|
[Későbbi] [4295-4276] [4275-4256] [4255-4236] [4235-4216] [4215-4196] [4195-4176] [4175-4156] [4155-4136] [4135-4116] [4115-4096] [4095-4076] [4075-4056] [4055-4036] [4035-4016] [4015-3996] [3995-3976] [3975-3956] [3955-3936] [3935-3916] [3915-3896] [3895-3876] [3875-3856] [3855-3836] [3835-3816] [3815-3796] [3795-3776] [3775-3756] [3755-3736] [3735-3716] [3715-3696] [3695-3676] [3675-3656] [3655-3636] [3635-3616] [3615-3596] [3595-3576] [3575-3556] [3555-3536] [3535-3516] [3515-3496] [3495-3476] [3475-3456] [3455-3436] [3435-3416] [3415-3396] [3395-3376] [3375-3356] [3355-3336] [Korábbi]
Ma ki lett szedve a gyanúsnak ítélt teleszkóp. A bentmaradóval a kopogás nem volt hallható. A teleszkópot kézzel összenyomva szintén érződött a korábban emlegetett holtjáték. Satuba fogva az egyik felfüggesztésnél fogva, majd úgy összenyomva egyértelművé vált, hogy valahol, valmi kotyog benne. Tüzetesebben szemügyre véve mozgatás közben, rájöttünk, hogy az alsó befogó részben levő csapszegnél van a probléma mert az lötyög magában az öntvényben és valószínűleg még belül is.
Időközben keresgéltem a neten és leltem egy útmutatót a lengéscsillapító szétszedéséről (ez valami korabeli karbantartási útmutatóból lett szkennelve), mely alapján könnyen szét tudtuk szedni a teleszkópot. A csapszeg mind az alsó befogó részben, mind a dugattyú tengelyében levő furatban lógott. Kúpos dörzsárral szépen össze lett hozva a dugattyúrúd és a befogó rész furata, és kapott egy új kúpos csapszeget. Megtisztítottam az alsó és felső védőcsöveket, majd össze lett szerelve a teleszkóp (a belső részében víz vagy sár nyomait nem láttam, szépen be volt zsírozva minden alkatrész, korróziónak nem volt nyoma). Összerakva a kotyogás, holtjáték eltűnt.
Visszaszerelést követően a korábbbi kopogó hangnak nyoma sincs, bár úgy tűnik, hogy a másik teleszkóppal is meg kell ismételni a műveletet, mert jobban megnézve ott is van minimális mozgás és ha nagyon figyel az ember, akkor egy kis koppanás onnan is hallatszik.
|
Zsoel
oké oké már ennek is örülök , eddig még ezt sem tudtam
köszi
|
Porlasztóban 50-es fúvóka - persze a többi is gyári értékű - teljesen kitisztítva, új tömítés mindenhol, felületek felcsiszolva..
És a csoda! A motor a második rúgásra indul, egy kis melegedés után ragyogóanveszi a túrát, álló helyzetben.
Most menet közben nincs időm kipróbálni és állítgatni, mert mindjárt itt akis unokám, és mégis csak ő a legfontosabb!
No majd holnap.
|
Ormossy
Pedig azt már régebben írtam, hogy a porlasztókarima körül fellépő falslevegő-szívás nagyon komolyan bele tud nyúlni a keverékképzésbe, és hatása nem kedvező irányú. :)
|
Most derült ki egy kis turpisság...
A porlasztóm felvekvő oldala elég szépen kifli alakú... Rengeteg fals levegőt szívhatott, persze, hogy nem lehetett rendesen beállítani.
A jó hír az, hogy már felpolíroztam gyönyörűen! Persze megnézem mindjárt a közbetétet is, nincs- e hasonló baja.
Most jöhet az 50-es fúvóka, aztán majd meglátjuk.
|
vogler
Ha lenne, megmondtam volna neked hónapra pontosan. A gyártási dokumentációban biztosan van, de én azzal sajnos nem rendelkezem, és nem is tudok róla, hogy digitalizálták volna.
Gyakorlati tapasztalatokon alapuló, körülbelüli táblázat persze létezik , de az ilyesmi nem túl hiteles, mert egyrészt csak azokon az adatokon alapszik, amelyeket az egyes tulajdonosok a saját motorjaikról tudnak, másrészt nincs átfedés a számok között, harmadrészt nagyon hiányos, negyedrészt nyilvánvaló hülyeség, mert a lista alapján például az én 1972-es gyártású, 3288154 alvázszámú Starom nem 1972-ben készült... Szóval a megbízhatósága enyhén szólva kétes.
|
Zsoel
Oké köszi!
Van valami táblázat amiből kideríthető a gyártási év?
|
Ormossy
Nem tudom, miféle jelölés lehet, de biztos, hogy nincs befolyással a rugóstag működésére. Viszont a betűket nézd meg jobban, mert biztos, hogy benne kell lenniük valahol a kisebbik fejben. Lehet, hogy már csak karcoknak látszódnak, de ott vannak.
|
Zsoel,
Ez a két szám gyári jelölés, mert nem beütött, hanem dombor.
Viszont se V, se H jelölést nem találok sehol.
|
Ormossy
Értettem én, csak azt akartam kifejezni, hogy amit itt lehet kapni, abban az alumíniumban van az azbesztszál, nem a rézben. (Ámbár még akár az is lehet, hogy már itt is üreges az alumínium, nem nézegettem mostanában újonnan vett kipufogótömítést, van belőle egy maréknyi régebben vásárolt készletem.) Félreérthetően fogalmaztam. De egyébként tökmindegy, melyik tömítés milyen: mindenki próbálja ki mindegyiket, amelyikhez hozzá tud jutni, és használja azt, amelyik legjobban beválik neki.
Nem tudok róla, hogy számmal jelölték volna a rugóstagok csatlakozófejeit. Az elsőkbe egy V, a hátsókba egy H betű van beütve gyárilag, a keresztcsap mellett, más jelet, számot még sosem láttam rajtuk. Valószínű, hogy a tiédet utólag jelölte meg valaki.
|
Zsoel,
Mind a kettő üreges, de csak a rézben van azbesztzsinór.
Más:
Látszólag két egyforma Star teleszkóp (szürke-fekete) viszont az egyik alsó aluminium végén egy 6-os, a másikon egy 3-as sám van. Tudja valaki ezeknek aszámoknak a jelentését?
|
vogler
Síber, nem suber (magyarul tolattyú). De egyébként igen, a 16N3-X esetében az is vékonyabb, az üresjárási rendszer is más, meg még van 1-2 kisebb módosítás a 16N1-X-hez képest. Abban nem akarok állást foglalni, hogy melyik alaptípus a jobb: egyéb szempontból kifogástalan motor mindkettővel jól működik.
3227297 régebbi, mint 1972. Inkább 1970 utolsó vagy 1971 első hónapjai.
1964-1968 között az összes KR51-en és SR4-II-n egyaránt az említett hengert alkalmazták.
|
Ormossy
Akkor ezeket a fajtákat nem ismerem. Amit errefelé lehet kapni, az, ahogy írtam, pont fordítva van: tömör keresztmetszetű vörösréz, és alumíniumköpenyes azbesztzsinór.
|
még valami!
van az a henger a háromcsavaros szívónyakkal, az a hengert csak Star motornál alkalmazták vagy Schwalbe motorhoz is?
|
Zsoel
a 16N3 lehet az üzemanyag takarékos (én úgy ismerem) kisebb a súber átmérője.
na erről sok jót nem hallottam még
3227297 esetleg 72 lehet a gyártási év?
|
Tegnap este "felboncoltam" egy aluminium és egy réz kipufogó tömítést.
A réz karikában körbe benne van valami szövetszerű anyag, mint egy zsinór - valószínűleg azbeszt, míg az aluminium belül teljesen üres.
Ettől még lehet, hogy az aluminium jobban tömít.
|
vogler
Az alvázszámból körülbelül (+/- 1 év) meg lehet határozni az évjáratot.
A Staron már nem alkalmaztak más porlasztót, amíg gyártották. A Schwalbékon (amelyek 1986-ig gyártásban maradtak) a KR51/2 típus (S51-es motor) bevezetésével áttértek a 16N1-12, majd később a 16N3-1 jelű karburátorra.
De BVF porlasztó van még ezeken kívül is többféle, egyéb Simson-típusokhoz. A VEB BVF egy külső, berlini beszállító vállalat volt, amelytől nem csak a Simson, hanem az egész NDK járműipar vásárolt porlasztókat a járműveihez.
A 16N1-11 egyébként az S51/S70 típus karburátora volt, amíg be nem vezették a 16N3 sorozatot.
|
Zsoel
Hát igen előfordulhat hogy nem egészen kerek :-) egy pár dolog történhetett vele az évek alatt
( nálam 15 éve van) A gyártási évét nem tudom , mert nincs meg az adattáblája.
Igen rémlik az a bevágás a karburátoron amit írtál :-) nem semmi variálás.
Amúgy azt lehet tudni hogy hányszor változtatták ezt a karbit?
16N1-11 számú is van még ha jól tudom .
|
vogler
Akkor a te motorod sem egészen kerek, ha nem sokallja a 60-as főfúvókát. Egy egészséges Simson Star nem volna szabad hogy használhatóan működjön egy 45%-kal nagyobb furatkeresztmetszetű főfúvókával.
Az N1-5-ös karburátorod már egy későbbi, továbbfejlesztett darab. (A középső lyuk egy közvetlen levegő-hozzávezető furat a tűfúvókához, amelyet a '70-es évek közepén áramlástani okokból betömtek, és a légtorok alatti bevágással tették nyitottá a csatornát. Szerintem nem túl okos ötlet, de ez csak a magánvéleményem.)
|
Sziasztok
Az én Starom fúvókája is 60 és a karbi 16N1-6 . Tehát ezek szerint a karbi eredeti , de a fúvókája már nagyobbra lett cserélve . Amúgy nincs vele bajom jól megy és a fogyasztás is 2.5 liter környéke.
Van még 16N1-5 jelű karbim is tartalékban és ahogy nézegettem van egy olyan különbség hogy a levegőszűrő felől nézve a 3 furat közül egy le van dugózva . A 16N1-6 karbinál pedig nincs ledugózva.
Ez miért lehet?
|
[Későbbi] [4295-4276] [4275-4256] [4255-4236] [4235-4216] [4215-4196] [4195-4176] [4175-4156] [4155-4136] [4135-4116] [4115-4096] [4095-4076] [4075-4056] [4055-4036] [4035-4016] [4015-3996] [3995-3976] [3975-3956] [3955-3936] [3935-3916] [3915-3896] [3895-3876] [3875-3856] [3855-3836] [3835-3816] [3815-3796] [3795-3776] [3775-3756] [3755-3736] [3735-3716] [3715-3696] [3695-3676] [3675-3656] [3655-3636] [3635-3616] [3615-3596] [3595-3576] [3575-3556] [3555-3536] [3535-3516] [3515-3496] [3495-3476] [3475-3456] [3455-3436] [3435-3416] [3415-3396] [3395-3376] [3375-3356] [3355-3336] [Korábbi]
| |