
A váltón levő gumi barna, olyan színű és alakú mint az első képen - ilyet lehet még valahol szerezni?
A bowdenek és a sebességmérő tengelyének borítása világosszürke.
A sebességmérő kihajtása vaj színű.
A motor hűtőlevegőt beszívó nyílásának rácsa nem ilyen, hanem egy ritkább lamellájú alumínium betét van benne.
A gumiknak is pont olyan a mintázata, mint az első képen levő. A tanksapka is ilyen.
A sebességmérő számlapja olyan mint az első képen (vaj színű, ugyanolyan narancs mutatóval mint a képen, nem olyan mint a ma kaphatóak).
A kuplung és fékkarokon viszont nálam műanyag borítás is van.
|
buzsakir
Üdv a fórumon! Gratulálok a Starhoz, nekem is egy 70-es évjáratú van. Az első és hátsó lengéscsillapítókban a rugók eltérőek. Az elsőkben gyengébb, míg hátul valamivel erősebb. Az elsők aljába V jelölés van ha jól tudom. Így megkülönböztethetőek. Remélem csak felcserélted őket, és nem kell kell rugót cserélni, mivel az kicsit macerásabb.
|
Üdv Mindenkinek! Tulajdonomba került egy Star 1970-es, most végeztem a felújításával, eddig ezt a típust nem ismertem, csak az S51-t... Ekkor derült ki, hogy a hátsó lengéscsillapítók elég gyengék. Az első és hátsó között van különbség? Hol lehet szerezni bele csere-rugót? Ha valakinek van tippje/infója , megköszönném!
|
Zsoel köszönöm a képeket! Az enyém sajnos elég sokszor lett fényezve!Abban valóban igazad van, hogy abban az odőben azt használták ami volt és kész.Akkor be kell gyűjtenem egy két alkatrészt amiről tudok kevertetni. A bordó és erősebben zöldes színkódokat meg tudnám szerezni, de ez a világos kicsit nehezebb dió :). Esetleg ha Érd közelében lenne valakinek gyári 67 körüli mocija és fel ajánlaná a segítségét, hogy színt keverjünk róla, annak nagyon örülnék :))). Esetleg ha elkészülök vele akkor szívesen felajánlom a folyamat képeit!Tavaszra remélem elkészül . Szép estét mindenkinek!
|
PPisti
Úgy 18 évvel ezelőtt hasonló módszerrel takarítottam ki én is a tankot. Jó is lett - egy darabig... Aztán kezdhettem újra az egészet. Igazán megbízható, tartós megoldást csak a belső kifestés hozott végül. Ha így is megfelelőnek tartod, hagyd így, de hogyha egy szép napon dugulás miatt megáll alattad a motor, és beleizzadsz, mire hazáig tolod, akkor ne tegyél szemrehányást nekem, hogy nem figyelmeztettelek. :)
Fehér csomagtartógumi:
http://kamioldmotor.boltaneten.hu/kinalat/49_a_legujabb_termekeink/7145_simson_schwalbe_csomagtarto_gumiboritas_feher/
Ha előre utalással kéred, úgy vélem, postaköltséggel együtt is jócskán innen lehet maradni a 4000 Ft-on, míg az ugyanilyen színű komplett csomagtartó jellemzően önmagában is 9-12 ezer forintba kerül. Szerintem ez elég jelentős árkülönbség annak javára, hogy pusztán a gumikat rendeld meg. (Annál is inkább, mivel a csomagtartó nem NDK-s darab, hanem csak tajvani koppintás.)
|
Szil
Szia!
A szándék nagyon dicséretes és támogatandó, de sajnos el kell hogy keserítseelk: nincs egységesen használható színkódja a járműnek, mivel 50 évvel ezelőtt még nem létezett ilyen rendszer.
A legkorábbi motorokon valóban világosabb színű piros és kifejezetten homokszürke árnyalatú festés van, majd később áttértek a bordó jellegű piros, illetve a zöldesebb beütésű szürke használatára. De hogy ez mikor történt, azt már szerintem senki nem tudja. (Egyébként is az a gyanúm, hogy olyanra fényezték ezeket a motorokat, amilyen színt éppen elő tudott állítani az NDK vegyipara, úgy értem: kis árnyalateltolódás ide vagy oda nem számított...)
Itt egy 1966-os, eredeti színű motor (gyönyörű állapotban megmaradt, nagy eszmei értéket képviselő példány):
http://www.eredetisimson.hu/star1966.htm
Esetleg egy 1967-es darab:
http://www.motor-lit-berlin.de/images/product_images/popup_images/19723_1.jpg
Ezekről lehet színmintát venni, de az igazán egzakt megoldás csak az lenne, ha találnál a vázatkon takart, eredeti állapotban megmaradt festékfelületeket, és azok alapján kevertetnél ki színt. Ilyen helyek jellemzően az adattábla alatti, a hátsó sárhányó elején, illetve a hátsó lámpa alatt lévő részek, valamint a kormánymarkolatok, kormányburkolati embléma alatt megbúvó felületek, esetleg a hátsólámpaház és az oldallemezek belső részei.
|
Köszönöm PPisti! Színkódokmután vadászok, van két variáció ami tutinak tűnik csak nem tudom mihez hasonlítani :/. Esetleg egy fényképet felmtudnál tölteni a motorodról?Lehet, hogy már az nagy segítség lenne számomra! :) Köszi még egyszer
|
Zsoel, Szil
Kicsit furcsán formázta a rendszer a hozzászólásomat. Olvassátok el mindketten.
|
Zsoel
Hígító és üvegmosó kefe segítségével kimostam a tankot. Rengeteg trutyi jött ki belőle, most majdnem tökéletesen tiszta. Úgy tűnik, hogy így rendben lesz.
Nem tudod véletlenül, hogy a csomagtartóra (a csövekre húzott gumira gondolok) lehet-e valahol emberi áron gumiborítást kapni külön (maga a fémszerkezet és a krómozás kifogástalan, a gumi is, attól eltekintve, hogy ezen vaj színű gumi van és az idő során ez foltosan elszíneződött. Különösen ott, ahol hozzáért a lefogató gumiszalag, na ott feketére színezte a vaj színű gumit.) Egyetlen honlapon látok külön ilyen gumit, de szállítással együtt majdnem annyiba kerülne mint egy komplett új csomagtartó.
Szil
Az én motorom 1697-es, a fényezése még a gyári, majdnem gyári állapotban. A színét egyértelműen bordónak mondanám. |
[Későbbi] [4304-4285] [4284-4265] [4264-4245] [4244-4225] [4224-4205] [4204-4185] [4184-4165] [4164-4145] [4144-4125] [4124-4105] [4104-4085] [4084-4065] [4064-4045] [4044-4025] [4024-4005] [4004-3985] [3984-3965] [3964-3945] [3944-3925] [3924-3905] [3904-3885] [3884-3865] [3864-3845] [3844-3825] [3824-3805] [3804-3785] [3784-3765] [3764-3745] [3744-3725] [3724-3705] [3704-3685] [3684-3665] [3664-3645] [3644-3625] [3624-3605] [3604-3585] [3584-3565] [3564-3545] [3544-3525] [3524-3505] [3504-3485] [3484-3465] [3464-3445] [3444-3425] [3424-3405] [3404-3385] [3384-3365] [3364-3345] [Korábbi]
| |