|
[Későbbi] [4304-4285] [4284-4265] [4264-4245] [4244-4225] [4224-4205] [4204-4185] [4184-4165] [4164-4145] [4144-4125] [4124-4105] [4104-4085] [4084-4065] [4064-4045] [4044-4025] [4024-4005] [4004-3985] [3984-3965] [3964-3945] [3944-3925] [3924-3905] [3904-3885] [3884-3865] [3864-3845] [3844-3825] [3824-3805] [3804-3785] [3784-3765] [3764-3745] [3744-3725] [3724-3705] [3704-3685] [3684-3665] [3664-3645] [3644-3625] [3624-3605] [3604-3585] [3584-3565] [3564-3545] [3544-3525] [3524-3505] [3504-3485] [3484-3465] [3464-3445] [3444-3425] [3424-3405] [3404-3385] [3384-3365] [3364-3345] [Korábbi]
Zsoel
Köszönöm.
|
PPisti
Igen, a tartályt le kell venni, és úgy, ahogy mondod. Természetesen a benzintömlőt is le kell húzni.
A fényszóróház élvédő gumija egy profilírozott gumiszalag
amely a fényszóróház élére van rányomva, és ott a házra ponthegesztéssel felerősített lemezfülek rögzítik. (Ezek ugyan nem Star lámpaházai, de a lényeg látszódik.)
A gumiszalagnak semmi baja nem lesz a tank levételekor, amint megmozdítod a tartályt hátrafelé, azonnal elválik a lemeztől, már ahol egyáltalán hozzáért (nem jellemző).
Starra való relétartót nem is nagyon fogsz találni, ezzel kezdtem. Hogyan találnál itt, mikor a Magyarországra behozott Starokról és Schwalbékról a teljes irányjelző-berendezést leszereltette az importőr? Ilyet használtan csak olyan országban lehetne találni, ahová indexszel együtt vitték a járműveket. Na meg persze othon, Németországban. Ott még kapható hozzá újonnan is.
A többi Simson-típusra való tartót is csak használtan lehet beszerezni. Olyan embereket kell megkérdezni, akik bontanak Simsont.
De például itt egy hirdetés:
http://www.jofogas.hu/budapest/Simson_gyari_index_rele_27936217.htm
Őneki volt "rendes", Starra való tartója is (nem tudom, hol szerezhette) - arra persze már lecsapott valaki szemfüles. De a másik hátha megvan még neki, próbáld meg.
A kürt úgy van beépítve, hogy rá van húva egy kúpos, a szélesebbik végénél hornyolt gumigyűrű, és egyszerűen bele van "pattintva" a lámpaházba.
Következésképpen kivételhez egyszerűen csak ki kell húzni. Ez így nagyon könnyűnek hangzik, de nem az, mert a gumigyűrű,
mint a gumi általában, idővel elöregszik, megkeményedik, rugalmatlanná válik, és kínlódhat vele az ember, míg kifeszegeti. Kis csavarhúzóval próbáld meg kiemelni, miközben kézzel húzod kifelé, ügyelve persze a fényezést épségére. Ha nagyon nem akar sikerülni a dolog, célszerű kivenni a fényszórókeretet, a fényszórótükröt, illetve a fényszórótükröt tartó keretet is (lent az állítócsavar, fent egy húzórugó tartja), úgy befér a kezed, és belőlről lehet nyomni kifelé.
A futóműprobléma okát nem tudom így látatlanban, de a legvalószínűbb az, hogy víz és/vagy piszok került a lengéscsillapítóba. (Sajnos az elsők ilyen szempontból érzékenyebbek, mert a sárhányó alatt, közvetlenül a kerék mellett vannak elhelyezve, így ki vannak téve a kerék által felvert víz és sár behatásának.) Kivenni egyszerű a teleszkópot, a két rögzítőcsavar eltávolításával ki is szerelhető, ellenőrizni tehát könnyen ellenőrizni tudod, alapos-e a gyanúd. Ha a kiszerelt lengéscsillapítóval megszűnik a koppanás, akkor amit kivettél, abban van a hiba. Ha nem, akkor vagy a másik lengéscsillapító okozza, vagy a lengővilla csapágyazása. A lengéscsillapító szétszerelése, bár lehetséges, nehezebb, de ha megállapítottad, hogy tényleg abban van a hiba, akkor leírom azt is.
|
Ormossy
Nem. Kétféle tömítés kapható a kereskedelemben jelenleg (legalábbis én erről a kettőről tudok, másfélét még nem láttam).
Az egyik egy közönséges, vörösrézből esztergált gyűrű, amelyet utána hőkezeléssel kilágyítanak, így némileg felveszi a tömítőfelőletek egyenetlenségeit (hajlik, benyomódik).
A másik pedig vékony alumíniumlemezből sajtolt, kétrészes gyűrű, amelynek a belsejében azbesztzsinórszál húzódik.
Sokan a rézre esküsznek, de nekem az a meglátásom, hogy az alumínium jobb. Sokkal puhább, hajlékonyabb a réznél, ezért jobban tömít. SZERINTEM. Aztán ha másnak a réz válik be jobban, azt is megértem.
Lényeg, hogy a perem mindkét oldalán legyen tömítés:,
Csak annyi bibi van, hogy mivel gyárilag az alsó tömítés állítólag vékonyabb volt, illetve gyakran ma már a könyök sem eredeti, más a perem alakja, előfordulhat, hogy két egyforma vastag tömítéssel nem fog rákapni a hollandi anya a kipufogócsonkra. Én ilyenkor azt csinálom, hogy előbb rákapatom biztosítólemez és felső tömítés nélkül, és kicsit meghúzom, hogy kilapuljon egy kicsit az alsó tömítés. Utána visszacsavarom az anyát, és ezután teszem rá a felső tömítést meg a biztosítólemezt, és így má rákap az anya. Ekkor lehet meghúzni rendesen a hollandert, majd 2-300 km üzemeltetés után ismét ráhúzni. Ez utána általában hosszú kilométereken át üzembiztosan tömít.
|
Zsoel
Nagyon köszönöm a választ. Félreértés ne essék, a képek hiányát sem Rajtad sem máson nem szerettem volna számonkérni, mindössze azért íram, mert nem tudtam elképzelni, hogy a valóságben mit is kellene látni.
Ha jól látom, a művelethez a tankot ki kell szerelni. Ezt egyébként az az egy csavar rögzíti, ami a benzincsap mellett található? Az eleje nincs rögzítve, csak rá van tolva a képeiden is látható gumibakokra?
A tank és a lámpaház közötti gumitömítés a lámpaházra van rögzítve? A tank kiszedhető úgy, hogy a gumi ne sérüljön meg (a motoron még az eredeti gumi van, amin már látszik az idő nyoma, így a tank kiszedésekor ennek esetleges cseréjére is fel kell készüljek)?
Nézem a netet, de nem találok a relének házat sem Star-ra valót sem a javasoltat. De az is lehet, hogy csak én vagyok béna vagy rosszul keresem.
A lámpák felszerelésénél még félig mindig homályban tapogatózok. Megnéztem újra a motort: a jobb oldalon van egy végdugó, egy alumínium gyűrű és a gázkar, melyen van egy lyuk, ami hátrafele néz, alatta egy csavarral - gondolom erről van szó, a bal oldalon a dugó helyén van egy tükör (ez nem gyári, de korabeli), az alumínium gyűrű, majd a markolat, de ezen az oldalon nincs lyuk sem csavar.
Volna még két kérdésem, mivel látom a képek alapján, hogy motorokat építesz újra, valószínűleg tudsz ezekben is segíteni:
A lámpaházban a kürt hogyan van rögzítve, illetve kiszerelhető-e anélkül, hogy a gép elejét szét kellene bontani? Az itt fellépett probléma okát sikerült megtalálni és el is tudtam hárítani szétszedés nélkül, mindössze érdekelne a rögzítés módja.
Az első futóműből kopogó hang hallatszik az úthibákon való áthaladáskor. Álló helyzetben a motor elejét "hintáztatva" is jelen van. A lengéscsillapítók még a gyáriak, szépen járnak, véleményem szerint a csillapítás is megfelelő. Nekem úgy tűnik, hogy az egyik lengéscsillapító lesz a hang forrása, mivel az másképp viselkedik, mint a többi. Ha a felső, műanyag burkolatának alsó végénél megfogom (a lengéscsillapító közepénél) és megmozgatom, olyan mintha egy kis holtjátéka lenne, mely jelenséget a másik három nem produkálja. Véleményed szerin mi lehet a baja, lehet-e javítani, könnyen szét és össze lehet-e rakni, illetve érdemes-e egyáltalán foglalkozni vele vagy cserélni kell?
A motor egyébként gyakorlatilag gyári állapotban van, kevés kilométert futott, átalakítás, alkatrészcsere nem történt rajta néhány gumielem cseréjén kívül. Több mint 20 évig nem is volt használva, csak az ápolása történt meg időnként és most lett újra beüzemelve. Ezért is tűnhetnek furcsának a kérdéseim, mivel a motort nem kellett még komolyabban szerelni.
|
Zsoel,
Nekem mindig réz tömítést adtak, eddig azt sem tudtam, hogy van aluminium is. De lehet, hogy a réz ugyan az, vagyis ugyan olyan. No, holnap utána járok a dolognak.
Adeebacsi,
Volt már fekete színű is, sajnos.
Isolator és NGK gyertyáim vannak, de legtöbbször Isolatort, az még sohanem hagyott cserben, - az NGK már igen, nem is olyan régen.
|
Akkor ahol a képen az FTW logo van,az néz a vége felé,ha jól értem.?
A gyertyaképnél az őzbarna nem szentírás,a szürkétől a barnáig kb jó.Amennyiben már inkább fekete ott van gond.Egyébként milyen gyertyát használsz?
|
Zsoel,
Köszönöm is az eddigi tanácsaidat.
Hol lehet venni aluköpenyes azbesztzsinór tömítést? Én mindig csak roppanós réz tömítést kapok.
|
Adeebacsi
Ez a vége nézzen a végdarab kilépőnyílása felé.
|
Ormossy
Elmondtam, ami ötletem volt. Ennél többet már csak akkor tudnék tenni, ha látnám is a motorodat.
A Starhoz egyébként 33-as keverék kell, ha a főtengely eredeti, tehát a hajtórúdkisfej bronzperselyes. A könyök peremét meg szendvicsbe kell fogni két aluköpenyes aztbesztzsinór tömítéssel: egyet a hollander és a perem közé, egyet a perem és a kipufogócsonk közé, aztán jól meghúzni, és persze legyen ott a biztosítógyűrű is.
|
Adeebacsi,
A váltó olaj már volt leengedve, nem is olyan régen, de semmi ilyen hibát nem tapasztaltam. Nem volt benzinszagú, de híg se. Olyan volt, amilyennek lennie kellett.
A gyertyámon látszik, hogy sötétebb a színe, mint az "őzbarna" ebből (is) gondolom, hogy sokat ka.
Egyébként a kipufogó hollander anyát bárhogy meghúzom, mindig pöttyögi ki az olajat, - no nem nagyon, de a sárvédőn látható. Pedig bármikor leveszem, új tömítést kap. Előfordul néha a is, hogy a gyetyát ha kiveszem, egy kicsi olajfolyás látható körülötta, pedig rendesen meg volt húzva.
(1.40-es keverékkel járok.)
|
Amennyiben csak kokszos a kipuff,amiatt nem kell újat venni,házilag is ki lehet égetni szépen,az esztétika más kérdés.
Az esetleges szimmering hibát megtudod nézni,ahogyan alant írtam.Engedd le a váltóolajat,ha benzinszagú és nagyon híg akkor ott vmi szimmering bibi lesz.1600km alatt ennek már van nyoma. A gyertyaképed alapján jó közelítéssel meg tudod állapítani,hogy valóban sokat kap -e a gép.Én továbbra is az 50 fúvókával küzdök,egyenlőre sjanos nem találom az okát miért nem megy jól vele..
|
Zsoel, Adeebacsi,
A felújítás óta már 1600 km. van a motorban. Megy-megy, de nem az igazi...
Ma megrendeltem egy új kipufogót is, - szivarvégűt - remélem az is használ majd. A régi már nagyon ütött-kopott, meg biztosan jól el isvan tömődve.
|
Zsoel
A kipuffnál a tompítóbetét a rövidebb vagy a hosszabb csonkja néz a vége felé?
|
PPisti
Szia!
Egyes képek egy idő után törlődhetnek, mert nem közvetlenül a gportal.hu szervere tárolja őket, hanem a képet tartalmazó fórumoldal megnyitásakor mindig a hivatkozásuk alapján jönnek elő. Következésképpen ha az eredeti tárhelyre mutató hivatkozás célja (a kép) a tárhelyen törlődik, akkor a fórumon sem fog megjelenni. Sajnos ez ellen nem lehet mit tenni, nem én találtam ki ezt a rendszert, a Gportalon kell számonkérni, miért nem lehet közvetlenül az oldal szerverére feltölteni a képeket, ahogy a szöveget is.
A relétartót a benzintank alatt lévő, a vázhoz hegesztett fülre kell erősíteni, csavarral.
Eredeti (1×18 W-os) fémház alább. Ilyet persze Magyarországon nem fogsz találni, csak Németországból lehetne beszerezni, de tökéletesen megfelel az S50-S51 típusok reléháza is. (Ugyanígy néz ki, csak más a felirat, illetve vízszinten áll a rögzítőfül, nincs élben megtörve, és sokkal hosszabb. De a kép alapján szépen át lehet alakítani a fület, hogy megfelelő legyen. A tartónak függőlegesen kell állnia a helyén.) A relét pedig úgy kell behelyezni, hogy a rögzítésre szolgáló két rezgéscsillapító habgumilemez közé legyen befogva (az egyik korong fenn, a peremezésnél, a másik lent, a kapcsoknál), és kapcsokkal lefelé álljon a tartóban. Ez a szerelési mód biztosítja azt, hogy a relé ne legyen közvetlen kapcsolatban a járművel, hanem a lehetőségekhez mérten ki legyenek küszöbölve a hozzá elére rezgések, ami a helyes működés előfeltétele.
De egyébként ha nem az eredetiség a cél, nyugodtan lehet elektronikus relét is beszerelni, mert jobb, látszódni meg úgysem látszódik,
Vezeték. Hát, az már keményebb dió, de meg lehet próbálni járművillamossági boltokban, autóvillamossági szerelőnél megkérdezni, vagy bontóban keresni Wartburgból v. Trabantból származó kábelkötegeket, illetve bontott Simsonokról, MZ-kről származó vezetékeket. (Minden NDK járművön ugyanaz a Bosch-féle számjelölés- és vezetékrendszer van.) Tehát ha találsz pl. egy bontott 125-ös ETZ-t, biztos lehetsz benne, hogy a hátulra menő indexvezetékek jók lesznek neked, mert a jobboldali fekete/zöld, a boldalali fekete/fehér lesz. (Már persze ha még eredeti volt a vezetékezése.)
A lámpák felszerelésében semmi nehézség nincs, sokkal többet fogsz szívni a vezetékek behúzásával. A villogók beépítéséhez egyszerűen csak ki kell csavarni a kormánymarkolatokon lévő lyukakon keresztül a kormányvégdugókat rögzítő csavarokat, ki kell húzni a dugókat, és helyükre (persze miután előzőleg a már a kormánycsőben lévő vezetékeket áthúztad rajtuk) benyomni az indexlámpákat, majd visszacsavarni mindkét oldalra a csavart, és kész. A lámpák ezzel rögzítve vannak, már csak be kell kötni őket.
|
Sziasztok!
Pár napja találtam rá erre az oldalra és a fórumra. Gondolkodom az index beszerelésén, mellyel kapcsolatban megleltem Zsoel leírását. Volna ezzel kapcsolatban néhány kérdésem:
Az indexrelét a tartály alá hogyan kell felszerelni (sajnos a képeknek csak a helyét látom a fórumban)?
A relének milyen fémháza van és azt hol lehet beszerezni, mert a neten semmit nem lelek róla?
Hol lehet beszerezni az említett fekete-fehér, illetve fekete-zöld csíkos vezetékeket?
Magukat a lámpákat hogyan kell felszerelni a kormányra (eddig még csak a neten nézegetem az alkatrészeket, azt látom, hogy egy csavarral kell rögzíteni valahogy, de mi ennek a menete - nem szeretnék semmit tönkretenni, ezért inkább előbb kérdezek)?
A segítséget előre is köszönöm!
|
cefre
A vázról sajnos nincs.
De az első villánál nincs is semmiféle alátét, a tengelyek és rögzítőcsavarok anyái alatt lévőket leszámítva, persze (de azok nyilván egyértelműek). Hogy néz ki ez az alátét?
Esetleg ez az ábra segít? (Schwalbéhoz szól, azonkívül nem is gyári fotó, kicsit különbözik az eredeti állapottól, de hátha...)
|
hello
igazából a váz összerakásban , az elsővillánál van egy alátét ami nemtudom hová megy .
Ha a váz összerakásról is lenne robbantott rajzod azt megköszönném .
szép napot
|
Adeebacsi
Persze, csak hát az nem megy olyan gyorsan, mivel idő, mármint üzemben eltöltött idő kell hozzá. Egy frissen rendbe tett, friss olajjal feltöltött, használni viszont még alig tudott jármű esetében még nem biztos, hogy ilyen módon lehet ellenőrizni a gyanút.
|
[Későbbi] [4304-4285] [4284-4265] [4264-4245] [4244-4225] [4224-4205] [4204-4185] [4184-4165] [4164-4145] [4144-4125] [4124-4105] [4104-4085] [4084-4065] [4064-4045] [4044-4025] [4024-4005] [4004-3985] [3984-3965] [3964-3945] [3944-3925] [3924-3905] [3904-3885] [3884-3865] [3864-3845] [3844-3825] [3824-3805] [3804-3785] [3784-3765] [3764-3745] [3744-3725] [3724-3705] [3704-3685] [3684-3665] [3664-3645] [3644-3625] [3624-3605] [3604-3585] [3584-3565] [3564-3545] [3544-3525] [3524-3505] [3504-3485] [3484-3465] [3464-3445] [3444-3425] [3424-3405] [3404-3385] [3384-3365] [3364-3345] [Korábbi]
| |